Vorige donderdag hadden we geluk ! Bijna alle kleuters hadden hun fiets, step of rolschaatsen mee en het was prachtig weer ! Ideaal om naar buiten te trekken en onze rijvaardigheden te oefenen... Enkele kleuters van tweede kleuterklas waren zo lief om ons extra fietsen bij te lenen zodat iedereen op wieltjes rond rond toeren. Pret verzekerd !!!
Even oefenen samen met de juf........ en dan alleen op weg !
Vorige dinsdag stond ons hoekenwerk natuurlijk in het thema van
verkeer. Eerst werden de verschillende aangeboden hoekjes in de kring
voorgesteld met de bijhorende pictogrammen van de hoek. Het aantal
wasspelden gaf aan hoeveel kinderen in een bepaalde hoek kunnen spelen
of werken. De ontdekhoek (blauwe prent) sloot nog aan bij het thema fruit : in groepjes van 6 kleuters werd fruitsla gemaakt. De wiskundehoek (groene prent) : maximum per 4 kleuters De schrijfhoek (bruine prent) : maximum per 8 kleuters De zandbakhoek (spel boven op het deksel van de zandbak - rode prent) : maximum per 4 kleuters De spelletjeshoek (zwarte prent) : maximum per 6 kleuters
In
de zandbakhoek bouwden de kleuters een stad boven op de zandbak.
De stad kon nadien blijven staan om er nog verder mee te spelen op
andere dagen.
In de spelletjeshoek werden allerlei voertuigen gebouwd volgens plan (met behulp van voorbeeldplaten) met de kid k'nex
In
de wiskundehoek ondervonden de kleuters dat er meer auto's in een grote
doos gaan dan in een kleine en deden ze allerlei pas- en meetspelletjes.
In de schrijfhoek maakten de kleuters zelf "pre-borden" : dit zijn verkeersborden met een boodschap op kleuterniveau. Er bestaan verschillende soorten borden :
moet-borden
= blauw rond bord met witte rand : vb. je moet je handen wassen voor
het eten -> een echt verkeersbord is dan bv. je moet fietsen op het
fietspad
mag-borden = blauw vierhoekig bord met witte rand : vb. je mag je jas aandoen -> een echt verkeersbord is dan bv. hier mag je parkeren
pas op- borden
= driehoekig bord met rode rand : vb. pas op voor de scharen -> echt
verkeersbord is dan bv. pas op voor een gevaarlijk kruispunt
mag niet-borden = rond bord met rode rand : vb. je mag niet vechten -> echt verkeersbord is dan bv. je mag niet harder dan 30 km / u rijden
Als
de kleuters klaar waren in hun gekozen hoek kozen ze
een blij of niet blij of neutraal gezichtje uit om aan te geven hoe ze de activiteit vonden.
Dan zochten ze op het keuzebord op welke plaats ze hun gezichtje moesten op hangen : bij hun stempel en op het rijtje van de juiste hoek ! Ze konden er soms
ook uitleg bij geven aan de juf waarom ze iets wel of niet leuk
vonden. Daarna kozen ze een ander hoekje uit het aanbod.
En
op het einde de gemaakte voertuigen fier tonen ! Ook de kinderen van
de stad riepen de juf erbij en op de achterkant van de pre-borden
schreef ik welk bord de kleuters maakten.
Wist je dat je fruit niet enkel kan opeten maar ook langs alle kanten bekijken ? Je er voelspelletjes mee kan spelen en de vruchten naschilderen of naboetseren ? Dat je er liedjes over kan leren ? Dat je met appels en peren overheerlijke cakes kan bakken (we hebben nogal gesmuld in de klas !) en dat je met gekend en exotisch fruit een overheerlijke fruitsla kan maken zodat iedereen wel eens kan proeven van bijvoorbeeld de granaatappel, meloen, cactusvrucht (-> hier heeft zelfs de juf wat bijgeleerd !!!), meloenen, limoenen en nog veel meer ??? Van de laatste activiteit volgen hieronder enkele foto's. Genieten maar !
Eerst in stukjes snijden en ontdekken hoe de het fruit er uit ziet langs de binnenkant en of het al dan niet sappig is...
Dan ongeduldig en verlangend wachten tot iedereen klaar is met opruimen zodat we kunnen proeven...
Tijdens het thema fruit bedachten de kleuters het volgende verhaal :
De appels hangen aan de bomen. De boom heeft een sterke stam die veel appels kan dragen in de kruin.
Het regent. Er is een donkere wolk. De bomen worden nat. De appels vallen er niet af. De appels worden ook nat.
De wind waait. En de appels vallen van de bomen. Er zijn nog altijd donkere wolken. De blaadjes waaien in de lucht. De takken waaien ook. Ze breken niet af.
De zon schijnt. Ze zit een beetje verstopt achter de wolken. Er liggen meer dan de helft van de appels op de grond.
De vierde boom heeft precies een gezichtje. De appels zijn de ogen en de bladeren zijn de mond. De kinderen rapen appels op. Ze leggen ze in de emmer. Er hangen nog altijd appels aan de bomen.
En hier mochten de kleuters zelf een einde verzinnen ...
Hier volgen de verschillende ideeën die ze hadden :
- de kinderen gaan naar huis - ze gaan de appels wassen - ze gaan de appels opeten - ze nemen een appel mee naar school - ze snijden de appels in stukjes - ze maken appeltaart - ze maken appelcake en versieren die - ze maken een fruitkorf als cadeau voor oma - ze maken appelmoes - ze doen appels bij de yoghurt - ze maken lekkere appelsap - ze geven de appels weg - ze gooien de rotte appels in de vuilbak en houden de goede bij - ze maken een appelkoek - ze maken een suikerappel - ze maken een appel met een chocoladelaagje er rond - ze maken kei-lekkere appelconfituur
Maandag starten de verkeersweken van in de peuterklas tot het zesde leerjaar ! De brief daarover kreeg u vandaag mee. Nog een kleine toevoeging : je kind mag vanaf maandag de fiets / step / rolschaatsen meebrengen naar school !!!!
Welkom op de klasblog van de derde kleuterklas, schooljaar 2010 - 2011 Na eventjes in de knoop te zitten met de blog van vorig schooljaar en de nieuwe, zijn we dan nu toch van start geraakt...
We zijn het schooljaar leuk begonnen, de kleuters hebben hun eerste knutselwerkje al mee naar huis en hun liedjes- en versjestasje is bijna klaar. De eerste liedjes en versjes zullen er al aanhangen, de rest mogen jullie zelf thuis verder aanvullen als ik de nieuwe liedjes en versjes meegeef in het heen- en weerschriftje. En dan thuis maar zingen en voordragen !
Deze week hadden we veel bezoek in onze klas.
Dinsdag deden juf Tinne en ik hoekenwerk in de klas en juf Annelies, onze nieuwe zorgcoördinator, kwam eens kennis maken met de kleuters en de klaswerking. Ze was zeer lovend over hoe vlot alles verliep ! Dank je wel, juf Annelies !
Dinsdagnamiddag kwam er onverwacht bezoek : juf Lieve "van de keuken" kwam langs en schrok ervan hoe groot de kinderen intussen zijn geworden en dat ze al in de derde kleuterklas zitten ! Het was een aangenaam bezoekje.
Vandaag, woensdag, kregen sommige kleuters hun eerste "Franse les", het is te zeggen, juf Nancy heeft reeds met 2 groepjes een spelletje rond kleuren en vormen in het Frans gespeeld, volgende week komen de andere kleuters aan bod. De kinderen die thuis Frans praten, kunnen zich dan eens uitleven in hun eigen taal, de andere kinderen maken op een speelse manier kennis met het Frans.
Wat kan je op deze blog verwachten ? Leuke foto's, wat uitleg over ons
klasgebeuren en toffe talige uitlatingen van de kleuters.
Hier komt er al eentje :
Harold had deze week een pleister op zijn haar. Ik vroeg hem wat er
gebeurd was en Tyl antwoordde me dat hij een klein hersenbloedinkje had
gehad !