joee bloggers,, Vrijdag was het een plezante T.O. les. We hebben naar een film van aardolie gekeken denk ik, we hebben er ook een toets over moete doen. daarna hebben we trug met terug met de preparaat gewerkt en nu moest het lampje gaan brande als het donker was. Als het licht was moest het uit gaan. wat we volgende keer gaan doen weet ik nog niet . maar dat zal wel zo als elke week zijn zeker En we moeten elke keer een tekeing maken hoe het eruir ziet. We hebben en makkelijke manier maar die vind ik moeilijker dan de andere.:-8 en dan was het gedaan.
Vrijdag was onze voorlaatste les t.o. voor de kerstvakantie.
We moesten eerst onze mappen laten controleren voor we echt mochten beginnen Daarna moesten we een vliegtuig laten vliegen, niet zomaar, het moest vliegen alleen als er geluid was EN licht Als dat klaar was moesten we een schema maken hoe we de vlieger hebben laten vliegen Tot volgende week met een andere blogmaster! Jelle
Het was weer een fijne TO les. Eerst heeft meneer Goddé ons uitgelegd hoe je elektriciteit opwekt, transport van elektriciteit en het effect op het milieu. Daarna hebben we ons kruiswoordraadsel verbeterd. Bijna de meeste hadden niet veel fouten. Dan moesten we iets maken dat als er licht en lawaai is dan gaat herlampje branden en als er geen licht en lawaai is dan gaat het lampje niet branden.
Halloooooo beste bloggers. Het was weer een leerijke en plezante to les . We hebben geleerd over pompcentrales en stuwdam. En we moetsen een keuze maken of we een klassieke centrale of een kerncentrale gingen houden. Maar er waren een paar nadelen bij de klassieke centrale zoals-Co2 in de lucht -het kost heel veel Maar er zijn ook nadelen bij de kerncentrale zoals -er komen stoffen vrij en daar krijg je kanker van en we hadden onze rapportcijfers gekregen mijn resultaat was goed maar bij bryan was het heel grappig, hij moest nog 3 taken afgeven en hij had die niet gemaakt en zo had hij een 49/100
het was maar weer eens toffe leuke TO les. eerst mocht mijn groepje naar voor komen om uitteleggen hoe het broeikast evect in elkaar zit. dan mochten Franne , Bente , Joni en chiara uitleggen hoe energie gemaakt werd. en de andere groepjes vertelden hoe energie naar huizen gaat , waterkracht en waterdam en ook hoe ze van water enregie maken. daarna vetelden meneer Goddé nog eens hoe het inelkaar zat. toen meneer Goddé klaar was met de uitleg kregen we een nieuwe opdracht. eerst moesten we een stroomkring maken.door op paneeltjes draden met elkaar te verbinden en zo een lichte te laten branden. toen moesten we een seriesckakeling maken. door het zelfde te doen als bij de stroomkring, alleen moet je één voeging aan toe te brengen zo dat je twee voegingen hebt. daarna moesten we nog een parrallelschakeling maken. je moet het lampje laten branden als je één van de twee voedingen aan hebt staan. tot volgende keer beste bloggers.
zoals als gewoonlijk was het maar eens weer opnieuw een leuke To les. eerst mocht mijn groepje naar voor komen om uit te leggenwat het broeikaseffect was. daarna mochten Franne,Bente,Joni en Chiari uitleggen hoe electriciteit werd gemaakt. Ben,Simon,Jelle en Jordi legden uit hoe ze van water electriciteit maken. Jente,Sofie en Chelsie legden uit hoe de waterdam en het waterkracht in elkaar zitten. Hafit,Giel,Ward en Rachid legden denking uit hoe dat het transport van electricitiet gaat. na al die uitleg gaf meneer Goddé ons nog een nieuwe opdracht gegeven. eerst moesten we een stroomkring maken en tekenen op een blad papier . als je de voeding aanzet dan moest het lampje branden. daarna moesten we een serieschakeling maken en tekenen op een blad papier.we kregen van meneer goddé nog een voeding zodat we twee voedingen hadden. als je de twee voedingen aan zet dan moet het lampje branden. als je één van de voedingen uit zet dan moet het lampje uit gaan. we moesten ook een parrallelschakeling maken. als één voeding aan staat moet het lampje branden en als de twee voedingen branden moet het lampje ook branden. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. xan reynaert.
Zoals gewoonlijk was het weer een plezante les van TO. Mijn groepje kwam eerst naar voor om uit te leggen wat het broeikaseffect is.
broeikaseffect kerncentrale stuwdam
De andere groepjes mochten uitleggen hoe electriciteit gemaakt wordt, wat het transport van electriciteit is, wat een stuwdam is en wat een waterpompcentrale is.
hoogspaningskabels waterpompcentrale
Daarna kregen we een nieuwe opdracht. eerst moesten we een sroomkring tekenen en ook maken. Als je de voeding aan zet dan moet een lampje gaan branden. Na dat kregen we een tweede voeding. Toen moest we een serieschakeling tekenen en maken. Als je de twee voedingen aan zet dan moet het lampje gann branden en als je één voeding uit deedt dan moet het lampje uit gaan. Als laatste moesten we een parrallelschakeling tekenen en maken. als je de twee voedingen aan zet dan moet het lampje branden en als één voeding uit zet dan moet het lampje nog steeds aan staan.
Heej bloggers, Vrijdag was het weer een leuke T.O les. De leerlingen moesten voorde klas komen uitleggen wat pompcentrale ,kerncentrale,broeikaseffect,..... is, en dan moest de klas er punten op geven. We hebben een nieuw bundeltje van de mountainbike gekregen, en we moesten een aantal vraagjes oplossen . We moesten uitleggen uit welke delen de mountainbike bestaat. We moesten weten dat de mountainbike een kader had, een ketting ,wielen,... het was een fijne T.O les , en toen ging de bel.
De gwp week zit erop spijtig maarja , maar we hebben wel veel plezier gehad. Ik sliep in een chalet , maar het was daar super koud. De eerste dag ging ik met meneer Goddé mountainbiken dat was super tof De tweede dag muurklimmen ook leuk en ook nog oriëntatieloop , ik werd eerste, op de tweede plaats Simon en Jari. Derde dag, deden we badminton leuk was dat. Dag vier, was het fuif maar daar voor hoe lang duurt de fuif spel, en ook nog witse. De laatste dag deden we spel zonder grenzen dat was ook leuk we werden 3de/4de ik weet het niet meer, en toen moeste we naar huis spijtig het was zo leuk
Het was weer een leuke TO les . We hebben oefeningen gedaan over overbergingen.Overbergingen gaat over tandwielen die snel of traag of in dezelfde richting draaien. We hebben ook een kleine toets er over gehad, de hele klas had een ZG . We hebben het ook over de constructies gehad en daarbij hebben we een proefje gedaan: je moest een vierkant en driehoek proberen te vervormen het vierkant was makkelijk vervormbaar, maar de driehoek in tegendeel, die was moeilijk vervormbaar. Dan moesten we in ons boek alle driehoeken aanduiden die op de foto's van een brug stonden. In het kort was het heel plezant .
Bij de vorige TO les hebben we in het begin mondelinge toetsen gedaan.
Een groep moest geothermische energie verklaren, daar zaten ik mijzelf dus Jelle Jari en Jordi in. Er waren ook nog groepen, maar die ga ik niet allemaal opnoemen want anders word mijn blog te lang. Het ging ook over een kerncentrale,broeikaseffect,waterpomp centrale,transport van elektriciteit en een klassieke centrale. Er waren wel weer grappige dingen te beleven bv een stagiair die kwam aankloppen omdat hij zijn lokaal niet vond enz. .We hadden het ook over een waseticket en over de stroomkring van fietsverlichting.
vandaag was het weer een TO les we hebben geleerd over melk, frisdrank, sportdrank en water en dan nog over de GPS en zijn connectie dit bericht is neit zolang maar er komen nog enkele foto's
Vandaag was het weeral een leuke T.O. les zoals gewoonlijk. Eerst moest elk groepje komen uitleggen wat het GPS-systeem is, voor we dat deden mochten we nog effe in ons groepje alles bespreken wat we gingen zeggen en doen, ook daarna mocht de klas punten geven. Daarna moesten we het kruiswoordraadsel van in ons boekje maken, wat daarna ook weer verbeterd werd natuurlijk had heel ons groepje weer zeer goed !
Dit was een van de spannendste lessen ooit, we moesten met ons groepje ons eindwerk maken. Ons eindwerk was een brug bouwen uit 25 vellen printpapier, we hadden bij deze opdracht 100 minuten de tijd. Meer dan genoeg. Mijn groepje had 24 vellen papier nodig om de klus te klaren, per papier dat je over had kreeg je een extra punt. we mochten ook de brug eens testen, en onze brug was heel goed gelukt. meer dan sterk genoeg. Er was wel iets grappig, bij de eerste pogingen van de jongens was het heel vlot verlopen maar bij de meisjes was de eerste poging niks. Hun bruggen waren ingestort.
groeten xan en jari.............. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag tot de volgende.
yoo Dit is Sebie en Simon, we hebben dit blogverslagje samen geschreven omdat wij samen in een groepje zaten om een papieren brug te maken. (met nog de tweeling Jari en Xan) . We gaan de tekst mischien in twee delen schrijven, want hij is een beetje lang. Dus we gaan het schrijven van begin tot het einde De bel ging 1 maal, dan een 2de maal en dan in de rechter hoek zag je meneer TO . We stonden binnen in de gang, net allemaal zwangere mensen met onze rugzakken op onze buikskes . . We kregen onze papieren en "start" we begonnen te vouwen, te plakken en te knippen ..... Een heel tijdje later was een onze brug als laatste klaar, maar het resultaat was goed want we hebben de prijs van meest originele brug gewonnen . Vervolgens de test met het autoootje ... en ja we vlogen er letterlijk over, dus de opdracht was geslaagd . We vonden het een zeer leuke eindopdracht ....
Hey beste bloggers? Het was weer een leuke TO les. we hebben geleerd hoe je je theelichthouder moest betonnen en we hebben ook technisch getekend in de klas. Het is spijtig dat Giel er niet was want hij heeft iets heel leuks gemist. In het kort het was heel leuk
Het was vandaag weer een leuke t.o. les. Vandaag hebben perspectief tekeningen gemaakt. Dat was wel moeilijk. Gelukkig hadden de meisjes de oefeningen al gemaakt en kwamen ze ons helpen. Daarna hebben we nog onze punten ingeschreven. En toen hebben we nog een paar oefeningen gemaakt en toen was de les gedaan.