In deze les zijn we begonnen met het maken van het lampje.
Eerst kregen we het hout. (zie de eerste afbeelding)
Daarna een plaatje van aluminium.
We moesten het hout schuren. (zie de tweede afbeelding)
Daarna moesten we in het plaatje 5 gaatjes boren (4 kleine : 1 in elke hoek) en 1 grote in het midden ongeveer.
Daarna kregen we het lampje (met 2 draden aan).
Dan kregen we de schakelaar. (zie de derde afbeelding)
We kregen ook nog de batterij.
Toen we klaar waren met het schuren en boren mochten we beginnen met solderen. (zie de vierde afbeelding)
De 2 draden van het lampje moesten namelijk gesoldeerd worden aan de 2 draden van de batterij (die we erop hadden 'gezet')
Nadat we klaar waren met solderen moesten alle draden samen met de batterij en de schakelaar in een klein rechthoekig 'putje' dat in het houd zit.
Daarna moest de plaat van aluminium er op , door het gaatje dat we hadden geboord in het midden kon de schakelaar er uit komen zodat we het licht aan en uit konden doen.
Het plaatje van aluminium moest daarna vastgemaakt worden. Dit deden we door het vast te schroeven aan het hout. (Daarvoor dienden de kleine gaatjes in elke hoek). (zie de vijfde afbeelding , sorry voor de slechte kwaliteit)
In het volgende bericht zie je hoe ons lampje er uit zag.
In de 2e les hebben we het gehad over de steenkoolmijnen.
We hebben het ook gehad over kerncentrales en boorplatformen.
Dit is onvriendelijk voor het milieu.
Gelukkig hebben we ook nog geleerd over MILIEUVRIENDELIJKE manieren om energie te winnen. Voorbeelden daarvan zijn waterkracht , zonnepanelen , windkracht.
We hebben ook geleerd over zekeringen.
De meest bekendste zijn de automatische zekeringen. Maar vroeger bestonden dit soort van zekeringen natuurlijk nog niet. Toen waren het nog andere. (Hiervan krijg je dan ook nog een foto te zien).
De zekeringenkast bevind zich meestal in de garage.
We hebben ook gezien dat een elektricien geleiders , verbruikers en schakelaars plaatst.
Elektricien is een gevaarlijk beroep , je hebt kans op elektrocutie als er ergens te veel stroom is en niet beveiligd is.
Het kan je leven kosten!
We hebben ook enkele stroomkringen getekend. We hebben ook het verschil gezien tussen een serieschakeling en een parallelschakeling.
Als bij een serieschakeling 1 lampje niet brand dan brand de rest meteen ook niet meer (dit is meestal zo bij oud kerstverlichting) , hier werken ze minder krachtig , want alle spanning word verdeeld over alle gebruikers. Daarom kies je best voor een parallelschakeling, want hier zullen niet allemaal uitgaan als 1 uit gaat. Hier branden ze dan allemaal even sterk.
Onderaan vind je nog een paar foto's , maar ik heb ze wel in een bijlage moeten doen omdat het niet ging in dit bericht. Hopelijk vinden jullie het mooi/interessant.
we zijn begonnen met een nieuw project , project techniek en energie.
In dit project leren we wat meer over o.a. energieverbruik (welke toestellen het meest verbruiken, veiligheid bij het gebruiken van elektrische toestellen, ..)
We hebben ook nog eens de namen van sommige geleiders en stroombronnen opgefrist. Veel dingen kwamen terug van wat we vorig jaar hadden gezien of eerder dit jaar.
We hebben ook veel gezien over hoe je batterijen,.. kan recycleren.
Op het einde van dit project maken we een lampje. Later meer!
In de 3e les van project Smarthouse hebben we gewerkt met Micro-elektronische panelen.
Hierbij leren we over de 'invoer' , 'verwerking' , 'uitvoer' , 'verwerkingeenheid' , 'tellerseenheid' en 'geheugeneeheid'.
Ook hebben we de afkortingen van volgende woorden geleerd : schuifschakelaar (S) , lichtschakelaar (L) , temperatuur sensor (T) , drukknop (D) , zoemer (Zm) , relais (Rl) en lamp (Lp).
Werken met micro-elektronische panelen is echt leuk.
Hieronder nog een paar foto's van in de klas/ons werkbundel.
Nu is het herfstvakantie , maar dat betekent niet dat de blog stopt!
In de maand oktober hebben we veel proeven gedaan rond het project : Fruitjuice.
Bv ; op geschilde appels citroen sap gedaan -> de appels werden minder snel 'bruin' dan die zonder citroensap , water op een blaadje gedaan -> het water verdampt ; boter op een blaadje uitwrijven -> er onstaat een vetplek (na een tijdje) , ..
Bij de eerste les 'Fruit limonade' moesten we proeven. 1 persoon van de groep moest 3 verschillende smaken proberen te raden. Ze waren wel geblinddoekt .. wat het extra leuk maakte.
Na elke beker moesten ze een stukje peperkoek eten. In de eerste beker zat er water met zout. Dus hier moesten ze zout proberen te ontdekken. In de 2de beker zat er suiker. Dus hier moesten ze suiker in herkennen (zoet) . En in de 3de beker zat er citroen sap in. Hier ontdekten ze de smaak zuur.