PR is de afkorting van Public Relations wat in het Nederlands Publieke Relaties betekent, is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organistatie en haar publieksgroepen. Daartoe wordt gebruikgemaakt interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft PR ook een signaalfunctie om trends en zaken uit de buitenwereld op te merken en ernaar te handelen.
Wat zijn de voordelen van PR?
- PR voorkomt een kloof tussen imago en reputatie
- PR zorgt voor een goede verstandshouding tussen de organistatie en de stakeholders
- PR is onmisbaar in geval van een crisissituatie
- Met PR genereert u meer verkeer naar uw website
- PR kan u zeer gericht inzetten, op een bepaalde doelgroep, maar ook op de massa
Wat doet een PR adviseur?
Een PR-adviseur adviseert bedrijven en instellingen hoe ze het beste met het publiek moeten communiceren. Deze communicatie is breed van aard en kan verlopen via de volgende kanalen: