Een maand geleden deden we mee aan de wedstrijd van Kaatje. Iedereen deed enthousiast mee en gaven het beste van zichzelf. We schuddebolden er op los. Maar helaas wonnen we niet het bezoek van Kaatje. We kregen wel een leuke videoboodschap van haar om ons te feliciteren en kregen het voorleesboek van Kaatje toegestuurd.
Wie loopt er nu niet graag op kousevoetjes thuis rond??? Wij deden het in de klas. We werkten het thema "op kousevoetjes" uit.
We begonnen met het waarnemen van onze eigen sokken. Er waren heel leuke en kleurrijke kousjes bij. Ook sokken met streppen, stippen of zelfs 2 verschillende
Bedankt aan iedereen die sokjes heeft meegebracht. We hadden er zeker voldoende.
Rond sokjes konden we heel wat doen
Dezelfde sokken bij elkaar leggen
stempelen met gevulden sokken
sokken rangschikken van kort naar lang
sokken wassen
een kleurenspel met sokken.
Ook in de herfsttafel lagen sokken. Deze konden we vullen met allerlei nootjes. In de lange sokken konden veel nootjes, in de korte weinig.
Jules had ook een gaatje in zijn sok. Wat kunnen we daar aan doen?? De kindjes kwamen op het idee om de sok te naaien. Gelukkig had de juf naald en draad bij.
Nadat we de nieuwe kindjes verwelkomd hadden, gingen we aan de slag met pompoenen. Jules had heel wat pompoenen meegebracht uit de tuin van zijn opa. Er waren niet enkel oranje maar ook groene pompoenen. En zelfs een groene pompoen met oranje vlekken. Er was een heel kleintje bij en eentje met een lange steel.
Kortom de begrippen: dik/dun, lang/kort, groot/klein werden deze week volop geoefend. En zo leerden we ook de kleur oranje kennen.
Wie thuis sokken heeft die versleten zijn, mag ze gerust meebrengen naar de klas indien je ze niet meer nodig hebt. Dit mogen kindersokken maar ook sokken van volwassenen zijn. Hoe meer sokken hoe leuker het in de klas zal zijn. We gaan sokken aan de wasdraad hangen, sokken wassen, schilderen met sokken en nog zoveel meer...
De herfst is
daar! De voorbije 2 weken brachten we ook de herfst binnen in onze klas. We
deden heel wat activiteiten met herfstbladeren en herfstvruchten.
We leerden een
leuk liedje waarbij we de blaadjes moesten wegblazen en we keken van heeeeel
dichtbij naar de blaadjes. Welke kleur, vorm hebben ze.
Nadien mochten we
ze sorteren.
In de
nootjestafel konden we spelen met verschillende herfstvruchten en
keukenmateriaal. We hadden ook een ontdektafel vol met blaadjes waaronder
vanalles verstopt zat. Wij gingen op zoek en moesten het voorwerp op de prent
leggen.
We hebben een
herfstboom gestempeld met afwasborstels en mochten de okkernoten rollen door de
verf. Er was een ontdekdoos met heel wat spelletjes rond het thema herfst:
schaduwspel, woordspel, memory, lotto.
Tellen oefenden
we ook met de nootjes. Kortom te veel om op te noemen. Dus kijk maar mee naar
onze foto's!
Deze week kriebelde het van de kriebeldiertjes in onze klas. Jules had maandag een kriebelspinnetje mee naar de klas. We keken van heel dichtbij wat het spinnetje allemaal deed.
We besloten om buiten eens te gaan zoeken naar nog meer spinnetjes en andere kriebeldieren. We trokken onze jassen aan en namen enkele potjes met deksels mee. We deden er gras in en gingen op speurtocht. We vonden heel wat spinnen en spinnenwebben. Onder een steen vonden we pissebedden.
Plotseling werden onze handjes spinnen. Ze kropen overal. Op ons hoofd, onze knie, (Elke kleuter had 2 spinnetjes op zijn/haar hand). We zongen het liedje "er was eens een spin".
donderdag en vrijdag was het een trage, glibberige dag want we leerden over de slakken: slakken waarnemen, slakken boetseren, bewegen zoals een slak. Vrijdag gingen we dan op herfstwandeling. Wat een mooie zonnige dag!
Deze week leerden we de verschillende lichaamsdelen kennen. De juf vertelde het verhaal over de mama van Jules die hem overal kriebelde. Daarna was het onze beurt. Met een pluimpje kriebelden we aan verschillende lichaamsdelen. We mochten vertellen over een grote vertelplaat van Jules.
Op verschillende liedjes leerden we de lichaamsdelen nog beter kennen.
We deden voelspelletjes en er was ook een kijktafel met verschillende brillen, verrekijkers,...
De handen leerden we kennen door een handmassage. Onze handjes mogen elkaar geen pijn doen.
Samen op zoek naar de muziekknuffel! Waar hoor ik het muziekje....Van waar komt het geluid....Zoeken maar!
Knuffels zijn zacht. De begrippen hard en zacht kwamen veel voor deze week
en daarom hadden we een ontdektafel met zachte en harde spulletjes.
Scheuren maar....We leerden scheuren en mochten de stukjes in een zakje steken. Dit wordt de dikke buik van onze knuffel.
Onze groentetuin had ook aan een opknapbeurt nodig. Eens kijken hoe het zit met onze aardappelen, ajuinen en worteltjes die we vorig schooljaar hadden gezaaid.
Door de droogte waren de worteltjes niet gelukt maar we hadden wel genoeg aardappelen en ajuinen. Binnenkort soep??
We luisterden naar het verhaal "de knuffel van Lotte". Daarna vertelden de kleuters volop toen zij hun knuffel eens verloren hadden.
De begrippen op, onder, naast, voor en achter oefenden we met een stoel en een knuffelbeer.
Elke dag mag jullie kleuter zijn/haar knuffel meebrengen naar de klas. Gelieve de naam duidelijk te noteren op de knuffel. Elke dag wordt hij terug meegegeven naar huis.
Onze laatste week in de klas was er eentje om niet te vergeten. We mochten de verjaardag van Lotte en Zoé vieren en op woensdag was het een superleuke sportdag!
Kijk maar mee naar onze allerlaatste belevenissen.
Van de piraten gingen we naar de zee en het strand. Deze week hebben heel wat gespeeld met water en zand. We maakten ook een schuimtafel en mochten bellen blazen en terug proberen vangen.
Bij schrijfdans mochten we met natte sponsjes tekenen op het bord. Dit deden we adhv het lied "zandbergje"
We vierden deze week ook de verjaardag van Roan. Hij had een lekkere donutrups meegebracht! mmm....dat was smullen!
klik op onderstaande links om de foto's te bekijken.
Deze week gingen we het avontuur gaan opzoeken. Groot was onze verbazing toen er maandag een kist met touw er rond in onze kring stond. Van wie zou dit zijn? Wat zou erin zitten? De nieuwsgierigste onder ons konden het niet laten eens te piepen.
In schatkist vonden we een brief van piraat Toto. Zijn boot was stuk en nu moesten wij een nieuwe boot maken. 's nachts zou de piraat een kijkje komen nemen en kregen we een deel van de schat. Dus gingen we aan het werken. We vonden zelfs een echte vlag. We maakten ook een schatkist en een piratenhoed.
Dinsdagmorgen stond de schatkist er terug met daarin een grote schat en ook piratenkledij.
Natuurlijk hadden de kindjes zelf ook heel wat meegebracht. De sieraden verstopten we in de zandtafel om er daarna terug naar te zoeken. De kledij legden we bij de piratenboot.
Vrijdag was het schrijfdans. We deden de golven van de zee na. Nadien gingen we aan de slag met scheerschuim en verf. Dat vonden we superleuk. Binnenkort kan je ons kunstwerk zien aan de ramen van onze klas.
Om de week af te sluiten mochten we als echte piraatjes naar huis.
Thema van volgende week: gek van water en zand
Schip ahoi piet piraatjes
klik op onderstaande link om onze piratenavonturen te zien!
Deze week hadden we het
over mijn restaurantje. Het werd heel gezellig in onze klas.
Potten, pannen, borden,
bestek, servetten, vergieten, schorten,.... waren OVERAL te vinden, tot in het
kleinste hoekje!!!!
Onze POPPENHOEK werd een echt restaurant. (chez Jules ;-) )
Hier werd dagelijks! Jammie,
jammie,.... Soms werd het ook wel eens omgetoverd in een Italiaans restaurant
waar we met verschillende soorten pasta lekkere gerechtjes in elkaar boksten.
Ik heb hier alvast lekker gegeten, een echte aanrader!
Naast het koken leerden we hier ook de tafel correct dekken; bestek op de juiste
plaats, voorzien van borden, glazen, menukaarten,...
Gedurende dit thema konden
we ook in de rijsttafel kokkerellen. Dat vonden we superleuk.
Op de lichttafel konden we
spelen met gekleurde ijsblokjes en doorschijnende bekers.
We hebben een superleuke week achter de rug. Met als hoogtepunt onze uitstap naar de boerderij. Door op onderstaande link te klikken zie je al onze belevenissen.
Deze week waren we volop in de paassfeer. We deden heel wat leuke spelletjes met paaseieren: Spelen met een lied t is weer Pasen Sorteerspel met magneeteieren
een ei versieren met wasco en er nadien overschilderen
Spelen met een lied: rode stippen.
En nog zoveel meer...
Vrolijk versierde eitjes zoeken om de paasboom te versieren.
Wie heeft hetzelfde eitje dan mij??
De paashaas is geweest. We zoeken om het meest. Er liggen eitjes hier of daar, maar ik weet niet waar.
1 kleutertje werd geblinddoekt. Ondertussen mocht de paashaas een eitje verstoppen in 1 van de mandjes. Kan de kleuter het eitje vinden?
Door goed te luisteren kan hij weten waar de paashaas het verstopt heeft.
We deden een leuk zoekspelletjes. Zoek de figuurtjes in het ei! We moesten heel goed kijken hoor.
Woensdag lagen er eitjes van karton in ons klas. Maar hé...er zat iets in. Op paasmuziek gaven we het ei door. Wanneer het liedje stopte mocht dat kindje het ei open doen. oh het waren eitjes van chocolade. Dat werd smullen....We keken naar de kleur, wat erop stond en natuurlijk hoe ze smaakten.
Vrijdag was het zover. Ja hoor de paashaas is geweest. Onze mandjes waren gevuld met 3 grote eieren. De paashaas had ook iets op ons kriebelhuisje geschreven. Iedereen moest nog op zoek in de klas naar 2 kleine eitjes.
Even piepen door het sleutelgat. Misschien zien we de paashaas nog ;-)
In de lente verandert de natuur volop. Er groeien bloemen. De knoppen op de takken springen open en krijgen blaadjes en bloemen.
Bij de dieren worden er kleintjes geboren. Tijd dus om naar buiten te gaan...
In onze schooltuin gingen we op zoek naar bloemen. We zagen veel sneeuwklokjes en madeliefjes.
We namen dit stukje tak mee naar binnen en hebben het in een vaasje met water gezet. En ja hoor...na enkele dagen kwamen er mooie roze blaadjes uit de knoppen. De kleuters konden de evolutie elke dag zien in onze lentetafel.
We zijn een bloem die aan het groeien is.
Door de takken zagen we al enkele lammetjes huppelen.
Een bloem schilderen in een zakje. Hé onze handjes worden niet vuil.
Sorteeroefening: zet elk babydier bij de juiste mama.
Bloemetjes maken op onze lichttafel.
Tijdens schrijdans leerde kronkeltje ons de krullen van het lammetje te tekenen in scheerschuim.
Jules bracht ook wat wol mee naar de klas. Wie heeft er allemaal een wollen trui aan?
Mathieu mocht 3 kaarsjes uitblazen. Maar wat gek....die kaarsjes begonnen terug te branden. Het waren fopkaarsjes. Gelukkig stond iedereen paraat om te helpen.
Het eerste lentezonnetjes was van de partij. Daarom hebben we onze lekkere cake buiten opgegeten! mmm....
De juf maakte een spelletje waarbij we de verzorgingsproducten moesten tellen. Daarbij zochten we de wasknijper met hetzelfde aantal bolletjes.
Onze fijne motoriek tafel.
Tanden poetsen!!
In onze zelfgemaakte badkamer konden we ons volop uitleven.
Vrijdagnamiddag was het terug tijd voor schrijfdans. Kronkeltje de schrijfdanspop leerde ons golven maken. Zoals in bad. Met water en badschuim maakten we schuim op onze tafel en nadien mochten we golven maken met de badeendjes.
Deze week had Jules een koffer vol muziekinstrumenten meegebracht. We leerden de verschillende muziekinstrumenten (tamboerijn, triangel, handtrom, xylofoon, blokfluit, houtblok, ) kennen en leerden hoe we er op de juiste manier muziek mee konden maken. We hebben zelf een muziekinstrument geknutseld met kosteloos materiaal.
We luisterden naar het verhaal: Jules wil muziek en mochten zingen en praten in de microfoon.
We deden deze week verschillende muziekspelletjes: speel na wat de juf toont, geluidendobbelsteen (het instrument dat bovenaan op de dobbelsteen afgebeeld staat mocht 1 kleuter nemen en er iets moois op spelen), reactiespel met muziekinstrumenten, De juf vertelde een muzikaal verhaal over Robbie konijn. De kleuters konden zich voldoende uitleven en verder experimenteren met de muziekinstrumenten in onze muziekhoek. We hadden ook nog een memoryspel en een lottospel over muziekinstrumenten.
Welkom Mila June en Tiago + thema licht en donker/dag en nacht
Deze week mochten we 2 nieuwe peuters verwelkomen in ons klasje.
Welkom Mila June en Tiago!!
Nadat ze een symbooltje hadden gekozen was het al tijd om op stap te gaan naar het theater. Het ging over licht en donker en dit thema werkten we dan ook deze week uit. Jammer genoeg mochten we geen foto's nemen tijdens de voorstelling. Maar onze allerkleinsten hebben er volop van genoten en met veel aandacht gekeken naar het spektakel.
We hadden deze week een donkerhoekje met allemaal onze zaklampjes erin en ook de lichttafel was een groot succes. We knutselden een lichtje (knikkerschilderen of tekenen met wasco op kalkpapier) en leerden hoe we een lichtje kunnen zijn voor elkaar.
Zie hier onze avonturen.
Thema van volgende week: winter...ik kleed me warm aan.
Maandag = fruitdag ( geen koek !!!) Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes). Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.
Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op: donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag. Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes. Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen. En Jules doet natuurlijk ook mee!!