Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Wattman

    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nijmegen: 1985
    Naar aanleiding van mijn recente bezoek aan Nijmegen en mijn overpeinzingen bij het voormalige perron voor de trein naar Kranenburg ben ik in mijn diacollectie gedoken.

     
    Hierbij een dia gemaakt op 19 januari 1985. Een loc van de reeks 218 staat in een winters stations aan de kop van de trein naar Keulen.
    Ik was het eigenlijk al vergeten, maar Nijmegen had tot midden jaren '80 nog een rechtstreekse verbinding met Keulen. Niet alleen in de vorm van de D-trein "Austria express" vanaf Amsterdam, die via de route Arnhem - Nijmegen - Kleve reed, maar dus ook met treinen die Nijmegen zelf als beginpunt hadden. Met het inkorten van alle diensten tot Kleve begon de afbraak van deze treinverbinding. De laatste jaren reden er slechts zeer korte pendeltreintjes, met als absolute dieptepunt de combinatie van een stuurstand met een loc 215. Met zo'n zware tractie voor zo'n kort treintje kon er geen sprake zijn van een kostendekkende exploitatie zo lijkt mij.


    15-06-2010 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    12-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
    Het traditionele evenement "Vlaggetjesdag" rond de haven van Scheveningen trekt altijd veel publiek. De laatste jaren was het gebruikelijk dat de dienst op tramlijn 11 dan versterkt werd met museumtrams. Dit jaar werd een speciale pendeldienst ingelegd tussen het Haagse stadscentrum (lus rond de Grote Kerk) en het eindpunt Statenkwartier, dat op loopafstand van de Scheveningse haven ligt. De tramdienst werd onderhouden met de 2-asser 265, en PCC's 1210 en 1304. De 1210 gaf in de loop van de dag de spreekwoordelijke pijp aan Maarten en werd met neergelaten pantograaf op het Kerkplein afgesteld. Naar ik heb begrepen is deze aan het eind van de dag door zijn collega 1304 opgehaald.





    12-06-2010 om 19:52 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    11-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nijmegen, 19 jaar later
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nijmegen is een plek waar ik niet zo vaak kom. Toen ik gisterenochtend vroeg op het station aankwam, en nog ruim de tijd had voor mijn afspraak in deze stad, liep ik nog even naar het spoortje waar op 1 juni 1991 de laatste trein naar Kleef vertrok. Mijn vader en ik zijn nog met deze rit meegereden. Dat wil zeggen tot het voormalige station Groesbeek, waar het internationale treintje nog eenmaal ten afscheid heeft gestopt. Ik herinner mij nog die grote drukte rond de trein, van omwonende die nog even afscheid kwamen nemen.

    Het is nu 19 jaar later.
    Ik verwachtte op deze sombere ochtend (er hing een merkwaardige sfeer door de warmte en een weer dat het midden hield tussen mist en motregen) een volledig verroest spoor aan te treffen. Daar was echter geen sprake van. Wat bleek, het voormalige internationale spoortje wordt tegenwoordig gebruikt door de Veolia dieseltreintjes naar Roermond. Ondanks de voor fotografie matige omstandigheden nog maar een plaatje geknipt. Met de toren van het station op de achtergrond doet het toch nog even denken aan toen.

    Op youtube is er nog een video te zien van die allerlaatste dag, en de allerlaatste slag Kleef - Nijmegen - Kleef.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=4K3nUkB_vd0   
    http://www.youtube.com/watch?v=PEa5tyU-J3s   

    11-06-2010 om 00:00 geschreven door wattman  


    Tags:Nijmegen
    >> Reageer (0)
    30-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Hierbij een serie foto's die ik afgelopen vrijdag gemaakt heb in Delft. De bebouwing aan de Houttuinen en Van Leeuwenhoeksingel is reeds sinds  maanden verleden tijd. Slechts het stationsgebouw, de fietsenstalling en de voormalige Post T zijn aan deze kant van het station overgebleven.


    De damwand die is geslagen in de gracht laat zien hoe de tunnel komt te lopen.

    Het Stationsplein, waar ooit het busstation gelegen was, is nu deel van het bouwterrein geworden.

    Post T houd nog stand. Het gebouw is echter al jaren niet meer als zodanig in gebruik.

    Dit is de trap die afgelopen jaar is vrijgemaakt om een looproute tussen de Irenetunnel en het station te realiseren. De trap was voordien afgesloten, waarschijnlijk na de bouw van de onderdoorgang voor lijn 1. Veel voetgangers heb ik hier nog niet gezien.

    Lijn 1 duikt de tunnel onder het spoor in. De spoortunnel komt aan deze kant van het nu bestaande spoor te liggen. In verband met de bouw van de spoortunnel zal de Prinses Irenetunnel gefaseerd worden afgesloten. Voor de tram betekent dit dat deze geruime tijd niet meer kan doorrijden naar Delft Tanthof. Aangezien ook de geplande deel van (de toekomstige) lijn 19 naar Delft TU Wijk nog niet gereed is, zal lijn 1 (en ook lijn 19) een tijdelijk eindpunt krijgen ten oosten van de spoorlijn.

    Een zelden gebruikte wandelroute.

    Toegang tot het bouwterrein. Hier lag ooit de Van Leeuwenhoeksingel. De asfaltbaan volgt het tracé van de verdwenen straat. Rechts was het bedrijvencomplex, dat ook wel (naar een van de gebruikers) als het Serpo-complex bekend stond. Oorspronkelijk waren dit militaire werkplaatsen. In 1898 werd de productie van geschut en munitie verplaatst naar Zaandam.



    Naast lijn 1 wordt van de tunnel nog gebruik gemaakt door de bussen van Veolia lijn 130, welke via een andere route dan lijn 1 een verbinding met het Haagse stadscentrum onderhoudt. Lijn 130 is zo juist vertrokken vanaf het huidige busstation dat - gezien van uit het Delftse centrum - achter het NS station is aangelegd.

    30-05-2010 om 00:00 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    29-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer Russische spoorwegen: virtuele rit naar Vladivostok
    Een virtuele rit over de Trans Siberische spoorweg is mogelijk via Google. Helaas voor de liefhebber geen cabine opnamen, maar een blik vanuit het raam. Aardig is dat men de locatie van de trein tegelijkertijd op Google Maps kan bekijken. Bij een eerste blik viel me al iets op wat ik zelf ook in India heb gezien, bij het oversteken van een rivier in plaats van een dubbelsporige brug, twee op enige afstand van elkaar gelegen enkelsporige bruggen. Verder lijkt het wandelen langs het spoor in Rusland ook een normale zaak. Enfin, als u nog wat tijd over heeft:

    klik hier voor de link

    29-05-2010 om 17:21 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    28-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russiche spoorwegen
    Een aardig link naar filmpjes met treinen in Rusland. Met name voor de liefhebbers van "dieselgeweld" de moeite waard om de tijd te nemen dit allemaal door te kijken. In het algemeen zijn de video's van goede kwaliteit. Kijk op: http://www.trainsim.ru/download/video/

    28-05-2010 om 20:56 geschreven door wattman  


    Tags:Rusland, video
    >> Reageer (0)
    27-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruim 4 jaar Wattman
    Terugkijkend in het archief ontdek ik dat het al weer vier jaar geleden is dat ik dit blog gestart ben. De lezer heeft mij er niet op kunnen betrappen dat dit zeer regelmatig wordt bijgehouden, maar wellicht gaat dat nog eens veranderen. Terugkijkend in de oude berichtjes kom je wel opmerkelijke dingen tegen. Zoals de aankondiging dat in 2008 de tram naar de TU Wijk in Delft zou gaan rijden. Het is nu bijna juni 2010 en die verbinding laat voorlopig nog op zich wachten. Gesteggel over de kosten van vernieuwing van de brug die over het Rijn-Schiekanaal de verbinding tussen het centrum en de campus van de Technische Universiteit vormt is een van de oorzaken van vertraging. Maar ook wachten we nog steeds op de opening van het deel van de nieuwe tram lijn 19 tussen Leidschendam en Delft. Die rails liggen er wel, maar behoudens proefritten is er nog weinig activiteit te bespreuren. We zullen zien of de opening van dit eerste deel van lijn 19 dan wel (met een vertraging van inmiddels 2 jaar) wel gaat lukken deze zomer.
    Intussen wordt het steeds rommeliger in Delft. De aanleg van de spoortunnel heeft sinds einde 2009 een steeds grotere invloed op het dagelijkse leven. Op dit moment loop ik vanaf het Delftse station via het perron en dan een slingerroute naar mijn bestemming. Zodra de Prinses Irenetunnel gesloten gaat worden, een tunnel waar ook lijn 1 gebruik van maakt tussen het station en eindpunt Tanthof, zal het waarschijnlijk nog rommeliger gaan worden.
    Voor foto's van de werkzaamheden kunt u een kijkje nemen op http://spoortunnel-delft.nl/

    27-05-2010 om 20:55 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    31-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van Indian Railways
    Narsapur 2007

    Ik heb vandaag mijn Flickr collectie aangevuld met een serie foto's gemaakt in India tussen 2003 en 2007.
    Op de bijgaande foto een situatie waar in West-Europa machinisten van zullen gruwen. Een rij passagiers die beladen met tassen of een kind op de arm langs het spoor de kortste weg naar het station volgen. In India dagelijkse realiteit. Ook spoorwegbomen lijken daar iets te zijn waar men het liefst onderdoor kruipt. Het is niet zo vreemd dat - net zoals in het wegverkeer - een hoorn een zeer belangrijk instrument is op een Indiase locomotief.

    31-01-2010 om 16:13 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charleroi Sud 1981

    Charleroi Sud 1981

    Nog een kostelijk plaatje uit de oude doos. Het is zomer 1981: loc 5402 sleept met een rustig gangetje een goederentrein door het station van Charleroi Sud.

    29-01-2010 om 16:37 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trazegnies 1983

    SNCV_41115_19830713AT

    Het is 13 juli 1983. De S9157 is zojuist aangekomen aan het eindpunt Trazegnies Ecoles van lijn 41. Het is meen ik de enige dag geweest dat ik ooit aan dit eindpunt ben geweest. Even een stukje doorlopen, en je komt uit op de Rue de Gosselies, waar lijn 80 naar La Louviere reed. Na 1 juli 1985 kwam lijn 41 niet meer tot dit punt; de lijn werd toen ingekort tot Roux.

    24-01-2010 om 14:26 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    20-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charleroi Sud 1983

    SNCV_41001_19830713T

    Ik vervolg mijn fotoreis over het Henegouwse tramnet met dit plaatje aan het eindpunt op het stationsplein van Charleroi Sud.

    Vermoedelijk is dit dezelfde S-motorwagen van lijn 41 die ik gisteren heb gepost, de datum van de dia is immers dezelfde.

    Mijn eerste bezoek dateert van zomer 1979. Voorzien van een Benelux-tourrail ging ik die zomer samen met mijn vader voor de eerste maal het Belgische spoornet verkennen. Naast een dagje aan de Kust, waar we met een NMVB dagkaart de gehele lijn van Oostende tot De Panne hebben bereden (iets wat ik nu niet meer zou doen, het vergt immers nogal wat zitvlees om in dezelfde tram van begin tot einde mee te rijden), gingen we ook kijken wat het tramnet rond Charleroi nu eigenlijk voorstelde.

    Om eerlijk te zijn, het werd een bliksembezoek die eerste keer. Aangekomen vanuit Brussel maakte Charleroi in de avondspits een tamelijk grimmige indruk. Een laaghangende bewolking verstevigde de indruk dat de inwoners van Charleroi en omgeving in een permanente smog leefden. In mijn herinnering waren de perrons in die tijd zelfs verhard met kolengruis, maar dat zal - zo vermoed ik - niet kloppen. In elk geval maakte de tamelijk vuile trams die we op het voorplein aantroffen ook geen bijster vrolijke indruk. Tevens leken in onze ogen alle S-motorwagens hetzelfde.

    We maakten snel een paar foto's, om vervolgens met de eerste de beste trein terug te keren naar Brussel. Dat we in die tijd niet over heldere informatie over het tramnet beschikten maakte een meer uitvoerige verkenning van het SNCV netwerk ook niet aantrekkelijk. Slechts voorzien van een lijstje van de tramlijnen zoals die na een reorganisatie in 1976 bestonden, en zonder de beschikking over een lijnennetkaartje, leek het ons beter onze (schaarse) tijd niet verder te besteden aan de trams in Charleroi.

    Over onze verdere eerste verkenningen schrijf ik graag later. In elk geval bewijst deze foto van 4 jaar later dat ook in Charleroi de zon kon schijnen. Of had dat te maken met de voortgaande sluitingen van zware industrie hier?

    20-01-2010 om 13:22 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charleroi Sud 1983

    SNCV_41002_19830713T

    Wattman heeft vorige week eindelijk een diascanner gekocht, zodat hij zijn collectie (Belgische) trams en treinen uit de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw (oef! Wat klinkt dat een tijd geleden) kan digitaliseren.

    Om de nostalgische terugblik te starten. We schrijven 13 juli 1983. S-motorwagen 9151 heeft zojuist zijn (schamele hoeveelheid) passagiers aan het eindpunt Charleroi Sud "gelost", en rijdt de keerlus in om de welverdiende eindpuntrust te kunnen genieten.Het belooft een mooie dag te worden. Nog even snel een kaart kopen aan het loketje en dan kan het avontuur voor mij weer beginnen.

    Tussen 1979 en 1991 heb ik, samen met mijn vader of andere tramvrienden, vele kilometers gemaakt op en langs het tramnet rond Charleroi en La Louvière. De meeste kilometers zijn hierbij te voet afgelegd, waarbij vanaf de stations van Charleroi, Marchienne-au-Pont of La Louvière per tram naar het uitgangspunt werd gereden. Het was de periode van de langzame maar zekere ondergang van de klassieke buurttram. Maar tegelijkertijd een mooie tijd. Ik hoop in de komende tijd hieraan op mijn blog de nodige herinneringen te kunnen ophalen.

    19-01-2010 om 20:10 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Antwerpse haven, stukje historie verdwenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag in het nieuws.

    Deze week gaan de laatste huisjes in de wijk Kruisschans in de Antwerpse haven tegen de vlakte. Het gaat om de laatste overgebleven woningen van het polderdorp Oorderen, dat eerder al is verdwenen. De laatste tien bewoners hebben hun huis drie weken geleden moeten verlaten. Straks beginnen de voorbereidende werken en later deze week begint de afbraak.


    18-01-2010 om 20:56 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    21-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virtueel naar Blackpool

    Ik ben al twee jaar niet naar Blackpool geweest. Enige comprensatie voor het ontberen van uitzicht op de trams die over de Promenade rondrijden biedt de webcam van www.canastahotel.com (beachcam) de trams te beoordelen. Het installeren van de benodigde software kostte even wat tijd, maar dan zie je ook de Balloons voorbij schuiven. (Helaas nog geen verdwaalde Boattram gezien).

    Nu zat ik ook even te kijken wat er aan artiesten deze week optreedt in The Opera House. De succesformule van Blackpool is still going strong, jawel...

    1. Roy Chubby Brown (die zal waarschijnlijk in het harnas te Blackpool sterven)
    2. Elvis on Tour 
    en als nieuwkomer, maar niet onverwacht...
    3. A Tribute to Michael Jackson.

    Voor wie hier niet aan zijn trekken kan komen, er is nog altijd "The Mightly Wurlitzer Organ Concert" op woensdag. 

    http://www.youtube.com/watch?v=tqt_lLn5GIs

    Om nog in de stemming te blijven: George Formby in the Winter Gardens
    http://www.youtube.com/watch?v=QvNh40ZIRa0

    En nu we toch in de tijdmachine zitten: OMO's in aktie en een railcoach met die reclamebakken op het dak
    http://www.youtube.com/watch?v=OXh1bigJKZY

    21-08-2009 om 22:10 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    23-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman: Den Haag, Een 1200 in de sneeuw



    Het is 23 december 1981 en in de nacht is een dun laagje sneeuw gevallen. PCC 1202 is onderweg van Delft naar het Haagse eindpunt op de Turfmarkt en laat zijn claxon horen om de fotograaf te waarschuwen. Aan de linkerkant het huis "Oversteen". Na een opknapbeurt van enkele jaren geleden heeft dit huis helaas zijn naam verloren.

    23-07-2009 om 21:04 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het plakboek van Wattman: Den Haag


    Een plaatje uit het fotoarchief. Een blik in de schilderswerkplaats van de Centrale Werkplaats (CWP) van de HTM, destijds gevestigd aan de Lijsterbesstraat in augustus 1980. De tram in de grondverf is PCC 1207, na zijn ombouw tot slijptram H23. Van het nieuwe oranje jasje van de tram is al iets te zien.

    21-07-2009 om 18:51 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    20-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoortunnel Delft

    Een mijlpaal (of een dieptepunt) in Delft. De Houttuinen, Van Leeuwenhoeksingel en het "Serpo complex" zijn de afgelopen week ontruimd. Men is nu in het laatstgenoemde bedrijvencomplex nog hier en daar bezig de laatste spullen af te voeren, maar voor buitenstaanders zijn de hekken stevig op slot gegaan en ook hier zal spoedig de sloper zich gaan melden.
    Vandaag ben ik in het ontruimde gebied wat plaatjes gaan maken. Lege, holle huizen; het enige teken van leven is het waterleidingbedrijf dat bezig is om de meters te verwijderen. Een vreemde ervaring om in deze spookstraten rond te wandelen, en te weten dat dit nooit meer terug komt.

    Exclusief voor de lezers van mijn blog een reportage.





















































    20-07-2009 om 19:48 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Pendeldienst lijn 1



    Wegens de jaarlijkse "Veteranendag" in Den Haag was zaterdag het tramverkeer voor enkele uren gestremd in het centrum. Lijn 1 werd opgesplitst in twee delen, waarbij vanuit Scheveningen niet verder werd gereden dan de keerlus op Plein 1813. Dankzij de LED-schermen waarmee alle GTL's zijn uitgerust kunnen dergelijke tusseneindpunten inmiddels ook worden getoond.
    Hierbij kan wel opgemerkt worden dat de tram weliswaar doorreden tot Plein 1813, maar dat de passagiers bij de halte Javastraat dienden over te stappen op de bussen van lijn 22 of 24.

    28-06-2009 om 16:56 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    10-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen door de Reuzenpijp: deel 1, de pendeltrams
    In het eerste deel van het fotoverslag van het bezoek aan het "Tunnelevent", nu al weer bijna een week geleden, aandacht voor de extra ritten op lijn 24.
    Om de aanvoer van belangstellenden voor het bezoek aan de tunnel in goede banen te leiden was er voorzien in een tweetal pendeldiensten. De eerste was een pendelbus tussen het Sportpaleis en Stenenbrug, de twee was een pendeltram tussen het Astridplein (Centraal Station) en Stenenbrug. De tramstellen (alle pendeltrams waren, evenals de normale trams van lijn 24) gekoppelde PCC's, reden hierbij door naar de eindhalte Silsburg.
    Het meerijden met de pendeldiensten was gratis.



    De aankondigingen wekten de verwachting dat de pendeltrams zonder te stoppen vanaf het Astridplein naar de halte Collegelaan zouden doorrijden. Nadat wij waren ingestapt bleek dit al snel niet het geval te zijn. De bestuurder stopte onderweg bij alle haltes om passagiers op te pikken en te laten afstappen. Al snel werd duidelijk dat alle pendeldiensten ook gewoon passagiers meenamen tussen Stenenbrug en Silsburg. In feite was er dus sprake van een versterking van lijn 24 op een deel van het traject.



    Was aan de voorzijde de pendeltram duidelijk te herkennen aan de lijnfilm "Extra Dienst" en het extra bord achter de voorruit, we zagen ook pendeltrams rondrijden die aan de achterzijde gewoon de film van lijn 24 voerden.



    Op een gegeven moment zagen we nog een gekoppeld stel aankomen dat wel de bestemming "Stenenbrug" voerde. Nog een extra?



    Nee, het tramstel ging de dienstsporen bij de Stenenbrug op, waar vervolgens lijn 24 werd voorgedraaid. Vermoedelijk was er sprake van een vertraagde rit.



    Halte Collegelaan, richting Centraal Station.



    Pendeltram, vlak voor de keerlus Silsburg.



    Pendeltram in de keerlus Silsburg. Tegelijkertijd met de werken voor de verlenging van lijn 8 vanaf Eksterlaar via de Dascottelei naar Silsburg is de keerlus hier ook aangepakt.
    Begin april was alles nog niet klaar. De buitenlus kon nog niet gebruikt worden (waardoor lijn 24 en de pendeltrams over hetzelfde spoor moesten), terwijl ook de beginhalte nog niet door passagiers gebruikt mocht worden.



    Tussen alle gekoppelde stellen reed ook de losse 7118 rond. Uit onze aantekeningen konden we opmaken dat dit oorspronkelijk een gekoppeld stel was. Kennelijk had deze PCC zijn koppelwagen ergens achtergelaten om vervolgens als losse wagen zijn dienst te verzorgen.

    10-04-2009 om 16:58 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)
    04-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen door de Reuzenpijp (4 en 5 april)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De premetro tunnel onder de Turnhoutsebaan is inmiddels de "Reuzenpijp" gedoopt. En vandaan en morgen kunnen de nieuwsgierigen op het zogenaamde "Tunnel Event" er mee kennis maken. De (nog) ongebruikte tunnel is dit weekeinde opengesteld. Vandaag dus met de "Extra Dienst" - versterkingen van lijn 24 - vanaf het Koningin Astridplein afgereisd naar de toegang van de boortunnel, de werfput bij de Stenenbrug. Binnenkort zal ik de foto's plaatsen, vandaag alvast een kort verslag. 

    Aangekomen bij de toegang (rond 10.30 uur) zag het ernaar uit dat velen met ons bijtijds naar de tunnel waren afgezakt om maar niet te laat te komen. Er had zich al een lange rij gevormd, maar het was tevens duidelijk dat de organisatie op zo'n grote stroom belangstellenden had gerekend (en zelfs op grotere stromen). Het was even aanschuiven, maar al spoedig konden we via de metalen trap de 25 meter naar de bodem van de put, en daarmee de toegang van de tunnel, afdalen.

    Het is toch wel bijzonder om eens de constructie van zo'n boortunnel, dat wil zeggen de betonnen elementen waarmee de wanden van de tunnel worden gevormd, van dichtbij te bekijken. Vervolgens konden we beginnen aan onze wandeling van twee kilometer. Ter hoogte van de stations onderweg (Zegel, Drink, Carnot) waren er gekleude lichten geplaatst die op de kale betonnen wanden schijnen. Tevens konden op de schermen filmpjes worden bekeken die met name verband hielden met de tunnelbouw.

    Aan het einde van de wandeling moest er nog stevig hellingop gewandeld worden om uiteindelijk het eindstation te bereiken, Astrid, waar vervolgens uitgekomen werd op het bekende tramstation van de lijnen 3 en 6.

    Na deze, zeer interessante, maar toch nog vermoeiende toch, zijn we nog afgereisd naar eindpunt Silsburg. Onderweg viel het op dat de wachtende massa inmiddels geheel verwenen was. Kennelijk was het toch minder druk geworden. De dag werd besloten met een bezoek aan "Fort 2". Ondanks dat dit jaar in het teken staat van 150 Brialmont forten bleken de Wattman en zijn reisgenoot de enige bezoekers te zijn die zich in de gangen van het binnenfort waagden. Ook weer iets dat op een tunnel leek, maar met een geheel andere sfeer dan de pre-metro tunnel.

    Als de tijd het toelaat zullen op dit blog spoedig enige foto's van dit geslaagde uitstapje geplaatst worden.

    04-04-2009 om 21:58 geschreven door wattman  


    >> Reageer (0)


    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!