Het was weer een leuke TO les . We hebben oefeningen gedaan over overbergingen.Overbergingen gaat over tandwielen die snel of traag of in dezelfde richting draaien. We hebben ook een kleine toets er over gehad, de hele klas had een ZG . We hebben het ook over de constructies gehad en daarbij hebben we een proefje gedaan: je moest een vierkant en driehoek proberen te vervormen het vierkant was makkelijk vervormbaar, maar de driehoek in tegendeel, die was moeilijk vervormbaar. Dan moesten we in ons boek alle driehoeken aanduiden die op de foto's van een brug stonden. In het kort was het heel plezant .
De gwp week zit erop spijtig maarja , maar we hebben wel veel plezier gehad. Ik sliep in een chalet , maar het was daar super koud. De eerste dag ging ik met meneer Goddé mountainbiken dat was super tof De tweede dag muurklimmen ook leuk en ook nog oriëntatieloop , ik werd eerste, op de tweede plaats Simon en Jari. Derde dag, deden we badminton leuk was dat. Dag vier, was het fuif maar daar voor hoe lang duurt de fuif spel, en ook nog witse. De laatste dag deden we spel zonder grenzen dat was ook leuk we werden 3de/4de ik weet het niet meer, en toen moeste we naar huis spijtig het was zo leuk
Heej bloggers, Vrijdag was het weer een leuke T.O les. De leerlingen moesten voorde klas komen uitleggen wat pompcentrale ,kerncentrale,broeikaseffect,..... is, en dan moest de klas er punten op geven. We hebben een nieuw bundeltje van de mountainbike gekregen, en we moesten een aantal vraagjes oplossen . We moesten uitleggen uit welke delen de mountainbike bestaat. We moesten weten dat de mountainbike een kader had, een ketting ,wielen,... het was een fijne T.O les , en toen ging de bel.
Zoals gewoonlijk was het weer een plezante les van TO. Mijn groepje kwam eerst naar voor om uit te leggen wat het broeikaseffect is.
broeikaseffect kerncentrale stuwdam
De andere groepjes mochten uitleggen hoe electriciteit gemaakt wordt, wat het transport van electriciteit is, wat een stuwdam is en wat een waterpompcentrale is.
hoogspaningskabels waterpompcentrale
Daarna kregen we een nieuwe opdracht. eerst moesten we een sroomkring tekenen en ook maken. Als je de voeding aan zet dan moet een lampje gaan branden. Na dat kregen we een tweede voeding. Toen moest we een serieschakeling tekenen en maken. Als je de twee voedingen aan zet dan moet het lampje gann branden en als je één voeding uit deedt dan moet het lampje uit gaan. Als laatste moesten we een parrallelschakeling tekenen en maken. als je de twee voedingen aan zet dan moet het lampje branden en als één voeding uit zet dan moet het lampje nog steeds aan staan.
zoals als gewoonlijk was het maar eens weer opnieuw een leuke To les. eerst mocht mijn groepje naar voor komen om uit te leggenwat het broeikaseffect was. daarna mochten Franne,Bente,Joni en Chiari uitleggen hoe electriciteit werd gemaakt. Ben,Simon,Jelle en Jordi legden uit hoe ze van water electriciteit maken. Jente,Sofie en Chelsie legden uit hoe de waterdam en het waterkracht in elkaar zitten. Hafit,Giel,Ward en Rachid legden denking uit hoe dat het transport van electricitiet gaat. na al die uitleg gaf meneer Goddé ons nog een nieuwe opdracht gegeven. eerst moesten we een stroomkring maken en tekenen op een blad papier . als je de voeding aanzet dan moest het lampje branden. daarna moesten we een serieschakeling maken en tekenen op een blad papier.we kregen van meneer goddé nog een voeding zodat we twee voedingen hadden. als je de twee voedingen aan zet dan moet het lampje branden. als je één van de voedingen uit zet dan moet het lampje uit gaan. we moesten ook een parrallelschakeling maken. als één voeding aan staat moet het lampje branden en als de twee voedingen branden moet het lampje ook branden. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. xan reynaert.
het was maar weer eens toffe leuke TO les. eerst mocht mijn groepje naar voor komen om uitteleggen hoe het broeikast evect in elkaar zit. dan mochten Franne , Bente , Joni en chiara uitleggen hoe energie gemaakt werd. en de andere groepjes vertelden hoe energie naar huizen gaat , waterkracht en waterdam en ook hoe ze van water enregie maken. daarna vetelden meneer Goddé nog eens hoe het inelkaar zat. toen meneer Goddé klaar was met de uitleg kregen we een nieuwe opdracht. eerst moesten we een stroomkring maken.door op paneeltjes draden met elkaar te verbinden en zo een lichte te laten branden. toen moesten we een seriesckakeling maken. door het zelfde te doen als bij de stroomkring, alleen moet je één voeging aan toe te brengen zo dat je twee voegingen hebt. daarna moesten we nog een parrallelschakeling maken. je moet het lampje laten branden als je één van de twee voedingen aan hebt staan. tot volgende keer beste bloggers.
Halloooooo beste bloggers. Het was weer een leerijke en plezante to les . We hebben geleerd over pompcentrales en stuwdam. En we moetsen een keuze maken of we een klassieke centrale of een kerncentrale gingen houden. Maar er waren een paar nadelen bij de klassieke centrale zoals-Co2 in de lucht -het kost heel veel Maar er zijn ook nadelen bij de kerncentrale zoals -er komen stoffen vrij en daar krijg je kanker van en we hadden onze rapportcijfers gekregen mijn resultaat was goed maar bij bryan was het heel grappig, hij moest nog 3 taken afgeven en hij had die niet gemaakt en zo had hij een 49/100
Het was weer een fijne TO les. Eerst heeft meneer Goddé ons uitgelegd hoe je elektriciteit opwekt, transport van elektriciteit en het effect op het milieu. Daarna hebben we ons kruiswoordraadsel verbeterd. Bijna de meeste hadden niet veel fouten. Dan moesten we iets maken dat als er licht en lawaai is dan gaat herlampje branden en als er geen licht en lawaai is dan gaat het lampje niet branden.
Vrijdag was onze voorlaatste les t.o. voor de kerstvakantie.
We moesten eerst onze mappen laten controleren voor we echt mochten beginnen Daarna moesten we een vliegtuig laten vliegen, niet zomaar, het moest vliegen alleen als er geluid was EN licht Als dat klaar was moesten we een schema maken hoe we de vlieger hebben laten vliegen Tot volgende week met een andere blogmaster! Jelle
joee bloggers,, Vrijdag was het een plezante T.O. les. We hebben naar een film van aardolie gekeken denk ik, we hebben er ook een toets over moete doen. daarna hebben we trug met terug met de preparaat gewerkt en nu moest het lampje gaan brande als het donker was. Als het licht was moest het uit gaan. wat we volgende keer gaan doen weet ik nog niet . maar dat zal wel zo als elke week zijn zeker En we moeten elke keer een tekeing maken hoe het eruir ziet. We hebben en makkelijke manier maar die vind ik moeilijker dan de andere.:-8 en dan was het gedaan.
het was weer een super leuke leerijke T O les !!! deze keer was het zonder de stagiair. op vrijdag 20/11/2009 ging de les over een stroomkring maken. we probeerde een ledje ta laten branden via rare plaatjes en rare draden. en opeens ging het op punten, sommige leerlingen waren gestrest. we moesten oppassen dat we geen kortsluiting kregen. gulukkig heeft niemand onvoldoende ,mijn groepje kreeg een goed ,omdat de leeraar ons veel had geholpen.
daaaaaaaaaag beste bloggers !!!!!!!!!!!!!! groetjes simon!!!
Vrijdag hebben we alweer een leuke, leerijke les TO gehad. Het was de laatste keer met onze stagiare. We hebben een opdracht gemaakt in groepjes van 4. We hebben elektrische kabeltjes verbonden met paneeltjes door middel van veertjes. Daar hebben we ook een schakelaar opgeplaatst. Als alles goed is en we zetten de schakelaar aan dan hebben we stroom. Er bestaan ook verschillende sensoren, bv, licht-, geluid-,of temperatuursensor. Tot de volgende les TO beste bloggers,
Het was weeral een leuke T.O. les !! Deze keer hadden we een stagiair die de les gaf. Met haar hebben we een tuinlamp uit elkaar gehaald. We moesten in die tuinlamp vanalles vinden zoals : een batterij, een ledje, een schakelaar en een lichtsensor. Twee kinderen van de groep moesten woorden opzoeken op het internet. Ondertussen moesten de andere twee kinderen van ons groepje kleine dingetjes uit een doos zoeken en op de juiste tekening leggen op hun blad !
We moesten ook als een treintje door de klas lopen, we stelden de elektronen van een elektrische stroom in een kringloop voor. De tweede keer dat we dat deden mocht ik de trein laten stoppen als die voorbij kwam !! Dit gebeurde als de juf (die sensor speelde ) op mijn rug (ik speelde transistor ) tikte.
Het was een kei- leuke T.O.les, we hebben de agendaklem gemaakt. We kregen een gewoon rechthoekig plaatje, dat we op een verwarmd staafje plooide tot een agendaklem. Voor sommige onder ons wat dit een gemakkelijk werkje, voor andere een hoofdbrekende klus. Uiteindelijk heeft iedereen het er goed van af gebracht, en kunnen we nu door onze agendaklem geen uitvluchten meer verzinnen door te vertellen dat we op de verkeerde dag onze taken hebben genoteerd. Ik vind het in ierder geval een nuttig hebbe-dingetje.
Hey beste bloggers! In de t.o. les hebben we twee proefjes gedaan. We hebben gekeken of je potlood vanbinnen gebroken is door er elektriciteit te laten doorstromen. Als je potlood van binnen niet gebroken is, begon er een lampje te branden. Ook met Bente hebben we gekeken wat er gebeurde met haar blokjes, het lampje brandde dus ze was een belangrijk deel van de stroomkring. Dan hebben we ook nog gekeken hoe snel warm water in temperatuur daalde in een metalen beker en kunststof beker. Allé tot een volgende keer. Groetjes Sofie
Normaal gezien had ik jullie nu kunnen vertellen hoe je een agendaklem moest maken. Maar wegens tijdgebrek is dit niet kunnen doorgaan wat ik zeer jammer vindt Maar we hebben we het steeds over interessante dingen zoals vorige week over kunststof en wat er allemaal van gemaakt wordt. We hebben ook al onze eerste punten gekregen.
Maar ik hoop dat we volgende week zeker die agendaklem gaan maken . Ik vind de les t.o. één van de leukste lessen.
Het was alweer een leuke les T.O., we hadden het over het project "agendaklem". Ik ben benieuwd naar volgende les en of deze klem me gaat helpen mijn papieren niet meer kwijt te geraken. Want in onze volle boekentas is dit niet al te moeilijk! In alle geval we zullen het vlug merken hé. Hopelijk leren we nog veel leuke dingen dit schooljaar maar tot nu toe is het een toffe en interessante les.
We zijn op tweedaagse geweest en het was superplezant . De fietstocht ging wel een beetje traag . Maar het was wel tof . Zeker met chiara die altijd riep allee hafid 1 2 1 2 . We zijn vanalles gaan doen in de halve maan in Diest . Zoals trampoline springen ,oriëntasieloop , honkbal met meneer Van Ermen en meneer Van Dijck en geminigolft. 's Avonds aten we lekker barbecue ! Dan mochten we gaan spelen op het grasveld . ( En toen heeft raoul op hafid met een tak (halve boomstam ) geslagen ). Toen kwam meneer Goddé ons allemaal vertellen over het nachtspel . Dat was helemaal geen enge tocht . Maar de meisjes in mijn groep hadden allemaal schrik voor niks ! Dus moest Joni, Yente, Chelsey en ik vanvoor lopen omdat niemand anders het durfde (wij hadden natuurlijk geen schrik .) Dan zijn we ons beddeke in gekropen en de volgende dag lekker ontbeten en naar het zwembad vertrokken . Er was een kei coole glijbaan die superrap ging als ge heel debiel zat . Dan zijn we naar de ijskraam vertrokken . Toen nog naar huis fietsen en zijn we thuis !!(uitrusten !)