Inhoud blog
  • stop met roken
  • Laatste verslag van dit schooljaar
  • Evaluatie van het vak technologische opvoeding
  • IR13 Trein
  • smaakproef
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog Van 1aD
    Zoeken met Google


    Technologie in 1ad
    Belevenissen tijdens de les technologie
    27-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    hallo


    ik ben kenneth de blogmaster van deze week voor 1ad
    donderdag:

    we moesten aan onze inktvis verder werken tot we van 3 kleuren 42 draden hadden.
    Als we daar me klaar waren moesten we aan het echte werk beginnen"het vlechten"
    we moesten van elke kleur 6 draden pakken en dan moeten we een bepaalde techniek gebruiken voor het te kunnen vlechten.We mochten maar één van de 6 tentakels vlechten(dat was jammer ).Wie er snel mee klaar was mocht allerlei oefeningetjes maken op de computers.

    27-03-2009 om 18:02 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    hey

    Ik ben Kenneth de blogmaster van deze week voor 1ad
    We moesten als eerste voor TO onze agenda invullen.
    Daarna moesten we onze figuren verder overtekenen en inkleuren.
    Als dat gedaan was mochten we op de computer voor "aanzichten te herkenen"
    dan moeten we 20 makkelijke vraagjes beantwoorden of het  figuur"vooraanzicht,rechter zijkant,linker zijkant,boven aanzicht onderaanzicht of achteraanzicht was.Als dan het saaiste van de les inpakken en wegwezen.

    Dat was het dan voor deze week groeten blogmaster van deze week Kenneth

    27-03-2009 om 19:10 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    09-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.To Les
    Vorige week moesten we onze inktvis afmaken en dan thuis een gezichtje op maken, dat lukte niet bij iedereen even goed bij (mij was het gelukt).
    Maar bij de meisjes was het de eerste les al af omdat ze dat natuulijk goed kunnen. Sommigen hadden zelfs maar 6 poten in plaats van 7 en sommige ook Maar 5.  

    Vrijdag : Vrijdag kregen we ons nieuw projectbundeltje : Vruchtensla we gaan een gezonde vruchtensla maken met zelf gekozen fruitstukken. Onze vruchtensla gaan we vergelijken met fruitsla uit blik. (wat betekenen eigenlijk al die E-nummers alweer )

    Dat gaat smaken

    Uw Blogmaster,
    Mick





    09-05-2009 om 00:00 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les TO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo allemaal !

    Spanning tijdens de les to van deze week. We moesten in 100 minuten tijd ons eindwerk voor technologische opvoedig (een brug te ver) afwerken. Dat was even 100 minuten hard werken ! Alle groepjes bestonden uit 2,3 of 4 leerlingen. Maar vergis je niet, het was niet zo simpel als het lijkt. Het enige wat we mochten gebruiken voor dit brugmodel was schaar,papier,lat,touw,potlood en printpapier. Gelukkig lukte het bij iedereen om de brug te realiseren. We hadden al wel wat voorbereidend werk gedaan thuis , (powerpoint - , prototype brug ) maar het was toch eens wat anders dan anders in de les to. Aan het einde van de les mochten we dan onze brug al even testen. Bij de ene was die natuurlijk al wat steviger als bij de andere, maar in het algemeen lukte het toch bij iedereen goed. Gelukkig maar ! Nu hopen dat alle bruggen het volhouden tot met de opendeurdag, wannneer we 'voor echt' onze brug moeten gaan testen.

    Groetjes,
    De blogmaster van deze week
    Tom.


    11-05-2009 om 00:00 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opendeur
    Hallo beste bezoekers,

    Zoals u reeds weet moet iedereen van de klasgroep enkele malen per jaar een verslagje maken op de klasblog, en aangezien ik ook deel uitmaak van deze toffe bende kan ik me hier natuurlijk niet aan onttrekken.

    Om mijn leerlingen zonder zorgen te laten genieten van onze (zonnige opendeur schrijf ik voor deze gelegenheid een artikeltje.

    Zoals elk jaar had onze techniekklas weer veel belangstelling (soms zelfs overrompeling), gelukkig kreeg ik hulp van enkele zeer enthousiaste leerlingen om alles in goede banen te leiden.

    In de gang voor ons lokaal stelden de 1ste jaars hun eindwerk (een papieren brugconstructie) voor.  De meisjes bewezen weer eens dat ze zeker zulke goede ingenieurs (en chauffeurs ) zijn als de jongens.

    In het lokaal hadden toekomstige leerlingen (en ouders) vooral interesse voor onze aanpak in projectvorm en de manier van evalueren. Ook het materiaal, met in het bijzonder onze logische trein en de wagentjes op waterstof, vielen in de smaak.

    Buiten leerlingen, ouders en leerkrachten (ook van "concurrerende" scholen) kregen we ook bezoek van onze minister van onderwijs Frank Vandenbroucke.  De minister vond onze aanpak tijdens de lessen techniek wel goed, en maakte zo een indruk op Lorenzo van 1Aa dat deze nu een foto van de minister en zichzelf gebruikt op zijn chat.

    We zitten nu in de laatste rechte lijn naar de grote vakantie, en spijtig genoeg zijn het aantal lessen TO nog maar op twee handen te tellen. Ik beloof echter dat we er nog zeer toffe momenten zullen van maken.

    Nico



                                                                       Dit gaat maar net goed.


                                                 Wat kan techniek toch leuk zijn


                                          Onze IR13 trein wacht op zijn eerste passagiers


    Laurens probeerde de minister te overtuigen van het
    nut van waterstof als energiebron.


    Lorenzo zoekt verkoeling met zijn pet op zonne-energie.


                                    Een aantal van onze wagens op waterstof.


                                                                Het "IT is alive" materiaal.


                                               Zelfs op een zondag kan de leerkracht niet zwijgen.


                                                                Het praktijkgedeelte van onze klas.

    12-05-2009 om 10:26 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TO les van 14/5 en 15/5

    Yow lezers van onze blog,

    Vandaag hadden we in de les TO onze verse vruchtensla gemaakt, daarvoor gingen we naar de keuken van onze school. We mochten zelf ons fruit kiezen dat we er in wilden hebben. Dat moesten we schillen of pellen en in kleine blokjes snijden. We mochten er een beetje water bijdoen voor wat meer sap. De fruit sla was heel lekker (met wat goede crème freche )

    Vandaag vrijdag hebben we in de les TO een kleine teelichtjes houder uit mortel gemaakt. We moesten de mortel zelf maken in een boter potje, je moest wat steentje in je potje doen dan schepjes zand en voor elke 3schepjes zand moest je 1 schepje cement erbij doen. Dan nog het nodige water, goed mengelen de kaarsjes erin duwen en het laten drogen.
    We onderzochten ook het verschil tussen logo's en pictogrammen, tevens moesten we een bord met pictogrammen van een Spaanse bouwwerf verklaren. (gelukkig zijn die pictogrammen gemakkelijker te begrijpen dan die Spaanse taal, Olé)
    We werkten ook nog wat aan project vakantiehuisje en kregen punten op ons eindwerk een brug te ver. (Dat was bij mijn groepje wel goed gelukt)

    Dat was het voor deze week.

    Groetjes blogmaster van de week Yente





















    27-05-2009 om 20:36 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.smaakproef
    Hallo beste lezers,

    We zijn reeds een paar lessen rond technologie en voeding aan het werken, buiten het bereiden van voedingsmiddelen hoort daar natuurlijk een wetenschappelijk proefje bij.

    Eerst vergeleken we onze zelfgemaakte vruchtensla met fruitsla uit blik, ons eigen product is veel lekkerder maar is niet zo lang houdbaar.
    Om hun fruitsla langer houdbaar (en ook zoeter) te maken voegen de fabrikanten additieven toe, de verschillende additieven staan als
    E nummers op de verpakking (dit is zelfs verplicht). Wat deze E nummers betekenden moesten we opzoeken op wikipedia, wist je dat er zelfs additieven bestaan die bladluizen als basis hebben?

    Om onze vruchtensla lekker te maken gebruiken we geen toevoegingen, maar kunnen we enkel spelen met de smaak van het gebruikte fruit.
    Omdat smaken verschillen en ook worden beïnvloed door kleur en uitzicht moesten we geblinddoekt verschillende fruitsoorten proeven.

    Om wetenschappelijk te werk te gaan verdeelden we het werk in onze groepjes van 4 personen.
    Eerst maakte ieder van ons een invullijst klaar en dan ...
    1 Proeven
    2 Fruit afsnijden
    3 Fruit aan de geblinddoekte persoon geven
    4 Het resultaat op de lijst van persoon 1 invullen

    De proever geeft elk stuk fruit een evaluatie van zeer zoet - zoet - zuur - bitter en proeft een tiental stukken fruit.
    Elke proever proeft de stukken in een andere volgorde en dan maken we de vergelijking;

    Toch raar dat de volgorde van proeven zo'n verschil kan maken en zelfs na een stukje citroen smaakt die rabarber ineens wel lekker.

    Groetjes en blijf regelmatig kijken.



























    28-05-2009 om 00:00 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    08-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IR13 Trein
    Hallo,

    Bij technologie zijn we ondertussen met het project IR13 begonnen.
    Bij dit project moeten we een LEGO trein programmeren met elektronische modulletjes.
    Hoe die modulletjes werken was eigenlijk een herhaling want dit zagen we al tijdens het project "IT is alive" in het begin van het schooljaar.

    Om een "probleem" op te lossen moeten we in een bepaalde volgorde te werk gaan, deze volgorde kunnen we terugvinden op de poster van "het Technisch proces" achteraan in de klas.
    - We lezen (en bespreken) in ons groepje het probleem
    - We maken een schema
    - We testen onze oplossing uit op ons prototype bordje
    - Als het smartbord vrij is kunnen we het ook eens digitaal simuleren (kei tof )
    - We laten de trein rijden (in gebruik nemen volgens de poster)
    - Werkt het zoals voorzien of niet (evaluatie  volgens de poster)

    Het ging heel vlot in ons groepje en we mochten zelfs onze eigen oefening bedenken en aan een ander groepje voorleggen.
    Meneer Goddé schrijft naar het schijnt ook werkboeken waarin hij onze oefening gaar gebruiken, misschien moet hij maar eens een percentage van de verkoop aan ons geven

    Tot volgende keer,

    Daaaaaaaag










    08-06-2009 om 00:00 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evaluatie van het vak technologische opvoeding
    Elke leerling kreeg een lijst met evaluatiepunten die ze anoniem mochten evalueren.
    Elk evaluatiepunt mochten ze beoordelen op een vierpunten schaal met zeer goed - goed - voldoende -onvoldoende.
    Dezelfde manier dus waarop zij het ganse schooljaar hun evaluaties verkregen.

    Om een vergelijking tussen de andere klassen (met een ander aantal leerlingen) en de vragen onderling (sommigen evalueerden niet alle vragen) mogelijk te maken moest ik de evaluaties nog omzetten in percentages.

    Hieronder de evaluatie van het schooljaar voor klas 1Ad (technologie-sport), voor de andere klassen neem je maar eens een kijkje op
    www.bloggen.be/1ab of www.bloggen.be/1ac  

    Veel beoordelingsplezier,
    Nico






    15-06-2009 om 00:00 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste verslag van dit schooljaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

    Dit is spijtig genoeg het laatste verslag van dit schooljaar, daarom zal ik deze taak als leerkracht op mij nemen.

    Maandag had de proclamatie voor de 1ste jaars plaats.
    Normaal ben ik 's maandags niet op school aanwezig, maar omdat ik een gans jaar met de leerlingen van deze klas gewerkt heb kon ik het niet maken niet aanwezig te zijn.
    Een dagje verlof voor deze gelegenheid was geen moeite.

    Het is haast niet te geloven dat deze leerlingen die 10 maanden geleden als kinderen bij ons toekwamen, nu als pubers hun getuigschrift in ontvangst mochten nemen.
    Binnen vijf jaar heb ik al in mijn agenda aangestipt aanwezig te zijn op de proclamatie van het Atheneum, waar ze als jong volwassenen hun diploma zullen ontvangen.
    Ik kan dan ook met plezier zeggen dat alle leerlingen van 1 techno-sport het volgende schooljaar in het 2de jaar mogen aanvangen.

    Nog een proficiat en een prettige vakantie.

    03-07-2009 om 17:04 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stop met roken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen stop met roken je gaat er alleenmaar dood van en vieze tanden !!!!!! doen he

    11-11-2009 om 08:43 geschreven door 1ad  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 09/11-15/11 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 06/10-12/10 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs