thuishaven
We zijn de 21de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    30-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nakende herfst. Frans De Wilde
    De laan ligt leeg en nat, de hoge huizen zwijgen,
    de regen rinzelt staag van het bonzend loof der twijgen,
    zwaar-zoevend windgerucht breekt in een bomenkruin.

    Een edele rode roos gloeit in een kale tuin
    gelijk de laatste lach van één die sterven gaat,
    een verre, vale wei vol zilveren nevel slaat.

    Een vreemde, grijze rust rilt uit de lome luchten
    op huizen, bomen, mens en ding en het zwoegend ziele-zuchten.



    30-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    29-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serenade. Frans De Wilde
    Blond herderinneken
    hoor naar mijn bee
    wordt mijn zoet minneken
    kom met me mee.

    Naar mijn grijs huizeken
    ter geurige hei
    in het schemerig kluizeken
    wees het zonneken gij.

    Open uw vensterken
    bloemige boog
    gun mij een gensterken
    uit uw blauwe oog.

    Blauwer dan het blinkende
    vergeet-mij-niet
    lachende en winkende
    vrolijk als een lied.

    Donzig uw velleken
    als lammervacht
    blij als een belleken
    uw stemme lacht.

    Vlug vliegt uw voeteken
    als het hert in het woud
    uw lokken zoeteken
    zijn koren-goud.

    Room-blanke tandekens
    bes-rode mond
    wol-warme handekens
    borstjes rond.

    Van u mijn schoon slaapsterken
    droom ik iedere nacht
    om u mijn hart-kaapsterken
    smeek ik en smacht.

    Jent herderinneken
    ik min u wees mijn
    mijn koninginneken
    zult ge eeuwig zijn. 

    29-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    28-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 7. Frans De Wilde
    Arm van ziel en arm van leden
    wetend van verleden noch heden
    als een korrel graan verloren
    in een zee van zwaar rijp koren.

    Als een goudstof in de lucht
    Als in het storm-gesteun een zucht
    Als een vlok in het sneeuw-gewemel
    Als een stille ster ten hemel.

    Als een grasje in de zomerwei
    Als een kruidje op de hei
    Als een blad in het herfstig woud
    Als een vogel tussen het hout.

    Uit de omarming van vergeten
    weer bewust van wil en weten
    zal ik te morgen opgestaan
    rust-verzoend naar het leven gaan.
              
                XXXXXXXXX

    28-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    27-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 6. Frans De Wilde
    Kom o schone schemerslaap
    kus mij, eens gehate slaap,
    mensenminnaar wieg mijn wee
    als de sluimer-snik der zee.

    Ik drink de windtocht uwer wingen
    dromen-feeën mij omkringen
    ruisend vult uw stem mijn oren
    met eentonig-klare koren.

    Als wen zilver-reine wateren
    in albasten bekkens klateren,
    magnetische glanzige ogen
    lokken mij onder schaduwbogen.

    Als in zwijgend-zielserbarmen
    lichten lievend mij uw armen
    zoen mij zachtjes, zoen mij zoet,
    in uw vree is alles goed.

    27-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    26-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 5. Frans De Wilde
    Aromatisch wolken geuren
    gloeien exotische kleuren
    palmen in de winden wuiven
    spannend schaduw-groen hun huiven.

    Duizend vreemde vogels kelen
    nooit-genoten wijzen kwelen.

    Het lome lijf in het lethe-water
    het mat-gedacht bij het klaar geklater
    voelt weer jeugdkracht juichend stijgen
    's levens rouw-refreinen zwijgen.

    26-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    25-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 4. Frans De Wilde
    Geest die der bedrukte droefenis
    vreugd maakt in uw gulle groetenis
    in Ariadne-minzaamheid
    de arme uit armoe's doolhof leidt.

    Mild hem plengt uit gouden vazen
    het ambrozijn der droom-extazen
    wezen leent in wonder-nachten
    aan ons hoogste zielsbetrachten.

    Schone logen, zoete zatheid
    Al vergevend goede Godheid
    blijde broer van droeve dood
    schut mij in uw zachte schoot.

    Als in zomerdagse stroom
    laat mij drijven op een droom
    geest en leden koel bedolven
    in de zon-gezoende golven
    blauw het gelucht dat warm doortrilt
    het goud van het schaaierend zonneschild.







    25-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    24-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 3. Frans De Wilde
    Wen de ziel drukt zwaar en zeer
    het leven als een plantje teer
    een bazaltblok, het hart vol weemoed pijnt
    naar het blonde licht dat in het verleden schijnt.

    Dan op het doek van nacht's oneindigheid
    slaap die oplost tijd en eeuwigheid
    roept uw hand in bonte beelden
    het zonnig heir van vroeger weelden.

    Als het wonder-woord van Jezus
    het zielloos kindje van Jaïrus
    wekt uw stille handendruk
    droom-verheerlijkt het dood geluk.

    24-10-2016, 08:58 Geschreven door André  


    23-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 2. Frans De Wilde
    Lokkend blauwt een eiland-kust
    voor onze wondere ogen rijzen
    duizend-en-één-nacht paleizen.

    Donker doemt een heuvelend woud
    wijd prieel van groen en goud
    dalwaarts langs de diepe paden
    joelen saters en dryaden.

    Kleurige klokken-bloemen klingen
    hoor de zeisen zinder-zingen
    schuil in het groen de herders tuiten
    turelend op hun rieten fluiten.

    Het leutig lied hunner schalmeien
    noodt tot dans en spelereien
    zink het anker, even wijlen
    leed-ontlicht, reef alle zeilen.

    Dra blaast weer de briezige morgen
    het schuimend schip ter zee van zorgen.

    23-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    22-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slaap 1. Frans De Wilde
    Sylphen-licht gevoete knaap
    droom-gewingde, trouwe slaap
    wiens fluwelige ogenpracht
    met hypnotisch-milde macht
    ons na het druisend dag-geluid
    het mystiek dat der rust ontsluit.

    Die ons kust gelijk uw kinderen
    braven en bozen, meerderen en minderen
    helende Samaritaan
    voor wie vielen wond-gegaan.

    Open huis waar gastvrij wachten
    wijn en brood van verse krachten
    groene oase waar wij drinken
    aan de droomwel en verzinken
    in der ziel bewogen rust.

    22-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    21-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtliedje. Frans De Wilde
    Het is buiten en het is binnen nacht,
    de stilte uit de hemelen lacht,
    vreemd en verre, zere en zacht,
    alleen de sterren houden de wacht.

    Twee zustersterren in de nacht,
    vol droeve, droom-deemster-pracht,
    beseffen zij hun milde macht,
    begrijpen zij deze kalme klacht?

    Vaarwel, vaarwel, het is al voorbij,
    weer roept het leven, u en mij.


    21-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    20-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwachting. Frans De Wilde
    Verwachting

    Gelijk de zwerver die verdwaald is op de avondvlakte,
    tegen de harde grond neerstrekt het moede lijf,
    en hoopvol wensend wacht op de morgen-hergeboorte,
    waarin hij vinden zal de vaste levensweg.

    Een rust van dieper zien in het wezen dezer wereld,
    zo beidt mijn matte ziel het wonderbaarlijk komen
    der lang-gezochte hogere harmonie.

                           XXXXXXXXXXXX

    Afwezig

    Soms over het gras waar schuin de schaduw ligt,
    glijdt plots in speelse golfjes het zonnelicht,
    mijn ogen vult een teerheid zalig-zoet,
    het is me of uw glimlach groet.

    En soms in de schemeravondschijn,
    is het of de bomen lispelen: "Liefste mijn",
    mijn lippen zeggen het woord verrukt weerom,
    mij roept uw stem:"Kom".




    20-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    19-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zij komt 2. Frans De Wilde
    O muze mijn, toevlucht vol zaligheid
    die ik dagen biddend heb gebeid
    als de arme brood, het kind om moeder schreit,
    wees welkom in uw heerlijkheid.

    Als de eeuwige bergsneeuw het woeden van de winden
    gelijk een muur weerstaat, en voor het gedreigd ontbinden
    door hete zonnedans, zijn koelte stelt als een granieten rots,
    troost ge over haat en lof in zelfbewuste trots.

    Een hymne is uw lach, uw oog een ster in het duister,
    mij wekt uw wetend woord tot hogere levensluister,
    in u zijn traan en troost, en lente- en winterpracht,
    het zomerfeest van de dag, de glorie van de nacht.

    O mocht steeds van uw zang mijn ziel verzadigd zijn,
    dan wist ik van geen wee, dan merkte mij geen pijn,
    des levens groot geheim gij draagt het als een kroon,
    en waar gij zingend gaat, is alles licht en schoon.

    19-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    18-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zij komt 1. Frans De Wilde
    Zoete muze, is het uw trouw gelaat,
    dat in de avond goudend opengaat,
    bloem van licht waarin uw lokkende ogen
    zijn als droppelen dauw, en die vermogen
    het duister klaar, het droeve schoon te maken?

    Was dat uw stem die lijze ging aan het zingen
    van vreugde en vrees en diepe levensdingen?
    Uw stemme streelt gelijk een minnelied
    dat uit een zoete luit in stille nachten vliet.

    Uw stemme ruist als het zoele zomerwindje
    dat door het lover loopt gelijk een lachend kindje,
    Uw stem is mat als die der weduwvrouwen
    die om het verloren heil, in stilte, eenzaam, rouwen.

    Uw stemme schalt gelijk een feestklaroen
    op een blijde bruiloftsdag, vol zang en zoen,
    Uw stemme juicht: een vroege vogel in het dauwdruipend bos,
    wen roos-gevoel, bruid-schuchter, morgen gaat dauw-trippen over het mos,
    Uw stemme stormt in het lied van wateren, wouden winden,
    en lispelt als een bede in het mooie dal dat wij minden.

    18-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    17-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sursum Corda 2. Frans De Wilde
    Durven en derven en dulden en dragen,
    strijden en streven is 's levens gebod,
    nimmer vertwijfelen, vrezen of vragen,
    klaarte van binnen is sterker dan het lot.

    Dor ligt het land dat geen regen kwam drenken,
    het zonvuur der vreugd schroeit de bloesems der ziel,
    het eeuwige schoon kan slechts het lijden ons schenken,
    sombere hemel waar het oogst-goud uit viel.

    Het zwarte zaad van de nacht geeft ons 's morgens violen,
    vrede zal dauwen uit storm en strijd,
    eens daalt de droom naar de duisterste holen,
    wekt er een mooiere menselijkheid.

    17-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    16-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sursum Corda 1. Frans De Wilde
    Verheft uw hart.

    Dagen die gingen als in gouden gewaden,
    vrede die daalde als een lach van omhoog,
    vindt ooit mijn voet weer uw zon-blonde paden,
    wist ooit uw hand mij de wangen weer droog?

    Hel laait de wens als een vlam in het duister,
    dromen is zalig, herdenken doet pijn,
    dagen van vroeger, uw lach en uw luister,
    niets was zo rustig, zo rijk en zo rein.

    Hoog in mijn hart als een woud in de duinen,
    jubelend doorzongen, geurend en groen,
    dood is het lied, dom geknakt alle kruinen,
    waar is uw weelde dagen van toen?

    Vrede vermoord en al het schone geschonden,
    vrijheid en woord, onze vreugde werd geween,
    laster en logen, en wanhoop en wonden,
    leven is lijden en lijden alleen.

    16-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    15-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed. Frans De Wilde
    O Gij die heel mijn wezen weet
    mijn kleine gunst en groot vergeet,
    Gij die ik lang in trotse waan
    begoocheld zocht langs vreugde's laan.

    Maar die ik weelde-snikkend vond
    in 's lijdens rode hartewond,
    en waar aan het altaar mijner ziel
    vol diepe deemoed ik voor kniel.

    Geef mij de hechte, milde moed
    die 's levens last stoer dragen doet,
    verlicht en vredig, vrank en vroom
    goedwillend, vrij en zonder schroom.

    Gesterkt door schoonheid's liefde-zoen
    mijn stille taak trouw af te doen,
    blij nemen het harde werkersloon,
    God gevend het zuiverste zieleschoon.

    En wen mijn heilig doodsuur luidt
    en Gij mij het groot geheim ontsluit,
    zendt mij de dauw van uw gena.

    Opdat ik rein en rustig ga
    waar mij de hoge vrede beidt
    in het lichter licht der eeuwigheid.





    15-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    14-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Offerande. Frans De Wilde
    Ik breng u verse bloemen zielsgeliefde vrouw
    zij bloeiden allen kleurig, geurend in mijn hart:
    die rode roos der min, gedachten mijner smart,
    het lentegroen der hoop, het bronzig loof van rouw.

    Een levende offerande op het altaar uwer trouw
    waarmee gij het grillig spel van het lot koen hebt getart;
    hoezeer met giftige mond de nijd ook heeft gesard,
    uw liefde blijft de rots waarop ik scheppend bouw.

    Wees wat gij waart, gij kunt niet guller geven
    uw lach, uw troostrijk woord, uw zorgen klein en groot,
    in het blonde bewegen van uw stil-huiselijk leven.

    Wen voor mijn bleek bestaan de dageraad dauwt van dood;
    en vindt de zoeker rust, rijk loon voor het rusteloos streven,
    drukt gij de afscheidszoen mij zegenend op het hoofd.


    14-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    13-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst 2. Frans De Wilde
    Nu ging daar zacht de zoele zomer dood,
    een blonde koning die na rijk festijn
    van zinnen zwaar, het welig kermis-lijf
    loom-lachend nederstrekt en slaapt, zijn jongst slaap.

    Rust-wijding wierookt van de aarde op ten hemel
    bedoezeld-dons met wolken-weefsels wijd
    en uit de lucht poeiert weer naar de aarde
    waar broos en blank de stilte haar mantel spreidt.

    Op nevel-hoogten aan het eind der dagen
    de klokkentoren dof, ver verwijderd klagen:
    de sproojesburchten bronzen huiver-stemmen.

    En over het vaal, doordrenzeld, vlak-geschoren veld
    valt ziekelijk-bleek wat late zonneglans en glijdt:
    een weemoedslach om dingen die vergaan.

    In het koel mysterie van de korte kim
    de witte winter waakt.



    13-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    12-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst 1. Frans De Wilde
    Ziet, urnen torsend stil voet herfst na:
    de verven vloeien, wondere symfonie
    van zon-geel, bronzig-blauw en bruin en wijmoer-rood,
    waarin hij droef-verdroomd, zijn eeuwige weemoed uit.

    Het zilver-waast in velden, lanen,
    weiden van gazen sluiers slierend op de lucht
    en wind-gestuwd, als purperen dwaal-gepeinzen

    van één die stervens-gereed, in een mystieke stoet
    zijn levensdagen voor zijn blik ziet deinzen
    in het goud gewaad der vreugd, in gore ellende-lompen.

    Der passie rood-fluweel, het malve kleed der smarten,
    de dorre bladeren krinkelend doodwaarts winkelen,
    zich te hopen leggen op het bruin-mantelend mos,
    in het kleuren-laaiend, zang-verweduwd woud.

    De voren vullen van de weke landweg,
    of op het troebel vlak der hoog-gerezen sloten,
    als bonte bootjes traagzaam vlotten gaan.


    12-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    11-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomer. Frans De Wilde
    De zon danst en davert door de luchten,
    en sperkt en spiest en sprankelt speierend goud,
    de kimmen klinken van het hel zomer-ruchten,
    van zangen helmt het groen-ontwaaierd woud.

    In het grijzig graan de dorpen en gehuchten
    verloren liggen, tot de maaiers stout
    doen door die zee hun zeisen ritmisch zuchten,
    en schelt de binders grove scherts en kout.

    Te middag, het land is luid van het koor der krekels,
    de blonde bieën zwermen heinde en wijd,
    in de hofgracht plonst een bende naakte rekels.

    Langs het laat azuur kring-scheren zwaluw-scharen,
    door de avondvelden gaan omarmd de paren:
    Het is zomer, rijke, blijde zomer.

    11-10-2016, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs