SAMENLOOP -tentoonstelling Inge D'Hulster in La Stanza di Stefanie te Brugge-
"SAMENLOOP"
Mijn schilderwerk is onlosmakend verbonden met het lesgeven op de academie MAAK de kunstenaar én de leerkracht, ze beïnvloeden elkaar. Ik daag mijn volwassen leerlingen op de academie constant uit om te vernieuwen, het anders' aan te pakken, out of the box te denken en zich vooral te behoeden voor een vast(-gelopen) of een al te gemakkelijk patroon en zelf pas ik dit ook toe in mijn eigen atelier thuis.
Schilderkunst vertraagt, en dat vind ik een kwaliteit in deze jachtige tijd. Het schilderen is een belangrijk deel van mijn leven en dat is niet altijd actief bezig zijn, want het zet mij ook aan tot reflectie. Sommige ideeën hebben tijd nodig om te groeien, ze leiden vaak jaren een sluimerend bestaan voor ze tot bloei komen. Op onbewaakte momenten dringen beelden zich aan mij op en dan is er een explosieve periode met een obsessieve werkethiek.
Zo zijn ook volgende 2 reeksen voor SAMENLOOP ontstaan:
In 2017 was er een bevrijdende periode waar ik met een ongeremde techniek aan de slag ging, nl. water & zwarte textielverf in een super fijne poeder (Dylon 8) op grote vellen aquarelpapier (70 x 100 cm). Heerlijk om met die beperking aan materiaal te werken. De kleur zwart wisselt vaak tussen bruine en blauwige tinten wanneer het poeder met water in aanraking komt Tijdens het schilderen waren er magische ervaringen, waarbij vormen eerder incidentieel ontstonden, maar vaak verdwenen ze even snel als ze waren verschenen. Na een paar maanden ploeteren begon ik het materiaal iets of wat naar mijn hand te kunnen zetten, hoewel zoiets nooit volledig te controleren valt. Ook stroomde -letterlijk en figuurlijk- het éne beeld in het andere tot het een reeks van 12 aquarellen werd. In SAMENLOOP toon ik er 6 uit deze reeks, die telkens als een 2-luik gemaakt zijn en gepresenteerd worden.
Nog een andere en zeer recente SAMENLOOP kwam tot stand door bovenop tekeningen van Wendy Vandermaes te gaan schilderen. De tekeningen uit haar kleine schetsboeken waren voor haar expo 2 X Kunst in Brugs Ommeland (2012) opgeblazen tot monumentale prints op aluminiumpanelen (80 x 120 cm), deze stonden jarenlang in mijn atelier en nodigden mij plots uit om nieuwe beelden op te creëren Deze keer was het schilder-materiaal legio: nagellak, acrylstiften, gouache, olieverf en vernis op super gladde aluminium dragers. Vaak werd een verflaag terug afgeschuurd om het contact met het oorspronkelijke beeld te bewaren Het werd een zeer gelaagd proces. Ik toon er 4 uit de reeks op de expo Samenloop in La Stanza di Stefanie.
Inge DHulster stelt met Samenloop tentoon in La Stanza di Stefanie, Ezelstraat 43 te Brugge, van 4 november 2019 tot en met 4 januari 2020. Deze zaak is elke dag open 10u - 13u en 14u - 18u, en gesloten op woensdag en zondag.
Van zaterdag 23 februari t.e.m. zondag 10 maart 2019 barst MAAK uit haar voegen en trekt ze naar goede gewoonte naar Cultuurcentrum Scharpoord voor een fantastische tentoonstelling!
We nodigen je graag uit op de feestelijke opening van Oerklassiek op zaterdag 23 februari (11 uur).
Ook je familie en vrienden zijn van harte welkom!
Tijdens Oerklassiek kijken we achterom, maar al spiekend verdraaien we elke vorm die we tegenkomen. We gaan aan de slag met de meest klassieke materialen, met thema's en technieken uit de kunstgeschiedenis en zien ze als een gemeenschappelijke bron voor onze cultuur.
Klassiekers uit grote musea zijn in deze tentoonstelling terug te vinden, maar met een eigenwijze twist.
Fijne afsluiter met live muziek en live tekeningen maken op de markt! De kerstliederen gebracht door een groep gitaristen zorgden voor de juiste kerstsfeer en trokken veel belangstelling. Hier werden dan tekeningen van gemaakt op en door plexi.
File. Grote eentonige files. Dat is wat we eerst zagen op weg naar Brussel. Anders niets.
En dan ging de schatkamer van het afgietsel museum in het Jubelpark open
Daar zagen we het zuivere profiel van de geschiedenis waarin wij zijn geboren.
Duizenden mallen liggen daar al meer dan honderd jaar te rusten, te wachten, in de gouden handen van vakmannen die ingrijpen en redden wat nog te reden valt.
Samen met Parijs en Berlijn is Brussel de enige afgietselplaats nog in Europa. Deze plek moet worden bewaakt. Zeker in een tijd waar weer aandacht is voor de ambachtelijkheid.
Trouwens kunstenaars zien gelukkig weer helemaal de kracht van het elementaire maakwerk
Het is een mythische plek. Het is een magische plek.
Bijna middag, een snelle hap en het was Magritte die ons onder hypnose bracht.
Het mysterie, de vervreemding, de droom, het verrassingseffect, de verwondering, de metamorfose, de ongewone confrontatie, de dubbelzinnigheid, de tegenstelling. het relativeren, het fantastische, het intrigerende, het metafysiche, de absurde logica, de associatie, het raadsel, zijn enkele van de vele facetten van zijn werk.
Het is duidelijk Magritte is een sleutelfiguur in de kunstgeschiedenis.
Bijna avond. In villa Empain brandde reeds het licht.
De indrukwekkende art-decostijl bracht ons tot een serene stilte.
Terug naar de ruisende monotonie van de files
En vandaag lopen wij al zingend door ons atelier op weg naar het nieuwe jaar