Recupel is een vzw die de inzameling en verwerking van
afgedankte elektro-apparaten organiseert in België
De vereniging werd in het leven geroepen ter ondersteuning van de aanvaardingsplicht:
wetgeving die bepaalt dat elke handelaar die een elektrisch apparaat op de
Belgische markt brengt ook de inzameling en de verwerking van de afgedankte
toestellen op zich moet nemen. Recupel werkt daarom nauw samen met onder andere
handelaars, gemeenten en kringwinkels voor het transport en de ecologische verwerking
van de afgedankte apparaten. Haar activiteiten worden gefinancierd door een Recupel-bijdrage
die klanten betalen bij aankoop van een nieuw toestel.
In 2013 zamelde Recupel bijna 116.000 ton aan oude huishoudapparaten in,
een stijging met 3,25% tegenover het jaar daarvoor.
Europese doelen
Volgens de EU zullen de lidstaten tegen 2019 jaarlijks 20 kilogram per
persoon moeten inzamelen, momenteel is dat minimum 4 kg. In België wordt op per
inwoner reeds meer dan tien kilogram ingezameld. In totaal wordt 47% van alle
afgedankte huishoudapparaten behandeld door Recupel. Nog eens 23% wordt wel
geïdentificeerd, maar volgt een andere weg De resterende 75.000 ton afval
ontsnapt aan een gepaste behandeling.
Het gebruik van sociale media brengt ook nadelen met zich mee:
De
gemakkelijke toegankelijkheid tot aankoopwebsites zorgt ervoor dat online
shoppen met een paar klikken op het web snel kan worden afgehandeld. Voor
sommigen is dit een zegen, voor anderen leidt dit tot verslaving.
Positieve recensies van enkele kopers kunnen het koopgedrag van sommige
klanten beïnvloeden. Hierdoor wordt vlugger een aankoop gedaan, hetgeen op
termijn kan leiden tot buitensporige aankopen
Zodra
iets op het internet verschijnt, wordt dit zichtbaar voor iedereen. De
grens met privacy wordt hierdoor enorm dun. Mededelingen als Morgen
eindelijk een week naar Italië. of Een dagje ontspanning in
Centerparks met het gezin betekenen voor criminelen de ideale
gelegenheid om toe te slaan bij de afwezigen.
Ontevreden
klanten kunnen hun ontevredenheid uiten op het web. Winkels/bedrijven
kunnen op hun beurt reageren op klachten. Opmerkingen waarbij reacties van
ondernemers uitblijven, kan een slecht imago met zich meebrengen. Dit
vergt vrijwel constante aandacht van ondernemers om de klanten tevreden te
houden, hetgeen enorm tijdrovend is.
Het
feit dat sociale media zo makkelijk toegankelijk zijn, opent de weg voor
online pesten, dreigementen of afpersing. Het anoniem verzenden van een
dreigement wordt via sociale media dikwijls gewaarborgd. Dit cyberpesten kan
voor de tegenpartij psychisch een sterke impact hebben op het
zelfbewustzijn met mogelijk zelfs zelfmoord tot gevolg.
Dit was het dan ik hoop dat jullie het leuk vonden en leren dat je NOOIT mag pesten zelf niet op het internet.
Populaire browsers zijn Internet Explorer, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari en Opera.
De eerste browser heette WorldWideWeb
en werd geschreven door de uitvinder van het wereldwijd web, Sir Tim Berners
-Lee in 1990 en geïntroduceerd aan zijn collega's bij CERN in maart 1991.
Computervirussen worden als schadelijk beschouwd omdat ze schijfruimte
en computertijd in beslag nemen van de besmette computers. Soms in ernstige gevallen kunnen virussen binnenin de computer schade aanrichten, bijvoorbeeld verspreiden en/of wissen van gevoelige gegevens en soms in zeer ernstige gevallen kan de eigenaar van de computer helemaal de controle verliezen.
Hoewel er veel
verschillende computervirussen bekend zijn, komt er slechts een fractie daarvan
"in het wild" voor. De Wildlist Organization International houdt een
maandelijkse lijst bij van de virussen die in het wild zijn aangetroffen.
Maandelijks worden er enkele duizenden verschillende virussen in het wild
aangetroffen.
hoe kan een virus worden verspreid ?
door bv een mail of via bleutooth of via een mms.
Een mms gaat als volgt je stuurt een video of foto naar iedereen door maar daar bij zit wel een virus.De ontvanger wil de video afspelen en zo heeft het virus vrijspel en kan het zich verder verspreiden.
Dit was het dan over virussen ik hoop dat je het interessant vond.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!