Ik ben Jasper, de blogmaster van de week voor 1ad. We hebben donderdag en vrijdag weer wat bijgeleerd.We moesten onze pennenhouder afwerken, sommigen hadden nog veel werk, anderen waren al klaar.Bijna iedereen had nog maar een beetje plooiwerk, en als je klaar was mocht je nog een agendaklem maken. Nadat iedereen klaar was volgde de evaluatie.Je moest er op letten dat je gaten mooi rond waren,dat de zijkanten niet scherp waren en dat je pennen of potloden goed bleven steken.(iedereen kreeg goede punten) Daarna zagen we iets heel bijzonders:protesen, die kunstbenen zijn een echt technologisch wonder (ze bestaan uit titanium, carbon, hout en kunststof tegelijk). Die waren van de papa van Jochem (zou die ook zo snel kunnen lopen als die Australische sprinter met zijn carbon benen???), ik vond het leuk om die eens te zien. Vrijdag gingen we aan een nieuw projectje werken:mountainbike.Je moest zeggen hoeveel km je deed per week, sommigen veel,sommige wat minder,maar bij mij maakt dat niet uit. Je moest drie grote delen opnoemen van een fiets:wielen,aandrijving en het kader.Je moest ook weten wanneer je kracht uitvoert en wanneer je arbeid uitvoert. Dan gingen we een hefboom uitproberen, en waar die zat bij een fiets:vrij simpel,de trappers.(volgens meneer Goddé zitten er nog vééél meer hefbomen op een fiets, maar dat zullen we zelf uittesten tijdens de GWP) Zo dat waren de lessen van to van deze week en dit was ook het einde van het bericht van de blogmaster van deze week.
Ik ben Yente de blogmaster van deze week. Ik ga jullie wat vertellen over de lessen TO van deze week. Donderdag kregen we een nieuw project met als titel "Vlaamse boterham" (croque monsieur zonder vlees ). We kregen redelijk moeilijke taken mee als huiswerk, over broden en groenten. Maar toen we onze agenda hadden in geschreven kwam Mr. Goddé met het goede nieuws:"We gaan deze les voor die taken naar de Delhaize dan kunnen jullie het daar zoeken en vragen." Yes!! Dat was al een stuk makkelijker en leuk. We hadden dan ook nog het geluk dat de markt bezig was, zo konden we aan een groentenkraam de informatie vragen die we nodig hadden voor onze taak van de groenten. Dan we gingen binnen in de Delhaize waar we onze informatie over de broden vonden. Als we klaar waren mochten we nog even op de markt en daar in de buurt rondkuieren tot we op een bepaald uur terug naar school moesten. Op de markt konden we snoep of andere dingetjes kopen, dat was leuk . Daarna keken we naar een film over kaas, hoe het deze gemaakt werd, enz...
Vrijdag werkten we verder aan ons project mountainbike. We deden nog een stukje over welke hefbomen er allemaal aan een fiets zijn. Daarna ging het over de aandrijving bij een fiets. Mr. Goddé had een mountainbike bij, daar toonde hij alles op en zo konden wij het beter zien en begrijpen. We hebben daarna zelf aandrijvingen gemaakt met tandwieltjes en er puzzels over opgelost. Dit was mijn bericht voor de blog.
Het was een heel leuke les van TO. We mochten onze eigen croque monsieur maken. We gingen in de keuken en verdeelden ons in 4 groepen (vier groepen van 4 en één groep van 3 personen). Ik was samen met Jasper, Ewoud en Tom. We moesten per groep aan een fornuis gaan staan en ons materiaal nemen. Daarna gaf meneer Goddé de uitleg. Eerst moesten we de boterhammen en de ingrediënten nemen. Dan begon het echte werk 'het bakken'. Ewoud mocht eerst beginnen met bakken. Dat ging goed. (koken op een gasvuur is echt niet gemakkelijk maar gaat wel vlug) Toen was het aan Jasper. Ik heb samen met hem gebakken. Na het bakken moesten we onze groenten nemen. Ewoud en Jasper konden al beginnen eten. Nu was het aan Tom en hij deed het vlotjes. Naast ons was Daphne aan het koken en kwam er een "steekvlam" uit het fornuis omhoog. Ze was heel hard geschrokken. Daarna was het mijn beurt, met een paar stukjes aangebrand, maar het was lekker. Ieder mocht 2 croque monsieurs eten. Ewoud en ik gingen al voor onze tweede. Jasper kwam er ook bij en dan Tom. Ewoud begon als eerste zijn tweede te bakken, dan Tom en dan Jasper. Jasper wou dat ik het nogmaals deed omdat hij dacht dat het niet zou lukken. Ik had hem gezegd dat hij het voor eens zelf moest proberen. Samen gingen we nog een keer aan tafel terwijl Jasper nog bezig was aan het bakken. Allé, probeerde te bakken!! Hij keek meer naar de meisjes dan naar zijn aangebakken croque. Zo erg was het nu ook weer niet. Na het koken komt het allerstomste gedeelte 'de afwas'. Tom deed het graag en daar profiteerden we van. In een ware "mijn restaurant" stijl hield meneer Goddé ons deze les in het oog. (ook tijdens het afwassen en er zwaaide wat als het niet naar Mr Goddé zijn zin was, of was het gewoon zijn imitatie van Peter Goossens ) De les was afgelopen. Alles was nog heel, dus het was goed en toffer dan wiskunde. Met een volle buik gingen we naar de volgende les LO. Als dat maar goed komt!
het was een gewone les,niks speciaal, we moesten oefeningen maken. Op de oefeningen moesten we afbeeldingen plakken van groenten, verschilende brooden en melkproduckten. daarna gingen we nog verder werken in ons proiect. ook al is het geen speciaale les, toch blijft TO altijd heel leuk. ddddaaaaaaaaaaaaaaaaagggg. leuke groeten van lander.
Hallootjes , Ik ben de blogmaster van deze week en ik ga jullie vertellen wat wij deze week hebben gedaan.
Donderdag hadden we jammer genoeg geen les to omdat het gedichtendag was .
Vrijdag waren we experimentjes aan het uitvoeren. We gebruikten clinistix en albustix om te weten te komen of er vetten, eiwittenof koolhydraten in ons water, cola,cola light, sport dank, red bull of melk zaten. Hoe gingen we te werk : we namen een glas water en we stopten er een staafje in( clinistix of albustix ) enmoesten het na 1 seconder al terug uithalen.Dat hebben we ook met die ander dranken gedaan. Aan de hand van de verkleuring van het staafje onderzochten we hoeveel koolhydraten (suikers = snelle energie) en eiwitten (spieropbouw) er in de dranken zitten. Als we alle resultaten hadden hebben we dat in ons werkbundel van project mountainbike opgeschreven. Zo zie je maar weer dat bij mountainbike niet alleen technologie (tandwielen, overbrengingen, krachten, constructies, ...) maar ook wetenschappen komt (wetenschappelijke onderzoekjes) komt kijken.
Dat was het zo een beetje voor deze week . groetjes xx daphne
Deze week hadden we maar 2uurtjes TO, dat komt door de pedagogische studiedag. Dat zal iedereen wel leuk gevonden hebben. (maar de leerkrachten moesten wel naar school natuurlijk ) We hebben van meneer Goddé een nieuw projectje gekregen (Inktvis), eigenlijk is dat een rare naam maar het zal zeker en vast leuk worden want we moesten tegen de volgende les 3 verschillende kleuren wol meebrengen. Daarmee gaan we zelf een inktvis maken, dat wordt vast super leuk! van de blogmaster van deze week Tim van 1AD XD