Houthalen-Helchteren bruist! Uw gemeente in woord en beeld!

17-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unieke collectie nanobio t-shirts van JBC
Klik op de afbeelding om de link te volgen JBC maakt t-shirts om wetenschap te promoten

De Houthalense kledingfabrikant JBC heeft zopas een unieke collectie t-shirts laten ontwerpen. Het zijn t-shirts die kinderen meer moeten aanzetten tot studies in wetenschappen en techniek. Via hippe designs op de t-shirts hoopt JBC dat beide vakken wat meer 'cool' worden.

Met het project wil de kledingfabrikant de interesse van jeugdige bollebozen losweken om hiermee de innovatiekracht van onze regio op termijn te versterken. De t-shirts zijn in het bijzonder bedoeld voor 6- tot 12-jarigen. De prints visualiseren biologie en nanotechnologie. Het klinkt complex, maar het werden toffe, unieke t-shirts met hippe prints.

Leuk is ook dat de opbrengst van de verkoop van deze t-shirtlijn integraal naar de bouw van een lagere school in Bangladesh vloeit. Het is dus niet alleen een origineel en leuk initiatief, het is bovendien een collectie voor het goede doel!
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerlingen De Mozaiek maken kunstwerken in het thema 'Wild van water'
Klik op de afbeelding om de link te volgen Euroschool De Mozaiek stelt kunstwerken van leerlingen tentoon

Een heel schooljaar lang al zijn de leerlingen van GO! Euroschool De Mozaiek onderweg. Stap voor stap werkten ze toe naar een expositie met werk dat ze zelf gedurende het jaar gemaakte hebben. Alle werken kaderen in het thema 'Wild van water'.
Een jaar lang hielpen leerkrachten van de gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunsten Meylandt de kinderen zo zichzelf en de wereld om hen heen uit te diepen. Driemaal per week kwamen deze lesgevers langs om de kinderen allerlei schilder-, teken- en knutseltechnieken aan te leren. Onderweg op deze ontdekkingstocht naar wat ze allemaal in zich hebben, beleefden de leerlingen een fantastische tijd. Het geloof in wat ze waard zijn en kunnen groeide er enorm door.

In samenwerking met het Internationaal Kinderfeest toveren de jonge talentvolle kunstenaars ten slotte op zondag 21 april 2013 heel het casino van Houthalen-Helchteren om tot een feestelijke, artistieke ontmoetingsplaats. Iedereen zal er hun werken kunnen bewonderen. En het moet gezegd: het loont de moeite!
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraakpoging
Slot doorboord

Dieven hebben gisteren gepoogd om in te breken in een werkingslokaal van Jeugdwelzijnswerk op de Hazelarenstraat. Het slot werd doorboord. De dieven raakten echter toch niet binnen, er is niets ontvreemd.
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
16-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ju Jitsu
Klik op de afbeelding om de link te volgen Limburgse Kampioenschappen Ju Jitsu

Komend weekend, 20 en 21 april, vindt in de sporthal van Houthalen-Oost het Open Limburgs Kampioenschap Ju Jitsu plaats. De organisatie is in handen van de Vlaamse Ju Jitusfederatie. De sporthal is bovendien de thuisbasis van ju jitsuclub Segawa uit onze gemeente. Het is dan ook uitkijken naar de wedstrijden van hun clubleden. Iedereen is welkom om deze kampioenschappen bij te wonen. 
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
14-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cijfers flitscamera
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mobiele flitscamera flitst weinig

De voorbije maanden was de mobiele flitscamera niet overijverig. Dat bleek uit een vraag die S&D stelde in de voorbije gemeenteraad. In oktober van vorig jaar werden 1.199 voertuigen door de mobiele flitscamera gecontroleerd. Hierbij werden er 119 overtredingen vastgesteld, zo'n 10% dus. In november 2012 werden 717 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 43 in overtreding waren. December 2012 was goed voor een controle van 1.479 voertuigen, 127 daarvan waren in overtreding.

In januari van dit jaar werd de mobiele flitscamera weinig ingezet. Slechts 350 voertuigen werden gecontroleerd, daarvan waren er 18 in overtreding. De camera was vooral actief op de Weg naar Zwartberg, de Herebaan-Oost en de Helzoldstraat en dat vaak tijdens de ochtenduren. S&D liet alvast verstaan de camera vaker te willen inzetten, ook op de 'kleinere' wijkwegen, want ook daar lopen de snelheden vaak te hoog op.
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Klonkviool stopt de tijd
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondag 21 april: erfgoeddag

Op zondag 21 april moet je in het kader van de erfgoeddag tussen 10 en 18 uur zeker even afzakken naar de pastorij op de Pastorijstraat 13 in Houthalen-Centrum. Heemkundige Kring De Klonkviool stelt er die dag haar werking voor. Je kan grasduinen in oude fotoboeken, er is heel wat archiefmateriaal te bezichtigen en er wacht je een speciale boekencollectie over de Kempense steenkoolontginning.
Wie onze gemeente wil ontdekken aan de hand van haar boeiende geschiedenis, is bij De Klonkviool absoluut aan het juiste adres. 

Meer info: http://users.telenet.be/heemkringhouthalenhelchteren/.
 
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
13-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renovatie oud postgebouw te duur voor gemeente

JWW verhuist niet naar oud postgebouw

Het oude gemeentehuis aan de Grote Baan staat er troosteloos bij. Het gebouw is leeg. Alhoewel... In de kelderruimte zijn nog de kantoren van Jeugdwelzijnswerk actief. "Jeugdwelzijnswerk, kortweg JWW, organiseert zinvolle vrijetijdsactiviteiten voor kinderen en jongeren in de wijk Meulenberg", aldus gemeenteraadslid Melissa Bosmans (S&D). "Daarnaast organiseert JWW ook huistaakbegeleiding en bieden ze verschillende vormen van hulpverlening aan. Maar er dringt zich dus een knelpunt aan inzake de huisvesting van deze organisatie."

Oud postgebouw
"Toen de plannen voor het NAC opdoken, moest er voor heel wat organisaties ook een nieuw onderkomen gezocht worden", aldus Melissa. "Ook voor JWW was dat het geval. Omdat de organisatie echt in de wijk Meulenberg actief is, leek een verhuis naar een ruimte in die wijk de beste optie. Er werd dan ook voorgesteld om het oud postgebouwtje, dat vlakbij het Casino staat, te renoveren en nadien om te dopen tot uitvalsbasis voor JWW. Maar tot op vandaag kwam er in dat dossier weinig schot."

Te duur
"Dus gingen we in de gemeenteraad op zoek naar antwoorden. Hoe komt het dat JWW nog steeds in het oud gemeentehuis zit en welke plannen zijn er voor een verhuis?  Die vraag stelden we aan de bevoegde schepen. Zijn antwoord was duidelijk. Oorspronkelijk was de renovatie van het postgebouw voorzien, en daarvoor werd een budget van 100.000 euro uitgetrokken. Echter, vandaag zou uit het dossier blijken dat een renovatie van dit gebouw zowat het dubbele zou kosten. Daarom is beslist dit niet te doen. Het gemeentebestuur heeft nu het plan dit oud postgebouw te verkopen. Met de opbrengsten zal dan gekeken worden of er elders in de wijk lokalen kunnen vrijgemaakt of bijgebouwd worden voor JWW. Mogelijk biedt de site rond het parochiecentrum hier soelaas."

S&D beloofde in de gemeenteraad alvast dit dossier op de voet op te volgen en hoopt op een snelle doorbraak. "Immers, in het meerjarenbudget van het gemeentebestuur is de valorisatie, de verkoop dus, van het oud gemeentehuis ingeschaald in 2014. Tegen die tijd moet er dus een oplossing zijn voor JWW", besluit Melissa Bosmans.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miel en zijn verhaal...
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Help Miel vooruit

Aanstaande zondag zal het in Houthalen-Oost een graadje warmer zijn dan elders in onze gemeente. Immers, de hartverwarmende reacties op de oproep 'Help Miel vooruit' zorgen ervoor dat meer dan 1100 personen zullen aanschuiven in ontmoetingscentrum 't Park voor een spaghetti. Een maaltijd ten voordele van Miel.
Wie Miel is en wat zijn verhaal is, vertelt hij zelf in een leuke brief. Via deze weg willen wij alvast de kookploeg alle succes wensen en uiteraard iedereen die meewerkt aan deze benefiet nu al danken. Die positieve samenhorigheid is knap...

En dit is Miel zijn brief:


Hallo

Ik ben Miel, een flinke jongen van  3 jaar die het leven doorkomt met een lach! Jammer genoeg heb ik de eerste minuutjes van mijn bestaan moeten vechten om bij mijn mama en papa te mogen blijven, en godzijdank is het mij gelukt, met de hulp van super dokter Wim die mijn hartje terug deed kloppen. Vanaf dat moment ben ik moeten blijven vechten, en doe het nog steeds, iedere dag, met veel plezier.

Omdat ik het nog niet goed begrijp, zegt mama maar altijd dat ik ‘uniek’ ben, en dat er niemand anders is net zoals mij. Ik heb haar eens horen vertellen tegen iemand dat ik Cerebrale Parese heb…
Dat een deel van mijn hersenen door een beschadiging niet of anders functioneren dan normaal. De cerebrale bewegingsstoornis uit zich op heel verschillende manieren, en in mijn geval is spasticiteit er een vorm van, en hoe sterk ik mijn best ook doe, als mijn papa weer eens zot doet, en mij zo laat lachen, of ik maak me boos omdat er weer eens iets niet lukt wat ik zo graag wil, spannen mijn spieren zo op, dat ik me eigenlijk overspan… niet makkelijk hoor! En wat ben ik dan sterk!
Maar wat ik niet snap, soms zegt mama dat ik veel te sterk ben, maar toch moet ik iedere dag oefenen om sterker te worden? De dokter vertelde eens tegen papa en mama dat het gebruik van het woord verlamming in verband met spasticiteit verwarrend kan zijn. En zo is het ook hoor, want ik begrijp er niets van. Ik voel soms sterk en verstijfd aan, dat komt omdat mijn hersenen niet in staat zijn om de juiste spanning aan mijn spieren door te geven en ze onderling op een goede manier te laten samenwerken. Daarom kan ik ook nog niet lopen, en nog niet praten. Eten is hier ook een groot probleem… maar ik doe zo mijn best! En ik wil mijn mama en papa toch ook wel bedanken omdat ze zoooooveel geduld hebben met mij, en me toch steeds nieuwe dingen laten proeven, en laten proberen… ik kan nu zelfs bijna eten zonder te mixen! Maar amai, wat is kauwen nog moeilijk! Ik vraag me af of ik het ooit wel zou leren?

Weet je wat ik wel goed kan? Fietsen! Ik cross met mijn driewielertje, dat ze een beetje hebben aangepast voor mij, heel het huis rond. Maar dat peuterfietsje is bijna te klein, en ja, ik krijg bijna een nieuwe fiets als ik 3 jaar ben!! Ik kijk er zo naar uit… dan kan ik eindelijk stiekem de kasten opendoen als mama het niet ziet, en mijn neefjes en nichtje achterna.

Maar ik ben ook aan ‘t oefenen in een rolwagentje. Ik heb er eentje mogen kiezen van mama en papa, en weet je, ik wou eigenlijk een roze, maar sssht, heb toch maar de blauwe aangewezen ;)

Maar jammer genoeg kosten al die dingen zoveel geld, en moeten mijn mama en papa zo hard werken om mij al die dingen te kunnen kopen. Met de steun van mijn familie ben ik al ver vooruit geraakt, maar de centjes blijven niet zomaar binnenstromen :(

Samen met zo vele lieve mensen gaan mijn familie en vrienden van mama en papa voor mij een leuke benefiet organiseren, onder het motto “Help Miel vooruit”, zodat ik nog meer de kans krijg om mij te kunnen ontplooien…

Willen jullie mij hiermee helpen?

Hele dikke knuffel,
Miel x


Wil jij het verhaal van Miel volgen, dan kan je terecht op http://www.miel.jux.com/. Je nog bijkomend aanmelden voor een spaghetti wordt moeilijk, het zit helemaal vol... Wil je toch nog je steentje bijdragen, neem dan gerust contact op met Karen Haest, kara@telenet.be
.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
12-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omleidingsweg via nooddecreet?
Open VLD bereidt nooddecreet voor komt omleidingsweg voor

Als het van Open VLD afhangt, wordt de komst van de omleidingsweg geforceerd door middel van een nooddecreet. Kopstukken Marino Keulen en Patrick Dewael maakten hiervoor intussen al een juridische adviesnota klaar. Om via een nooddecreet alsnog de komst van de omleidingsweg te bekomen, zal het Vlaams parlement hun voorstel van nooddecreet moeten goedkeuren. Nadien kan de Vlaamse regering het gewestelijk uitvoeringsplan van de Noord-Zuid definitief vaststellen.
Maar vooraleer het zover is, moet het Grondwettelijk Hof het nooddecreet wel nog op zijn wettelijkheid toetsten.
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
11-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraken
Europark krijgt dieven over de vloer

De voorbije dagen werden er verschillende inbraken en inbraakpogingen vastgesteld bij bedrijven in de industriezone Europark. Zo werden dinsdag inbraken of inbraakpogingen vastgesteld bij 3 bedrijven. Woensdag waren opnieuw 2 bedrijven aan de beurt. Onder meer bij het bedrijf Timmers werd ingebroken. Een hoeveelheid maaltijdcheques verdween. In een nabijgeleven bedrijf raakten de dieven niet verder dan een inbraakpoging. Dinsdag werd ook al een wagen ontvreemd op het industrieterrein en maakten dieven bij een inbraak in een kantoorgebouw een hoeveelheid geld buit. De politie is met een onderzoek bezig;
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
10-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Graffiti voor Extrema Outdoor

Graffitikunst voor XO

XO Belgium (Extrema Outdoor) staat voor elektronische muziek, een prachtlocatie, hedendaagse kunst & performances, duurzaamheid maar ook voor originaliteit en betrokkenheid met haar publiek. Zo komt het festival dit jaar met een wel zeer origineel project uit de hoek. Jan 'Dééjoohcéé Rosius, een graffitiartiest uit Hasselt, zal namelijk via een prachtig kunstwerk XO Belgium extra in de verf zetten. Met dit project streeft XO niet enkel originaliteit na maar wil het ook de betrokkenheid met de lokale jeugd vergroten. Daarnaast is er een duidelijke link naar het festival waar hedendaagse kunst hoog in het vaandel gedragen wordt.

Wil je het kunstwerk vorm zien krijgen? Dat kan! Vrijdag 12 april rond 18 uur starten de voorbereidingswerken aan het Begijnenplein in Helchteren-centrum. Zaterdag gaan de spuitwerken verder, om tenslotte zondag in een mooi stuk 'artwork' te eindigen.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelpleinmonitoren gezocht
Klik op de afbeelding om de link te volgen Speelpleinwerking Houthalen-Oost zoekt vrijwilligers

Het is de bedoeling om ook deze zomervakantie een speelpleinwerking in Houthalen-Oost uit te bouwen. Hiervoor is men nog op zoek naar vrijwilligers die aan dit leuk project willen meewerken. Ben je ouder dan 16 jaar en vrij tussen 15 en 26 juli, werk je graag met kinderen, dan is deze oproep misschien wel iets voor jou! Een speelpleinwerking is sowieso keiplezant, dus... doen! 

Heb je interesse, dan kan je op 3 mei om 20 uur terecht in het NAC voor meer uitleg tijdens een infomoment.
Nu al vragen: neem dan contact op met Sara Coemans van Rimo: sara.coemans@rimo.be of tel. 0495 244 394. 
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Word vrijwilliger in de beheerscommissie Cultuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bepaal mee het lokaal cultuurbeleid

Het gemeentebestuur besliste om de vzw Culturele Centra op te doeken. In de plaats komt een beheerscommissie 'Cultuur' die het beleid adviseert bij het cultuurbeleid en bij de uitbouw van het cultuurcentrum Casino. Voor die beheerscommissie 'Cultuur' is men nu op zoek naar vrijwilligers die mee dit beleid vorm willen geven.

Hou je van muziek, theater, film, kunst,…? Vind je het belangrijk dat verenigingen uit onze gemeente terecht kunnen op een goed uitgeruste plek voor ontmoeting, lezingen en debatavonden? Cultuur in al haar kleuren vind je boeiend en belangrijk? Of is het cultuurcentrum voor jou gewoon onmisbaar voor onderwijs én vrije tijd? Kortom, ligt het Cultuurcentrum Casino je nauw aan het hart? Dan is het gemeentebestuur op zoek naar jou!

Enthousiaste vrijwilligers die zich willen inzetten in de beheerscommissie van de culturele centra en zo willen meedenken over de rol van het Casino in onze gemeente en de regio, kunnen zich vóór 27 april aanmelden. Wat moet je doen? Stuur een email naar
ivovandessel@houthalen-helchteren.be met al je contactgegevens. Geef ook een korte
motivatie waarom je in de commissie wil zetelen.

Wens je nog wat meer achtergrondinformatie? Bel dan even naar het nummer 011 49 22 90.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
09-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."We halen nog één keertje onze platenkoffers boven"
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Grote reünie voor radiomakers Blitz FM

In de jaren ’90 was Blitz FM een populair radiostation in Limburg. “Onze uitzendingen waren gericht op een jong publiek”, aldus voormalig medewerker en DJ Michel Vanderfeesten.

“Het radiostation groeide onder impuls van programmaleider Mario Schraepen uit tot een ware hype. We maakten niet alleen radio, we gingen ook de straat op. Ik herinner me nog goed de leuke valentijnsactie van 1998 waarbij we mensen thuis gingen verrassen. Legendarisch waren ook onze party's, zoals de Godzilla Party of de Beachparty van 1999 in Kelchterhoef. Meer dan 1.000 mensen zakten toen naar dit evenement af.”

En die sfeer van toen willen de voormalige radiomakers nog één keer beleven. “De jaren ’90 zijn helemaal terug, zelfs de groepen die we destijds draaiden of die op onze party's optraden, maken nu weer furore. We vonden het dan ook tijd om met het Blitz-team van toen nog eens samen te komen. Op zaterdagavond 13 april is het daarom verzamelen geblazen in De Roepsteen. Nog één keertje gaan we onze platenkoffers van destijds nog eens bovenhalen… Iedereen is welkom om erbij te zijn.”

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
08-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude bakoven wordt gerenoveerd
Klik op de afbeelding om de link te volgen VDAB restaureert oude bakoven op Kelchterhoef

Op domein Kelchterhoef, vlakbij Hoeve Jan, stond nog een oude bakoven. Het bouwwerk ging echter ten onder aan de tand des tijds. Maar daar komt nu verandering in. Het gemeentebestuur gaat samen met de VDAB dit cultuurhistorisch erfgoed doen heropleven. Door middel van een kleinschalige opleidingswerf waarin werkzoekenden een opleidingstraject doorlopen, zal deze oven volledig worden gereconstrueerd. Ook het Regionaal Landschap Lage Kempen werkt mee aan het project.
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe verkeersregels voor Hortensiastraat
Hortensiastraat wordt deels éénrichtingsverkeer

Wie vanaf maandag 15 april in de Hortensiastraat in Houthalen-Oost moet zijn, zal er rekening mee moeten houden dat er nieuwe verkeersregels gelden in de straat. Op het stuk tussen de kruising met de Chrysantenstraat en de kruising met de Rozenstraat wordt immers éénrichtingsverkeer ingevoerd. Dat betekent dat wagens enkel nog vanaf de Chrysantenstraat richting het centrum van Houthalen-Oost kunnen doorrijden. De Hortensiastraat inrijden vanaf de Rozenstraat (ter hoogte van keurslager Claes) kan niet meer.
Met deze maatregel wil het gemeentebestuur de veiligheid rond de schoolomgeving in deze straat verhogen. De nodige signalisatie wordt dezer dagen geplaatst.
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezonde voedingstips
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cursus 'Bouw je eigen gezond en evenwichtig voedingspatroon uit'

Iedereen weet wel dat gezond en evenwichtig eten belangrijk is, maar toch staan we er met z'n allen te weinig bij stil. Gezonde voeding zorgt ervoor dat je meer energie krijgt, dat je fitter bent én dat je jezelf gewoon veel beter voelt. Daarnaast helpt gezonde voeding de
kans op aandoeningen te verkleinen en houdt het je gewicht in balans. Andersom is ongezonde voeding een risicofactor voor je gezondheid.

Vanaf 12 april start in dienstencentrum Perron-Oost een vormingstraject van 6 opeenvolgende bijeenkomsten. "Tijdens zes vormingssessies reiken we je tips en trucs aan voor jouw persoonlijke gezonde levensstijl", aldus gezondheidscoach Melissa Bosmans. "Hiervoor vertrekken we vanuit je huidige eetgewoontes. We bekijken samen waar we kunnen bijsturen en hoe we barrières kunnen overwinnen. In een beperkte groep leren we ook van mekaar."

Iedereen is welkom om deze vormingssessies te volgen. Wil jij ook gezond en evenwichtig eten, je energiepeil verhogen en je gezondheidsrisico’s verlagen, aarzel dan niet en schrijf je in. Er snel bijzijn is de boodschap, want maximum 6 deelnemers kunnen instappen.

De lessen gaan door op 12, 19, 26 april; 3, 17, 24 mei, van 13.30 tot 15.30 uur in dienstencentrum Perron-Oost in Houthalen-Oost. Info: perronoost@houthalen-helchteren.be.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bib is op zoek...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wil jij vrijwilliger worden in de beheerscommissie van de bib?

Hou je van boeken, film of muziek, informatie, van fictie of van waar gebeurd? Is de bib voor jou een heerlijke plek om te vertoeven? Vind je de bibliotheek een schatkamer van woorden, beelden en een kijk op de wereld? En is de bib voor jou dé plek waar iedere inwoner zijn of haar horizon kan verruimen en waar je kan onderduiken in een wereld vol fantasie? Kortom, ligt de bib van onze gemeente je nauw aan het hart, dan kan je jezelf kandidaat stellen om vrijwilliger te worden binnen de beheerscommissie van de gemeentelijke bibliotheek. Voor die beheerscommissie is het gemeentebestuur op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die de komende jaren graag meedenken over de aanpak en het aanbod van de gemeentelijke bibliotheek.

Heb je interesse in zo'n rol, dan kan je je vóór 27 april 2013 aanmelden. Dat doe je door een email met je gegevens en een korte motivatie te sturen naar martinemondelaers@houthalen-helchteren.be. Wil je liever eerst nog wat meer informatie over deze beheerscommissie, dan kan je ook terecht op voornoemd emailadres of telefonisch op het nummer 011 49 21 45.
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
06-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ochtendwandeling
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op ontdekkingstocht door de vallei van de Mangelbeek

Socioculturele vereniging SenD biedt u boeiende activiteiten aan. “Op zondag 14 april 2013 gaan we met een ervaren gids op ontdekkingstocht door de vallei van de Mangelbeek”, aldus SenD-voorzitster Anna Coonen.
“Iedereen is welkom om mee te wandelen. Stevige wandelschoenen of laarzen zijn wel nodig. De tocht zal zo’n twee uur duren. Onderweg ontdekken we unieke natuurbiotopen. Leerrijk, gezond en amusant! Deelnemen is gratis."

De wandeltocht vertrekt om 10.00 uur aan het Kerkje van Laak. Inschrijven vooraf is niet verplicht maar wel handig. Wie wil, kan na de wandeling binnenspringen in taverne De Hof voor een drankje.
Meer info: annacoonen@hotmail.com.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het volledige Noord-Zuiddossier
De Noord-Zuid voor u samengevat

Het leek wal alsof er afgelopen 2 april een bom viel. Weinig uitspraken die de Raad van State de voorbije jaren deden, kregen zoveel aandacht in de media als de uitspraak rond de nietigverklaring van het dossier van de omleidingsweg. Nochtans lag deze uitspraak in de lijn der verwachtingen. Immers, op 29 november 2011 schorste de Raad van State al de plannen voor de omleidingsweg.  Zowel het Ruimtelijk Uitvoeringsplan als het Milieu-effectenrapport (Plan MER) werden geschorst. Hierbij baseerde de Raad van State haar besluit op het feit dat de Vlaamse Overheid de natuurverbinding tussen het militair domein van Leopoldsburg en het schietveld van Helchteren beschouwt als een milderende maatregel. Het gaat echter om een compenserende maatregel, een argument dat onder meer door de Milieuverenigingen in hun beroep werd geopperd en dat dus volgens de Raad van State terecht is. 
Ook de visuele hinder wordt door de Raad van State als reden voor de schorsing aangehaald. In de tijd die verstreken is tussen de schorsing die op 29 november 2011 en de definitieve schrapping van 2 april (beslist op 29 maart) laatstleden, behandelde de Raad van State het dossier ten gronde teneinde een definitieve uitspraak te kunnen doen. En die uitspraak volgt het schorsingsbesluit van destijds, een beslissing die –gelet op voorgaande uitspraken- enigszins te verwachten was. 

Milieueffectenrapport
Het geheel draait eigenlijk in hoofdzaak rond de milieueffectenrapportage. Maar wat is dat nu precies? 

Een milieueffectenrapportage, kortweg MER, is eigenlijk het in beeld brengen van de milieugevolgen van een besluit, voordat dit besluit genomen is. De onderzoeksresultaten daaromtrent worden gepubliceerd in het milieueffectenrapport. Dit rapport moet verplicht opgesteld worden bij activiteiten en projecten die mogelijk nadelige gevolgen hebben voor het milieu. Dat kan variëren van een vergunning die aangevraagd wordt voor de bouw van een chemische fabriek tot de aanleg van infrastructuur, zoals hier dus met de omleidingsweg. Voordat de overheid een besluit neemt, moet degene die het project wil ondernemen alle milieueffecten van het project beschrijven in het openbaar document dat we een milieueffectenrapport noemen. 

Belangrijk om weten: in dit rapport moeten ook voor een aantal andere oplossingen, de alternatieven dus, de milieueffecten worden beschreven. Deze werkwijze is de enige manier waarop de projectondernemer, de overheid die het besluit moet nemen en de burgers vooraf kennis kunnen krijgen over de gevolgen van het project en de mogelijke alternatieven op het milieu. 

Er wordt ook gesproken van een ruimtelijk uitvoeringsplan. Wat is dat precies? 
Een ruimtelijk uitvoeringsplan, ook wel RUP genoemd, is een plan waarmee de overheid in een bepaald gebied de bodembestemming vastlegt. Gelet op onder meer de omvang van het gebied kan een RUP worden opgesteld door de gemeente, de provincie of het gewest. Een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan bevat de stedenbouwkundige voorschriften op basis waarvan stedenbouwkundige vergunningen kunnen worden afgeleverd die uiteraard nodig zijn voor de bouw van de geplande infrastructuurwerken. 

Raad van State
Om alle termen in dit dossier volledig te begrijpen, geven we ook nog even mee wat de Raad van State is. 

De Raad van State is een bijzonder rechtscollege dat buiten de rechterlijke orde staat. Het behoort tot de uitvoerende macht. Dit college is voorzien in de Belgische grondwet, artikel 160. De Raad is opgericht bij wet van 23 december 1946 en werd twee jaar later effectief geïnstalleerd. De Raad heeft een dubbele functie. Ten eerste heeft ze de kracht om als bestuurlijk rechtscollege bestuurshandelingen (besluiten, reglementen, vergunningen,…) te schorsen of te vernietigen als die in strijd zijn met de hogere rechtsregels.  
Ten tweede kan de Raad ook advies uitbrengen over voorontwerpen van wetten, decreten of besluiten. Hierbij gaat de Raad de kwaliteit van de ontwerpteksten na en controleert of ze niet strijdig zijn met de Belgische grondwet of andere hogere rechtsregels. 


De geschiedenis van het Noord-Zuiddossier

Het Noord-Zuiddossier heeft een ellenlange geschiedenis. We willen ze u toch niet onthouden... 

Het prille begin van dit hele dossier werd gelegd in… 1712. De Luikse Staten besluiten dat jaar om een kasseiweg aan te leggen die Luik via Hasselt met het Nederlandse ’s Hertogenbosch verbindt. Echter toen al zou blijken dat de uitbouw van de weg vaak gepaard gaat met… traagheid. Nadat het besluit in 1712 genomen was, werd pas 27 jaar later (!) met de effectieve werken gestart. Pas in 1789 loopt de weg effectief van Hasselt tot Lommel. Rond 1900 staan langsheen de kasseiweg, die toen toepasselijk de Steenweg noemde, amper een tiental huizen. De bewoning neemt na de aanleg van de steenkoolmijn echter snel toe en de centra schuiven richting de Steenweg. 

In 1960 krijgt de weg dan zijn huidige naam Grote Baan waarna in 1961 het gemeentehuis gebouwd wordt langs deze weg. Intussen was de weg ook al geasfalteerd en het verkeer op de weg nam toe. Eind jaren ’60 werd dan ook beslist om de weg te verbreden tot 2x2 rijvakken, in 1968 worden de onteigeningsplannen hiertoe getekend.  Drie jaar later, in 1971 is de nieuwe Grote Baan klaar. De middenstand beleefde in die periode trouwens gouden tijden en de centra aan de Grote Baan bloeien. Spoedig blijkt echter dat ook de nieuwe Grote Baan de toenemende verkeersstroom niet kan verwerken. 

De plannen voor een nieuwe autoweg ten oosten van de dorpskommen stuiten op massaal protest. De beruchte A-24 zou immers door waardevol natuurgebied lopen. Beetje bij beetje wordt niettemin werk gemaakt van een nieuwe Noord-Zuidverbinding. Over de Grote Baan, het eventuele sluitstuk ervan, heerst echter onenigheid.

In de jaren ’90 wordt de toestand stilaan onhoudbaar. De Grote Baan moet dagelijks haast evenveel voertuigen verwerken als de drukste Limburgse snelwegen en is daar duidelijk niet op berekend. De leefbaarheid van de centra bereikt een dieptepunt. Er is leegstand langs de Grote Baan en veel handelszaken zien hun omzet slinken. 
Er volgen plannen bij de vleet, maar afgezien van enkele aanpassingswerken komt er geen schot in de zaak. Een omleidingsweg? Een ondergrondse doorgang? Iedereen is het erover eens dat er dringend een oplossing moet komen, maar elk plan stuit op verzet. Wat rest zijn in principe twee opties: de aanleg van de omleidingsweg waar we vandaag over praten, of de ondertunneling, hetzij volledig, hetzij in twee delen, van de doortocht van de Grote Baan op het grondgebied van Houthalen-Helchteren. 

Op 3 oktober 2008 neemt dan de Vlaamse regering het besluit om te kiezen voor het omleidingstracé. Op 5 februari 2010 keurt de Vlaamse overheid het GRUP voorlopig goed en nog datzelfde jaar start deze overheid de onderhandelingen met 5 consortia van kandidaat-aannemers voor de aanleg van de omleidingsweg. Op 21 januari 2011 wordt het GRUP principieel vastgelegd door de Vlaamse Overheid. 

 
Waarom koos de Vlaamse overheid, naar eigen zeggen, voor de omleidingsweg en niet voor de tunnel(s)?

Bij haar keuze voor de omleidingsweg haalde de overheid bij monde van minister Crevits (CD&V) een aantal argumenten aan die volgens haar doorslaggevend waren geweest. Zo verwees men onder meer naar de snellere realisatietijd voor deze weg. Bij het doortochtscenario met tunnel(s) rekende de overheid op 7 jaren van werken, bij de omleidingsweg zouden dat er vijf zijn.  Minister Crevits haalde ook aan dat de omleidingsweg economische ademruimte verschaft aan de regio. In het verlengde van de bestaande Noord-Zuidverbinding tot Hechtel-Eksel wordt er volgens haar ook gekozen voor een langetermijnoplossing rond de dorpskernen. Ook het beperkter aantal onteigeningen alsook de beperkte hinder voor het huidige verkeer op de Grote Baan speelden mee in de keuze. Uiteindelijk verwijst Crevits ook naar een studie die aantoont dat de omleidingsweg aanleggen goedkoper is dan de alternatieven. 


Hoe moeten we die omleidingsweg eigenlijk letterlijk ‘zien’? 
Ter hoogte van de gemeentegrens tussen Houthalen-Helchteren en Hechtel-Eksel wordt een op- en afrittencomplex aangelegd voor de uitwisseling van het verkeer tussen de omleidingsweg (N74) en de toekomstige lokale weg N715. Ook de ontsluiting van het Remostort verloopt via dat complex.

Na afloop van de werken worden de delen buiten het complex omgevormd tot natuur. Ten noorden van het nieuwe complex wordt een ecoduct over de Noord-Zuidverbinding aangelegd. Het ecoduct is een belangrijk onderdeel van de natuurverbinding tussen de militaire domeinen van Leopoldsburg en Helchteren-Meeuwen. Een groot deel van de zone tussen de militaire domeinen wordt dan ook ingekleurd als natuurgebied.
Parallel met de omleidingsweg wordt een nieuwe lokale weg aangelegd die de autoverbinding vormt tussen Helchteren en Hechtel. Ook voor fietsverkeer blijft de verbinding tussen Houthalen en Hechtel behouden.

De omleidingsweg loopt tussen het knooppunt Helchteren-Noord en Lillo langs de vallei van de Broekbeek en de Grote Winterbeek door natuurgebied. Om de impact van de weg op de omgeving te beperken, worden twee half ingegraven tunnels aangelegd. Tussen beide tunnelsegmenten loopt de weg in een open sleuf. Om de grondwaterspiegel niet te verstoren, worden de tunnels slechts half ingegraven. Boven op de tunnels wordt het landschap met landduinen, heidegebieden en bospartijen doorgetrokken.


Lillo heeft een ingewikkeld en kwetsbaar onderliggend waternetwerk. Om dat belangrijke en broze evenwicht niet te verstoren, loopt de Noord-Zuidverbinding ter hoogte van de rotonde van Lillo over een viaduct (zie foto). Het viaduct zorgt ervoor dat de Lillosteenweg, de Helzoldstraat en de Guldensporenlaan open blijven en dat de ecologisch waardevolle valleigebieden van de Broekbeek en de Mangelbeek gevrijwaard blijven. Het viaduct zal ongeveer 500 meter lang zijn. Ter hoogte van het Mispad wordt een ruime doorgang voor fietsers en voetgangers gemaakt.

In de eerste plannen voor de omleidingsweg werd aan de wijk De Standaard ook een viaduct ingetekend waarop de omleidingsweg over de spoorweg zou lopen. In het kader van het project-MER werden bijkomende studies uitgevoerd naar de mogelijkheid van een tunnel ter hoogte van De Standaard. Uit de nieuwe inzichten blijkt nu dat de impact die de aanleg van een tunnel ter hoogte van De Standaard met zich meebrengt voldoende kan gemilderd worden. De omleidingsweg loopt dan in een tunnel onder de spoorweg en de Stationstraat door om aan de westelijke uitloper van de wijk terug bovengronds te komen. Een tunnel ter hoogte van de wijk De Standaard reduceert de impact van de omleidingsweg aanzienlijk.

Het bestaande op- en afrittencomplex met de E314 wordt vervangen door een nieuw complex. Doordat de aantakking van de Noord-Zuidverbinding op de E314 westelijker komt te liggen dan vandaag, ontstaat een ruimtelijk ontwarde knoop. Ter hoogte van de kruising met de Laambeek wordt een ecotunnel aangelegd.


Hoe wil men de omleidingsweg realiseren?

De omleidingsweg wordt aangelegd volgens een DBFM-procedure (Design Build Finance Maintain). DBFM is een vorm van publiek-private samenwerking (pps) die bepaalt dat de aannemer niet alleen verantwoordelijk is voor de bouw, maar ook meewerkt aan het ontwerp, de architectuur en het onderhoud van de omleidingsweg.
De aannemer zal dus voorstellen formuleren voor de uiteindelijke vorm van de infrastructuur. De beelden op deze pagina geven niet exact weer hoe de omleidingsweg er zal uitzien. Ze geven alleen de mogelijke plaats van de weg weer, niet de vorm, de architectuur of de kleur.


Waarom werden de tunnels afgevoerd?

In haar argumentatie voor de keuze van de omleidingsweg haalt minister Crevits aan dat er verschillende redenen zijn waarom ze kiest voor de omleidingsweg. Dat kan je hierboven al lezen. Wat eigenlijk ook waar is, maar niet altijd met zoveel woorden omschreven wordt, is het feit dat de omleidingsweg economisch belangrijk is voor de direct aangrenzende gebieden. Door de komst van de omleidingsweg wordt niet enkel industrieterrein Centrum-Zuid in onze gemeente beter ontsloten, ook het industrieterrein De Schacht in Heusden-Zolder vaart er wel bij. Ten tijden van de beslissing was partijgenote van minister Crevits, Sonja Claes burgemeester van deze gemeente. Een beter ontsloten industriegebied betekent meer mogelijkheden, meer werkgelegenheid en meer inkomsten voor de gemeenten. 

Ook voor de aangrenzende site van het REMO-stort in Helchteren is de komst van de omleidingsweg een must. Hierdoor wordt het terrein immers perfect ontsloten wat een ontwikkeling van dit gebied op economisch vlak in de toekomst beter mogelijk maakt. Het is geen geheim dat de Group Machiels hier binnen enkele jaren het Closing The Circle-project wil opstarten, een project waarbij op het huidige stort een nieuwe economische ontwikkeling komt inzake duurzame afvalverwerking. We kunnen er dus niet omheen, de economische belangen bij de komst van de omleidingsweg zijn gewoon groot. 


Als de economische belangen zo groot zijn, waarom zijn er dan tegenstanders?

Buurtbewoners
Er zijn verschillende groepen tegenstanders. In de eerste plaats zijn er de inwoners van wijken als De Kievitwijk, Lillo en De Standaard. De geplande omleidingsweg komt door hun woongebied. We moeten niemand overtuigen dat de komst van zo’n weg verschillende gevolgen heeft: woningen die onteigend moeten worden, woningen die in schaduwzones vallen, geluidsoverlast, visuele overlast, fijn stof, geurhinder,… Bovendien zijn deze mensen in de betrokken wijken komen wonen voor bepaalde redenen en tegen een bepaalde prijs. Onder meer de rust en de omgevende natuur hebben die keuze beïnvloed. Het is dus begrijpelijk dat zij zich om al deze redenen op een correcte manier verzetten. 

Milieuverenigingen
Daarnaast zijn er milieuverenigingen die bezwaren hebben tegen deze komst. Die bezwaren zijn er omdat de omleidingsweg belangrijke natuurgebieden doorkruist en deels vernietigt. Daarnaast kent het gebied ook de Europese status als vogelrichtlijn- en habitatgebied. Het past dus in een globaal kader. Mocht er geen alternatief zijn die het mobiliteitsprobleem op de Noord-Zuid kon oplossen, hadden deze milieuverenigingen een andere rol gehad in dit debat, met name ervoor zorgen dat de komst van de omleidingsweg zo weinig mogelijk natuurschade aanricht. Maar… er is een perfect haalbaar alternatief, met name het doortochtscenario met tunnels. Vandaar dat deze verenigingen zich nu richten tegen het plan van de omleidingsweg, in hun ogen en binnen hun vakgebied immers de meest slechte oplossing. 

Deskundigen
En als derde grote groep zijn er een resem ruimtelijke planners. Immers, met de komst van de omleidingsweg zouden bepaalde woongebieden van Houthalen-Helchteren, waaronder Houthalen-Centrum en de Standaard, compleet geïsoleerd liggen tussen twee drukke en uiteraard vervuilende verkeersaders: de omleidingsweg en de Grote Baan. De leefkwaliteit van deze woongebieden gaat hierdoor drastisch en permanent achteruit. Niemand mag immers vergeten dat met de komst van de omleidingsweg de Grote Baan blijft bestaan en er ook daar nog veel verkeer zal zijn. 
Stellen dat dit een dossier is waar voorstanders van kevers of vlinders rechtlijnig staan tegenover voorstanders van een snelle mobiliteit, is totaal onjuist. Elke speler in dit verhaal, meet zich de rol aan die hij of zij moet aannemen. Het is logisch dat natuurverenigingen de natuur willen vrijwaren en het is ook logisch dat ondernemers voorstander zijn van meer economische mogelijkheden. De kunst is echter om een oplossing te vinden die voor beiden aanvaardbaar is. 


De Noord-Zuid: ook een politiek verhaal.

De voorbije jaren was de Noord-Zuidverbinding bovenal een politiek thema en dat op zowel lokaal als bovenlokaal vlak. Het bochtenwerk dat zich afspeelde in dit dossier van zowat alle partijen, is nooit eerder gezien. Eind jaren ’70 lanceerde de Volksunie (de voorloper van N-VA) onder impuls van Johan Sauwens en Jan Peumans al het idee om de Grote Baan te ondertunnelen. Later herhaalde Peumans die stelling ook als N-VA’er. In 2002 lanceert Patrick Dewael (VLD) het idee om de Grote Baan te ondertunnelen. Hij vindt steun bij toenmalig minister van Openbare Werken Steve Stevaert (SP.a). De lokale handelaars organiseerden toen echter protestacties omdat ze niet te vinden waren voor de lange werkduur die met het graven van de tunnels gepaard zou gaan. “Een geboorde tunnel kan voor ons wel”, reageerde Sabine Vanormelingen destijds namens de handelaars. In 2005 bevestigt toenmalig minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) het tunnelscenario. In 2007 komt het dossier terug in het nieuws, wanneer ministers Dewael en Keulen (beiden Open VLD) opperen dat de realisatie van de tunnels snel moet volgen. Er was al te veel tijd verloren. Intussen kwam wel het omleidingsidee op de proppen. Het is dan uiteindelijk in 2008 dat minister Crevits de beslissing neemt om voor… de omleidingsweg te kiezen.  


Is kiezen voor tunnels een utopie?

Bij elk scenario heb je voor- en tegenstanders. De voordelen van de komst van een omleidingsweg zijn eerder al opgesomd bij de verklaring van de keuze voor de omleidingsweg door minister Crevits. Toch is er jarenlang geopperd dat tunnels de beste oplossing zijn. Klopte die jarenlange stelling dan niet? 

De voorstanders van het doortochtscenario met tunnels zijn echter duidelijk. Het is volgens hen de meest logische keuze. Je pakt een probleem aan op de plaats waar het probleem zich stelt en je zorgt ervoor dat er door je aanpak geen andere problemen bijkomen. Tunnels onder het bestaande tracé zijn dan ook de beste keuze voor hen, vooral gebaseerd op logica. Er zijn bovendien twee opties: tunnels graven of tunnels boren. Wanneer je tunnels graaft zorgt dit jarenlang voor veel hinder op de Grote Baan. Bovendien lijden de aangrenzende handels- en woonkernen hier onmiskenbaar onder. Tunnels graven zou echter wel de goedkoopste oplossing zijn om het probleem op te lossen.
 
Een tweede mogelijkheid is tunnels boren. Hierbij heb je twee werfzones: simpel gezegd: daar waar de boorinstallatie de grond in gaat en daar waar ze terug bovenkomt. Het boren van tunnels zorgt dus voor de minste hinder. Bovendien kan tunnels boren relatief ‘snel’ gaan, waardoor een realisatie van een probleemoplossing op korte termijn haalbaar is, temeer daar er geen ellenlange procedures nodig zijn om dit scenario te voltooien. Het grootste nadeel van tunnels boren is echter de kostprijs. De meeste bronnen geven aan dat tunnels boren de duurste optie van alle voorliggende mogelijkheden is. Maar eerlijk is eerlijk, een degelijk onderzochte financiële piste voor dit scenario is nergens uitgewerkt terug te vinden… Of die stelling dus absoluut aantoonbaar is indien men voor twee kortere tunnels kiest, is dus koffiedik kijken. De tegenstanders zeggen “te duur”, de voorstanders zeggen “even duur”… 


De Noord-Zuid in de pers.

Dat er de voorbije jaren veel gezegd en geschreven is over de Noord-Zuid, is duidelijk. Wie al deze artikels doorneemt, beleeft een avontuurlijke leesrit met heel wat verrassende wendingen. Wij geven u graag een korte bloemlezig mee die het belang, op alle vlakken, van dit dossier verduidelijkt. 

De Standaard 27/04/05: Langzaam-aan tegen Noord-Zuid-tunnels 
Een veertigtal buurtbewoners hield gisterochtend een langzaam-aan-actie aan de Grote Baan in Houthalen. Ze protesteren tegen de aanleg van tunnels voor de Noord-Zuidverbinding en willen Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) doen kiezen voor een omleidingsweg. Volgens de buurtbewoners brengt die omleidingsweg minder verkeershinder met zich mee en wordt de verkeersveiligheid er groter door. In Brussel op zijn kabinet liet Peeters gisteren aan een delegatie Houthalenaars weten dat een omleidingsweg niet haalbaar is omdat het tracé door een beschermde zone (habitat- en vogelrichtlijn) loopt en nefaste economische gevolgen heeft, ook voor de handelaars in de commerciële centra. Hij liet wel verstaan dat de bereikbaarheid tijdens en na de werken ,,gemaximaliseerd'' wordt en dat de hinder zoveel mogelijk beperkt moet blijven. Een bereikbaarheidsmanager kan daarop toezien… 

HBVL 31/05/05 : Minister Peeters vindt tunnelplan Noord-Zuid realistisch 
“Het tunnelplan is het meest realistische van alle scenario’s voor de Noord-Zuidverbinding.”Dat zegt minister Peeters (CD&V) in een reactie op de uitlatingen van Alain Yzermans (sp.a), burgemeester van Houthalen- Helchteren. Die noemde in onze maandagkrant het plan van Peeters ‘een luchtkasteel’. Hij verweet de minister dat hij tunnels wilde bouwen zonder dat er geld is. Peeters wil namelijk twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren leggen. Eentje van 2,3 km en eentje van 1,1 km. “Dit plan kost de helft van het voorstel van Dewael en Stevaert indertijd.” In dat plan waren er namelijk twee tunnels onder elkaar voorzien.” 

De Standaard 06/09/06 : Noord-Zuid wordt politieke scheidsrechter
… De economisch belangrijke verkeersader was immers een nationaal thema waar de plaatselijke bewindvoerders best vanaf bleven. Het voorstel om de N76 ter hoogte van Helchteren, waar het probleem het meest acuut is, te ondertunnelen danken de inwoners aan de Limburgse toppolitici Stevaert (nu gouverneur) en Dewael (VLD). Kris Peeters, de dienstdoende minister van Openbare Werken (CD&V) lijkt geneigd de eminenties te volgen maar stuit op steeds meer verzet. Nadat de nieuwe politieke formatie Om-Nu, die van de Noord-Zuidproblematiek zowat haar enige strijdpunt heeft gemaakt, de tunnels van Peeters, Stevaert en Dewael de oorlog hebben verklaard, zijn ook de andere partijen geneigd tegen de wil van de nationale beleidsmakers in te gaan…

Het Nieuwsblad 06-02-07: Snelle ondertunneling van de Noord-Zuid
…Volgens minister Dewael en Keulen heeft de discussie rond de Noord- Zuidverbinding lang genoeg geduurd. ,,In 2001 koos de Vlaamse regering, samen met Steve Stevaert, toen minister Openbare Werken, al voor de ondertunneling'', laten de twee ministers weten. Volgens hen kon een omleiding niet omwille van de habitat- en vogelrichtlijnen. ,,Ook nu zal uit de MER-studie blijken dat er geen alternatief mogelijk is.'' Burgemeester Alain IJzermans laat zich echter niet intimideren door wat de minister te zeggen hebben. ,,Een Milieu Effecten Rapport moet bij elk verkeersproject uitgevoerd worden. Dat is de wet. Dus dat kunnen ze niet zomaar omzeilen. Die studie is pas in 2008 afgerond. Eerder heeft het geen zin om standpunten in te nemen.''… Het standpunt van IJzermans is ondertussen gekend. Hij is tegen de ondertunneling, maar wil zich niet uitspreken over het tracé van de omleidingsweg.

De Standaard 26/02/07: Megarotonde komt er voorlopig niet
… Al in 2001 sprak het Limburgse ministerduo Stevaert (SP.A) - Dewael (VLD) zich expliciet uit voor een ondertunneling. Kris Peeters, de Vlaamse minister van Openbare Werken (CD&V) volgde die redenering toen hij vorig jaar zijn masterplan voor de Noord-Zuid - met tunnels - voorstelde. In een eerste fase, die op het einde van dit jaar van start gaat, wordt de zogenaamde flessenhals tussen de rotonde op de grens van Helchteren en Hechtel weggewerkt. Er komen afzonderlijke rijbanen voor doorgaand en plaatselijk verkeer en als klap op de vuurpijl zou er een megarotonde komen met drie verdiepingen, een tunnel voor het doorgaande verkeer en bruggen voor fietsers en de eventuele sneltramverbinding tussen Hasselt en Lommel… 

HBVL 08/02/08:
De regenboogcoalitie heeft een heel ambitieus plan uitgewerkt voor de Noord-Zuidverbinding. Als er tunnels onder de Grote Baan komen, dan willen ze er twee boven elkaar. Bovendien willen ze dat de tunnels niet worden uitgegraven, maar geboord. Als er een omleiding komt, dan zal die ook door tunnels lopen. Waar tunnels niet kunnen, komen overdekte bruggen. Ze hebben prachtige plaatjes laten uittekenen van hoe zij de dingen zien. Met zonnepanelen op het dak van de bruggen, met veel hout dat het beton camoufleert en met gigantische kokers die licht vangen. “We hebben ons plan ingediend als opmerking bij het Noord-Zuiddossier”, zegt burgemeester Alain Yzermans. Nu nog hopen dat ze bij Wegen en Verkeer niet van hun stoel vallen? “Dat doen ze niet. Deze technieken bestaan en we hebben de administratie geregeld over onze plannen geïnformeerd.”
…
De regenboogcoalitie is ook bij de Europese administratie geweest om te bekijken of een omleidingsweg kan. Want je zit tenslotte in een habitat- en vogelrichtijngebied, dus in erg waardevolle natuur. “Daar hebben ze ons gezegd dat in elk geval de impact die een weg heeft op de natuur erg goed moet worden onderzocht. En je moet ook bekijken hoe je dit kan compenseren. Daarom vragen we om in het milieueffectrapport (mer) rekening te houden met de Europese regels. We willen een erg grondig mer-onderzoek, anders moet het achteraf toch worden overgedaan.” 

Interpellatie Vlaams Parlement – 30/09/08 –Rudi Daems 
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, geachte collega's, ik denk dat mevrouw Moerman, zoals elk commissielid, anderhalve maand of twee maanden geleden een nota heeft gekregen van verschillende Limburgse milieu- en natuurverenigingen: de Limburgse Milieukoepel, Natuurpunt en de Bond Beter Leefmilieu. Daarin stellen ze dat ze het waarderen dat de minister het dossier intensief voorbereidt. Maar toch voelen ze nattigheid. Want in tegenstelling met eerdere beleidsverklaringen van belangrijke personen schijnt het omleidingstracé alsmaar meer aan belang te winnen. In de wandelgangen hoor ik dat een aantal CD&V-burgemeesters, zoals mevrouw Claes, Vlaams volksvertegenwoordiger, de heer Kelchtermans van Peer, de heer Ceyssens van Meeuwen-Gruitrode en de heer Truyens van Hechtel-Eksel, en nog anderen, heel erg hun best doen om het omleidingstracé erdoor te krijgen. Dat is merkwaardig, want de voorgangers van de minister hebben hierover erg duidelijke uitspraken gedaan. In 2001 koos toenmalig minister Stevaert uitdrukkelijk voor de ondertunneling. En op 25 april 2006 zei toenmalig minister van Openbare Werken Kris Peeters letterlijk dat voor hem de tunnelvariant de oplossing is voor het probleem van de noord-zuidverbinding. Als het van hem afhing, zou op 1 januari 2007 de eerste spadesteek worden gegeven. Is het niet, mijnheer Peumans?... 
De Vlaamse en Limburgse natuur- en milieuorganisaties, maar ook nog andere organisaties, maken zich zorgen. De mogelijke problemen verbonden aan het omleidingstraject zijn bekend. Ten eerste: het zal een zware hypotheek leggen op een zeer waardevol Habitat- en Vogelrichtlijngebied. Dat gebied is door Europa beschermd, en als u daaraan zou willen raken, dan mag u zich aan ernstige juridische problemen verwachten. Ten tweede: ik denk niet dat het omleidingstracé voldoet aan de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. We hebben dat debat al gevoerd naar aanleiding van de discussie over de noord-zuidverbinding in de Kempen, maar ook daarin wordt volhard in de boosheid.
Een derde belangrijk punt, zoals blijkt uit de analyses van verschillende Limburgse verkeersdeskundigen, is wel dat de omleiding geen oplossing biedt voor het verkeersprobleem dat zich in het centrum zelf voordoet. Daar worden we geconfronteerd met veel lokaal verkeer, en dat probleem wordt zo niet opgelost. Ik zal hierover niet uitweiden, want alle commissieleden hebben de zeer omstandige nota ontvangen. Ik raad iedereen aan die goed door te lezen.

Interpellatie Vlaams Parlement – 06-09-08 – Jan Peumans 
Mevrouw de minister, ik ben een grote voorstander van de tunnelvariant. Ik heb dat in de jaren negentig al verklaard. Ik ben daar toen heel hard mee uitgelachen. Dat was nog tijdens de periode van de Volksunie. Ik volg dit dossier sinds 1977. Ik heb nog met de heer Sauwens op de barricaden gestaan. Nu is er in Limburg eindelijk een politiek akkoord. Niet alleen Peeters, maar ook Dewael en Stevaert opteren voor de tunnelvariant.
Toen de heer Peeters minister van Openbare Werken was, heeft hij gezegd dat de werken zouden worden opgestart op 1 januari 2007. Ik stond toen op dat kruispunt maar er was geen Peeters te zien. Het project kwam dus niet van de grond.
Men kiest voor het omleidingstracé omdat dat op het gewestplan staat. Dat tracé is op het gewestplan geplaatst eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. De inzichten zijn intussen sterk achterhaald. Ik wil erop wijzen dat het rasterplan - een heel netwerk van expreswegen - dat destijds in Limburg tot stand is gekomen, gewoon geliquideerd is.
De heer Daems heeft erop gewezen dat de beslissing voor het omleidingstracé is genomen, onder meer omdat de burgemeester van Heusden-Zolder graag een goede verbinding zou hebben met het industrieterrein De Schacht, dat in Heusden-Zolder ligt. Mevrouw de minister, dat soort argumenten wordt in dit dossier gebruikt.
Ik zal de eerste zijn die meegaat naar Europa om klacht in te dienen wanneer het omleidingstracé wordt doorgevoerd. Wanneer dergelijke flauwe argumenten in het MER worden opgenomen, en er dus een aantal mitigerende maatregelen worden genomen, dan belanden we bij het soort van redenering dat ingenieur De Bolle destijds hanteerde. Hij zei dat er nu twee natuurgebieden waren, een links van de autoweg, en een rechts van de autoweg.
Mevrouw de minister, ik zal alles doen om het omleidingstracé tegen te houden. Er was een politiek akkoord bij UNIZO, VKW, alle grote politieke partijen en ook met mijn kleine partij om te opteren voor de ondertunneling.

Internetgazet – 15/10/08 – Lillo houdt infovergadering over omleiding
… Vlaams Parlementslid Jan Peumans (N-VA) strijdt al 30 jaar tegen de geplande weg. "En dat zal ik blijven doen," liet hij duidelijk verstaan. "Houthalen-Helchteren wordt straks twee keer de pineut. Naast de omleidingsweg, zal ook de bestaande Grote Baan geen mooie groene strook worden. Verkeersdeskundigen voorspellen dat ondanks de omleiding straks nog steeds 20.000 bestuurders dagelijks de bestaande Grote Baan zullen gebruiken. Je kan de huidige baan dus niet zo maar versmallen naar twee rijstroken. Dan krijg je monsterfiles van Hechtel tot aan het huidige uitrittencomplex van de E314."
Directeur Gijs Moors van Wegen en Verkeer bevestigde dat ook op de huidige Grote Baan ondanks een eventuele omleiding nog veel verkeer zal blijven rijden. "De weg zal wel meer het lokale verkeer bedienen. De oost-west verbinding zal bovendien verbeteren….

HBVL – 11-03-11 – Tunnel kost evenveel als omleidingsweg 
De Limburgse milieukoepel, het actiecomité tegen de omleidingsweg Het Gaat Om-U en Groen Limburg hebben zelf een plan uitgewerkt voor de Noord-Zuidverbinding. Ze hebben door een gespecialiseerd bedrijf laten uitzoeken hoeveel het zou kosten om een tunnel te boren onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren. Resultaat: de tunnel kost evenveel als de omleidingsweg én is twee jaar tijd klaar.


Hoe moet het nu verder?

Dat is uiteraard de beste vraag die je vandaag kan stellen. Eerdaags zal minister Crevits haar toekomstplan hieromtrent uit de doeken doen. Er zijn een aantal opties. De minst waarschijnlijke optie is dat men het spoor van de omleidingsweg verlaat en teruggrijpt naar een doortochtscenario met tunnels. Waarschijnlijker is de stelling dat men via juridische weg (Europees Hof) alsnog probeert het voorliggend dossier van de omleidingsweg erdoor te krijgen. Nadeel hiervan is dat het geheel opnieuw voor onbepaalde tijd vooruitgeschoven wordt. Een derde alternatieve mogelijkheid is dat men de opmerkingen in het dossier opnieuw aanpakt en het dossier snel gezegd ‘in orde’ brengt, waardoor heel de procedure opnieuw gedaan kan worden. En een vierde alternatief is dat men via ‘Belgische’ oplossingen, met andere woorden via een nieuwe besluitvorming binnen de Vlaamse regering (sommigen nemen het woord nooddecreet in de mond) de uitspraak van de Raad van State probeert te omzeilen. De kans is echter groot dat de tegenstanders dan ook hun procedureslag zullen verderzetten…  

(infobronnen: HBVL, De Standaard, Internetgazet, Nieuwsblad, www.denoordzuid.be) 
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto
Beste lezer,
welkom op deze blog waar je dagelijks nieuws uit onze gemeente vindt. Zelf iets te melden, geef me een seintje!
Groeten,
Stijn Van Dingenen
E-mail mij

Volg het nieuws van Houthalen-Helchteren ook op facebook:

Inhoud blog
  • 32ste tentoonstelling van rashoenderclub Het Scharrelhoen
  • Infosessie over elektrische voertuigen in Greenville
  • Rommelmarkt op Kelchterhoef
  • Arrestaties in drugsonderzoek
  • Volks landbouwgebeuren op 't Sonnis
  • Integratie-ambtenaar moet inbedding asielzoekers in woonbuurt verbeteren
  • Misschien is judo wel joúw sport!
  • Gemeente schenkt 1000 euro aan vzw Chautaara
  • Heide stilaan op zijn mooist
  • Slachtbonnen zullen 5 euro kosten
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Vindt u dat er een tijdelijke brug moet komen aan het kruispunt Grote Baan - Koolmijnlaan?
    ja
    neen
    Bekijk resultaat

    Laatste commentaren
  • offerschande (Equal)
        op Biedt nieuwe slachtinrichting oplossing voor offerfeest?
  • integratie-ambtenaar (Oma)
        op Integratie-ambtenaar moet inbedding asielzoekers in woonbuurt verbeteren
  • aquagym (zwemles)
        op Aquagym
  • een eigen kijk op kosten (schaapjesteller)
        op Biedt nieuwe slachtinrichting oplossing voor offerfeest?
  • {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Hieronder vindt u interessante webadressen uit onze gemeente:


    http://users.telenet.be/jww  
    www.actiefww.com  
    www.avthouthalen.be

    www.bc-helchteren.be

    www.bchouthalen2000.be
    www.bennewed.be

    www.broederkring.be

    www.chirohelchteren.be

    www.chirohelchteren.org

    www.cosimo.be/Meulenberg 

    www.danzav.centerrall.com

    www.dbchouthalen.be

    www.debiekorf.be

    www.delijn.be

    www.denoordzuid.be

    www.diabolichell.be

    www.donboscohelchteren.be

    www.doopie.be 

    www.dropshot.be

    www.fchelson.be

    www.fphouthalen-genk.be

    www.gezinsbond-helchteren.be

    www.groenhouthalen-helchteren.be

    www.gr5wandelaarshelchteren.be
    www.helchterenvv.be

    www.hengelhoef.net
    www.khhoeverheidegalmlillo.be

    www.home.scarlet.be/albert.vandijck

    www.hondenschoolderoedel.be

    www.houthalen-helchteren.be

    www.houthalen-helchteren.cdenv.be
    www.houthalen-helchteren.davidsfonds.be 

    www.houthalensracingteam.be
    www.hvchelchteren.be  

    www.illusio.be

    www.infogids-online.be

    www.jckreasa.be

    www.jeugdhuisthebassment.be

    www.kelchterhoef.be

    www.kreasa.be

    www.ksjhouthalen.be

    www.kwbhelchteren.be

    www.lachfestival.be

    www.lgcc.be
    www.limburgadembenemend.be

    www.mish-mash.be

    www.molenheide.be

    www.mrk-houthalen.be

    www.oc76.be

    www.parkfc.be

    www.poppunt.be

    www.rimo.be

    www.rotary-houthalen.be

    www.schooldeschakel.be

    www.sdhh.be
    www.selishouthalen.be

    www.terdolenfietshappening.be

    www.tvl.be

    www.userstelenet.be/
    ttcpalethouthalen
      
    www.villabasta.be

    www.vlabus.be
    www.wschelchteren.be

    http://www.hhoost.be/
    wijkvereniging/

    Het adres van uw vereniging of organisatie staat er nog niet bij? Geef het ons door en wij voegen het toe.

    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs