Maandag: Geen school voor de kinderen, de juffen wel want die gaan zich wat bijscholen
Dinsdag: - Versje aanleren/ herhalen - Wiskundig spel met logiblokken (samen in de kring) - Taken doorschuiven - Reporter van de week - Vertellen over het lange weekend
Na de middag: - Aanbreng van de logiblokken - Aanbreng van het contractwerk - Puzzelen - Themaspel - Panoramaspel - Werkje: kleur alle vierkanten groen
Woensdag: - Zwemmen met meester Jelle en juf Griet - Spelletjes rond Stippe ik ben stil
Donderdag: -Vormenpad doorheen de school Na de speeltijd: - Vormenpad doorheen de school weergeven op papier - Versje herhalen en op papier weergeven
Na de middag: vrij kiesuurtje: - Barbies - Knikkerbaan - Poppenhoek - Winkelhoek - Keukentje - Kasteel - Contractwerk
Voor we naar huis gaan komen de leerlingen van het 5de leerjaar langs en hebben we tutorlezen
Vrijdag: - Turnen met juf Jill Na de speeltijd: -Wiskundig spel met logiblokken (zelfstandig) - Lichtbak - Omtrek tekenen van figuren - Contractwerk - Puzzelen
In de namiddag vrij spel: Wissel van de hoeken van donderdag
Hier zijn we weer. Hopelijk hebben jullie genoten van de vakantie (als je al vakantie had ). Wij in elk geval wel onze batterijtjes zijn weer helemaal opgeladen om er stevig tegen aan te gaan! De drukte van het grootouderfeest ligt achter ons, het was druk, vermoeiend maar ooooh zo geweldig!!! (de foto's volgen nog de komende week ) De komende twee weken worden twee kortere weken. Vrijdag 11 november is het Wapenstilstand en dus geen school. Maandag 14 november is het eveneens geen school wegens een pedagogische studiedag. Diegene die dus een weekend er tussen uit willen kunnen hiervan profiteren
Vanaf maandag starten we met het thema vormen, hier zullen we twee weken over leren.
Maandag:
We beginnen met turnen samen met juf Jill. Vanaf maandag zullen de turnlessen er een beetje ander uit zien, elke maandag zal er tijdens de turnles schrijfdans gegeven worden. Vrijdag gaat de gewone turnles door. Nu maandag zullen we voor de eerste keer kennis maken met schrijfdans.(De vulkaan) Na het turnen zal er tijd gemaakt worden voor de reporter van de week maar ook voor de kinderen die graag iets meer willen vertellen over de afgelopen vakantie. Maandag zullen we ook Catho haar verjaardag vieren in de klas.
Na de middag: - Aanbreng van de logiblokken - Aanbreng van het contractwerk (dit is 1 moetje en enkele magjes -- Het moetje moet tegen donderdag klaar zijn!) - Puzzelen - Themaspel - Panoramaspel
Dinsdag:
- Versje aanleren - Wiskundig spel met logiblokken - Lichtbak - Omtrek tekenen van figuren - Werkje: kleur alle vierkanten groen
In de namiddag is het vrijspel in de hoeken
Woensdag:
Zwemmen met juf Griet en meester Jelle - Stippe stappe: Ik ben stil - Kleuropdracht
Donderdag:
- Vormenpad doorheen de school en op papier - Versje herhalen en op papier tekenen
Namiddag wissel van de groepen van dinsdag - Stippe stappe pluim en de reporterstas meegeven - Tutor lezen samen met het 5de leerjaar.
In de voormiddag oefenen voor het grootouderfeest in de voormiddag. In de namiddag reporter van de week, taken doorschuiven en uitvoeren + vrij-spel in de hoeken.
Dinsdag:
Generale repetitie in de voormiddag. In de namiddag vrij spel.
Woensdag:
Het grootouderfeest. (optreden + bezoekje aan de klas met onze grootouders) Deze woensdag is het GEEN zwemmen wegens het grootouderfeest.
Donderdag:
Gesprekje over het grootouderfeest. (Wat vonden we ervan?) Puzzelen Logisch rangschikken Themaspel Boekenhoek
In de namiddag vrij-spel in de hoeken
Vrijdag:
Zie donderdag
Alle kleuters blijven op school voor het optreden van 17.00uur voor de ouders.
Verder willen we jullie langs deze weg er ook nog aan herinneren dat vanaf 29/10/2011 de herfstvakantie begint en de school dus een weekje zijn deuren sluit. Ook willen we jullie er aan herinneren dat het uur zal veranderen tijdens dit weekend! We kunnen dus een uurtje langer genieten van onze nachtrust.
Deze week zal juf Griet niet aanwezig zijn op woensdag, donderdag en vrijdag. Wegens andere verplichtingen in haar functie van directie. Daarom zal juf Jill deze dagen volledig in de klas staan. Zwemmen zal dan samen met juf Jill en meester Jelle zijn.
Deze week ligt de klemtoon vooral op het oefenen voor het grootouderfeest!
Maandag:
We starten met turnen. Na de turnles zullen we nog even oefenen voor het grootouderfeest met de hele klas. Na de speeltijd worden de taken doorgeschoven en voeren we deze ook uit. Ook luisteren en kijken we naar de reporter van de week. In de namiddag is het vrij kiesuur: - sjabloon - boerderij - poppenhoek - winkelhoek - keukentje - kaartje maken - logisch rangschikken - lichtbak
Voor we naar huis gaan zullen we nog naar een verhaaltje luisteren dat de kleuters zelf mogen kiezen en zullen we ons dansje nog eens even oefenen voor het grootouderfeest.
Dinsdag:
Liedje herhalen: oma/ opa Dansje inoefenen voor het grootouderfeest
Tijdens de speeltijd zullen we nog eens extra oefenen voor het grootouderfeest (enkel met de hoofdrolspelers)
Na de speeltijd: - puzzelen - kaartje maken - spel: logisch rangschikken - cadeautje inpakken - themaspel - schrijftafel
Na de middag is het vrij kiesuurtje
Voor we naar huis gaan luisteren we naar het verhaaltje " Ik vind je lief oma" en oefenen we nog even ons dansje in.
Woensdag:
Zwemmen met juf Jill en meester Jelle Werkblaadjes: - Volg de stippenlijnen - Wat ging er fout? - Kijk goed en zoek de twee die hetzelfde zijn
Donderdag:
Deel twee van het rollenspel " Ik speel mijn oma/opa na" Tijdens de speeltijd--> oefenen grootouderfeest
Na de speeltijd: - puzzelen - werken in het magnetische schrijf-veeg-leerboek - leeshoek - cadeautje inpakken - kaartje maken - themaspel
Na de middag is het vrij kiesuurtje: - poppenhoek - cadeautje inpakken - winkelhoek - keukentje - lichtbak - digitaal prentenboek: Opa Knoest - vloerpuzzel: Boerderij Voor we naar huis gaan is het tutorlezen door het 5de leerjaar
Vrijdag wisselen we van groepjes van de afgelopen week. Op het einde van de dag luisteren we naar het verhaal " Ik vind je lief, Opa" en oefenen we ons dansje nog eens.
VANAF DEZE WEEK ZULLEN WE PROBEREN OM ELKE DAG TE OEFENEN VOOR HET GROOTOUDERFEEST. DIT ZAL TIJDENS DE EERSTE SPEELTIJD ZIJN. (mogelijk kan dit ook op een ander moment doorgaan).
Maandag:
Het eerste uurtje starten we met turnen samen met juf Jill. Dan is het koek en drank en volgt de speeltijd. Na de speeltijd schuiven we de taken door en voeren deze ook uit. We kijken en luisteren naar onze reporter van de week. Juf Griet brengt het thema aan (Grootouders) door even stil te staan bij de benamingen van onze grootouders (opa, oma, pépé, mémé, moeke, vake,...) Wanneer er dan nog tijd over is zullen we kleuren volgens de code.
Na de middag is het vrij kiesuurtje: - sjablonen - voetbaltafel - poppenhoek - winkelhoek - keukentje - kleuren volgens de code - logisch rangschikken ( van baby tot grootouder)
Dinsdag:
Aanleren van een nieuw lied rond het thema oma/ opa Herhalen van de gekende liedjes en versjes (versje herfst, lachende koe, liedje markt,...)
Na de speeltijd: - puzzelen - sjablonen - spel logisch rangschikken - kleurplaat oma/ opa - Werkblaadje: wat doe jij graag met oma/opa?
Na het zwemmen: - Stippe Stappen ik zit stil: het Engel Bengel spel (vervolg) - Werkblaadjes: rijmspel en woordjes klappen
Donderdag:
Rollenspel: ik speel mijn oma/opa na. (inleven) - sjablonen - puzzels - tekenen van onze oma/opa - Lichtbak: schrijven van oma/ opa + huis tekenen
Na de middag: vrij kiesuurtjes - poppenhoek - winkelhoek - keukentje - lichtbak - sjabloon - digitaal prentenboek: Opa Knoest op de boerderij (op de pc)
Voor we naar huis gaan is er tutorlezen met het 5de leerjaar
Vrijdag:
Starten we met turnen. Voor de rest zal vrijdag er een beetje hetzelfde uitzien als donderdag. We wisselen dan van groepjes zodat iedereen ongeveer alles eens gedaan heeft.
Maandag starten we gezond met turnen samen met juf Jill. Na de turnles en de speeltijd worden de taakjes doorgeschoven. Hierna zal juf Griet uitleg geven over het grootoudersfeest en de hoofdrollen. Juf Griet legt de verhaallijn uit aan de kleuters ivm het toneel "Boerderij op stelten". De taken van de hoofdpersonages worden besproken + rondvraag wie dit wil doen.
In de namiddag spelen we buiten. Voor we naar huis gaan luisteren we nog naar een verhaal dat de kleuters vrij mogen kiezen.
Dinsdag:
Herfstwandeling met opdrachten (kabouterwandeling) --> hele voormiddag
In de namiddag spelen we buiten bij mooi weer. Bij "slecht" weer is het vrij kiesuurtje: - stempelen van een figuur - herfstkleurplaat - puzzelen - keuken en poppenhoek - winkel met herfstvruchten - eikelspel
Voor we naar huis gaan, mogen de kleuters zelf een verhaal kiezen om voor te lezen.
Woensdag:
Zwemmen met meester Jelle en juf Griet Stippe Stappen - Ik zit stil Werkblaadjes: associatieoefening van de herfst
Gekende liedjes herhalen en een nieuw versje over de herfst leren
Donderdag:
Donderdag is Jitske jarig, dit zullen we natuurlijk uitbundig vieren!!!
In de namiddag is het vrij kiesuurtje: - keuken en poppenhoek - luisterhoek - vrije knutseltafel - stempelen met sjabloon - schrijf en rekenhoek - puzzelen
Voor we naar huis gaan hebben we terug tutorlezen met het 5de leerjaar
Vrijdag:
Turnen met juf Jill
Waarneming/ herfstvruchten uit het bos + hoekenwerk
In de namiddag oefenen hoofdrolspelers + vrij kiesuurtje: - vrij teken- en schildertafel - keuken en poppenhoek - herfsthoekje 'ontdekhoekje' - boekenhoek - luisterhoek - pc
Deze week zullen we verder leren rond de herfst ( hiermee zijn we vrijdag al begonnen) en zullen we ook nog even stilstaan rond het thema: de markt.
Maandag: Geen school
Dinsdag:
- Reporter van de week Lotte brengt verslag uit - We schuiven de taakjes door - Uitnodigingen maken voor het grootouderfeest - Boodschappentas maken - Schilderen van een herfstboom in de juiste kleuren - We maken een lieveheersbeestje met natuurmateriaal - Kabouter aankleedspel
In de namiddag zullen we in de tuin spelen en van het zonnetje genieten!
Woensdag:
Zwemmen met juf Griet en meester Jelle. Na het zwemmen spelen we spelletjes rond stil zijn. Moeten we altijd stil zijn? Wanneer moeten we stil zijn? ... Werkblaadjes: kabouterhuisjes (voorbereidend schrijven) kabouter Pinnemuts (kleuren volgens de code)
Donderdag:
We gaan in de voormiddag naar de markt in Kapelle O/D Bos. In de namiddag is het spel in de tuin. (fietsjes, ballen, ...) Tutorlezen door het 5de leerjaar ( voor we naar huis gaan)
Vrijdag:
We maken lekkere soep met de groenten die we op de markt kochten We maken een puzzel door deze te kleren, te knippen en vervolgens correct op te kleven
In de namiddag gaan we lekker smullen van onze soep en spelen we buiten in de tuin. verhaaltje: Spijkersoep
Volgende week zullen we meer te weten komen over het thema: DE MARKT
Maandag:
- Turnen met juf Jill - Taken doorschuiven en uitvoeren - Reporter Catho brengt verslag uit - Aanbreng van het thema + aftelkalender
- Woordstukjes klappen rond fruit + werkblaadje over de woordstukjes - Vrij kiesuurtje: poppenhoek, winkel, keuken, schilderen van een groente, ... - Verhaal: Een knol van een raap
Dinsdag:
- Poppenspel: De smulkabouter - Schilderen van een groente - Puzzelen - Kersenspel: wiskundig telspel
- Zwemmen met juf Griet en meester Jelle - Stippe Stappen: Het wiebelstoeltje - Werkblaadje: voorbereidend schrijven " De soepkom" - Werkblaadje: voorbereidend rekenen " Help de worm de appels op te eten"
Donderdag:
- We gaan met de hele kleuterschool naar de markt in Kapelle Op Den Bos (hele voormiddag) - In de namiddag vieren we feest want dan vieren we Raphaël zijn verjaardag - Voor we naar huis gaan komen de leerlingen van het 5de leerjaar nog even langs om een verhaaltje voor te lezen (dit gebeurt in kleine groepjes)
Vrijdag:
- Turnen met juf Jill - Huishoudelijke activiteit: groetensoep maken - Puzzel: kleuren, knippen en plakken
- Kiesuurtje: de kleuters mogen zelf hoekjes kiezen - Verhaal: Spijkersoep
Maandag: Maandag starten we met een lesje turnen samen met juf Jill. Na de turnles luisteren en kijken we naar het verslagje van onze reporter Indra. We zullen ook even stilstaan bij ons eigen lichaam en hier over praten. Nadat we ons lichaam verkend hebben gaan we aan de slag gaan door een kindje te tekenen met de bijhorende lichaamselementen (wenkbrauwen, pupil,...). Ook zullen we allemaal een vaste plaats krijgen aan de tafels. Deze plaats dient enkel als we klassikaal aan de tafels zullen werken.
Dinsdag: - Waarneming rond onze neus en het ruiken. - Aanleren van het zintuigenlied. - Geurmemorie - Knutselen van een geurclowntje In de namiddag vrij spel in de hoekjes. Dagafsluiter: poppenkast
Woensdag: - Zwemmen samen met juf Griet en meester Jelle - Stippe Stappe: Ik zit stil - Herhalen van de liedjes - Werkblaadje: associatie-oefening "Ik ga zwemmen"
Donderdag: - Waarneming rond voelen - Voeldomino - Associatie-oefening in spelvorm (met het draairad) - Wat hoort bij welk zintuig? (we trekken een lijntje) In de namiddag is wissel met het eerste leerjaar.
Vrijdag: - Turnen - Waarneming van het oog - Tekenen van een oog - Kiesuurtje in de namiddag - Afsluiter van de dag: verhaaltje