Over mijzelf
Ik ben Nele
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is studente Baso LO-BR aan de KHK Turnhout.
Ik ben geboren op 04/02/1991 en ben nu dus 33 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Foto
Inhoud blog
  • Foto's De Menuut
  • De Menuut
  • Vervolg lessen recreatie-entertainment (6)
  • Vervolg lessen recreatie-entertainment (5)
  • Specialisaties
    Categorieën
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nele's blog

    09-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment (2)
    Woensdag 01 december 2010
    Vandaag een nieuwe les...
    Ik was benieuwd wat er vandaag op het programma stond.
    De gastdocente was Isabelle. De eerste indruk van haar was dat ze vrij streng overkwam. Maar dit veranderde naarmate de les vorderde.
    De les had als deelopdrachten: acrobatie, circustechieken en performance (opspannen / ontspannen).
    In het eerste deel van de les kwam acrobatie aan bod. Ook werd hier al even gewerkt met opspannen en ontspannen omdat dit in de acrobatie ook van belang is. We leerden wat hang-tegenhang was en deden hier verschillende oefeningen rond. Een voorbeeld van hang-tegenhang is de dijsteun. Bij de dijsteun is er een onderpartner en een bovenpartner. De onderpartner gaat zo staan zodat de bovenpartner op de dijen van de onderpartner kan gaan staan. Zo krijgen we een balans die uitgevoerd wordt door twee personen. Isabelle leerde alles stap voor stap uit zodat het voor ons haalbaar bleef. Na veel oefenen en proberen lukte het al vrij goed.
    Ook zagen we de schoudersteun, dit is wanneer de bovenpartner in de nek gaat zitten van de onderpartner. De techniek om op de schouders te kunnen gaan zitten is belangrijk dat deze goed uitgevoerd wordt. Zo ondervindt de bovenpartner als de onderpartner weinig last. Ieder van ons mocht eens bovenpartner zijn om de techniek uit te voeren en ook onderpartner zijn om aan te voelen wat het geeft als iemand in je nek zit.
    Na de acrobatie kwam het stukje circustechnieken. Deze week kwamen de ton en de rolla bolla aan bod. Ik had beide zaken nog nooit gedaan dus ik was wel benieuwd wat dat ging geven. De ton had ik redelijk snel onder de knie, het naar voor stappen lukte vrij goed. Het naar achter stappen was iets moeilijk maar dat lukte ook na even proberen. Ook zagen we rolla bolla, het is een circustechniek waarbij een plank op een rol ligt. Ook deze techniek mochten we oefenen, al lukte me dit iets minder snel. Om één of andere reden sta ik toch niet gerust op de rolla bolla. Nadat het me enkele malen toch gelukt was, kreeg ik wat meer zelfvertrouwen. Maar deze circustechniek zal niet één van mijn favorieten worden...
    In het volgende lesdeeltje zagen we performance, onder meer het deeltje opspannen en ontspannen. De oefeningen die we deden waren meestal per twee. De ene persoon voerde de oefening uit en de andere persoon onderging de oefening. De persoon die onderging moest zich zo ontspannen mogelijk zijn. De andere persoon kon de schouders masseren, de hals masseren, de armen en de benen laten ontspannen. Wanneer de reeks erop zat werd er van functie gewisseld. En werd degene die uitvoerde nu degene die onderging. De hele reeks werd herhaald en de les werd op deze manier ook afgesloten.
    De volgende les gaan we verder met dezelfde zaken die we vandaag gedaan hebben... Ik ben benieuwd wat er ons nog te wachten staat!

    Woensdag 08 december 2010
    Vandaag kwam Isabelle ons weer doceren.
    Het lesverloop was als volgende: relaxatie / meditatie, acrobatie en circustechnieken.
    Bij het gedeeltje relaxatie werden er oefeningen gedaan zowel op individueel niveau, als per 2 of per 4. De oefeningen die we deden zorgden er automatisch voor dat we ons ontspanden. Bij de individuele oefeningen moesten we extreme houdingen opzoeken door steunpunten met de grond weg te nemen zoals een hand, een knie, ... Bij de oefening per 2 moest de ene persoon zijn gewicht geven aan de andere persoon. En beetje bij beetje werd het gewicht voor van de persoon zelf. Bij de oefening per 4 (de hele groep dus) stonden we recht en moesten we ons gewicht verliezen en verder uitlopen. Hierin kon veel gevarieërd worden zoals de manier van vallen, manier van organisatie, ...
    Bij het deeltje acrobatie zagen we de technieken van de vorige les. De dijsteun werd opnieuw herhaald, Isabelle was verbaasd dat dit vrij meteen goed ging. Ze vroeg zich of of we tussendoor hebben kunnen oefenen maar dit was niet het geval. Zo hebben we ook meteen de boeg gezien. Het is ook een balans maar nu kijken de beide personen naar dezelfde richting in plaats van naar elkaar. Ook hebben we nog enkele leuke oefeningen gezien waarbij je toch bezig bent met acrobatie zoals enkele clowneske vormen als de duizendpoot, de olifant, mama-baby-aap.
    Bij het deeltje circustechnieken mochten we nog kort oefenen op de ton. Maar vandaag was het vooral de rolla bolla waarop werd verder gegaan. Ook kregen we kort bezoek van het departementshoofd, dit was wel even spannend. Ze was verbaasd wat we al allemaal hadden geleerd op enkele maanden tijd. Op de rolla bolla zagen we verschillende opstapmogelijkheden. Zo kan je opstappen zodat je als een skater staat maar ook kan je opstappen zodat je net op een surfplank staat. Ook zagen we nog enkele andere grensverleggende zaken. Op de rol werd de plank in evenwicht gelegd en dan moest je met beide voeten samen op de plank springen. Dit leek in begin heel gevaarlijk en eng maar eigenlijk was er niets aan. Je moet het alleen eerst durven en dan lukt het wel. We deden ook nog een oefening met een plank op de ton. Dit leek ook al zo spectaculair maar eigenlijk ziet het er moeilijker uit dan het is. Het moeilijke eraan is het op de plank springen en af te plank springen.
    We zagen vandaag ook een nieuwe circustechniek: stelten!! Het zijn niet de stelten die we kennen van vroeger, niet die stelten die je onder je armen steekt... Daar had ik al wel eens opgestaan maar op die echte stelten nog niet. Deze stelten zijn stelten waarbij enkel de voet vast hangt aan de stelt. Je hebt je handen vrij om andere zaken te doen. De eerste keer werden er twee personen op de stelten gezet, de andere twee wandelen met hen mee om hen te helpen. Zo wordt er ook gewisseld van rol. Het is niet makkelijk om te landen dus dit hebben we nog enkele keren geoefend. Het is ook wel een kwestie van spieren trainen want ik voelde mijn spieren al na een kwartier op stelten, wat moet dit dan zijn als je twee uur op zo'n stelten staat...
    Volgende les gaan we normaal verder met de stelten en dan is het de bedoeling dat we met zijn vier tegelijkertijd op stelten staan en zo door elkaar lopen. Dat wordt spannend!!

    09-12-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    11-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg lessen recreatie-entertainment
    Woensdag 27 oktober 2010
    Vandaag was het de tweede praktijkles.
    We gingen verder met de lesonderwerpen van de eerste praktijkles: performance (theater) en circustechnieken.
    Ook was er een andere gastdocent. Kris Hoeylaerts is gediplomeerd leraar lager onderwijs en niet-confessionele-zedenleer
    en als circusdocent afgestudeerd aan de Brusselse circusschool. Hij heeft een eigen circusschool 'Circus Locorotondo'. Kris geeft ook les in andere circusateliers in Vlaanderen zoals: Cirkus in Beweging (Leuven) en 't Sirk (Mol).

    We deden weer enkele spelletjes rond performance maar omdat Kris meer circustechnisch aangelegd is ging er meer tijd van de les in het deel circustechnieken.
    Zo zagen we de volgende circustechnieken: jongleren met balletjes, diabolo, éénwieler.
    Bij het jongleren kon ik alleen de basis jongleren met drie balletjes (cascada). In de les hebben we ook de omgekeerde cascada, de tennis, de shower gezien. Zo kunnen we thuis verder aan de slag. Diabolo heb ik vroeger wel eens gedaan maar dat bleef maar bij snelheid maken, in de lucht gooien en terug opvangen. In de les hebben we de trapeze gezien. Deze truc kunnen we op twee manieren uitvoeren en zo kunnen we hier ook mee verder aan de slag.
    Met de éénwieler had ik totaal geen ervaring. Dus ik keek er langs de ene kant wel naar uit maar langs de andere kant ook niet...
    Uiteindelijk viel het redelijk goed mee en ik heb al enkele meters alleen kunnen fietsen. Dit is nu is echt een techniek dat je leert met vallen en opstaan! Dit wordt dus nog veel oefenen geblazen!!

    De tweede praktijkles zat er vroeger op dan voorzien omdat Kris ergens anders les moest gaan geven en hij daarvoor nog een einde moest rijden.

    Volgende praktijkles gaan we weer verder op dezelfde lesonderwerpen en zullen we enkele circustechnieken herhalen en enkele nieuwe circustechnieken zien. Laat maar komen...

    Woensdag 10 november 2010
    De tweede theorieles... Deze les duurde twee uur.
    We moesten vijf ideeën van spelen uitwerken. En deze werden op beurt besproken in onze groep. De positieve en negatieve zaken werden aangehaald. Ook moesten we individueel een top 3 maken. Ik was verbaasd dat ieder van de groep wel een idee van mij in zijn/haar top 3 had zitten. Er waren 15 ideeën en toch steeds een idee van mij in elke individuele top 3...
    Uit de 15 ideeën (5 ideeën per persoon) en individuele top 3's moesten we nu een basis nemen voor ons eigen gezamelijk spel dat we moeten organiseren. Er werd gebrainstormd, zaken toegevoegd, zaken verwijderd, ...
    Na al die denkactiviteiten zijn we er toch uitgeraakt en kreeg ons spel vorm. We hebben een naam, we hebben verschillende rondes. Nu staat de uitwerking van de verschillende rondes op het programma voor thuis. Elke persoon heeft twee rondes die hij/zij verder gaat uitwerken. We gaan dan later samenkomen en de rondes overlopen. Zo kunnen er opmerkingen gegeven worden en/of worden de rondes goedgekeurd.

    De volgende les is een praktijkles... Maar pas binnen enkele weken.
    Ik ben benieuwd wat we nog allemaal gaan mogen doen.
    Ik hou jullie op de hoogte!

    11-11-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    21-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste lessen recreatie-entertainment

    Woensdag 6 oktober 2010
    Vandaag de allereerste les recreatie-entertainment.
    Op het programma: twee uur circustechnieken en twee uur performance (theater).
    Ik keek er wel naar uit wat er ons allemaal te wachten stond...
    Er was een gastdocent die ons meer kwam vertellen over het hele gebeuren. De gastdocent Fred is iemand van Cirkus in Beweging en is docent 'Begeleider in de Circuskunsten', ook is hij gespecialiseerd in circustheater.
    Tijdens de uurtjes circustechnieken werkten we met flowersticks, Chinese borden, lasso, ...
    Het was een leuke kennismaking met de technieken. Ik had al wel eens eerder met de Chinese bordjes gewerkt maar dat je daar zoveel mee kon doen dat wist ik niet. Met de flowersticks had ik weinig ervaring dus het duurde wat langer voor ik hiermee weg was maar dit lukte ook vrij snel. Met de lasso had ik meer problemen, ik kreeg de techniek maar niet echt onder de knie. En wanneer ik de techniek beet had, geraakt de lasso weer verstrengeld.
    Na de twee uren circustechnieken kwamen de twee uurtjes performance (theater). Ik had totaal geen idee wat er in deze les ons te wachten stond...
    We deden allerlei spelletjes om zo de ruimte te leren gebruiken, spelletjes om je te durven tonen in groep, spelletjes om je in een rol in te leven, ...

    Na een voormiddag zat de eerste les recreatie-entertainment erop. Het was een fijne kenningsmaking met de optie, de docente en de gastdocent.
    Op naar de volgende les...!

    Woensdag 20 oktober 2010
    Vandaag een nieuwe les... Het was een theorieles.
    De eerste twee uur richtten we ons op het deel 'Spel'. We zagen wat er allemaal bij komt kijken als we een spel in elkaar willen steken. Op het einde van deze twee uur kregen we een opdracht. We moeten een spel organiseren voor een twintig à dertigtal mensen. Zo gingen we individueel brainstormen over allerlei spelideeën. We maakten een oplijsting met wat te haalbaar was, wat te moeilijk was en wat een mix van beide had. Met deze oplijsting moeten we thuis aan de slag en vijf ideeën uitwerken tegen de volgende theorieles.
    De laatste twee uur kregen we meer uitleg over multimedia. We zagen allerlei voorbeelden van filmpjes, kregen meer uitleg over youtube. Ook kregen we de opdracht om een blog te maken. Hierop kunnen we dan onze ervaringen, evoluties, opmerkingen op kwijt. Met gevolg: deze blog als resultaat!!

    Ook deze theorieles zat erop...
    De volgende les zat weer een praktijkles zijn... Ben benieuwd!

    21-10-2010 om 00:00 geschreven door Neletje


    20-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat meer over mezelf...
    Hey allemaal!

    Ik ben Nele.
    Ik ben studente aan de KHK Turnhout en volg de opleiding Bachelor Secundair Onderwijs Lichamelijke Opvoeding-Bewegingsrecreatie.
    In het tweede jaar wordt er van je verwacht een keuze te maken tuseen indoor, outdoor of recreatie-entertainment.
    Omdat de optie recreatie-entertainment me al langer aansprak, heb ik eigenlijk geen moment getwijfeld om dan deze optie te nemen.
    Maar omdat ik nog enkele vakken in het eerste jaar heb, was het even afwachten of ik de optie wel kon doen.
    Ik volg dit jaar enkel de theorielessen, de stages doe ik volgend jaar.

    Ik wens jullie veel plezier met het lezen en het volgen van mijn blog!!

    Lieve groetjes!

    20-10-2010 om 00:00 geschreven door Neletje




    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 18/10-24/10 2010

    Externe links
  • Circus Centrum
  • Cirkus in Beweging
  • Circus Locorotondo

  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs