Vandaag hadden we in de les TO onze verse vruchtensla gemaakt, daarvoor gingen we naar de keuken van onze school. We mochten zelf ons fruit kiezen dat we er in wilden hebben. Dat moesten we schillen of pellen en in kleine blokjes snijden. We mochten er een beetje water bijdoen voor wat meer sap. De fruit sla was heel lekker (met wat goede crème freche )
Vandaag vrijdag hebben we in de les TO een kleine teelichtjes houder uit mortel gemaakt. We moesten de mortel zelf maken in een boter potje, je moest wat steentje in je potje doen dan schepjes zand en voor elke 3schepjes zand moest je 1 schepje cement erbij doen. Dan nog het nodige water, goed mengelen de kaarsjes erin duwen en het laten drogen. We onderzochten ook het verschil tussen logo's en pictogrammen, tevens moesten we een bord met pictogrammen van een Spaanse bouwwerf verklaren. (gelukkig zijn die pictogrammen gemakkelijker te begrijpen dan die Spaanse taal, Olé) We werkten ook nog wat aan project vakantiehuisje en kregen punten op ons eindwerk een brug te ver. (Dat was bij mijn groepje wel goed gelukt)
We zijn reeds een paar lessen rond technologie en voeding aan het werken, buiten het bereiden van voedingsmiddelen hoort daar natuurlijk een wetenschappelijk proefje bij.
Eerst vergeleken we onze zelfgemaakte vruchtensla met fruitsla uit blik, ons eigen product is veel lekkerder maar is niet zo lang houdbaar. Om hun fruitsla langer houdbaar (en ook zoeter) te maken voegen de fabrikanten additieven toe, de verschillende additieven staan als E nummers op de verpakking (dit is zelfs verplicht). Wat deze E nummers betekenden moesten we opzoeken op wikipedia, wist je dat er zelfs additieven bestaan die bladluizen als basis hebben?
Om onze vruchtensla lekker te maken gebruiken we geen toevoegingen, maar kunnen we enkel spelen met de smaak van het gebruikte fruit. Omdat smaken verschillen en ook worden beïnvloed door kleur en uitzicht moesten we geblinddoekt verschillende fruitsoorten proeven.
Om wetenschappelijk te werk te gaan verdeelden we het werk in onze groepjes van 4 personen. Eerst maakte ieder van ons een invullijst klaar en dan ... 1 Proeven 2 Fruit afsnijden 3 Fruit aan de geblinddoekte persoon geven 4 Het resultaat op de lijst van persoon 1 invullen
De proever geeft elk stuk fruit een evaluatie van zeer zoet - zoet - zuur - bitter en proeft een tiental stukken fruit. Elke proever proeft de stukken in een andere volgorde en dan maken we de vergelijking;
Toch raar dat de volgorde van proeven zo'n verschil kan maken en zelfs na een stukje citroen smaakt die rabarber ineens wel lekker.