thuishaven
We zijn de 19de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    08-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schone stad 2. Frans De Wilde
    Mij streelt de stilte als het handje van een kind,
    de zon weeft goudkant om de beukenhal
    hier op de top. Hoor, zoet gezang
    gaat plots daar droppelen uit het rein azuur
    vult heel de hemel met zijn zilveren klang,
    stijgt en verluidt, hoog in het zonnevuur.

    Ik ben weer alleen,
    mijn oog dwaalt dromend naar de stad beneen,
    het ziet straten, pleinen en het ziet ze niet,
    want huizen, hoven, vormen lijn en kleur.

    Want woud en water, het al te samen vliet
    in het gretig oor der ziele tot een keur
    van rijke tonen eener symfonie.

    Waar harpakkoorden, het juichlied der violen,
    der hoornen klaagtoon, cello-melodie
    versmelten gaan, en onder voolen
    gedempt opruisen tot wie daar in droom
    zich wiegen laat op het zingend kleuren-deinen.






    08-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    07-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schone stad 1. Frans De Wilde
    Door het wolkige waas der nevelen, melken linten
    het schemer-krullen van de schouwenrook
    vlotten de tonen weg in tere tinten
    wordt het een droomland uit een toversprook.

    Hoe harmoniëren schoon in de vallei
    de leien daken en het heuvelgroen
    het zilver der rivier die vrij
    zich wendt en windt en na een zoen
    aan weide en woud, weer vlucht.

    Gelijk een vrouw die om het gelaat
    een gouden glimlach, blank en blond ons toetreedt
    maar wier schone lijf zich nimmer nemen laat.

    Het is hier zo goed. Hoe dauwig koel en breed
    om het hete voorhoofd strijkt de morgenwind,
    alle geluid klinkt dof op uit het dal.

    07-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    06-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondstemming 2. Frans De Wilde
    Muziek hangt op de lucht
    het is of daar alles beidt
    het ontbloeien van een lied
    een bloem van melodie.

    Wat is de wereld schoon en goed in deze stond
    daar leeft het op, het lang-verwachte wonder
    in het hullend loof, de nachtegaal
    eenzame koorknaap in de dom bij avond.

    Zijn offerzang ten zuivere hemel heft
    het zwijgt alles, alles luistert
    mee-deinend op dit klaar koraal
    o hart, o hart, zo rustig sloegt gij nooit.

              XXXXXXXX


    06-11-2016, 08:44 Geschreven door André  


    05-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondstemming 1. Frans De Wilde
    Het avondkarmozijn dat van de kimmen leekte
    als het levensbloed van een gewonde god:
    van dag, de blijde blonde.

    Vervloeide stil in zilverige wasem
    die aan de verre zoom der bronzen bossen doomt.

    De hele hemel spant zich spiegel-klaar
    en al-geluid gaat op een zachtere voet.

    De avond droomt, de nacht zal weldra openen
    zijn blauwe poort van peinzens-schone rust.

    En zie, ginds uit zijn handen
    de gouden maneschaal glipte geel en groot,
    en uit de holle ronding rolden
    de zilveren sterren-appels over de hemelvloer.

    Een groenige glimmer webt
    over het loom-hangend loof
    der somber-hoge bomen
    op de avondhemel scherp-klaar geëtst.


    05-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    04-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbool. Frans De Wilde
    Mijn ziel is een vlakte hoog in de venen
    waar de winden joelen, de wolken wenen
    hun groot grijs leed in regens zwaar,
    veel schuimende beken storten daar
    dof-loeiend naar het dal, diep groen en goud.

    In mystiek zwijgen welft er een woud
    in wijd-zwarte krans om een duister moeras,
    een eenzame vogel wiekt loom langs de plas
    en stoort soms de stilte met weemoedige roep
    als in de nacht-zee de zang op een visserssloep.

    Wat malve bloemen, lis en kruid
    om een glas-klaar ven, geen levend geluid,
    de stilte droomt wijd, bron-koel en sereen 
    over woud en hoogland, mos en steen.

    Tot de bleek-gulden lijn van het verste verschiet
    waar de dag door de sneeuwige nevelen giet
    zijn zonnige, zijdige, blauw-blanke lach
    die soms hel in het ven hij herboren zag.

    04-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    03-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ecce Puer. Frans De Wilde
    Zie daar het kind
    het blonde
    gezonde
    rozig
    blauw-oogig
    lach-graag gezind.

    Wie die niet mint
    deze donzen wangen
    verlangen
    wekkend te plukken
    veel zoete zoenen
    al zachtjes rukken
    de rijpe vruchten
    der rijke takken
    van nooit-arme boom.

    Geen gouden droom
    maar waar, het kind, dit levend kind
    met spartel-handjes
    knib-knabbel tandjes
    met lichte lachjes
    en blijde dagjes.

    Op roze voetjes
    trippelend vlugjes en zoetjes
    met lieve lonkjes
    woorden als vonkjes
    knetterend-klaar
    ondeugend of strelend
    schaterend of kwelend
    immer waar.

    Heel deze bloeiende heerlijkheid
    heb ik gegeven
    u, eeuwig leven.

    Kan ooit een mens
    schoner iets geven? 

    03-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    02-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar anders. Frans De Wilde
    Waar anders zult gij vrede vinden
    als in uw eigen hart?

    Verhard
    tegen het woeden der winden
    van het leven
    dat nimmer geven
    zal
    al
    wat wij hopen of vragen.

    Niet klagen.

    Maar zien en wetend bedenken
    zal u schenken
    de rust, die eeuwige, hoog-stille rust
    die u kust
    en vrij en licht maakt
    als een durende, goddelijke lust.

    02-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    01-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimmend en dalend 2. Frans De Wilde
    Niet meer, nooit meer wil ik groot-vragend staan
    voor het diepe leven, breed daar uitgebreid,
    maar kalm-bewust, vast-wetend verder gaan
    mijn eigen weg, in stille heerlijkheid.

    Want ik overwon fel-willend alle waan
    in stom-doorstreden, dag en nachtenstrijd,
    nu ben ik veilig, rustig ligt de laan
    van het komend leven, loverend koel en wijd.

    Ik heb gezocht, was het zoeken soms een pijn,
    het doel zelf misschien, uit waarheid's zonnen
    koos ik mij deze die mijn rots zal zijn.

    O zalig wie het verlangen heeft overwonnen,
    uit de eigen kracht zal de eigen blijheid bronnen
    het hoger licht leeft in ons diepste zijn.



    01-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    31-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimmend en dalend 1. Frans De Wilde
    Nu laat mij gaan bij het schone dag-verscheiden,
    in het eenzaam huis der vree-bezonken ziel,
    waar ik vinden zal, al wat in weemoed wijdde
    of vreugde, het leven waar ik als kind voor kniel.

    Er zijn de paarlen van mijn rijk verblijden,
    een donker vuur uit smart-robijnen viel,
    de glinster-gaven door mijn handen glijden
    laat ik droom-peinzend, ogend naar het wiel

    van het wentelend lot, dat klaterende kleinoden
    mij lokkend verschuift, die ik niet begeer...
    mijn diepste zelf wil weten van de goden

    of God alleen, beschikte met dit teer 
    en wild en wonder leven, wat ons boden
    wil het licht dat leeft en uitgloort telkens weer.

    Uit de bundel: De weg door het woud.
    1921

    31-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    30-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nakende herfst. Frans De Wilde
    De laan ligt leeg en nat, de hoge huizen zwijgen,
    de regen rinzelt staag van het bonzend loof der twijgen,
    zwaar-zoevend windgerucht breekt in een bomenkruin.

    Een edele rode roos gloeit in een kale tuin
    gelijk de laatste lach van één die sterven gaat,
    een verre, vale wei vol zilveren nevel slaat.

    Een vreemde, grijze rust rilt uit de lome luchten
    op huizen, bomen, mens en ding en het zwoegend ziele-zuchten.



    30-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    29-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serenade. Frans De Wilde
    Blond herderinneken
    hoor naar mijn bee
    wordt mijn zoet minneken
    kom met me mee.

    Naar mijn grijs huizeken
    ter geurige hei
    in het schemerig kluizeken
    wees het zonneken gij.

    Open uw vensterken
    bloemige boog
    gun mij een gensterken
    uit uw blauwe oog.

    Blauwer dan het blinkende
    vergeet-mij-niet
    lachende en winkende
    vrolijk als een lied.

    Donzig uw velleken
    als lammervacht
    blij als een belleken
    uw stemme lacht.

    Vlug vliegt uw voeteken
    als het hert in het woud
    uw lokken zoeteken
    zijn koren-goud.

    Room-blanke tandekens
    bes-rode mond
    wol-warme handekens
    borstjes rond.

    Van u mijn schoon slaapsterken
    droom ik iedere nacht
    om u mijn hart-kaapsterken
    smeek ik en smacht.

    Jent herderinneken
    ik min u wees mijn
    mijn koninginneken
    zult ge eeuwig zijn. 

    29-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    28-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 7. Frans De Wilde
    Arm van ziel en arm van leden
    wetend van verleden noch heden
    als een korrel graan verloren
    in een zee van zwaar rijp koren.

    Als een goudstof in de lucht
    Als in het storm-gesteun een zucht
    Als een vlok in het sneeuw-gewemel
    Als een stille ster ten hemel.

    Als een grasje in de zomerwei
    Als een kruidje op de hei
    Als een blad in het herfstig woud
    Als een vogel tussen het hout.

    Uit de omarming van vergeten
    weer bewust van wil en weten
    zal ik te morgen opgestaan
    rust-verzoend naar het leven gaan.
              
                XXXXXXXXX

    28-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    27-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 6. Frans De Wilde
    Kom o schone schemerslaap
    kus mij, eens gehate slaap,
    mensenminnaar wieg mijn wee
    als de sluimer-snik der zee.

    Ik drink de windtocht uwer wingen
    dromen-feeën mij omkringen
    ruisend vult uw stem mijn oren
    met eentonig-klare koren.

    Als wen zilver-reine wateren
    in albasten bekkens klateren,
    magnetische glanzige ogen
    lokken mij onder schaduwbogen.

    Als in zwijgend-zielserbarmen
    lichten lievend mij uw armen
    zoen mij zachtjes, zoen mij zoet,
    in uw vree is alles goed.

    27-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    26-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 5. Frans De Wilde
    Aromatisch wolken geuren
    gloeien exotische kleuren
    palmen in de winden wuiven
    spannend schaduw-groen hun huiven.

    Duizend vreemde vogels kelen
    nooit-genoten wijzen kwelen.

    Het lome lijf in het lethe-water
    het mat-gedacht bij het klaar geklater
    voelt weer jeugdkracht juichend stijgen
    's levens rouw-refreinen zwijgen.

    26-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    25-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 4. Frans De Wilde
    Geest die der bedrukte droefenis
    vreugd maakt in uw gulle groetenis
    in Ariadne-minzaamheid
    de arme uit armoe's doolhof leidt.

    Mild hem plengt uit gouden vazen
    het ambrozijn der droom-extazen
    wezen leent in wonder-nachten
    aan ons hoogste zielsbetrachten.

    Schone logen, zoete zatheid
    Al vergevend goede Godheid
    blijde broer van droeve dood
    schut mij in uw zachte schoot.

    Als in zomerdagse stroom
    laat mij drijven op een droom
    geest en leden koel bedolven
    in de zon-gezoende golven
    blauw het gelucht dat warm doortrilt
    het goud van het schaaierend zonneschild.







    25-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    24-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 3. Frans De Wilde
    Wen de ziel drukt zwaar en zeer
    het leven als een plantje teer
    een bazaltblok, het hart vol weemoed pijnt
    naar het blonde licht dat in het verleden schijnt.

    Dan op het doek van nacht's oneindigheid
    slaap die oplost tijd en eeuwigheid
    roept uw hand in bonte beelden
    het zonnig heir van vroeger weelden.

    Als het wonder-woord van Jezus
    het zielloos kindje van Jaïrus
    wekt uw stille handendruk
    droom-verheerlijkt het dood geluk.

    24-10-2016, 08:58 Geschreven door André  


    23-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 2. Frans De Wilde
    Lokkend blauwt een eiland-kust
    voor onze wondere ogen rijzen
    duizend-en-één-nacht paleizen.

    Donker doemt een heuvelend woud
    wijd prieel van groen en goud
    dalwaarts langs de diepe paden
    joelen saters en dryaden.

    Kleurige klokken-bloemen klingen
    hoor de zeisen zinder-zingen
    schuil in het groen de herders tuiten
    turelend op hun rieten fluiten.

    Het leutig lied hunner schalmeien
    noodt tot dans en spelereien
    zink het anker, even wijlen
    leed-ontlicht, reef alle zeilen.

    Dra blaast weer de briezige morgen
    het schuimend schip ter zee van zorgen.

    23-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    22-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 1. Frans De Wilde
    Sylphen-licht gevoete knaap
    droom-gewingde, trouwe slaap
    wiens fluwelige ogenpracht
    met hypnotisch-milde macht
    ons na het druisend dag-geluid
    het mystiek dat der rust ontsluit.

    Die ons kust gelijk uw kinderen
    braven en bozen, meerderen en minderen
    helende Samaritaan
    voor wie vielen wond-gegaan.

    Open huis waar gastvrij wachten
    wijn en brood van verse krachten
    groene oase waar wij drinken
    aan de droomwel en verzinken
    in der ziel bewogen rust.

    22-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    21-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtliedje. Frans De Wilde
    Het is buiten en het is binnen nacht,
    de stilte uit de hemelen lacht,
    vreemd en verre, zere en zacht,
    alleen de sterren houden de wacht.

    Twee zustersterren in de nacht,
    vol droeve, droom-deemster-pracht,
    beseffen zij hun milde macht,
    begrijpen zij deze kalme klacht?

    Vaarwel, vaarwel, het is al voorbij,
    weer roept het leven, u en mij.


    21-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    20-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwachting. Frans De Wilde
    Verwachting

    Gelijk de zwerver die verdwaald is op de avondvlakte,
    tegen de harde grond neerstrekt het moede lijf,
    en hoopvol wensend wacht op de morgen-hergeboorte,
    waarin hij vinden zal de vaste levensweg.

    Een rust van dieper zien in het wezen dezer wereld,
    zo beidt mijn matte ziel het wonderbaarlijk komen
    der lang-gezochte hogere harmonie.

                           XXXXXXXXXXXX

    Afwezig

    Soms over het gras waar schuin de schaduw ligt,
    glijdt plots in speelse golfjes het zonnelicht,
    mijn ogen vult een teerheid zalig-zoet,
    het is me of uw glimlach groet.

    En soms in de schemeravondschijn,
    is het of de bomen lispelen: "Liefste mijn",
    mijn lippen zeggen het woord verrukt weerom,
    mij roept uw stem:"Kom".




    20-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs