Waarom heb je zulke grote ogen, om je beter te kunnen zien. Waarom heb je zulke grote oren, om naar jou te kunnen luisteren bovendien. Waarom heb je zoveel vingers, om te tellen tot aan tien. En mijn neus is om te ruiken, aan een chocoladesnuffelsnoeppralien. En waarom heb je zo een grote mond, om dit lied te kunnen zingen heel de wijde wereld rond.
Draaien, draaien, draaien maar, 1, 2, 3, en de pot is klaar. Of toch niet, als we het zelf doen is het eigenlijk wel moeilijk. Dan maar een figuurtje maken want dat kunnen we dan weer supergoed...
Met een overweldigende meerderheid kozen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar om de komende weken rond SPORT te werken. Trek dus je sportkledij maar aan om naar school te komen want we proberen regelmatig eens een andere sport uit.
Wat willen we weten?
Waarvan worden voetbalschoenen gemaakt? Welke zijn de sterkste spieren in ons lichaam? Wat is de oudste sport? Waarom zijn er veel supporters bij de voetbal? ... Wat willen we maken?
Deze week worden we allemaal bakkers. Samen met juf maakten we van speeldeeg stokbroden, croisants, donuts, taartjes,...Zo hebben we later in de week onze eigen bakkerij geopend waar we onze koopwaar konden verkopen en kopen. Wat zullen we zo goed leren rekenen. Natuurlijk is het ook plezant om iets te maken dat we ook echt kunnen opeten. Voor de broodpudding moesten we het recept 'lezen', wegen, tellen, mengen, scheppen, roeren en tenslotte bakken.MMMM, HEERLIJK. Het was een heel lekkere week!
Deze week werken we zoals beloofd rond het thema robotten. De kinderen willen hun eigen robotje knutselen. Na het bekijken van verschillende exemplaren gingen we aan de slag met doosjes, dekseltjes, potjes, rolletjes, vijzen, moeren, lampjes,...De resultaten worden prachtig en heel persoonlijk. Geen enkele robot lijkt op een andere. De robot moet ook nog een naam en een functie krijgen dus dat moeten we nog eens samen bespreken. Eerder deden we ook al schrijfdans rond robotten. Kortom, alle activiteiten stonden in het teken van de robotten.
Zoals beloofd werken we na de krokusvakantie een weekje rond 'robotten'. Wie thuis een robot heeft mag die gerust meebrengen, alsook prentenboeken, verkleedkledij,...
Op donderdagnamiddag 4 februari worden jullie uitgenodigd voor een heus middeleeuws spektakel!
Omdat wij strijden voor Haiti, zal er een schatkist aan de ingang staan waar iedereen een 'goudstuk'(lees bijdrage) mag in deponeren. Wij storten deze schat op het rekeningnummer ten voordele van Haïti.
Na de eerste stemronde was het eigenlijk al duidelijk voor welk project de kinderen gingen kiezen. Toch waren er enkele kinderen erg teleurgesteld. We hebben dan afgesproken om na het project ook een weekje rond 'robotten' te werken en vanaf dan waren we allemaal klaar om ons onder te dompelen in de wondere wereld van de kastelen. Wat willen we weten?
-Waarom hebben ze vroeger kastelen gebouwd? -Waren er lampen in kastelen? -Waarom zitten prinsessen meestal in verhalen? -Hoe moet je doen in een kasteel? -Hoe eten prinsessen, ridders...? -Kijken prinsessen ook TV en slapen ze soms in de zetel? -Waarom hebben ze een kroon? -...
Wie willen we zijn?
-Veel Prinsessen, veel ridders, 1 draak, 1 prins
Wat willen we doen?
-Prinsessekleren shoppen: dus hebben we een boetiek gemaakt in de klas. -Naar een kasteel gaan. -Modeshow. -dansen en een toneeltje Veel werk aan de winkel dus...