Over mijzelf
Ik ben Nele
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is studente Baso LO-BR aan de KHK Turnhout.
Ik ben geboren op 04/02/1991 en ben nu dus 33 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Foto
Inhoud blog
  • Foto's De Menuut
  • De Menuut
  • Vervolg lessen recreatie-entertainment (6)
  • Vervolg lessen recreatie-entertainment (5)
  • Specialisaties
    Categorieën
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nele's blog

    24-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment (5)
    Woensdag 23 maart 2011
    Vandaag stond heel de dag in het teken van onze optie.
    In de voormiddag kregen we les van Isabelle.
    In de namiddag gingen we eens een kijkje nemen in Tilburg.

    Voormiddag
    Isabelle liet ons al meteen afzien met een opwarming. Een opwarming die werkt in golven zodat de eerste vertrekt en de volgende mag vertrekken wanneer de eerste terugkeert. We kregen enkele opdrachtjes die we moesten uitvoeren tijdens de opwarming.
    Na de opwarming kregen we een deeltje acrobatie. We moesten aan Isabelle de goede pomphouding laten zien. Vanuit deze pomphouding moesten we enkele zaken kunnen tonen bv. het spelen met de schouders, het kantelen van het bekken, het uitduwen in de schouders. Ook een andere oefening vanuit de pomphouding was dat de andere twee studenten je in handstand zette. Belangrijk was wel dat je schouders het scharnierpunt was en dat de vormspanning werd behouden.
    Over vormspanning gesproken, ook hierover hebben we het even gehad en hebben we enkele oefeningen gezien. Zo moesten we in ruglig gaan liggen en moesten individueel of met een partner enkele opdrachtjes uitvoeren.
    Een tweede deeltje dat we bij acrobatie zagen waren enkele overdraagoefeningen. Zo moesten we per twee met de ruggen tegen elkaar gaan staan, één van de twee ging door de benen en schepte de tweede persoon op zijn rug. De handen werden dan op de grond geplaatst zodat de persoon in handstand af terug op zijn voeten staat. Ook werd de oefening omgekeerd uitgevoerd, de ene persoon deed handstand. Deze werd geschept en werd met zijn voeten op de grond gezet.
    De overdraagoefeningen zorgden wel voor wat problemen maar hoe meer we het deden, hoe beter het lukte en hoe leuker het werd.
    Ook kregen we de opdracht om vliegtuigje te doen. Ieder van ons had dit al wel eens gedaan maar toen we het moesten tonen aan Isabelle lukte het toch niet zoals het hoorde. Zij gaf ons enkele tips zodat het toch zou lukken.

    Na de pauze kregen we een nieuwe circustechniek aangeboden namelijk de trapeze. We hadden hier wel wat angst voor want we zijn niet zo voor hoogtes. Maar Isabelle had de oefeningen simpel gehouden en ook de hoogte viel nog mee.
    We kregen enkele kennismakingsopdrachtjes voor aan de trapeze bv. moesten we er opgeraken naar keuze, even zitten en er afgeraken naar keuze. Daarna kregen we dezelfde oefening maar moesten we op een bepaalde manier er afgaan, de manier dat we hier zagen was de manier die we altijd moeten toepassen. Dit is de makkelijkste en veiligste manier.
    We deden al een eerste figuur aan de trapeze namelijk de ster. Op het eerste gezicht niets moeilijk aan tot je het zelf moet doen dan moet je wel een klikje maken en tegen je zelf zeggen 'ik kan het'.
    Ook werd de trapeze hoger gehangen en moesten we er aan gaan hangen. We moesten schommelen maar zo schommelen dat we onze benen en tenen gestrekt hielden en dat we ook gebruikt maakten van de zwaartekracht.

    Op het einde van de les deden we enkele stretchoefeningen om te voorkomen dat de stijfheid de bovenhand zou nemen. Dit heeft wel een beetje geholpen maar ik voelde toch wat stijheid in spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had.

    Namiddag
    Om 13 uur werden we aan het onthaal van de Agora verwacht. Er kwam een mevrouw ons ophalen waarmee we naar Tilburg zouden gaan. De mevrouw was Rica en was een grote naam binnen de circuswereld in Vlaanderen. Zij is één van de oprichters van de circusscholen in Vlaanderen maar heeft ook bekendheid in Nederland. Zij heeft zelf ook lesgeven in de school waar we naar waar we gingen.
    De Fontys hogeschool voor de Kunsten, gelegen in Tilburg heeft verschillende opleidingen. Bv. drama, dans, theater, rock, beeldende kunsten, ... maar ook circus: de volledige naam 'Academy for circus and performance art'.
    We gingen eerst naar het schoolgebouw. Daar werden we ontvangen door Dorien, een vroegere collega van Rica. Zij leidde ons rond door de school en liet ons de verschillende opleidingen zien. We zagen studenten ballet dansen maar ook jazz en modern. We kregen een blik in de ateliers, hoorden allerlei muziekinstrumenten, ... We gingen ook langs bij de directeur van de school, het was een fijne ontmoeting en hij vertelde ons wat zijn plannen waren met de school. Hij had ook nog plannen voor de toekomst die hij graag zou verwezelijken.
    We namen afscheid van Dorien, de directeur en van de school. Maar we gingen nog niet naar huis.
    We brachten een bezoek aan de circustent die aangekocht was door de school en werd gebruikt als oefenterrein voor de studenten.
    We hadden geluk er waren studenten aan het trainen. We zagen: een jongleur, een meisje met diabolo's, meisjes aan de trapeze, een jongen aan de chinese paal, studenten op de trampoline, ... Ook was er een groep studenten die gezamelijk acrobatie kregen.
    Elke techniek heeft zijn eigen docent. Zo had de jongen aan de chinese paal zijn eigen docent maar ook de studenten op de trampoline als de meisjes aan de trapezes werden begeleidt door een docent.

    Voor mensen die een kijkje willen nemen op de site: http://www.fontyshogeschoolvoordekunsten.nl/Academy_for_Circus_and_Performance_Art.aspx

    Zo, deze dag in het teken van de optie recreatie-entertainment zat er op.
    Volgende les gaan we verder met de trapeze maar wat er verder op het programma staat blijft een verrassing zowel voor mij als voor jou.

    Jij ook even benieuwd als ik? Blijf dan zeker mijn blog volgen!!
    Tot snel!

    24-03-2011 om 00:00 geschreven door Neletje


    17-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Specialisaties
    Jongleren met balletjes
    Materiaal:

    Ik heb drie jongleerballetjes.

    Wat kon ik voor ik aan de optie begon:
    - cascade
    - twee balletjes met dezelfde hand afwisselend omhoog gooien

    Doelstellingen:
    - nieuwe trucs aanleren
    - wanneer het balletje valt niet in paniek te schieten maar op een originele manier dit proberen op te lossen
    - oefenen, oefenen, oefenen, ...

    Diabolo
    Materiaal:

    Ik ben in bezit van een diabolo maar ik ga een nieuwe diabolo aanschaffen want deze die ik nu heb is een te kleine diabolo om op deze leeftijd trucs mee te kunnen doen.

    Wat kon ik voor ik aan de optie begon:
    - op een basismanier de diabolo aandraaien
    - gewoon opgooien en opvangen

    Doelstellingen:
    - een nieuwe diabolo aankopen
    - nieuwe trucs aanleren
    - oefenen, oefenen, oefenen, ...

    17-03-2011 om 00:00 geschreven door Neletje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment (4)
    Woensdag 16 februari 2011
    Na een lange tijd met andere verplichtingen zoals examens afleggen, vakanties, ... is het weer tijd om de lessen recreatie-entertainment te hervatten. Wat was dit lang geleden...
    Fred kwam ons vandaag weer lesgeven.
    Vandaag kwam het performance-deeltje meer aan bod dan de andere deeltjes.
    Zo kregen we al een van onze eerste opdrachten. We kregen een bord, in circustermen een chinees bord. We moesten er andere functies in zien. Dit was iedereen verschillend. Zo werden er nieuwe functies gegeven bijvoorbeeld: een stuur van een auto, een voetbal, een handtas, een horloge. We konden wel nieuwe functies blijven verzinnen maar dat was Fred zijn bedoeling niet. Uit de verscheidende nieuwe functies moesten we 3 functies verder uitdiepen. Dit kon zijn met een specifieke beweging of een bepaalde zin. Dit werd dat samengeplakt met de uitgediepte functies van een tweede persoon. Zo kregen we een bewegingsketting die we dan voor de groep moesten opdragen. Hier kregen we dan feedback op zodat we een zicht hadden hoe de groep het had ervaren.
    In begin van deze opdracht leek het een vreemde oefening maar wanneer we zelf het resultaat zagen, waren we best geschrokken van wat we in korte tijd in elkaar hadden gestoken.

    Ook leerden we improviseren en orgineel te zijn. Zo kregen we met de groep een doekje en dit doekje moest naar de overkant geraken maar dit mocht niet zo maar. Zo kregen we bijvoorbeeld de opdracht: met 4 handen en 4 voeten. We moesten dus gaan zoeken naar een mogelijke en haalbare oplossing.

    We leerden ook nog enkele technieken wat in theater/circus redelijk veel aan bod komen. We leerden spiegelen, vechttechnieken en we zagen ook verschillende vormen van de clownsklap. De vechttechnieken en clownsklap zagen er zeer echt uit maar als je de truc weet dan is het leuk om het zelf te doen en anderen aan het schrikken te brengen.

    Na al het doen en zelf uit te proberen was er ook nog een klein stukje theorie dat Fred ons gaf. Het ging over creativiteit. Hij vertelde ons meer over de verschillende soorten creativiteit. Ook zagen we hoe we moeten coachen.

    Een volgeplande les met allerlei verschillende opdrachten zat er weeral op.
    Benieuwd wat er de volgende les gepland staat!!

    Woensdag 16 maart 2011
    Vandaag een nieuwe woensdag dus een nieuwe les recreatie-entertainment.
    Aangezien dat Nick stage heeft, waren we nog maar met twee studenten.
    Dat valt natuurlijk te begrijpen als je in totaal maar met 3 bent.

    De lesgever was weer Fred, zijn laatste keer dat hij kwam. Dat kregen we te horen op het einde van de voormiddag.
    Ergens wel jammer want hij deed dat echt goed. Hij is echt iemand die met passie zijn vak doet.. Pracht mens!

    De eerste twee uren hielp Fred ons verder met onze specialisaties. Zo leerde hij mij trucs aan voor de diabolo en het jongleren met balletjes.
    Het ging er rustig aan toe. Iedereen mocht op eigen tempo oefenen en wanneer we vragen hadden mochten we steeds stellen. Fred hielp ons dan graag verder. Zo ken ik nu enkele trucs die ik kan uitvoeren op de show. Het wordt enkel nog oefenen... Want tussen kennen en kunnen is er nog een groot verschil. Maar ik heb nu de basis, ik heb zo goed als het materiaal dus ik kan beginnen oefenen, oefenen, oefenen, ... en jawel oefenen!!

    De twee uren na de pauze kregen we van Fred enkele casussen die we moesten oplossen. De bedoeling hiervan was dat we verder gingen nakijken over circusmateriaal. Dat we het circusmateriaal van uit een andere kijk gingen gebruiken.
    We kregen enkele totaal verschillende doelgroepen die we dan met circusmateriaal moesten kunnen bezighouden.
    Zo waren de doelgroepen: kaderpersoneel van een bedrijf, rolstoelgebruikers, minder motorische, ...
    We moesten voor deze doelgroepen oefeningen en opdrachten zoeken waardoor ze wel met circusmateriaal bezig zijn maar niet met de techniek.
    Eerst leek dit ons niet zo heel moeilijk maar toen we opdrachten moesten zoeken voor kaderpersoneel was de inspiratie uitgeput en konden we moeilijk tot een opdracht komen. Uiteindelijk heeft Fred ons dan op weg gezet waardoor we toch een voorbeeld konden bedenken.

    Volgende week...
    Voormiddag les recreatie-entertainment.
    Namiddag werkbezoek Tilburg.
    Ik ben benieuwd!

    Ik hou jullie op de hoogte!

    17-03-2011 om 00:00 geschreven door Neletje


    16-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment (3)
    Woensdag 15 december 2010
    Een nieuwe week... Een nieuwe les...
    Vandaag zagen we Fred terug. Fred is de gastdocent die ons de eerste les meenam in de wereld van het circus.
    De eerste twee uren zaten we in de expressieruimte en zagen we verschillende oefeningen die met clownerie te maken hebben. De twee laatste uren zaten we in de sporthal en gingen we verder met de stelten en zagen we nieuwe jongleertrucs.
    In de eerste twee uren zagen we oefeningen over clownerie in de expressieruimte. Zo leerde Fred ons enkele regels die toegepast worden tijdens de clownerie op een spelende wijze. De eerste regel is fixeren, de oefening die we hierbij deden was dat Fred lawaai maakte en we moesten hem drie seconden aankijken en weer verder wandelen. Het fixeren kan ook de 3-secondenregel genoemd worden. De tweede regel was het incasseren, bij deze oefening werden er balletjes naar elkaar gegooid. Als je een balletje liet vallen, keken de anderen eerst drie seconden naar het balletje en daarna drie seconden naar u. Zo moest je de blikken van de anderen ondergaan, dit noemt men incasseren. De derde regel die we zagen was het delen met het publiek/medespeler. Je moet je gevoelens kunnen overbrengen aan het publiek waardoor deze zich kunnen inleven in jouw personage.
    In het begin van het stukje clownerie was het moeilijk om niet in de lach te schieten, je te concentreren maar naarmate de oefeningen vorderden en je wist wat er van je verwacht werd, lukte de oefeningen beter. Een oefening dat we deden, was dat we ons moesten terug inleven in het 5-6 jarig kind en met de ogen van het 5-6 jarig kind het expressielokaal opnieuw ontdekken. Dit was in begin moeilijk omdat je weet wat het materiaal is en waarvoor het dient maar wanneer je echt in je rol zat, ging dit best makkelijk.
    Na de pauze gingen we naar de sporthal. Daar maakten we een opstelling voor de stelten. We bonden allemaal onze stelten aan en Fred hielp ons recht. We stonden met zijn allen tegelijkertijd op stelten en dit was wel een spannend gevoel omdat je weet dat je met de anderen rekening moet houden. We moesten alles uitproberen met de stelten en daarom zette Fred muziek op zodat we sneller zaken ging uitproberen. We stapten met grote passen, kleine passen, zijwaartse passen, vooruit, achteruit, hoge knieën, handen op de knieën, ... Omdat ik niet zo'n danser ben en ik me nog niet helemaal veilig voelde op de stelten vond ik het een moeilijke oefening en moest Fred me steeds aanmoedigen om iets anders te proberen. Uiteindelijk lukte er wel enkele zaken waardoor mijn zelfvertrouwen wat sterker werd. We hebben een opdracht gekregen om een act te doen in de Agora van de school op stelten dus daarom is het belangrijk dat we vertrouwd raken met de stelten. We liepen ook nog over een dikke valmat met onze stelten aan. Dit is niet zo'n makkelijke opdracht omdat je met je knieën hoog moet opstappen en veel steun zetten op het andere been. Ook is de valmat zachter waardoor het moeilijker stappen wordt. We hebben ook nog eens moeten landen en recht staan met hulp en ook eens moeten landen zonder hulp. Dit lijkt moeilijker dan het er uitzien, het is gewoon de durf die je nodig hebt... Voor de act moeten we nog wel eens gaan samen zitten want we moeten nog een thema zoeken, kleren (laten) maken, inoefenen, ...
    Na de stelten kregen we ook nog wat jongleertips. We moesten even aan Fred laten zien hoe we jongleerden en hij gaf feedback op omze manier van jongleren. Daarna gaf hij enkele trucs zoals de omgekeerde cascada, de pilaar. Zo kunnen we thuis aan de slag met oefenen.
    Zo zat de les erop en namen we voor een tijdje afscheid van Fred want de volgende les is pas na de kerstvakantie en na de examens...
    Dus dit wordt uitkijken naar de volgende les... Ik ben benieuwd wat er dan op het programma staat!

    16-12-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    09-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment (2)
    Woensdag 01 december 2010
    Vandaag een nieuwe les...
    Ik was benieuwd wat er vandaag op het programma stond.
    De gastdocente was Isabelle. De eerste indruk van haar was dat ze vrij streng overkwam. Maar dit veranderde naarmate de les vorderde.
    De les had als deelopdrachten: acrobatie, circustechieken en performance (opspannen / ontspannen).
    In het eerste deel van de les kwam acrobatie aan bod. Ook werd hier al even gewerkt met opspannen en ontspannen omdat dit in de acrobatie ook van belang is. We leerden wat hang-tegenhang was en deden hier verschillende oefeningen rond. Een voorbeeld van hang-tegenhang is de dijsteun. Bij de dijsteun is er een onderpartner en een bovenpartner. De onderpartner gaat zo staan zodat de bovenpartner op de dijen van de onderpartner kan gaan staan. Zo krijgen we een balans die uitgevoerd wordt door twee personen. Isabelle leerde alles stap voor stap uit zodat het voor ons haalbaar bleef. Na veel oefenen en proberen lukte het al vrij goed.
    Ook zagen we de schoudersteun, dit is wanneer de bovenpartner in de nek gaat zitten van de onderpartner. De techniek om op de schouders te kunnen gaan zitten is belangrijk dat deze goed uitgevoerd wordt. Zo ondervindt de bovenpartner als de onderpartner weinig last. Ieder van ons mocht eens bovenpartner zijn om de techniek uit te voeren en ook onderpartner zijn om aan te voelen wat het geeft als iemand in je nek zit.
    Na de acrobatie kwam het stukje circustechnieken. Deze week kwamen de ton en de rolla bolla aan bod. Ik had beide zaken nog nooit gedaan dus ik was wel benieuwd wat dat ging geven. De ton had ik redelijk snel onder de knie, het naar voor stappen lukte vrij goed. Het naar achter stappen was iets moeilijk maar dat lukte ook na even proberen. Ook zagen we rolla bolla, het is een circustechniek waarbij een plank op een rol ligt. Ook deze techniek mochten we oefenen, al lukte me dit iets minder snel. Om één of andere reden sta ik toch niet gerust op de rolla bolla. Nadat het me enkele malen toch gelukt was, kreeg ik wat meer zelfvertrouwen. Maar deze circustechniek zal niet één van mijn favorieten worden...
    In het volgende lesdeeltje zagen we performance, onder meer het deeltje opspannen en ontspannen. De oefeningen die we deden waren meestal per twee. De ene persoon voerde de oefening uit en de andere persoon onderging de oefening. De persoon die onderging moest zich zo ontspannen mogelijk zijn. De andere persoon kon de schouders masseren, de hals masseren, de armen en de benen laten ontspannen. Wanneer de reeks erop zat werd er van functie gewisseld. En werd degene die uitvoerde nu degene die onderging. De hele reeks werd herhaald en de les werd op deze manier ook afgesloten.
    De volgende les gaan we verder met dezelfde zaken die we vandaag gedaan hebben... Ik ben benieuwd wat er ons nog te wachten staat!

    Woensdag 08 december 2010
    Vandaag kwam Isabelle ons weer doceren.
    Het lesverloop was als volgende: relaxatie / meditatie, acrobatie en circustechnieken.
    Bij het gedeeltje relaxatie werden er oefeningen gedaan zowel op individueel niveau, als per 2 of per 4. De oefeningen die we deden zorgden er automatisch voor dat we ons ontspanden. Bij de individuele oefeningen moesten we extreme houdingen opzoeken door steunpunten met de grond weg te nemen zoals een hand, een knie, ... Bij de oefening per 2 moest de ene persoon zijn gewicht geven aan de andere persoon. En beetje bij beetje werd het gewicht voor van de persoon zelf. Bij de oefening per 4 (de hele groep dus) stonden we recht en moesten we ons gewicht verliezen en verder uitlopen. Hierin kon veel gevarieërd worden zoals de manier van vallen, manier van organisatie, ...
    Bij het deeltje acrobatie zagen we de technieken van de vorige les. De dijsteun werd opnieuw herhaald, Isabelle was verbaasd dat dit vrij meteen goed ging. Ze vroeg zich of of we tussendoor hebben kunnen oefenen maar dit was niet het geval. Zo hebben we ook meteen de boeg gezien. Het is ook een balans maar nu kijken de beide personen naar dezelfde richting in plaats van naar elkaar. Ook hebben we nog enkele leuke oefeningen gezien waarbij je toch bezig bent met acrobatie zoals enkele clowneske vormen als de duizendpoot, de olifant, mama-baby-aap.
    Bij het deeltje circustechnieken mochten we nog kort oefenen op de ton. Maar vandaag was het vooral de rolla bolla waarop werd verder gegaan. Ook kregen we kort bezoek van het departementshoofd, dit was wel even spannend. Ze was verbaasd wat we al allemaal hadden geleerd op enkele maanden tijd. Op de rolla bolla zagen we verschillende opstapmogelijkheden. Zo kan je opstappen zodat je als een skater staat maar ook kan je opstappen zodat je net op een surfplank staat. Ook zagen we nog enkele andere grensverleggende zaken. Op de rol werd de plank in evenwicht gelegd en dan moest je met beide voeten samen op de plank springen. Dit leek in begin heel gevaarlijk en eng maar eigenlijk was er niets aan. Je moet het alleen eerst durven en dan lukt het wel. We deden ook nog een oefening met een plank op de ton. Dit leek ook al zo spectaculair maar eigenlijk ziet het er moeilijker uit dan het is. Het moeilijke eraan is het op de plank springen en af te plank springen.
    We zagen vandaag ook een nieuwe circustechniek: stelten!! Het zijn niet de stelten die we kennen van vroeger, niet die stelten die je onder je armen steekt... Daar had ik al wel eens opgestaan maar op die echte stelten nog niet. Deze stelten zijn stelten waarbij enkel de voet vast hangt aan de stelt. Je hebt je handen vrij om andere zaken te doen. De eerste keer werden er twee personen op de stelten gezet, de andere twee wandelen met hen mee om hen te helpen. Zo wordt er ook gewisseld van rol. Het is niet makkelijk om te landen dus dit hebben we nog enkele keren geoefend. Het is ook wel een kwestie van spieren trainen want ik voelde mijn spieren al na een kwartier op stelten, wat moet dit dan zijn als je twee uur op zo'n stelten staat...
    Volgende les gaan we normaal verder met de stelten en dan is het de bedoeling dat we met zijn vier tegelijkertijd op stelten staan en zo door elkaar lopen. Dat wordt spannend!!

    09-12-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    11-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment
    Woensdag 27 oktober 2010
    Vandaag was het de tweede praktijkles.
    We gingen verder met de lesonderwerpen van de eerste praktijkles: performance (theater) en circustechnieken.
    Ook was er een andere gastdocent. Kris Hoeylaerts is gediplomeerd leraar lager onderwijs en niet-confessionele-zedenleer
    en als circusdocent afgestudeerd aan de Brusselse circusschool. Hij heeft een eigen circusschool 'Circus Locorotondo'. Kris geeft ook les in andere circusateliers in Vlaanderen zoals: Cirkus in Beweging (Leuven) en 't Sirk (Mol).

    We deden weer enkele spelletjes rond performance maar omdat Kris meer circustechnisch aangelegd is ging er meer tijd van de les in het deel circustechnieken.
    Zo zagen we de volgende circustechnieken: jongleren met balletjes, diabolo, éénwieler.
    Bij het jongleren kon ik alleen de basis jongleren met drie balletjes (cascada). In de les hebben we ook de omgekeerde cascada, de tennis, de shower gezien. Zo kunnen we thuis verder aan de slag. Diabolo heb ik vroeger wel eens gedaan maar dat bleef maar bij snelheid maken, in de lucht gooien en terug opvangen. In de les hebben we de trapeze gezien. Deze truc kunnen we op twee manieren uitvoeren en zo kunnen we hier ook mee verder aan de slag.
    Met de éénwieler had ik totaal geen ervaring. Dus ik keek er langs de ene kant wel naar uit maar langs de andere kant ook niet...
    Uiteindelijk viel het redelijk goed mee en ik heb al enkele meters alleen kunnen fietsen. Dit is nu is echt een techniek dat je leert met vallen en opstaan! Dit wordt dus nog veel oefenen geblazen!!

    De tweede praktijkles zat er vroeger op dan voorzien omdat Kris ergens anders les moest gaan geven en hij daarvoor nog een einde moest rijden.

    Volgende praktijkles gaan we weer verder op dezelfde lesonderwerpen en zullen we enkele circustechnieken herhalen en enkele nieuwe circustechnieken zien. Laat maar komen...

    Woensdag 10 november 2010
    De tweede theorieles... Deze les duurde twee uur.
    We moesten vijf ideeën van spelen uitwerken. En deze werden op beurt besproken in onze groep. De positieve en negatieve zaken werden aangehaald. Ook moesten we individueel een top 3 maken. Ik was verbaasd dat ieder van de groep wel een idee van mij in zijn/haar top 3 had zitten. Er waren 15 ideeën en toch steeds een idee van mij in elke individuele top 3...
    Uit de 15 ideeën (5 ideeën per persoon) en individuele top 3's moesten we nu een basis nemen voor ons eigen gezamelijk spel dat we moeten organiseren. Er werd gebrainstormd, zaken toegevoegd, zaken verwijderd, ...
    Na al die denkactiviteiten zijn we er toch uitgeraakt en kreeg ons spel vorm. We hebben een naam, we hebben verschillende rondes. Nu staat de uitwerking van de verschillende rondes op het programma voor thuis. Elke persoon heeft twee rondes die hij/zij verder gaat uitwerken. We gaan dan later samenkomen en de rondes overlopen. Zo kunnen er opmerkingen gegeven worden en/of worden de rondes goedgekeurd.

    De volgende les is een praktijkles... Maar pas binnen enkele weken.
    Ik ben benieuwd wat we nog allemaal gaan mogen doen.
    Ik hou jullie op de hoogte!

    11-11-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    21-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste lessen recreatie-entertainment

    Woensdag 6 oktober 2010
    Vandaag de allereerste les recreatie-entertainment.
    Op het programma: twee uur circustechnieken en twee uur performance (theater).
    Ik keek er wel naar uit wat er ons allemaal te wachten stond...
    Er was een gastdocent die ons meer kwam vertellen over het hele gebeuren. De gastdocent Fred is iemand van Cirkus in Beweging en is docent 'Begeleider in de Circuskunsten', ook is hij gespecialiseerd in circustheater.
    Tijdens de uurtjes circustechnieken werkten we met flowersticks, Chinese borden, lasso, ...
    Het was een leuke kennismaking met de technieken. Ik had al wel eens eerder met de Chinese bordjes gewerkt maar dat je daar zoveel mee kon doen dat wist ik niet. Met de flowersticks had ik weinig ervaring dus het duurde wat langer voor ik hiermee weg was maar dit lukte ook vrij snel. Met de lasso had ik meer problemen, ik kreeg de techniek maar niet echt onder de knie. En wanneer ik de techniek beet had, geraakt de lasso weer verstrengeld.
    Na de twee uren circustechnieken kwamen de twee uurtjes performance (theater). Ik had totaal geen idee wat er in deze les ons te wachten stond...
    We deden allerlei spelletjes om zo de ruimte te leren gebruiken, spelletjes om je te durven tonen in groep, spelletjes om je in een rol in te leven, ...

    Na een voormiddag zat de eerste les recreatie-entertainment erop. Het was een fijne kenningsmaking met de optie, de docente en de gastdocent.
    Op naar de volgende les...!

    Woensdag 20 oktober 2010
    Vandaag een nieuwe les... Het was een theorieles.
    De eerste twee uur richtten we ons op het deel 'Spel'. We zagen wat er allemaal bij komt kijken als we een spel in elkaar willen steken. Op het einde van deze twee uur kregen we een opdracht. We moeten een spel organiseren voor een twintig à dertigtal mensen. Zo gingen we individueel brainstormen over allerlei spelideeën. We maakten een oplijsting met wat te haalbaar was, wat te moeilijk was en wat een mix van beide had. Met deze oplijsting moeten we thuis aan de slag en vijf ideeën uitwerken tegen de volgende theorieles.
    De laatste twee uur kregen we meer uitleg over multimedia. We zagen allerlei voorbeelden van filmpjes, kregen meer uitleg over youtube. Ook kregen we de opdracht om een blog te maken. Hierop kunnen we dan onze ervaringen, evoluties, opmerkingen op kwijt. Met gevolg: deze blog als resultaat!!

    Ook deze theorieles zat erop...
    De volgende les zat weer een praktijkles zijn... Ben benieuwd!

    21-10-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    20-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat meer over mezelf...
    Hey allemaal!

    Ik ben Nele.
    Ik ben studente aan de KHK Turnhout en volg de opleiding Bachelor Secundair Onderwijs Lichamelijke Opvoeding-Bewegingsrecreatie.
    In het tweede jaar wordt er van je verwacht een keuze te maken tuseen indoor, outdoor of recreatie-entertainment.
    Omdat de optie recreatie-entertainment me al langer aansprak, heb ik eigenlijk geen moment getwijfeld om dan deze optie te nemen.
    Maar omdat ik nog enkele vakken in het eerste jaar heb, was het even afwachten of ik de optie wel kon doen.
    Ik volg dit jaar enkel de theorielessen, de stages doe ik volgend jaar.

    Ik wens jullie veel plezier met het lezen en het volgen van mijn blog!!

    Lieve groetjes!

    20-10-2010 om 00:00 geschreven door Neletje




    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 18/10-24/10 2010

    Externe links
  • Circus Centrum
  • Cirkus in Beweging
  • Circus Locorotondo

  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs