We gingen samen met de kinderen en juf Marleen van het eerste leerjaar naar een prachtige tentoonstelling:PAPIER PLEZIER De hele tentoonstelling is gemaakt uit 'papier macher' door een echte kunstenares. We mochten er niet alleen kijken maar ook luisteren, voelen, ruiken en vooral veel plezante opdrachtjes uitvoeren. De tentoonstelling was echt een succes en eigenlijk hadden we nog te weinig tijd, maar we vonden het ook tof om al eens iets te mogen doen met onze juf van volgend jaar. Dat gaan we meer doen. De foto's vinden jullie hieronder.
Bij de uitwerking van ons project "verliefd zijn" rezen er heel wat vragen waar we samen antwoorden op zoeken: -Waarom zijn er trouwringen? -Kunnen jongens ook op jongens en meisjes ook op meisjes verliefd zijn en kunnen ze met elkaar trouwen? -Hoe maken we een trouwkleed, juwelen,...? -Hoe kunnen we trouwen? ...en nog veel meer... De kinderen wilden ook heel wat DOEN, MAKEN en ZIJN...
-Ze willen zich mooi maken. -Ze willen kusjes geven. -Ze willen ook echt "trouwen" met een leuk feest er bij.
Daarvoor maken we kroontjes met sluiers, juwelen, uitnodigingen, versiering voor de zaal...
Dit "trouwen" kan geregeld worden, maar hoe? Dat moeten we de burgemeester vragen! En ja hoor,...op donderdag 20 novemberworden we rond 13u30 verwacht in het gemeentehuis van De Pinte om diegene die willen te laten trouwen. SUPER TOCH Hoe dat afloopt vertellen we later.
Het scheelde geen haar of we werden weer miljoenen jaren teruggekatapulteerd in de tijd om even te gaan kijken naar de dinosaurussen...Maar dit keer hebben de kinderen met hun romantische kant gekozen. Het nieuwe project wordt:
HELP:Deze week wemelt het van de heksen, spoken en pompoenen in de klas.
Nee hoor, T'is eigenlijk best wel gezellig . Juf heeft een donkere hoek gemaakt waar we met onze zaklampen kunnen schijnen en dingen zoeken die we eerst verstopten voor elkaar. Daarnaast is ons heksenhuisje waar we ons verkleden in allerlei griezels. Ook hebben we daar een heksenlaboratorium om brouwsels te maken waarbij we dan grappige toverspreuken verzinnen. Kortom: 'Lekker gezellig griezelen'.
HELP:Deze week wemelt het van de heksen, spoken en pompoenen in de klas.
Nee hoor, T'is eigenlijk best wel gezellig . Juf heeft een donkere hoek gemaakt waar we met onze zaklampen kunnen schijnen en dingen zoeken die we eerst verstopten voor elkaar. Daarnaast is ons heksenhuisje waar we ons verkleden in allerlei griezels. Ook hebben we daar een heksenlaboratorium om brouwsels te maken waarbij we dan grappige toverspreuken verzinnen. Kortom: 'Lekker gezellig griezelen'.
In ons eerste schoolproject dit jaar werken we rond gevoelens. We vertellen elkaar over gebeurtenissen waarbij we ons blij, boos, bang of verdrietig voelden. De 'doos vol gevoelens' helpt ons hierbij. Sommigen hebben die gevoelens ook 'opgeschreven'(lees getekend) voor ons 'gevoelensboek'. We leerden ook gevoelens herkennen in muziek, kleuren, kunstwerken en op praatplaten. De praatplaten worden ook gedramatiseerd en we zoeken hierbij samen naar oplossingen voor de problemen.
Samen met de andere klasjes maakten we enkele belangrijke afspraken: -Elkaar niet pijn doen. -Elkaar niet uitsluiten. -Elkaar niet uitlachen. -Elkaars spullen niet stukmaken.
Het eindprodukt van dit project wordt een 'tentoonstelling vol gevoelens' waarbij we per klas een gevoel laten zien, horen,...voelen.
In onze zelfgemaakte schatkisten mag je allerlei leuke spullen stoppen waar je dan in de klas iets kan over vertellen. Dit kan gaan van je lievelingsspeeltje, iets van toen je nog heel klein was, een tekening van een vriendje... Kortom alles wat voor jou een 'schat' is.
Het is herfst, we kunnen er niet omheen. De wind heeft al goed zijn best gedaan om de mooie gekleurde bladeren van hun takken te blazen. Het ideale moment om rond het thema de herfst te werken. Maandag zijn we dan ook naar het bos gewandeld om naar de veranderingen in de natuur te kijken. De hele verdere week hebben we gewerkt met allerlei dingen die we daar vonden. We kregen deze week ook bezoek van Ploem De Pluimstaart een lieve eekhoorn. Van hem leerden we dit lied.
De tekst
Ploem De pluimstaart snuffelt in het bos Tussen alle bladeren en op het mos Hij zoekt naar kastanjes, eikeltjes en noten Verstopt ze dan in gaatjes tussen alle bomen Ploem De Pluimstaart snuffelt in het bos Tussen alle bladeren en op het mos
Deze week mocht iedereen eens gaan zoeken op zolder en meebrengen wat hij leuk vindt. Dit leverde heel wat plezante dingen op zoals: oude spiegels, kaders, dozen, oude reiskoffers, kistje met juwelen, ed. Met al deze spullen hebben we onze eigen zolder ingericht waar we mogen snuisteren in iedereen zijn spulletjes. Iedereen kon ook vertellen aan de anderen waar die spullen vandaan kwamen... Iemand had zelfs twee spinnen meegebracht die we bestudeerd hebben en nadien getekend.
Deze week heeft ook iedereen zijn schatkist afgewerkt. Het doel van die kist gaat juf volgende week uitleggen.
Nu we vanalles geleerd hebben over ons lichaam vinden we het belangrijk om dat lichaam ook gezond te houden. We houden deze week dus een 'gezonde week'. Een week vol sport en lekker gezond eten. Op maandag kregen we bezoek van het 'kauwgommonster' die ons toonde hoe het NIET moet. Dinsdagochtend gingen we met alle klasjes samen sporten, we deden een reuze omloop in de turnzaal. De kinderen leren niet alleen voor zichzelf zorgen maar ook om andere kinderen te helpen als ze iets niet kunnen of durven. Op woensdag zetten we onze 'gezonde' week verder met een fikse wandeling naar de tuin van juf Leentje. Daar hebben we een druivelaar, een appelboom, tomatenplantjes en allerlei kruiden bestudeerd. En om de week goed af te sluiten maken we ook nog eens een gezond ontbijt. Er werd fruitsla gemaakt, sinaasappels geperst, boterhammen gesmeerd, eitjes gebakken,...Het was overheerlijk.
We openden deze week in de klas ook een winkeltje.
We zijn alweer meer dan een week begonnen en ik heb de indruk dat de kinderen het echt wel fijn hebben.
Thema van deze tweede week: Ons lichaam.
De kinderen kennen al een heleboel delen van hun lichaam maar deze week hebben ze ook ontdekt wat 'kuiten', 'dijen','schenen' e.d. zijn. We hebben onszelf ook vergeleken. Er zijn kinderen met blond en bruin haar in onze klas en met blauwe, groene of bruine ogen. Het grootste kindje in de klas is Robin en de kleinste is Bavo.Maar als Bavo op een stoel gaat staan is hij groter dan Robin. Ook hebben we verteld wat we moeten doen om gezond te blijven. Eén van die dingen was veel bewegen. In de turnles hebben we dan ook een fit-o-meter gedaan en ja hoor, iedereen werd 'fit' bevonden en kreeg een 'fit-o-meter diploma.
We hebben ook een heel plezant liedje geleerd:
De tekst
Waarom heb je zo een grote ogen, om je beter te kunnen zien. Waarom heb je zo een grote oren, om naar jou te kunnen luisteren bovendien. Waarom heb je zoveel vingers, om te tellen tot aan tien. En mijn neus is om te ruiken, aan een chocolade-snuffel- snoep- pralien. En... waarom heb je zo een grote mond, om dit lied te kunnen zingen heel de wijde wereld rond.
Deze week hebben de kinderen van de 3de kleuterklas een eigen verhaal gemaakt aan de hand van enkele voorwerpen. (popjes, huifkar,veer, hoed, trommel, totempaal)De voorwerpen werden door de kinderen gekozen.
Er was eens een cowboy, Lucky Mark en een indianenmeisje, Zonnige Bloem. Op een stormachtige dag was cowboy Lucky Mark onderweg om een bezoekje te brengen aan Zonnige bloem. Zonnige Bloem is een beetje bezorgd omdat haar vriend wel heel lang wegblijft. Terwijl hij met zijn huifkar naar het indianendorp rijdt ziet cowboy Lucky Mark een veer uit de lucht vallen.Hij kijkt even om te zien waar die vandaan kan komen en ziet een opperhoofd die verdrietig rondkijkt. 'Is deze pluim van jou?' vraagt hij. 'Oh, dankuwel' zei Vurige Bizon, het opperhoofd.'Jij hebt mijn toverveer gered, ik wil je uitnodigen voor het grote indianenfeest met veel trommels, muziek en dans vanavond' Alweer stak er een harde wind op en nu was het zijn hoed die de lucht in ging. Samen met Vurige Bizon gingen ze erachteraan en zo kwamen ze in het tentenkamp terecht waar Zonnige Bloem al stond te wachten.Bij de totempaal was het kampvuur al aan het branden en kon het feest beginnen.Ze hebben de hele avond gepraat en gedanst.
In de derde kleuterklas hebben we samen gekozen om te werken rond cowboys en indianen.
Wat willen we weten?
Waarom geloven de indianen in geesten? Waarom s er bij de indianen een tovenaar? Wat eten cowboys en indianen? Waarom rijden ze op een paard? Lopen de indianen op hun blote voeten? Waarom wonen de indianen in tipi's en hoe maken ze die? En nog vele andere dingen...
Wie willen we zijn?
Enkele kinderen kozen er voor om indiaan te zijn en willen een verentooi en een indianenkleed maken.Ook een dromenvanger lijkt hen leuk.
Anderen willen liever een cowboy worden en gaan een cowboyhoed en een stokpaard knutselen.
Wat willen we doen?
Paardrijden. Een echte cowboy en indiaan ontmoeten. Cowboydansen.