IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yokohama (TMG)


Yokohama is een titel waarnaar we al een tijdje zaten uit te kijken. Het spel werd in 2016 al gelanceerd door Okazu brand, maar was al gauw uitverkocht (zoals de meeste Japanse titels in Essen). Het was wachten op de reprint in de vorm van Tasty Minstrel Games. Nu is het eindelijk zo ver. Op het eerste zicht ga je overrompeld worden door al het karton, de speelborden, fiches, kaarten, spelermaterialen, ... maar in z'n binnenste is het spel eigenlijk een relatief eenvoudige en rechtlijnige workerplacement.

In Yokohama gaan de spelers handelaars voorstellen die faam trachten te verdienen door bestellingen te leveren, buitenlandse technologieën te leren, de stad uit te breiden door winkels en handelshuizen te bouwen, ... Dit doe je door in de straten van Yokohama rond te struinen en de daar betreffende acties uit te voeren, alsook de medewerking te verwerven van buitenlandse agenten.

In de lijvige doos (wel standaardmodel, maar barstensvol materiaal) vinden we per speler 1 spelersbord, 1 president, 20 assistenten, 1 scorefiche, 8 winkels en 4 handelshuizen. Daarnaast krijgen we 30 koperfiches, 30 zijdefiches, 40 theefiches, 40 visfiches, 23 importfiches, 68 geldfiches, 1 stationfiche, 10 buitenlandse agentenfiches, 20 kracht-5-fiches, 18 gebiedsborden, 6 managementborden, 1 douanebord, 1 havenbord en 1 dokbord, 1 laboratoriumbord en 1 onderzoekscentrumbord, 1 scorebord, 36 bestellingskaarten, 30 technologiekaarten, 12 doelkaarten, 24 bouwkaarten en 1 startspelerkaart. De opstelling van al dit materiaal is netjes omschreven in de spelregels, waarnaar ik hier graag verwijs. Je volgt netjes in 12 stappen wat je te doen staat en je kan aan het spel beginnen. Je hebt wel best een grote tafel nodig, zoals hieronder op de foto ook wel duidelijk is.



Vertrekkende van de startspeler, voeren de spelers kloksgewijs hun hele beurt uit tot er aan één van de eindvoorwaarden voldaan wordt. De lopende ronde wordt dan nog afgespeeld, alsook een laatste volledige beurt door alle spelers. Daarna volgt er nog een eindwaardering en wint de speler met de meeste punten. Een speelbeurt doorloopt 3 grote fasen :
1) Extra actiefase (deel I)
2) Hoofdactiefase
3) Extra actiefase (deel II)

Ik begin voor de gemakkelijkheid en duidelijkheid met de hoofdactiefase. De beide extra actiefases zijn identiek, maar kunnen enkel uitgevoerd worden voor en/of na de hoofdactiefase (meer hierover later).

Hoofdactiefase :

- plaatsen van assistenten : in deze fase plaatst een speler z'n assistenten op het speelbord. Je kan ervoor opteren om 3 assistenten in te zetten op 3 verschillende borden OF 2 assistenten te plaatsen op één bord. Deze assistenten moeten uit je beschikbare voorraad komen (indien te kort plaats je er minder), je mag ze niet op het kanaal plaatsen, je mag ze bij je president zetten. Plaats je ze in een gebied waar er een vreemde president staat, moet je aan de eigenaar ervan 1 yen betalen per assistent die je er plaatst.

- bewegen van de president : er zijn hier drie mogelijkheden, waarvan de 3de de meest frequente is. Je kan je president van het bord halen naar je voorraad en mag zoveel assistenten van het speelbord terugtrekken als je wil (van eender welk gebied). Je mag je president vanuit je voorraad op een gebied plaatsen waar nog geen president staat en waar één van jouw assistenten aanwezig is (ook de haven is verboden terrein). Tenslotte kan je je president gaan verplaatsen naar een gebied waar één van jouw assistenten staat. Je kan enkel bewegen door gebieden waar je zelf een assistent hebt. Passeer je langs de haven, betaal je 1 yen aan de bank. Passeer je een gebied met een vreemde president, dan betaal je de eigenaar 1 yen, je mag hier overigens niet stoppen. Je mag ook nooit terug terechtkomen op je startgebied. 

- actie van het gebied : je gaat in het gebied waar je president eindigde bekijken wat je kracht is. Zowel je president, elke assistent, een eigen gebouw of handelshuis als stationfiche leveren je 1 krachtpunt op. De kracht waarmee je de actie gaat uitvoeren bepaalt wat je op elke locatie kan verwerven. (diverse locaties, zie onder). Elke tegenstander die een winkel heeft op het speelgebied waar de actie wordt uitgevoerd, ontvangt 1 yen van de bank (voor een handelshuis krijg je niets).

- kracht-5-bonus (optioneel) : indien je de voorgaande actie uitvoerde met een kracht van 5 en er is nog een kracht-5-fiche beschikbaar, mag je deze nemen en onmiddellijk het afgebeelde voordeel nemen. Hou de fiche ook bij, deze kan je nog nodig hebben om doelkaarten te vervullen.

- bouwen (optioneel) : indien je een actie uitvoerde met kracht 4 of 5 mag je een bouwactie ondernemen. Hiervoor moet je wel een winkel of handelshuis in je voorraad voor hebben. Je mag slechts één winkel per gebied hebben. Je legt de winkel op de bouwkaart en ontvangt onmiddellijk het afgedekte voordeel. Dit verloopt idem voor een handelshuis.

- herstellen : aan het einde van de hoofdactiefase neem je alle assistenten van het speelgebied waar je de actie uitvoerde terug op handen in je voorraad.

Extra actiefase :
- gebruik een buitenlandse agent : indien je 2 kaarten wist te verzamelen met een overeenstemmend landsymbool heb je een buitenlandse agentfiche gekregen. Je kan deze in deze fase inzetten om een actie uit te voeren van een speelveld waar je minstens 1 assistent hebt staan en geen president. Je doorloopt dan gewoon de stappen van de hoofdactiefase. De gebruikte agent wordt omgedraaid en is niet meer beschikbaar. Hou deze wel bij voor de eindwaardering. Je mag deze actie slechts één keer in je ganse beurt uitvoeren.
- volbreng een doelkaart : als je kan aantonen dat je voldoet aan de voorwaarden van een doelkaart plaats je één van je beschikbare assistenten (uit je voorraad) op de hoogste punten van de opdrachtkaart. De eerste die erin slaagt, krijgt hogere punten dan de volgende spelers. Let erop dat deze assistent nooit meer in je voorraad zal komen gedurende het spel.
- volbreng een bestelling : leg een opdrachtkaart uit je hand voor je op tafel en leg hiervoor de gevraagde grondstoffen af. Je ontvangt onmiddellijk het afgebeelde voordeel. Kijk onmiddellijk of je een buitenlandse agentfiche zou winnen (als je 2 dezelfde landsymbolen zou hebben op dat ogenblik). Bestellingskaarten op handen tellen niet mee voor het bepalen van een buitenlandse agentfiche. Je mag overigens maximaal 3 bestellingskaarten op handen hebben.

Einde van het spel :
voorwaarden :
- een speler bouwde z'n 4 handelshuizen
- een speler bouwde z'n 8 winkels
- je kan de bestellingskaarten niet meer aanvullen
- er staan een aantal assistenten op het kerkbord (afh. aantal spelers 5/5/6 bij 2/3/4 spelers)
- er staan een aantal assistenten op het douanebord (afh. aantal spelers 5/5/6 bij 2/3/4 spelers)
Wanneer er aan één van deze voorwaarden is voldaan, wordt de lopende ronde uitgespeeld en nadien nog één slotronde gespeeld.
slotwaardering :
- 6/3 punten voor de eerste twee spelers met de grootste aanwezigheid op het kerkbord. Bij gelijkstand wint de speler met de assistent op de meest rechtse plaats op het bord. Indien slechts één speler aanwezig, krijgt deze enkel de punten voor de eerste plaats.
- 8/4 punten voor de eerste twee spelers met de grootste aanwezigheid op het douanebord. Bij gelijkstand wint de speler met de assistent op de meest rechtse plaats op het bord. Indien slechts één speler aanwezig, krijgt deze enkel de punten voor de eerste plaats.
- 10/5 punten voor de eerste twee spelers met de grootste waarde aan technologiekaarten. Bij gelijkstand wint de speler die als eerste aan de beurt komt in speelvolgorde. Indien slechts één speler technologiekaarten heeft, krijgt deze enkel de punten voor de eerste plaats.
- landenbonus waarbij je al je symbolen op volbrachte bestellingskaarten en technologiekaarten in sets gaat onderbrengen. Je scoort 12/8/4/2/0 punten voor 5/4/3/2/1 verschillende symbolen.
- je scoort nog 1 punt voor elke niet-gebruikte agentfiche, importfiche, 2 yen en 3 grondstoffiches.



de locaties :
- kopermijn : ontvang 0/0/1/2/3 koper bij kracht 1/2/3/4/5
- visgrond : ontvang 1/2/3/4/5 vis bij kracht 1/2/3/4/5
- zijdemolen : ontvang 0/1/2/3/4 zijde bij kracht 1/2/3/4/5
- theeplantatie: ontvang 1/2/3/4/5 thee bij kracht 1/2/3/4/5
- bank : ontvang 1/2/3/4/5 yen bij kracht 1/2/3/4/5
- chinatown : ontvang 1/2/3/4/5 ruilmogelijkheden bij kracht 1/2/3/4/5 (koop of verkoop koper of zijde voor 2 yen, koop of verkoop thee of vis voor 1 yen, koop 1 import voor 4 yen)
- kerk : ontvang 1/2/3/4/5 geloof bij kracht 1/2/3/4/5. Je mag extra geloof aankopen voor elke verschillende grondstof of 2 yen. Nadien plaats je een beschikbare assistent uit je voorraad op het kerkbord op de plaats die overeenkomt met je totaal aan geloof.
- douane : je mag 0/1/2/3/4 importfiches afgeven bij kracht 1/2/3/4/5. Afhankelijk van het aantal importfiches die je afgeeft, mag je een beschikbare assistent uit je voorraad op de desbetreffende plaats op het douanebord plaatsen.
- dok : je mag 0/laag/midden/hoog/hoog+3 punten bestellingskaarten nemen bij kracht 1/2/3/4/5. Indien je een kaart neemt, mag je onmiddellijk 2 yen of een importfiche afgeven om een extra kaart te nemen. De kaarten worden doorgeschoven naar links op het bord en aangevuld.
- tewerkstelling : beweeg 0/1/2/3/4 voorwerpen van je spelersbord naar je beschikbare voorraad bij kracht 1/2/3/4/5. Assistenten kosten je niets, winkels kosten 2 yen en handelshuizen oplopend 4/5/6/7 yen.
- laboratorium : ontvang 1/2/3/4/5 technologiepunten bij kracht 1/2/3/4/5. Je kan voor 1 import of 2 yen extra punten bijkopen (zo vaak je wil) om nadien één technologiekaart aan te schaffen met deze punten. De kaart wordt open voor je neergelegd en het voordeel is onmiddellijk voor jouw beschikbaar. Je mag nooit een tweede kaart met dezelfde naam aanschaffen. Kijk ook onmiddellijk of je een buitenlandse agentfiche wint. De kaarten schuiven door naar links en worden aangevuld.
- haven : idem dok
- onderzoekscentrum : idem laboratorium
- kanaal : hier kan je president niet eindigen of geen assistent staan, maar je betaalt 1 yen aan de bank als je dit bord passeert.

Titel : Yokohama
Auteur : Hisashi Hayashi
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs