Vocabulaire
Inhoud blog
  • Parrhesia
  • Tegenstelling
  • Stilte
  • Verandering
  • Houding

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    11-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parrhesia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     ‘De waarheid spreken’ is een zeer ambigu concept geworden. Door de verwarring van waarheid met zekerheid, kunnen we zonder ‘onafhankelijk onderzoek’ niet over waarheid spreken. Individualisering heeft de leuze ‘ieder zijn waarheid’ tot haar uiterste doorgedreven. Maar het kan anders!

    Gadamer ziet waarheid als een dialoog van vraag en antwoord, waarbij geen statisch eindpunt te bereiken valt. Op dergelijke wijze geïnterpreteerd is er een uitweg uit de technische rationaliteit. Iets analyseren is een dialectisch proces. Onderzoek is een spel, geen methode.

    Dit spel is wat Foucault in zijn lezingen ‘Discourse and Truth: the Problematization of Parrhesia’ de Socratische Parrhesia noemt. Waarbij men d.m.v. dialoog op zoek gaat naar wat waar is, in een concreet geval. Dat overstijgt direct de notie van ‘ieder zijn waarheid’. Waarheid is noch individueel, noch universeel.

    De gedocumenteerde lezingen van Foucault duiden de term Parrhesia vanuit teksten uit de Oudheid. Foucault toont aan dat er verschillende interpretaties zijn, die elkaar aanvullen.

    Als eerste duidt Parrhesia een ‘openhartig spreken’, ‘to speak franctly’. Een eigenschap die vandaag de dag erg op prijs gesteld wordt. Een persoon die zegt wat hij denkt, is een waardig persoon. Een tweede interpretatie is de samenhang van durf en waarheid. Durven uitkomen voor je mening. Een karaktertrek dat gevaarlijk kan zijn, want niet iedereen kan omgaan met de waarheid. Als vierde is er de Socratische dialoog, dat ook innerlijk kan gevoerd worden. Het is een kritiek die men uit op anderen of op zichzelf. De laatste interpretatie is dat Parrhesia een zelfopgelegde taak is, een verantwoordelijkheid die men draagt. Er dient een sfeer van vrijheid te zijn voor men Parrhesia kan uitoefenen, wegens de verplichting (iets dat sterk gelieerd is aan vrijheid), het gevaar en de durf.

    Vrijheid is aldus een belangrijke voorwaarde. En laat ons er nu van uitgaan dat we vandaag, in het Westen, die vrijheid hebben. Of men al dan niet gehoord wordt, is een ander probleem. Doorheen onze Westerse geschiedenis zijn diverse parrhesiastes (de persoon die Parrhesia uitoefent) opgestaan, die de vigerende autoriteiten hebben getrotseerd. Waardoor revoluties en contrarevoluties ons heden bepalen. Ik denk voornamelijk aan de Verlichting, waarbij de theoretische democratische fundamenten werden gelegd, en secularisering zich voltrok. Bijvoorbeeld Montesquieu die felle tegenstander was van slavernij en d.m.v. scheiding van machten de soevereiniteit van de monarch wou inperken. Actueler kan Obama als Parrhesiastes gezien worden, die een nationaal gezondheidshervorming wil doorvoeren.

    Een tweede voorwaarde is dat de parrhesiastes handelt naar zijn overtuigingen. Iemand die openhartig spreekt is lovenswaardig, mits hij ook zijn persoonlijk leven richt naar de zelf opgelegde grenzen. Deze actie-reflectie-gedachte is een van de belangrijkste voorwaarden voor publiek leven tout court!

    Richard Rorty meent dat we helden nodig hebben, en ik volg hem hierin compleet. We hebben behoefte aan profeten, in een areligieuze interpretatie van Spinoza’s beeld. Profeten of helden beweren de waarheid, en zijn geloofwaardig zolang ze hun waarheid praktiseren. In onze hedendaagse samenleving is ieder vrij zijn held of profeet te kiezen, geen doctrines of dogma’s.

    Hedendaagse helden promoten een lifestyle, waar wij graag deel van willen uitmaken. Steve Jobs was dergelijk toonaangevende profeet (wat hij ook daadwerkelijk genoemd werd). Hij stond voor creativiteit en buitensporigheid. Apple had en heeft een visie, één die Jobs ook tot uitvoering bracht.

    Een beschadigen van praktiseren wat men predikt is een wezenlijk kenmerk van verval. Het bewijs zijnde de geschiedenis. Een voor de handliggend voorbeeld is de aftakeling van de katholieke kerk, die geloofwaardigheid zou winnen, moest het zich ontdoen van alle pracht en praal. We pikken hun morele verhevenheid niet langer, wegens de immorele daden binnen hun systeem.

    Dat is de reden waarom Obama zijn slogan wijzigde. Van ‘change’ naar ‘progress’. Mensen geloven niet langer in  verandering, dat is revolutionair. We kunnen vooruitgang accepteren, dat is evolutionair. De aanpassing van zijn slogan draagt bij aan zijn geloofwaardigheid.

    Dat is de reden waarom we mensen die een zogenoemd ‘oppervlakkig leven’ lijden prijzen. Zolang ze niet pretenderen beter te zijn dan wat ze doen, of meer te kunnen dan wat ze deden. Dat is de reden waarom we hypocrisie verfoeien, waarom politiekers stemmen verliezen. Dat is de reden waarom relaties stuklopen, waarom façades worden afgekeurd, waarom leiders worden verworpen.

    Dat is de reden waarom we een arrogant persoon die ervoor uitkomt, meer waarderen dan een ontslagen persoon die zijn eigen gebreken verbergt.

    Het concept Parrhesia leert ons dat waarheid samenhangt met eerlijkheid, eerlijkheid t.o.v. jezelf (zelfs wanneer je eigenbeeld hieronder leidt) en anderen (zelfs wanneer de ander zijn eigenbeeld hieronder leidt). Het leert ons dat praktijk en theorie inderdaad niet ver van elkaar staan. Dat echtheid een vorm van waarheid is, begrepen als uitoefenen waar men in gelooft. Het leert ons dat zelfkennis een manier is om de wereld open tegemoet te treden. Het leert ons moedig te zijn, en helpt ons keuzes te maken. Het toont aan dat vrijheid alleen geen garantie is op een goed leven. Een goed leven garanderen we enkel onszelf, daarom niet een gelukkig of voorspoedig leven. Ik wil parrhesiastes zijn, dat geeft me zekerheid.

     

    http://foucault.info/documents/parrhesia/

    11-11-2012, 14:23 geschreven door TJD  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs