In het spel "Amber" neem je de rol aan van een baron die vanuit z'n kasteeltje op zoek gaat naar het kostbare amber dat in de streek te vinden is. Je zal proberen om een bezoekje te brengen aan de omliggende dorpen en de kastelen van de concurrenten om het goedje te pakken te krijgen en te verhandelen. Zo staat het in het kort beschreven in de spelregels. Eigenlijk is dit al een beetje fout, want dit spel heeft totaal niets te maken met onderhandelen of handel drijven.
Dit spel past in de reeks Drako, Basilica, ... zowel qua moeilijkheidsgraad als type doos. De lichtere spellen van Rebel dus! Persoonlijk denk ik dat dit spel wel eens een verrassing zou kunnen zijn tussen al dat geweld dat op ons afkwam. Eenvoud, simpel spelverloop, maar toch voldoende diepgang voor een spel van dit kaliber. In de spelregels staan verschillende startopstellingen afgebeeld voor een verschillend aantal spelers. Het is aan te raden om deze in het begin zeker nauwkeurig op te volgen, later is eigen inbreng misschien mogelijk. Het gaat enkel om de startplaats van de spelers en de plaatsen waar de dorpen gelegen zijn. Op elk dorp en elk kasteel wordt er nog een muntje gelegd en je bent klaar om te beginnen.
Een speler krijgt tenslotte zes tegels op handen en dan kan er een Carcassonne-gewijs spel beginnen. Een tegeltje leggen, eventueel scoren en een tegeltje bij op handen nemen. De tegels tonen enkel wegen in dit spel (met enkele kleine variaties). Je dient te beginnen bouwen vanuit je eigen kasteel en bouwt je weg uit tot je andere dorpen of kastelen weet te bereiken. Uiteraard is het toegestaan om op de wegen van andere spelers aan te sluiten. Bots je toevallig met je eigen weg op een andere weg, zodat de tegel niet netjes past, dan kan je een rondpunt of een brug spelen als je die in handen hebt. Dit is de enige mogelijkheid om 2 tegels in een beurt te spelen. Bereik je als eerste een dorp of kasteel van een tegelspeler, door een ononderbroken weg te maken van je kasteel naar dit dorp of kasteel, dan incasseer je de munt die erbij ligt. Er zitten ook tegels bij met moerasgrond, deze tegels kan je gebruiken als een obstakel om wegen af te sluiten. Let wel, de legregels blijven identiek. Je moet aan je eigen weg aanbouwen, dus je kan enkel voorkomen dat anderen op jouw weg aansluiten. Tenslotte heeft elke speler nog een fiche met een schop. Eénmaal in het spel kan je deze inzetten om een tegel van het speelbord te verwijderen. Dit mag ook enkel als je op dat moment naast deze locatie staat. De locatie die leeg wordt gemaakt, kan later gewoon terug opgevuld worden.
Indien je in het uitzonderlijke geval terechtkomt dat je niet kan spelen, dan leg je één munt af (indien je die hebt) en één tegel en trek je een nieuwe. Je beurt is dan onmiddellijk over.Zo gauw een speler erin slaagt om alle dorpen en andere kastelen met z'n kasteel te verbinden eindigt het spel en wint deze speler. Indien niemand hierin slaagt, eindigt het spel als alle tegels van de trekstapels zijn opgebruikt en de spelers nog maximum 3 tegels in hun handen hebben. De spelers krijgen dan 1 punt per verzamelde munt, 1 punt voor elk dorp waaraan ze vasthangen en 2 punten voor elk kasteel waarin ze hangen.
|