Public relations (pr) is het vakgebied dat zich bezig houdt met het onderhouden van de relatie tussen een organisatie en het publiek. De pr-afdeling of het pr-bureau houdt zich vooral bezig met het imago van een organisatie, bedrijf of merk, niet perse met de verkoop.
Er wordt gebruik gemaakt van interne en externe communicatiemiddelen als persberichten, advertenties en sociale media.
Een imago of reputatie is het beeld dat men voorstelt bij het zien van een bedrijf of merk maar ook persoon. Dat kan zowel positief als negatief zijn. Naargelang hoe dat bedrijf of die persoon zich gedraagt. Een winkel bijvoorbeeld kan een goed imago hebben als ze er kwaliteitsvolle producten verkopen of dat de verkopers vriendelijk zijn.
interne communicatie
Interne communicatie bevat alle formele en informele contacten binnen een bedrijf of organisatie. Je zou interne communicatie ook kunnen uitleggen als het doorgeven, ontvangen en beschikbaar maken van informatie voor en door medewerkers en het bedrijf waarvoor je werkt. Dat kan via schriftelijke of mondelinge communicatie.
externe communicatie
Het tegenovergestelde van interne communicatie is externe communicatie. Dit bevat alle communicatie die niet gericht is op eigen werknemers, maar op buitenstaanders zoals: de klant, de leverancier, enzovoort.