Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dokteradvies
    www.bloggen.be/doktera
    Wattman

    27-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toekomst voor de premetro tunnels in Antwerpen

    Nimmer gebruikt, maar nog steeds in onderhoud. Enkele weken geleden schreef ik in mijn blog over de premetrotunnel die ligt onder de Rooseveltplaats, de Gemeentestraat en de Carnotstraat. Was er ooit sprake van dat het premetronet, ondanks de reeds geboorde en afgewerkte tunnels, niet meer uitgebreid zou worden, vandaag was het groot nieuws dat aan minister Van Brempt geld uitgetrokken heeft opdat er over enkele jaren toch trams doorheen zullen snellen. Uiterlijk in 2015, zo werd verteld.

    Het dagblad De Morgen bericht, na een wandeling voor de pers onder meer het volgende:

    Antwerpse premetrotunnel na 30 jaar eindelijk gebruikt
    Dertig jaar lang werd de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan in Antwerpen niet gebruikt, maar daar gaat nu verandering in komen. De Vlaamse regering trekt 81,5 miljoen euro uit voor de aanleg van een tramlijn richting Wommelgem, waarvan ook de tunnel deel gaat uitmaken.

    Perfecte staat
    Vlaams minister van Mobilitieit Kathleen Van Brempt gaf meer tekst en uitleg tijdens een wandeling door de premetrotunnel. Hoewel hij na zijn voltooiing in de jaren 80 nooit in gebruik werd genomen, bevindt de tunnel zich nog altijd in perfecte staat. Daar heeft een aannemer voor gezorgd. De onderhoudswerken hebben de voorbije dertig jaar wel 5 à 7 miljoen euro gekost.

    'Schande van Antwerpen'
    "Na al het geld dat in deze 'schande van Antwerpen' geïnvesteerd werd, wordt het de hoogste tijd dat de tunnel gebruikt wordt. Zeker nu de wegen in, rond en naar Antwerpen stilaan dichtslibben. De nieuwe tramlijn zal je op 15 minuten van de nieuwe Park & Ride aan de E313/E34 in Wommelgem tot op de Meir in hartje Antwerpen brengen. Dat is vooral goed nieuws voor wie vanuit de Kempen of Limburg een bezoek wil brengen aan de stad", aldus Van Brempt.

    Men zie voorts het verslag in het VRT journaal: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.370122 Let op de glunderende onderhoudsman links in beeld!

    27-08-2008 om 21:54 geschreven door wattman  


    18-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het archief: het Zuidstation
    Vandaag weer twee postkaarten uit mijn verzameling: het in 1965 afgebroken station Antwerpen-Zuid.

    Het stationsgebouw, met een naar mijn mening behoorlijk uit zijn krachten gegroeide toren, is het tweede station op deze plek.




    In 1878 werd de spoorlijn geopend die de verbinding verzorgde tussen Oude God en de nieuwe stadswijken van Antwerpen die werden gebouwd op de plek van het "Zuidkasteel", het fort aan de oever van de Schelde waarvan de historie teruggaat tot de tijd van de Hertog van Alva. 

    Met het oog op de wereldtentoonstelling van 1894 werd geoordeeld dat een nieuw stationsgebouw op zijn plaats was. Het ontwerp kwam voor rekening van de gebroeders Jules-Jacques en Paul van Ysendyck.

    Het stationsgebouw zelf dateert uit 1898, maar de gehele afwerking is pas enkele jaren later, in 1902, gereed gekomen. 

    In 1965 was het afgelopen met de tweede spoorwegkathedraal van Antwerpen. Het oude station Antwerpen-Zuid moest wijken voor de aanleg van de ring en de Kennedytunnel onder de Schelde. De huidige spoorweghalte met dezelfde naam op de spoorlijn naar Gent is heel wat bescheidener.

    18-08-2008 om 20:19 geschreven door wattman  


    11-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen: Kipdorp op een zondagochtend


    "Zonder commentaar"

    11-08-2008 om 20:27 geschreven door wattman  


    07-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman (deel 8): SNCV 1982 en TEC 2005

    Twee foto's op (nagenoeg) dezelfde locatie. We bevinden ons langs de Route de Mons tussen Fontaine en Anderlues.

    De eerste foto is gemaakt in 1982: een trams van lijn 89 (let op het ontbreken van de lijnfilm, een bord achter de voorruit geeft de lijn en bestemming aan) op weg naar Charleroi wacht op zijn collega (eveneens een lijn 89) uit de tegengestelde richting. Een bewoonster van een van de huisjes langs de weg kijkt verbaasd naar de vreemde bezoekers voorzien van fototoestellen.

    Twee-en-twintig jaar later de dezelfde situatie.  Maar de S-motorwagens van de SNCV zijn al weer lang vervangen door trams van het type "BN", die nu ook zijn gestoken in het livrei van de TEC.



    07-08-2008 om 19:22 geschreven door wattman  


    05-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 augustus: Antwerp Ironman
    De "Antwerp Ironman": voor de liefhebber 1,9 km zwemmen, vervolgens 90 kilometer op de fiets en ten slotte drie rondjes door de binnenstad met een totale afstand van 21 kilometer, om uiteindelijk op de Grote Markt te eindigen.

    Wie het allemaal nog eens wil nalezen kan terecht op de website http://www.sport.be/antwerpironman/2008/nl/ 

    Deze halve triathlon rond en door Antwerpen zorgde afgelopen zondag voor de nodige stremmingen en vertragingen bij tram en bus, vanaf de middag tot in de vroege avond. Voor de tramlijnen werden de volgende maatregelen door De Lijn aangekondigd:

    Lijn 4: inkorting tot de Marnixplaats.
    Lijn 7: verlegging van de route naar de Lambermontplaats (oude eindpunt van lijn 8).
    Lijn 8: inkorting tot het oude eindpunt aan de Lambermontplaats, omdat de Bolivarplaats voor lijn 8 niet te bereiken is.
    Lijn 10 en 11: verlegging vanaf de Rooseveltplaats, via de Leien naar de keerlus Nationale Bank.

    In de praktijk bleek dat er ook wel trams van lijn 10 en 11 door zijn gereden naar de Bolivarplaats. Tevens raakte door het kruisen van het parcoers van de triatleten de trams voor enige tijd gestremd op de Leien. Het gevolg was dat de dienst op de lijnen 10 en 11 danig verstoord raakte. 

     
    Lijn 8 weer aan het oude eindpunt.
    Helaas is het vluchtheuveltje inmiddels verwijderd, wat het uitstappen er niet eenvoudiger op maakt.



    Een gekoppeld stel van lijn 7 arriveert aan het tijdelijke eindpunt.

    De omleiding geeft de gelegenheid om de trams van lijn 7 eens tegen een andere achtergrond op de foto te zetten.
    Tram in de Nationalestraat, met een doorkijkje naar de Onze Lieve Vrouwe.


    De regenbui is net voorbij getrokken.
    De 7067 spoedt zich ter hoogte van het Museum voor Schone Kunsten richting Lambermontplaats.

    Hier heb ik ruim een half uur op moeten wachten. Maar toen kwamen er ook verschillende lijnen 10 en 11 voorbij. Oorzaak, de trams moesten op de Leien de fietsers voor laten gaan. Lijn 11 is zojuist gekeerd en op de terugweg naar Eksterlaar. 

    Nationale Bank: de tram moet nog een paar atleten voor laten gaan.

    De tram in de lus bij de Nationale Bank, tussen de terrasstoeltjes.

    05-08-2008 om 18:53 geschreven door wattman  




    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs