Deze morgen brachten de leerlingen van de 3de kleuterklas nog eens een bezoek aan het 1ste leerjaar! Zo leerden we tellen tot 10! Dat ging al zeer vlot! Ook maakten we kennis met het nieuwe bord van de juf, een "smart-board"! We schreven onze naam en speelden spelletjes met de letters uit onze naam! Het was zeer leuk!
Een aantal weken geleden kweekten we witloof in onze klas. Na een drietal weken konden we de kropjes oogsten door voorzichtig de krop van de wortel af te kraken!
Deze middag maakten we er lekkere witloofsoep van! Eerst werd het witloof en de ajuinen in stukken gesneden!
We deden er ook een aardappel in om de soep een beetje dikker te maken! Jelle kan al flink aardappelen schillen!
Alles in de pot! Een beetje stoven, kruiden met peper en zout en dan water toevoegen!
Gedurende het ganse schooljaar werkten we rond ons
MOS-project "Water".
Gisteren was het dan eindelijk zover!
Om ons project af te sluiten trakteerden alle kleuters en leerlingen van de
lagere school hun ouders, grootouders, familie en vrienden op een spetterend
waterfeest!
Er werd gedanst, gezongen en gedichtjes voor gedragen.
Ook werden er proefjes en spreekwoorden over water uitgebeeld!
Op het einde werden alle leerlingen beloond met een bellenblazer, een watercocktail
en een fruitbrochette!
De vele genodigden praatten nog na aan de koffietafel! Een dikke proficiat aan alle leerlingen voor het mooie
spektakel!
Deze week brachten we een bezoek aan de Nachtegaal te De Panne!
Dinsdag gingen we op speurtocht door het museum! We leerden bij over de planten en dieren in en rond de zee, het strand en de duinen!
Gisteren was spel- en knutselnamiddag tijdens de activiteit "Bloemenkraam en schelpenhandel"! We werden in 2 groepen gesplitst! De ene groep maakte papieren bloemen uit crêpe-papier! De andere groep leerde over de schelpen op het strand en maakte een schelpenschat! Het was een leuke en leerzame namiddag!
Vorige week plantten we met opa Bernard nog aardappelen in de moestuin. Gisteren was het witloof aan de beurt! Eerst stopten we de grote wortels in een emmer! Daarna goten we er 2 liter water bij. Natuurlijk gebruikten we regenwater! Als laatste moesten we alles afdekken met een groot zwart plastiek. Want witloof groeit enkel op een donkere, frisse plaats. Iedere dag controle van het water en wat voedingstoffen toevoegen. En nu maar duimen dat we binnen drie weken lekkere witloof kunnen plukken!
Woensdag moest Tristan naar het ziekenhuis voor een operatie! Mama liet ons ondertussen weten dat alles goed verlopen is. In de klas maakten we met zijn allen een leuke kaart om Tristan veel beterschap te wensen! Tristan, we missen je! Hopelijk ben je vlug weer beter! Tot binnenkort!
Op vrijdag 28 mei 2010 houden alle kleuters en leerlingen van de lagere school op de Groene Campus een groot waterfeest als afsluiter van ons MOS-project "Water"! Hou alvast deze datum vrij!
Floepje leerde ons de vorige weken al heel wat bij over water! Maar we waren zeer nieuwsgierig naar de vriendjes van Floepje! Daarom brachten we deze middag een bezoekje aan een poel te Steenkerke! De gids herhaalde kort nog eens het verhaal over "Floepje en het water"!
Aan de hand van prenten maakten we kennis met een aantal vriendjes van Floepje!
Daarna gingen we aan de slag! Elk om beurten mochten we met een netje eens in de poel vissen. Die netjes werden leeggemaakt in een grote bak! Met een lepel zochten we dan naar diertjes! Die werden in een loepepotje gestopt!
We namen ook de temperatuur van het water! De thermometer hing aan een lang touw die we in het water moesten gooien!
Veel leerlingen waren verrast over het aantal diertjes die we vonden: geelgerande waterkevers, larves van een waterjuffer, dikkopjes, waterspinnen, een slakje, een bloedzuigertje, bootsmannetjes (die zwemmen op hun rug, heel vreemd!), een pad, ... De gids wist er heel wat over te vertellen!
Daarna deden we een proefje met water. In een bokaal zaten 2 rietjes in "proper" water. Zo zag het er toch uit! Dennis en Dante blaasden er op. En wat bleek? Er kwam schuim te voorschijn. De gids wou hiermee aantonen dat je niet altijd met het oog kan zien of water al dan niet proper is.
We proefden ook van paardenbloemensiroop. Dat had de gids speciaal voor ons gemaakt! Het smaakte een beetje naar honing, heel zoet maar vooral heel gezond!
Tot slot mochten we met zijn allen nog bellen blazen! Een leuke en mooie afsluiter van een meer dan geslaagde en leerrijke namiddag!
Een grote dank je wel aan mama Kaat voor de extra begeleiding!
In de klas hebben we drie weken gewerkt aan ons paasei! Ze zijn allemaal supermooi geworden, vinden jullie ook niet? Nu twee weekjes uitrusten en vooral smullen van de heerlijke chocolade van de paashaas! Prettige paasvakantie!
Dinsdag deden we mee aan "Spelenmarkten". Er waren tal van leuke spelletjes zoals het knikkerdoolhof, hockey, bakspel, puzzelen, sjoelbakken, kegelen, ...
Water heb je in verschillende vormen: regen, sneeuw, hagel, ijs, ... Deze middag zochten we antwoorden op een aantal vragen!
Waarom is het glad? We zetten 2 bordjes met water een nachtje in de diepvries. Een derde bordje vulden we gewoon met water. Op één koud bordje en op het derde (niet koude) bordje spoten we water (= regen). En wat bleek? Het water op het koude bordje veranderde onmiddellijk in ijs. Besluit: als 't regent terwijl het vriest, wordt het gevaarlijk glad!
Wat zit er in de strooiwagen? We zetten 3 bordjes een nachtje in de diepvries. We strooiden bloem op bordje 1, zout op bordje 2 en suiker op het laatste bordje. Op het bordje met zout begon het ijs te smelten. Besluit: in de strooiwagen zit zout!
Waarom kan ijs een beer dragen? Nodig: een bak met water, voorwerpen die zinken in water, een ijsbakje Elk voorwerp werd in een vakje van het ijsbakje gelegd. Daarna vulden we het met water. We zetten het een nacht in de diepvries. We haalden de ijsblokjes er uit en legden ze in de bak met water. Wat gebeurde er? De ijsblokjes bleven drijven en toen het ijs verder smolt, zonken de voorwerpen naar beneden, het ijs bleef drijven. Besluit: een beer zakt niet door het ijs, want ijs drijft op het water!
Waarom draag je warme kleren in de winter? We vulden 2 flesjes voor de helft met water. 1 fles stopten we in een fles. We haalden de flessen om het uur uit de diepvries. Het flesje zonder sok bevroor vlugger. Besluit: warme kleren houden onze warmte bij.
Gisteren maakten we in de bieb kennis met Brigitte Minne. Dat is een schrijfster van kinderboeken. Ze kon heel mooi en grappig vertellen. Ze schreef al heel wat leuke, spannende kinderboeken! Juf heeft een aantal boeken van Brigitte Minne meegebracht naar de klas om uit voor te lezen! Of om zelf te lezen natuurlijk...
Deze week hebben we heel wat proeven gedaan rond/met water! Wil je weten hoe snel water vervuilt? Neem dan een glas water en doe er een schepje koffie bij.
We leerden ook waar regen vandaan komt. We kregen uitleg over de waterkringloop. In de keuken zien we dat ook. Doe de proef met de waterkoker en de spiegel.
We zochten uit welke voorwerpen zinken en welke drijven.
Water heeft geen geur, het smaakt naar niets en het heeft geen kleur. Echt waar want we deden de test.