Een maand geleden deden we mee aan de wedstrijd van Kaatje. Iedereen deed enthousiast mee en gaven het beste van zichzelf. We schuddebolden er op los. Maar helaas wonnen we niet het bezoek van Kaatje. We kregen wel een leuke videoboodschap van haar om ons te feliciteren en kregen het voorleesboek van Kaatje toegestuurd.
Wie loopt er nu niet graag op kousevoetjes thuis rond??? Wij deden het in de klas. We werkten het thema "op kousevoetjes" uit.
We begonnen met het waarnemen van onze eigen sokken. Er waren heel leuke en kleurrijke kousjes bij. Ook sokken met streppen, stippen of zelfs 2 verschillende
Bedankt aan iedereen die sokjes heeft meegebracht. We hadden er zeker voldoende.
Rond sokjes konden we heel wat doen
Dezelfde sokken bij elkaar leggen
stempelen met gevulden sokken
sokken rangschikken van kort naar lang
sokken wassen
een kleurenspel met sokken.
Ook in de herfsttafel lagen sokken. Deze konden we vullen met allerlei nootjes. In de lange sokken konden veel nootjes, in de korte weinig.
Jules had ook een gaatje in zijn sok. Wat kunnen we daar aan doen?? De kindjes kwamen op het idee om de sok te naaien. Gelukkig had de juf naald en draad bij.
Nadat we de nieuwe kindjes verwelkomd hadden, gingen we aan de slag met pompoenen. Jules had heel wat pompoenen meegebracht uit de tuin van zijn opa. Er waren niet enkel oranje maar ook groene pompoenen. En zelfs een groene pompoen met oranje vlekken. Er was een heel kleintje bij en eentje met een lange steel.
Kortom de begrippen: dik/dun, lang/kort, groot/klein werden deze week volop geoefend. En zo leerden we ook de kleur oranje kennen.
Wie thuis sokken heeft die versleten zijn, mag ze gerust meebrengen naar de klas indien je ze niet meer nodig hebt. Dit mogen kindersokken maar ook sokken van volwassenen zijn. Hoe meer sokken hoe leuker het in de klas zal zijn. We gaan sokken aan de wasdraad hangen, sokken wassen, schilderen met sokken en nog zoveel meer...
De herfst is
daar! De voorbije 2 weken brachten we ook de herfst binnen in onze klas. We
deden heel wat activiteiten met herfstbladeren en herfstvruchten.
We leerden een
leuk liedje waarbij we de blaadjes moesten wegblazen en we keken van heeeeel
dichtbij naar de blaadjes. Welke kleur, vorm hebben ze.
Nadien mochten we
ze sorteren.
In de
nootjestafel konden we spelen met verschillende herfstvruchten en
keukenmateriaal. We hadden ook een ontdektafel vol met blaadjes waaronder
vanalles verstopt zat. Wij gingen op zoek en moesten het voorwerp op de prent
leggen.
We hebben een
herfstboom gestempeld met afwasborstels en mochten de okkernoten rollen door de
verf. Er was een ontdekdoos met heel wat spelletjes rond het thema herfst:
schaduwspel, woordspel, memory, lotto.
Tellen oefenden
we ook met de nootjes. Kortom te veel om op te noemen. Dus kijk maar mee naar
onze foto's!
Deze week kriebelde het van de kriebeldiertjes in onze klas. Jules had maandag een kriebelspinnetje mee naar de klas. We keken van heel dichtbij wat het spinnetje allemaal deed.
We besloten om buiten eens te gaan zoeken naar nog meer spinnetjes en andere kriebeldieren. We trokken onze jassen aan en namen enkele potjes met deksels mee. We deden er gras in en gingen op speurtocht. We vonden heel wat spinnen en spinnenwebben. Onder een steen vonden we pissebedden.
Plotseling werden onze handjes spinnen. Ze kropen overal. Op ons hoofd, onze knie, (Elke kleuter had 2 spinnetjes op zijn/haar hand). We zongen het liedje "er was eens een spin".
donderdag en vrijdag was het een trage, glibberige dag want we leerden over de slakken: slakken waarnemen, slakken boetseren, bewegen zoals een slak. Vrijdag gingen we dan op herfstwandeling. Wat een mooie zonnige dag!
Deze week leerden we de verschillende lichaamsdelen kennen. De juf vertelde het verhaal over de mama van Jules die hem overal kriebelde. Daarna was het onze beurt. Met een pluimpje kriebelden we aan verschillende lichaamsdelen. We mochten vertellen over een grote vertelplaat van Jules.
Op verschillende liedjes leerden we de lichaamsdelen nog beter kennen.
We deden voelspelletjes en er was ook een kijktafel met verschillende brillen, verrekijkers,...
De handen leerden we kennen door een handmassage. Onze handjes mogen elkaar geen pijn doen.
Samen op zoek naar de muziekknuffel! Waar hoor ik het muziekje....Van waar komt het geluid....Zoeken maar!
Knuffels zijn zacht. De begrippen hard en zacht kwamen veel voor deze week
en daarom hadden we een ontdektafel met zachte en harde spulletjes.
Scheuren maar....We leerden scheuren en mochten de stukjes in een zakje steken. Dit wordt de dikke buik van onze knuffel.
Onze groentetuin had ook aan een opknapbeurt nodig. Eens kijken hoe het zit met onze aardappelen, ajuinen en worteltjes die we vorig schooljaar hadden gezaaid.
Door de droogte waren de worteltjes niet gelukt maar we hadden wel genoeg aardappelen en ajuinen. Binnenkort soep??
We luisterden naar het verhaal "de knuffel van Lotte". Daarna vertelden de kleuters volop toen zij hun knuffel eens verloren hadden.
De begrippen op, onder, naast, voor en achter oefenden we met een stoel en een knuffelbeer.
Elke dag mag jullie kleuter zijn/haar knuffel meebrengen naar de klas. Gelieve de naam duidelijk te noteren op de knuffel. Elke dag wordt hij terug meegegeven naar huis.
Maandag = fruitdag ( geen koek !!!) Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes). Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.
Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op: donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag. Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes. Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen. En Jules doet natuurlijk ook mee!!