Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
20-01-2010
Op ontdekkingstocht in de Nieuwe Wereld
Heeft u al eens geprobeerd om een bouwgrond te kopen in uw buurt? Waar uw buurt ook mag zijn, ik veronderstel dat u voor een klein lapje grond al gauw ettelijke miljoenen oude Belgische frankskes of honderdduizenden euro's mag neertellen. Wat moet dat niet geweest zijn toen die grote, nieuwe wereld werd ontdekt. Iedereen claimt zo maar even een stukje land van enkele hectaren. Bovendien was er keuze genoeg : sappige weides, vruchtbaar akkerland, wildrijke bossen, ... voor iedereen wat wils.
In "Terra Nova" gaan de spelers proberen om zo'n stukken land voor zich te winnen. Zo groot mogelijk liefst en als het even kan van dezelfde soort want dat levert in dit spel nou éénmaal meer punten op. Steek je tegenstrevers net voor de waardering de loef af, want je bent nooit zeker van je stukje grond tot het volledig is afgepaald. Zoals Will Smith het zo plastisch wist uit te drukken in Independence Day : "It ain't over until the fat lady sings".
Afhankelijk van het aantal spelers gaan de spelers in het begin van het spel figuren op het bord plaatsen. Het is aan te raden om deze aanvankelijk toch een beetje te verspreiden, maar misschien vind je zelf een betere tactiek. In een spelbeurt gaan de spelers hun spelfiguren verplaatsen en grensstenen plaatsen. Op deze manier worden op de duur stukken land afgescheiden en zo gauw ze volledig afgesloten zijn, volgt er een waardering. De punten gaan naar de speler die met het meeste spelfiguren aanwezig is. Bij gelijke stand worden de punten netjes verdeeld (en naar beneden afgerond indien oneven).
Iedere speler moet 3 acties uitvoeren in zijn beurt. Als eerste actie moet een speler telkens een spelfiguur verplaatsen, daarna mag hij zowel opteren om spelfiguren te verplaatsen of grensstenen te plaatsen met z'n volgende twee acties. Indien een speler geen figuur kan verplaatsen, moet hij een volledige beurt passen.
Een eigen spelfiguur verplaatsen kan in de zes richtingen willekeurig ver in een rechte lijn van de startplaats, maar minstens één veld ver. Spelfiguren en grensstenen mogen niet worden oversprongen, dus de zet moet ten laatste stoppen op een vak voor een figuur of grenssteen. Een speler mag meerdere bewegingen uitvoeren met één speelfiguur, of verdelen over andere figuren.
De grensstenen kunnen pas geplaatst worden na een beweging van een figuur. Deze grenssteen (of stenen) worden geplaatst aangrenzend aan het vakje waarop de verplaatste figuur is terechtgekomen. Indien je 2 figuren verplaatst in je beurt, mag je kiezen aan welke van de twee je een grenssteen plaatst.
Indien een gebied volledig omgeven is door grensstenen, zodat je dus niet meer van buitenaf kan binnendringen, volgt er een waardering. Let er wel op dat een gebied maximaal drie verschillende landschappen mag bevatten. Indien het gebied bestaat uit 3 verschillende landschappen, telt men het aantal velden van het gebied als punten. Bij 2 verschillende landschappen nemen we 2x het aantal velden van dit gebied en voor een gebied bestaande uit 1 landschap doen we 3x het aantal velden van dit gebied.
Zo gauw alle gebieden zijn afgesloten en gewaardeerd of indien slechts één speler nog kan spelen, eindigt het spel. De speler met de meeste punten wint het spel.
U merkt misschien al uit de tekst dat dit een pittig tactisch spelletje is. U merkt dit trouwens ook aan de speelduur die is opgegeven. Natuurlijk is deze speeltijd subjectief. Indien je met een stel spelers zit die goed doorspeelt, dan kan u dit ongetwijfeld op de helft van de tijd, maar indien u de smaak te pakken hebt van dit spel, en je effectief gaat om te winnen, betrap je er jezelf al gauw op dat je als niet-tacticus toch probeert om je hersenen te pijnigen. Dit wordt daar mezelf dan ook aangemoedigd, want meestal ben ik niet echt de snuggerste voor het uitdenken van strategieën en tactieken. Fijn als een spel me toch daartoe aanzet. Bedankt Terra Nova!
Titel : Terra Nova Auteur : Rosanna Leocata & Gaetano Evola Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".