In de les To+ hebben we iets heel speciaal gedaan! Een kaart gemaakt die licht maakt! Iedereen kon kiezen of ze voor zeer goed of goed ging. Als je voor goed ging kon je als met een stappen kaart doen, ging je voor zeer goed dan moest je je kaart maken met behand van een voorbeeld, maar dan moest je al je stappen opschrijven. Iedereen ging aan het werk in zijn/haar groepje! In de kaart moest je een stuurkring van elektriciteit maken zodat de lichtjes gingen branden. Je moest daarvoor eerst je materiaal hebben we mochten een kaart kiezen, 3 ledjes, koperdraad en een batterij houder. Daarna moesten we alle instructies in potlood op onze kaart schrijven en tekenen en gaatjes maken in de ogen en op het hart. Kleef daarna de koperdraad op en de ledjes moest je solderen zodat ze mooi door de gaatjes kwamen. Mr. Goddé stak er een batterij in en klaar is kees!!!
De GWP-week stond voor de deur en iedereen had er héél veel zin in. We vertrokken met de bus, aangekomen in Genk was het iedereen uitpakken en de groepen voor de sporten werden verdeeld. Er waren verschillende sporten die we de hele week gingen doen: trikke en mountainboarden, mountainbike, oriëtatieloop, muurklimmen en batminton. De leukste sport vond ik oriëntatieloop. We gingen ook de hele week in ons boekje van verdraagzaamheid werken en op het einde van de week moesten we een toneeltje doen. De eerst dag zijn we het Planetarium gaan bezoeken en in een groepje zijn we via het bos naar het sporthotel gagaan.
De tweede dag mochten we een kaartje naar huis sturen. En in de avond was het een multimedia quiz er waren 8 thema's, 2 IQ-ronden, één rode draad die we moesten zoeken en verschillende jokers die we konden inzetten. Eesrt moesten ze alles uitleggen hoe de quiz in elkaar zat en werden de groepjes verdeeld ik zat samen met Jonas, Matthew, Rani, Allesia en ikzelf in de groep onze groep heten " De BOEM!kolen"
De derde dag gingen we tevoet naar Sledderlo om daar de Moskee te gaan bezoeken. Ik vond het daar héél leuk en héél mooi. Vooral in de Moskee waar de mensen bidden die tapijten waren zooo mooi en die muren ik vond het bezoek in de Moskee héél interessant. 's Avonds was het dan het grote "WITSE" detectivespel. Iedereen kreeg met een stift een cijfer van één tot vijf op het gezicht geschreven. Dat waren de groepjes. Mr. Ronsmans legde het spel uit en we begonnen. Het spel werd gewonnen door team 5 waar Bo het geraden had.
Donderdag was het "Het hoelang duurt het fuif-spel". Het was wel leuk maar buiten was het verschrikkelijk koud. Toen we bij Mr. Ronsmans aankwamen was iedereen héél blij want toen was het bijna gedaan (niet omdat het stom was, maar omdat het koud was) . Vooralleer we aan de MEGAFUIF begonnen waren er eerst de toneeltjes die we moesten leren! Bij 1 groepje heeft iedereen zich dood gelachen, maar dat kwam wel door Jonas. Dan was het eindelijk zover de MEGAFUIF!!!!! In het begin durfde niet iedereen te dansen, maar dat ging later al véél beter. Iedereen maakte véél lol en plezier tijdens de fuif. En dan liet Maxim nog zijn allerbeste moves zien!!!
De laatste dag brak aan dat vond ik heel spijtig want het was echt super leuk!! Iedereen moest zijn/haar kamer helemaal leeg maken. Als dat bij iedereen gedaan was, zijn we naar de grote sporthal gegaan voor het SPEL ZONDER GRENZEN. We moesten nog even wachten maar toen kwamen de mensen die het het allemaal organiseerde aan. We werden in groepjes verdeeld en we begonnen te spelen!!! Ik vond het héél erg leuk. Mijn groep is op het einde tweede geworden, dat was héél fijn!
Na dit alles was het tijd om de oscars uit te reiken. Er werden verschillende trofees uitgedeeld! Als dit klaar was kreeg iedereen een T-shirt met alle namen op die mee zijn gegaan naar Kattevenia in Genk. Klaar met alles was de bagage in de bus laden en terug naar ons stekje in Aarschot. Aangekomen stonden onze ouders ons op te wachten. Ik vond het spijtig dat de GWP-week gedaan was maar vond het ook héél leuk om terug thuis te zijn!! Deze week is het leukste wat ik tot nu toe gedaan heb in school, echt een TOP-week
Hier zijn we weer ! vandaag zijn we de les begonnen met foto's te kijken, van op GWP. Dat was leuk !! Toen we alle foto's hadden bekeken, gingen we verder met de les. De les ging over riem-en tandwielen en hoe dat die draaien tegenover het aandrijfwiel. Het ging ook over stabilitiet. We deden ook een proefje met een driehoek en een vierkant. Je moest proberen de figuren te vervormen door erop te duwen. Wat bleek, de driehoek vervormt niet, het vierkant wel ! De driehoek is dus het sterkst.
Zo bestaat ook de langste brug ter wereld bijna alleen uit driehoeken !
Daarna was er nog een oefening over een fiets, waarbij we alle driehoekcontstructies moesten aanduiden ! En zo was spijtig genoeg de To les weer voorbij !
Hallo beste bloggers, hier ben ik weer ! Vandaag hebben we bij To+ onze wenskaart afgemaakt. De vorige les moesten we een ontwerp en een schema maken. En vandaag mochten we de ledjes op de juiste plaats solderen en de batterij laten werken , zodat de ledjes gingen branden ! Als iedereen met dat alles klaar was, zijn we voort gegaan met het project vlaamse boterham ! Daarbij ging het vandaag over elektriciteit en elektronica. Wist je trouwens dat elektrische apparaten elektriciteit omzetten in licht, warmte of beweging ?!
We onthouden : Elektrische apparaten zetten elektrische energie om in : warmte - arbeid - licht Elektronische apparaten gebruiken elektriciteit voor het opwekken, transporteren en verwerken van informatie !
Daarna hebben we het nog gehad over de voedingsdriehoek !
hey beste bloggers! De to les was weer super! We zijn begonnen met ons huiswerk in mountainbike te verbeteren. We moesten 2dingen opzoeken en een schets maken. De 2opzoek dingen was bij iedereen wel gelukt,maar die schets dat was een ramp. Na het verbeteren hebben we pictogrammen bekeken. Toen mochten we per groepje eens in iemands trui kijken achter het wasetiket. Ons groepje keek in de trui van Sheena-May. Daar stond in: koud wassen, niet gebleekt worden, strijken op 120°C, bestand tegen: wasbenzine,... en niet in de droogkast. Maar dit stond dan wel in pictogrammen.
We hebben ook gezocht waar je pictogrammen tegen komt bv.: a) op school b) in het vliegtuig c) op de werf d) op de bus
Toen we dat hadden gedaan ging de bel, het was tijd. Nu wachten op de volgende to les Groetjes van Kitty uit 1loto
Hey beste bloggers!!!! In de to+ les zijn we begonnen aan ons nieuw project: INKTVIS Daarvoor moesten we 3 bollen wol meebrengen. Hoe dikkere wol hoe beter. Maar de wol was nog niet voor deze les We zijn begonnen met textielvezels te ordenen in 2 grote groepen: natuurlijke vezels of kunstmatige vezels. Dan moesten we andere vezels in groepen zetten. Een groep plantaardig en een groep dierlijk. Wist je dat er op een gewone breiwol ongeveer 260m wol opzit en hij weegt 100g. Zo nu heb ik jullie ongeveer alles vertelt. Ik kan niet wachten op de volgende to+ les!!! groetjes van Kitty uit 1loto
Vandaag bij de To+ les hebben we gewerkt in ons project: Inktvis. We zijn begonnen met het maken van onze inktvis.
Benodigdheden - Textieldraad : 144 draden van 80 cm lengte (48 per kleur) - 1 balletje uit piepschuim of zelfgemaakt balletje uit aluminiumfolie. - Vilt (of karton) en lijm. - 8 stroken stof van 10 cm lengte en 2 cm breed.
Nu, we hebben niet echt veel gedaan tijdens de les, want dat meten en knippen nam veel tijd in beslag. We zijn begonnen met het knippen van de textieldraden van 80 cm. Tijdens het knippen liet meneer Goddé filmpjes zien van GWP. Nu weten hoe slecht gehumeurd sommigen zijn als meneer Goddé ze wakker maakt met de camera. Dat bracht toch een beetje sfeer in het lokaal. (: Met andere woorden; het was weer een geslaagde to les!
Deze T.O les was super tof, eerst hadden we het over de voeding, We hebben een klein testje gedaan om te zien hoeveel suiker er in verschillende dranken zit. Wat heb je nodig voor ons wetenschappelijk proefje?
1.-een drankje 2.-een clinistix en een albustix 3.-een beker 4.-een chronometer
Als je dat allemaal hebt doe je een beetje drank in de beker, dan leg je je clinistix voor 1 second in de drank en wacht en meet dan 10 seconden met je chronometer tot het resultaat. Dan neem je je albustix en zet je die 1 second in de drank en dan meet je 60 seconden met je chronometer tot het resultaat.
Als je dat allemaal hebt gedaan vergelijk je de kleuren die op het doosje van de beide stix staan met je proefstokje.
In mijn groepje hebben we de sportdrank getest, we hadden op de clinistix een medium matig als uitslag en op albustix een negatief. Een matige hoeveelheid suiker en geen eiwitten, dat klopt met wat de fabrikant op de verpakking zet, proef geslaagd dus.
Vandaag ga ik vertellen wat we gedaan hebben tijdens de les TO. Zoals gewoonlijk begonnen we met het inschrijven van onze agenda. Daarna mochten we ons nog even voorbereiden om over de GPS te vertellen. Daar hadden we vorige les al een kleine bespreking van gemaakt. Toen onze tijd op was kregen we drie minuten om over de sateliet te vertellen. Dat ging al goed Bij sommige groepen toch, nog niet bij iedereen Die groepjes moeten nog oefenen op het naar voot brengen, want volgende les krijgen we daar punten op Toen alle groepjes klaar waren liet meneer Goddé zien hoe het moest. Dat was veel beter dan onze voorstellingen van de sateliet en de GPS.
Nadien mochten we nog een kruiswoordraadsel maken over de mountainbike. Er waren een paar moeilijke vragen bij maar uiteindelijk is het bij iedereen gelukt. Dat konden we zien toen we klaar waren met verbeteren.
Jammer genoeg was na het kruiswoordraadsel de les gedaan
Vandaag zijn we begonnen met een nieuw project 'het vakantiehuisje'. Dan zei meneer Goddé dat er heel wat mensen zijn die een vakantiehuisje willen in het buitenland.
Dat heeft zo zijn voordelen: -Je moet niet werken of naar school gaan. -Ontspanning -Amuseren.... -Andere culturen
We hebben ook een heel grote bouwtekening gezien van een huis. Dan heeft meneer Goddé uitgelegd hoe zo'n bouwtekening in mekaar zat.
INTERVIEW
Maar dan kwam mevr.Gotthold binnen. Ze vroeg naar Anke,Jill,Maxim,jonas en Lincey. We moesten meegaan naar buiten waar ze ons vertelde dat we een interview moesten doen voor de camera over onze toekomst. Eerst gingen we naar een rustige plek waar we alles rustig konden bespreken. Dan moesten we terug naar school en gingen we 1 voor 1 een intervieuw doen Ze vroegen heel wat vragen: -wat wil je graag worden ? -hoe gaat je huwelijk er uit zien ? -hoe een auto wil je ? -hoeveel kinderen wil je ? -... en in de avond werd het uitgezonden op "man bijt hond" !!!!
Heeeeeeeey bloggers!!! De les to was deze week anders. We begonnen wel met onze agenda in te vullen. Maar we kregen geen les. We moesten de papieren brug van ons eindwerk maken. Je weet het toch nog??? De groepen waren: - Jonas, Jeroen, Lawrence - Isha, Lincey, Anke, Sjawii, Sheena-May - Justen, Maxim, Jannes - Jill, Simin, Céline, Kitty (ik) - Jonas, Stef, Randy Natuurlijk hadden we voor die brug te kunnen maken wel eens bij iedereen van ons groepje thuis moeten oefenen. Om de brug te maken kregen we: 25 dunne papieren, 100min We moesten meebrengen: lijm, plakband en geduld. Bij de meesten is de brug gelukt . Bij de anderen is het dan mislukt . De brug werd getest en Meneer Goddé gaf nog wat aanwijzingen: doe dat zo, doe dat anders,............ .
Meneer Goddé gaf ons ook nog het webadres van een programma om een virtuele brug te bouwen en te testen, Bridgedesigner. Gratis en heel leuk en leerrijk. Zooooo ik ben klaar nu alleen nog wachten op de volgende les to.!!!!! Kitty Van Winckel
Heeeeeeeey bloggers!!!!! De to+ les was supper. We zijn zoals gewoonlijk begonnen met het inschrijven van onze agenda. Daarna zijn we begonnen in een nieuw boekje een nieuw project dus. Het nieuwe project noemt: IR13. Dat gaat vooral over treinen. Meneer Goddé had zelf een paar voorbeelden gemaakt van bv: hoe het werkt met een drukknop, hoe het werkt met een schakelaar, ... . Als meneer Goddé dat had laaten zien mochten we zelf aan de slag. Zelf probeeren makkelijker gezegt dan gedaan. Sorry dat ik het zeg maar ik denk dat in dit project de jongens voor 1keer beter zijn. Dat is moeilijk!!!! Zoooo meer kan ik nog niet vertellen want meer hebben we nog niet gedaan!!!!
Hallo beste blogers vandaag in de TO LES hadden we een stagair MR VAN MOL dat was wel eens tof.We zijn de les gestart met het onderwerp aanzichten.We zagen verschillende soorten aanzichten het vooraanzicht,zijaanzicht,achteraanzicht.Ik vond het een beetje raar dat MR VAN MOL ons les gaf omdat hij ons maandag ook al les had gegeven maar dan voor het vak NCZ. Stef(ik),Jonas en Randy kregen van MR GODDé te horen dat we geen punten voor onze brug van de opdracht een brug te ver kregen. We hebben ook nog Sheena-may moeten tekenen het voor en zij-aanzicht van haar. Ik denk dat ik nu wel alles heb vertelt daaaaaaaaaaaaaaaaaaag.
Vandaag hebben we in de TO + LES met de lego trein gewerkt, dit vind ik één van de leukste opdrachten die we al hebben gedaan. We hadden weer die stagiair die we in de gewone TO LES hadden gehad MR VAN MOL. Blijkbaar is het een leerling van meneer Goddé geweest en zat hij 6 jaar geleden op dezelfde plaats als wij. Iedereen zegt dat dit project meer voor de jongens dan voor de meisjes is, maar toch zijn de meisjes beter... raar hoor. We moesten de trein snel en traag laten rijden,maar toen het groepje van Maxim de trein traag moesten laten rijden bleef hij stil staan. MR GODDé ging vlug nieuwe batterijen halen voor in de trein.We hebben ook nog een filmpje van de snelste trein. Ik denk dat ik nu alles heb vertelt daaaaaaaaaaaaaaaaaaag
De to les was anders, we moesten per groep het projectboekje zelf afmaken. En we kregen punten op onze kaarsenhouder van 2 weken terug. Het was wel leuk zo per groepje je boekje afmaken. En de kaarsenhouder was bij iedereen wel goed.
Op het einde van de les zei meneer Goddé dat we moesten opruimen en Céline had daarvoor per ongeluk de achtergrond van haar pc verandert in een dikke kat. Toen vroegen we of we dat ook mochten doen bij de rest en ja het mocht. O.A. stond Justin Bieber erop en Christian Beadles.
Maar toen riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing daar ging de bel en het was middag
De to+ les was suuuuuuuuuuper We hebben proefjes gedaan. Het proefje was met fruit. deze soorten: appel, banaan, appelsien, citroen, limoen, kiwi, pompelmoes, rabarber . Rabarber was echt vies!!!!!! Het was grappig om sommige hun gezicht te zien.
zo dit was de les to het was leuk suuuuper zelf en geniet rustig van de foto's
De TO+ Les was weer is plezant!! We moesten eerst een tabel maken. Met al het fruit die we gingen proeven opschrijven!! (appel, banaan, appelsien, citroen, limoen, kiwi, pompelmoes en rabarber). Dan moesten we zo een zwembril op zette waar da je ni kunt door zien. Dan moest iemand je voederen . Was dus een hele leuke To+ les die je thuis ook wel kunt doen!!
Hey beste bloggers In deze les TO moesten wij ons werkboekje laten controleren en dit voor punten Ook moesten we onze kaarshouder in baksteen tonen, de meesten hadden er goede punten op gekregen. Het was een zeeeeer leuke les
In deze to+ les hebben wij het gehad over zuur, bitter, zout, zoet, ... Ook hadden we het over verschillende soorten fruit die we blind moesten proeven. Ik vond alles eigenlijk wel lekker maar sommige vonden de rabarber absoluut niet te eten.