Inhoud blog
  • bezoek PHILIPS
  • SCC
  • test taalknap
  • hoekenwerk
  • beweegknap
    Zoeken in blog

    Werken met licht
    invloed op leerlingen
    04-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij zijn 1M2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even voorstellen... misschien zitten er wel bekende gezichten tussen...

    %%%FOTO1%%%

    1M2

    04-12-2008 om 11:06 geschreven door 1m2  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doet licht met jou?
    *** Aan deze mededeling mag niets meer gewijzigd worden. ***

    Van wie komt deze mededeling?
    1. hypothese: Stroboscopisch licht --> Veroorzaakt schrijffouten, hoofdpijn, ...
    2. Wij hebben gekozen voor het stroboscopisch licht. Hoe ga je de proef precies uitvoeren?
    3. wij zouden het graag 5 december 2008 doen ( morgen ). De afspraak was dat dit na de Kerstvakantie zou gebeuren. We zullen dus  een andere datum moeten kiezen.
    4. Wij stellen voor het in lokaal G120 te doen omdat je daar weinig ramen hebt.
    5. Voor deze opdracht hebben we stroboscopische lichten nodig.
    ==> De opdracht is gelukt als we schrijffouten maken, hoofdpijn hebben, enz.

    Dus, we maken het lokaal helemaal donker gordijnen dicht,..
    Dan gaan we het licht 10 min. laten branden en daarna gaan we naar de resultaten kijken van wat onze opdracht heeft opgeleverd.
    Hoe ga je dat meten? Toetsen en taken laten maken, oefeningen, ... ?

    *** Aan deze mededeling mag niets meer gewijzigd worden. ***
    K. Olieslagers

    04-12-2008 om 00:00 geschreven door 1m2  


    03-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw van BSC

    Op vrijdagen 21 en 28 november zijn de jongens en de meisjes van Projectgroep 1 van BSC er ook in gevlogen!
    We geven even een overzicht van wat we precies deden:

    1)de opdracht

    "Onderzoek de invloed van licht (en kleur) op de leerprestaties en het welbevinden van jezelf en van de leerlingen in je projectgroep."

    We beschouwen deze opdracht als heel zwaar, maar wel haalbaar. Eerst hebben we er even over gebrainstormd en dat leverde volgende losse bedenkingen op:

    *Leerprestaties zijn pas meetbaar als we met testen (toetsen) en punten werken.
    *Het welbevinden is moeilijker te peilen. Wellicht kan een enquête ons hierbij helpen.

    2)meer info over de opdracht

    Nadat we de tekst in ons werkbundeltje op blz. 4 en 5 hadden doorgenomen, waren we ervan overtuigd dat we heel wat activiteiten konden bedenken om onze opdracht uit te voeren. Dit waren onze eerste ideeën:

    *Toetsen maken met veel/weinig licht en met verschillende kleuren van lampen/brillen.
    *Toetsen maken op verschillende kleuren van papier.
    *Nagaan of onze kleur van kledij invloed kan hebben op ons functioneren.
    *Lampen die je kan dimmen in de klas plaatsen en bij verschillende intensiteit toetsen afnemen.
    *Een schooldag zonder daglicht: hoe voelen we ons daarbij?

    3)Waarin zijn we knap?

    Vervolgens hebben we een test afgelegd waarin ons heel wat vragen werden gesteld zoals:

    *Hou je ervan om thuis te helpen in de keuken?
    *Los je graag rekenraadsels op?
    *Werk je graag in groepjes in de klas?

    Nadien moesten we ons scores bekijken om uit te vinden waarin we "knap" zijn. Sommige leerlingen bleken zelfs in meerdere domeinen uit te blinken. Uiteindelijk raakten we eruit en maakten we volgend lijstje op:

    TAALKNAP: Niemand bleek hierin echt uit te blinken!!!?! Clara, Kimberly, Juul en Anouk waren wel bereid om hier te "depanneren".
    REKENKNAP: Joeri,Anouk,Eline en Kars
    BEWEEGKNAP:Emiel,Kobe,Laura,Yannick en Yenthe
    BEELDKNAP:Juul,Robbe G,Tim,Clara en Delphine
    IK-KNAP:Eveline,Pim en Helen
    SAMEN-KNAP:Hanne, Brent en Kimberly
    NATUURKNAP: Quinten, Simon, Daphné en Mieke
    MUZIEKKNAP:Jotti,Eliane, Robbe J, Bo en Lore

    In deze groepjes zijn we dan gaan samenzitten en toen hebben we lang nagedacht over hoe we binnen ons domein van "knap zijn" de opdracht verder konden ontrafelen. Maar daar waren we nog niet helemaal uit geraakt. We waren wel heel benieuwd naar wie onze peter v zou worden en wie al de andere jongens en meisjes van onze projectgroep zijn? We weten al dat het om 1M2 gaat, maar dat is ook alles. Spannend...

    03-12-2008 om 19:22 geschreven door 1m2  


    30-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog opgestart
    Donderdag 27 november:

    Om te onderzoeken welk effect licht en kleur hebben op de prestaties en het humeur van leerlingen hebben we een aantal stellingen bedacht.

    Stellingen zijn zinnen waarvan wij denken dat ze waar zijn. We moeten dit natuurlijk nog onderzoeken met proefjes.

    Volgende stellingen kunnen we misschien onderzoeken:

    - stralende zon    --   positieve invloed op humeur
    - blauw fel licht   --  hoofdpijn
    - In de donker zijn taken en toetsen beter
    - te fel licht  --  hoofdpijn
    - stroboscopisch licht  -- schrijffouten, lichamelijke klachten, kwaad worden
    - groen licht  --  honger
    - bordeaux licht  --  rust
    - lange dagen (en dus veel zonlicht) --  energie
    - roze licht  -- misselijk, moe
    - fluo roze  --  hyperactief
    - oranje-rood  --  concentratie verhogend
    - discobol  --  hoofdpijn
    - donkere kleuren  --  depressief
    - paars  --  zin om te lopen
    - vuurkleuren  --  warm gevoel

    1M2

    30-11-2008 om 14:06 geschreven door 1m2  




    Archief per week
  • 02/03-08/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs