We hebben na alweer een spannende keuzeweek en stemronde een nieuw project gekozen:Dinosaurussen. We zullen deze week dus regelmatig eens in onze teletijdsmachine kruipen en miljoenen jaren terugreizen in de tijd.
Wat willen we weten????? -Hoe zijn de dino's uitgestorven? -Hadden ze een huis? -Waarom hebben ze zo'n grote tanden? -Zijn er ook vliegende dino's? -Wat eten dino's? -....
Wat willen we maken? -Schilderijen en tekeningen. -Een vulkaan. -Dinokleren.
Wie willen we zijn? -Een vliegende dino. -Een langnek. -Een vleesetende dino.
Wat willen we doen? -Een toneeltje. -Een dino-hoekje maken om in te spelen. -Een museum.
Vorige week leerden we vanalles bij over de post. We kennen nu de reis van een brief, we kunnen postzegels kopen en weten ook waarvoor die dienen, we hebben zelfs een email verstuurt naar onze mama's en papa's. Dat vonden ze echt plezant want we kregen van bijna iedereen al heel snel een antwoord terug dus hebben we gemerkt dat post met de computer sneller gaat dan als we een brief in de brievenbus steken. In de klas hadden we een postkantoortje gemaakt waar we eerst een postzegel, papier en een enveloppe moesten kopen alvorens we naar elkaar briefjes konden 'schrijven'. Heel boeiend allemaal.
Maandagochtend, terug school en...het heeft geneeuwd. Witte daken, witte grasvelden en ook onze speelplaats was bedekt met een mooi wit sneeuwtapijt. Ideaal dus om rond 'de winter' te werken. We hebben dan ook veel gespeeld in de sneeuw, sneeuwballen gegooid, gegleden op het ijs,...Het was echt leuk!
We gingen samen met de kinderen en juf Marleen van het eerste leerjaar naar een prachtige tentoonstelling:PAPIER PLEZIER De hele tentoonstelling is gemaakt uit 'papier macher' door een echte kunstenares. We mochten er niet alleen kijken maar ook luisteren, voelen, ruiken en vooral veel plezante opdrachtjes uitvoeren. De tentoonstelling was echt een succes en eigenlijk hadden we nog te weinig tijd, maar we vonden het ook tof om al eens iets te mogen doen met onze juf van volgend jaar. Dat gaan we meer doen. De foto's vinden jullie hieronder.
Bij de uitwerking van ons project "verliefd zijn" rezen er heel wat vragen waar we samen antwoorden op zoeken: -Waarom zijn er trouwringen? -Kunnen jongens ook op jongens en meisjes ook op meisjes verliefd zijn en kunnen ze met elkaar trouwen? -Hoe maken we een trouwkleed, juwelen,...? -Hoe kunnen we trouwen? ...en nog veel meer... De kinderen wilden ook heel wat DOEN, MAKEN en ZIJN...
-Ze willen zich mooi maken. -Ze willen kusjes geven. -Ze willen ook echt "trouwen" met een leuk feest er bij.
Daarvoor maken we kroontjes met sluiers, juwelen, uitnodigingen, versiering voor de zaal...
Dit "trouwen" kan geregeld worden, maar hoe? Dat moeten we de burgemeester vragen! En ja hoor,...op donderdag 20 novemberworden we rond 13u30 verwacht in het gemeentehuis van De Pinte om diegene die willen te laten trouwen. SUPER TOCH Hoe dat afloopt vertellen we later.
Het scheelde geen haar of we werden weer miljoenen jaren teruggekatapulteerd in de tijd om even te gaan kijken naar de dinosaurussen...Maar dit keer hebben de kinderen met hun romantische kant gekozen. Het nieuwe project wordt:
HELP:Deze week wemelt het van de heksen, spoken en pompoenen in de klas.
Nee hoor, T'is eigenlijk best wel gezellig . Juf heeft een donkere hoek gemaakt waar we met onze zaklampen kunnen schijnen en dingen zoeken die we eerst verstopten voor elkaar. Daarnaast is ons heksenhuisje waar we ons verkleden in allerlei griezels. Ook hebben we daar een heksenlaboratorium om brouwsels te maken waarbij we dan grappige toverspreuken verzinnen. Kortom: 'Lekker gezellig griezelen'.
HELP:Deze week wemelt het van de heksen, spoken en pompoenen in de klas.
Nee hoor, T'is eigenlijk best wel gezellig . Juf heeft een donkere hoek gemaakt waar we met onze zaklampen kunnen schijnen en dingen zoeken die we eerst verstopten voor elkaar. Daarnaast is ons heksenhuisje waar we ons verkleden in allerlei griezels. Ook hebben we daar een heksenlaboratorium om brouwsels te maken waarbij we dan grappige toverspreuken verzinnen. Kortom: 'Lekker gezellig griezelen'.
In ons eerste schoolproject dit jaar werken we rond gevoelens. We vertellen elkaar over gebeurtenissen waarbij we ons blij, boos, bang of verdrietig voelden. De 'doos vol gevoelens' helpt ons hierbij. Sommigen hebben die gevoelens ook 'opgeschreven'(lees getekend) voor ons 'gevoelensboek'. We leerden ook gevoelens herkennen in muziek, kleuren, kunstwerken en op praatplaten. De praatplaten worden ook gedramatiseerd en we zoeken hierbij samen naar oplossingen voor de problemen.
Samen met de andere klasjes maakten we enkele belangrijke afspraken: -Elkaar niet pijn doen. -Elkaar niet uitsluiten. -Elkaar niet uitlachen. -Elkaars spullen niet stukmaken.
Het eindprodukt van dit project wordt een 'tentoonstelling vol gevoelens' waarbij we per klas een gevoel laten zien, horen,...voelen.
In onze zelfgemaakte schatkisten mag je allerlei leuke spullen stoppen waar je dan in de klas iets kan over vertellen. Dit kan gaan van je lievelingsspeeltje, iets van toen je nog heel klein was, een tekening van een vriendje... Kortom alles wat voor jou een 'schat' is.
Het is herfst, we kunnen er niet omheen. De wind heeft al goed zijn best gedaan om de mooie gekleurde bladeren van hun takken te blazen. Het ideale moment om rond het thema de herfst te werken. Maandag zijn we dan ook naar het bos gewandeld om naar de veranderingen in de natuur te kijken. De hele verdere week hebben we gewerkt met allerlei dingen die we daar vonden. We kregen deze week ook bezoek van Ploem De Pluimstaart een lieve eekhoorn. Van hem leerden we dit lied.
De tekst
Ploem De pluimstaart snuffelt in het bos Tussen alle bladeren en op het mos Hij zoekt naar kastanjes, eikeltjes en noten Verstopt ze dan in gaatjes tussen alle bomen Ploem De Pluimstaart snuffelt in het bos Tussen alle bladeren en op het mos