Sinds februari 2022 heb ik geen kingduiven meer. Ik kweek nu kleurpostduiven. Benieuwd? Klik op onderstaande foto!
Foto
Rondvraag / Poll
Kweek je je kingjongen met voedsterduiven van een ander ras?
ja, met carneau
ja, met hubbell
ja, met postduiven
ja, met een ander ras
nee
Bekijk resultaat

Fijn dat u deze site bezoekt !
Alle foto's erop zijn van kingduiven die ik in mijn bezit gehad heb. Ik startte het blog in februari 2008. 

Ik eindigde mijn hobby op zaterdag 05/02/2022 met de verkoop van mijn laatste 2 topkoppels...

Toen telde dit blog 44.021 bezoekjes en nu
bent u bezoeker

Foto
Inhoud blog
  • De kingduif : inleiding
  • De king, een echt huisdier
  • De kingduif : TE KOOP
  • Een lust voor het oog
  • Kweken met voedsterduiven, hoe werkt dit?
  • getijgerde kingduiven
  • Doffer of duivin?
  • Verluchting, vochtigheid en tocht
  • Tijgering = schimmel? (Update 12/08/2017))
  • Verdunning
  • Bruin getijgerd
  • Jongen veilig grootbrengen
  • De kingduif : een 'gewichtige' duif
  • Correct voederen, niet zo eenvoudig...
  • Kingduiven kweken vraagt veel geduld
  • Nest-problemen
  • Erfelijkheidsleer : kleuren
  • Erfelijkheidsleer : patronen
  • Erfelijkheidsleer : patronen (aanvulling)
  • De kingduif : niet bang van bezoek
  • Problemen de baas blijven !
  • Kweekresultaten overzicht
  • 17 november 2019
  • Een fijn kweekjaar gewenst!
  • De kweek op mijn hok (2017)
  • De kweek op mijn hok (2016)
  • Mijn koppels voor 2015
  • Mijn koppels voor 2014
  • Kweekresultaten topjaar 2012
  • Mijn koppels voor 2013
  • Mijn koppels voor het jaar 2012
  • Mijn kweekploeg 2011
  • Samen in bad
  • Stempelen
  • Ringen
    Rondvraag / Poll
    In welke maand koppel je je duiven?
    november 2015
    december 2015
    januari 2016
    februari 2016
    maart 2016
    mijn duiven worden niet gescheiden in de winter
    Bekijk resultaat

    Rondvraag / Poll
    Welk bijproduct vind je het beste omdat de jongen geen krom borstbeen zouden hebben? Indien je nog een ander middel gebruikt, gelieve het mij te mailen, dan plaats ik het erbij.
    grit
    roodsteen
    biergist
    levertraan
    pinda
    kalk
    piksteen
    vitamine D
    Bekijk resultaat

    Contacteer mij
    wim.vercruysse@kbrp.be 
    Rondvraag / Poll
    Hoe groot is het percentage jongen dat je uit gelegde eitjes gemiddeld kweekt?
    10-25%
    26-50%
    51-75%
    76-100%
    ik hou dit niet bij
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Met hoeveel koppels kweek je?
    1-5
    6-10
    11-20
    meer dan 20
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    FILMPJES
  • 19/02/2010 : lentekriebels !
  • wit + getijgerd jong 20/01/10
  • witte doffer bij roodzilver geband jong 21/11/09
  • bruine kingduivin in tuin 21/11/09
  • verliefd koppel 21/11/09
  • 23 september 2011 : kings in de tuin
  • bruine duivin in de tuin
  • 11 november 2012: in bad
  • rode doffer + gele duivin 24/11/2012
  • duiven in de sneeuw: 13/01/2013
    Foto
    Foto
    FOTO'S KINGS
  • Foto's van vroeger en nu
  • Kweekkoppels 2007
  • Stien en hond bij de kings
  • Mijn oud hok
  • Getijgerde kings
  • Nieuw hok mei 2007
  • kings in de tuin 25/11/2007
  • topper 2011: bruinzilver geband duivin
  • topper 2013: witte doffer
  • Kings in bad
    Foto
    Foto
    De king, koning onder de duiven !
    Zeg niet zomaar 'duif' tegen een 'king' !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    kweekduiven 2009-2010
  • KOPPEL 1 doffer wit 2007 - duivin indigo roodgeband 2006
  • KOPPEL 2 doffer wit 2009 - duivin getijgerd 2009
  • KOPPEL 3 doffer blauw 2004 - duivin bruin 2009
  • KOPPEL 4 doffer zilver roodgeband 2006 - duivin wit 2006
  • KOPPEL 5 doffer roodkras 2008 - duivin zwart 2007
  • KOPPEL 6 doffer zwartgetijgerd 2007 - duivin zwart 2008
  • kingduiven
    rustige, gracieuze en aaibare sierduiven
    U wenst sierduiven te houden ? U wenst niet-alledaagse sierduiven ? U wenst tamme duiven ? Twijfel dan niet langer over welk ras het moet worden...
    08-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doffer of duivin?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Geslachtsbepaling bij kingduiven is niet gemakkelijk... Sommige tonen hun geslacht (door hun duidelijk mannelijke of vrouwelijke gedrag) al vrij jong, bij andere kingduiven kan dit echter heel lang duren. Soms laten de duiven zichzelf misleiden en dan hokken twee vrouwtjes of twee mannetjes samen... Dat maakte ik al meermaals mee. En dat heeft niet te maken met de seksuele geaardheid van deze duiven, want ze zijn makkelijk om te koppelen aan een duif van het andere geslacht. 

    Er zijn jammer genoeg geen uiterlijke kenmerken om het geslacht van een duif te bepalen (er zijn enkele uitzonderingen waarbij je het aan de kleur kan zien, maar daarvoor moeten de ouders verschillende kleuren hebben en moet je de kleurengenetica begrijpen). Je kan het bij aangekochte duiven dus enkel zien aan het gedrag.

    Het duidelijkste verschil in gedrag is het volgende: een doffer sleept met opengespreide staart over de grond terwijl hij met opgezette krop koerende geluiden maakt en zo een vrouwtje achterna gaat.
    Een duivin laat haar vleugels wat naast het lichaam hangen en loopt dan kort met opengespreide staart over de grond naar een mannetje toe. Zij maakt tijdens het slepen van de staart op de grond geen koerende geluiden.

    07-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verluchting, vochtigheid en tocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Update 03/02/2019: Ondertussen zijn we een maand nadat ik onderstaand artikel postte. Ik kan je proefondervindelijk melden dat ik zeer tevreden ben over het raam met vliesdoek: mijn hok is duidelijk droger geworden en de duiven vertoeven in prima conditie. Januari was nochtans een koude en natte maand, maar overdag stond het raam elke dag open. Het vliesdoek zorgt voor een heel goede verluchting, een droger hok en vermijdt tocht. Een aanrader voor ieder hok waar problemen met teveel vocht zijn!

    2 januari 2019. Deze winter kenden we al enkele erg vochtige weken. Moeder de vrouw klaagt dat de vloer niet wil drogen na het schoonmaken...  De vloer in mijn tuinhuis en in mijn duivenhok (een tuinhok) zien er nat en vochtig uit. Helemaal niet interessant voor de duiven! Onze gevleugelde vrienden kunnen heel goed tegen de kou, maar hebben een hekel aan een vochtig hok. Vocht in het hok is nefast voor de conditie van dier en mens! Een ideale oplossing is grondverwarming. Er bestaan houten platen die je kant en klaar kan kopen in de duivenspeciaalzaak en die zorgen voor een prima hokklimaat met dito droge grond (klik even op bijgevoegde prent). Het hoeft echt niet warm te zijn in je hok, maar de grond dient droog te zijn. Zelf heb ik geen dergelijke grondverwarming in mijn tuinhok. Dus probeer ik voor luchtciculatie te zorgen in mijn hok zodat het vocht van de grond vlugger weg (naar buiten) kan. Luchtcirculatie zonder dat de duiven in de tocht dienen te zitten, wel te verstaan. Want tocht is ook een dooddoener voor de conditie! Nu is het niet eenvoudig om vochtigheid en tocht te voorkomen in een houten tuinhok. Vandaag ben ik dus wat aan het timmeren gegaan. In mijn hok zit één raampje van 80 op 50 cm. Op windluwe dagen staat dit steeds open en zorgt zo voor de nodige verluchting. Maar als er wat wind staat zitten mijn duiven te veel in de tocht en gaat het raam dicht. Ik deed vandaag vliesdoek aan dit raam. Vliesdoek wordt in de tuinbouw gebruikt om planten tegen vrieskou te beschermen. Het bevat zo'n kleine gaatjes dat de lucht er wel doorheen kan, maar de wind wordt er serieus door afgebroken. Dus nu staat mijn raam ook op winderige dagen open, maar is er geen/weinig tocht te bespeuren. Ik ben benieuwd of het voor een droger en gezonder milieu zal zorgen in mijn tuinhok. Maar ik meen van wel. Als je ook aan het timmeren gaat, onthou dan volgende vuistregel: kou mag, vocht en tocht niet. Succes! 

    06-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijgering = schimmel? (Update 12/08/2017))
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Sedert vele jaren kweek ik tijgers in zwart en sinds enkele jaren heb ik ze ook in bruin. In 2016 wilde ik ze in blauwgeband kweken. Wat me meteen opviel is dat de blauwe veren veranderen in "grijs-blauwe" veren zoals bij een 'schimmel'. Naast deze grijsgeworden veren hebben ze ook wel volledig witte veren. Na enig opzoekwerk op de sites van de Nederlandse en Duitse kingclub bleek dat deze beiden een onderscheid maken tussen het begrip 'tijger' en het begrip 'schimmel'. Ze schrijven dat er blauwgebande schimmels en blauwgebande tijgers zijn. Ik meen dat dit niet correct is. Hoewel sommige blauwgebande schimmels meer witte veren bevatten en andere dan soms heel weinig. Als je deze blauwgebande dieren opnieuw aan éénkleurige kings (vb zwart, bruin) koppelt dan lijken de jongen opnieuw allen zwart- en bruintijgers. Ik experimenteer ondertussen verder en koppel mijn blauwgebande tijgers (of moet ik zeggen schimmel?) steeds opnieuw aan vers blauwgeband bloed.  In Engelse lectuur en op veel sites lees ik enkel over het begrip 'Grizzle'. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen tijgers en schimmels, wel tussen dieren die het kenmerk van één ouder vererfden en dieren die het kenmerk van beide ouders vererfden. Naar wat ik meemaak met de kweekresultaten op eigen hok, meen ik dat er inderdaad geen (duidelijk?) onderscheid is. Het kenmerk dat een duif éénkleurig (zwart/bruin) maakt heet spread (spreiding). Dit kenmerkt gaat het andere kenmerk (Grizzle, schimmel) net tegen. Enkel de volledig wit gekleurde veren kunnen de spreadfactor van een zwarte a.h.w. overwinnen. Bij tijgers die de spreadfactor dubbel erfden (beide ouders gaven hun zwart door) zal je merken dat er enkel zuiver witte veren te vinden zijn. Bij zwarten die de spreadfactor slechts 1 keer bezitten zal je ook grijze (schimmel-)veren aantreffen (meen ik...). Zag je overigens al eens een zwartschimmel of bruinschimmel? Ik experimenteer ondertussen verder en hou u op de hoogte als ik er meer over weet. Indien je dezelfde of andere ervaringen hebt en je wilt die met me delen, dan verneem ik het graag.

    05-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdunning
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Bij de kleuren van de kings tref je soms verdunning (dunkleurig, dilution) aan: recessief rood wordt dan recessief geel, roodzilver wordt geelzilver, roodkras wordt geelkras, bruin wordt kaki, blauwkras wordt dunkras, bruinkras wordt kakikras... Deze verdundkleurige duiven zijn vaak erg geliefd. Wanneer een duivin verdunning in de genen heeft, kan je dit uiterlijk meteen merken aan haar niet zo intense kleur. Wanneer een doffer verdunning in de genen heeft, is dit niet steeds duidelijk. Het recessieve kenmerk dilution is kleurgebonden en doordat doffers 2 kleuren dragen kan het voorkomen dat de verdunning slechts 1 maal aanwezig is en zich dus niet uiterlijk laat zien. Ik heb dergelijke blauwgebande doffer zitten. Ik kwam het slechts te weten wanneer hij plots een naakt geboren jong kreeg. Toen het opgroeide leek het erg op een bruinkras jong, maar dat klopte niet: het was immers zo goed als naakt geboren (kenmerkend voor dunkleurige duiven) en moest dus een verdunning zijn. Na wat opzoekwerk op het internet vond ik de correcte benaming: dunkras (de verdunning van blauwkras). Doordat de moeder ervan een gele duivin was, kwam er ook nog een gele schijn te zitten ter hoogte van de kropveren.   Een dunkras king is niet tentoonstelbaar (behalve in de categorie AOC = Any Other Colour) maar genetisch gezien volgens mij wel een interessant dier. De duivin zit in ieder geval op mijn kweekhok. Het ziet er een levendig exemplaar uit. Voorlopig zit ze aan een zwarttijger doffer gekoppeld die recessief rood vererft. De doffer is jammergenoeg een slechte kweker. Ik kan er dus sierduivenrode tijgers uit kweken. Maar dan moet alles wel meezitten... Ik berekende de kans: 1 op 8... Ik zal dus wat geluk moeten hebben. Wat me ook is opgevallen is de oogkleur: bij een bruinkras zie je een pareloog (zwart-WIT-rood), bij een dunkras is de oogkleur zwart-GEEL-rood. 

    04-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bruin getijgerd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 2014 kweekte ik voor het eerst deze "nieuwe" kleur : bruin getijgerd. Deze kleur is in België niet erkend op de tentoonstellingen, maar voor mij is dit geen enkel probleem. In Duitsland en Nederland zijn er ook al enkele liefhebbers met deze kleur aan het experimenteren en zijn er al enkele op tentoonstellingen getoond.  Ik kweekte ze uit een zwarte doffer (die bruin als 2de kleur in de genen heeft) met een zwart getijgerde duivin. Alle bruine tijgers die uit dit koppel komen zullen dus zeker duivinnen zijn (zie hoofdstuk rond genetica op dit blog. De jongen werden pas echt mooi getijgerd nadat ze hun jeugdrui hadden doorgemaakt. Dat is steeds zo bij getijgerde duiven. Hoe ouder ze worden, hoe meer witte veren er te voorschijn komen.


    03-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jongen veilig grootbrengen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Je maakte het zeker ook al mee: jongen van een 2/3-tal weken die plots uit de nestbak tuimelen tijdens het voederen. Eenmaal op de grond worden ze de kop kaalgepikt door een andere doffer, soms tot bloedens (of de dood) toe... Fijn is anders. Wat ook vaak gebeurt tijdens de valpartij is dat het jong zich zo ernstig bezeerde dat het kreupel blijft voor de rest van zijn leven... Ik maakte het onlangs nog mee. Hoe kan je dit voorkomen? In mijn nestbakken (ik werk met grote, rode, stenen schotels) doe ik de eerste 10  dagen niets. Tot 10 dagen blijven de jongen normaal gezien veilig in de schotel liggen.  Vanaf een 10-tal dagen plaats ik een houten 'muurtje' (een houten plank van een 10-tal cm hoog) in de bak zodat de jongen er niet over kunnen, maar de ouders kunnen wel over de plank bij hun jongen. Wanneer de jongen in de veren komen te zitten en de ouders een nieuw nest beginnen sluit ik de jongen op achter de deurtjes van de kweekbak (klik even op de bijgevoegde foto). De ouders kunnen niet meer bij hun jongen. De jongen krijgen doorheen de deurtjes eten van de ouders en kunnen niet uit de bak tuimelen. Ze kunnen wel aan een water- en eetbakje en leren zo van de ouders hoe ze zelfstandig kunnen eten en drinken. Als de duivin opnieuw gelegd heeft, sluit ik 's avonds de doffer op bij zijn jongen (de duivin broedt immers 's nachts). 's Morgens geef ik de doffer opnieuw de vrijheid.  Wanneer ze zelfstandig eten zet ik de jongen op de grond in het hok of plaats ik ze in het hok van de oudere jongen. Ze zijn nu groot genoeg om te vluchten voor oudere doffers die hen achterna zitten. 

    02-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kingduif : een 'gewichtige' duif
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Indien je aan tentoonstellingen wenst deel te nemen, moet een volwassen dier een gewicht tussen de 850 en 1050 gram hebben, jonge dieren tussen de 800 en 950 gram. Met te zware dieren (tot 1200 gram) ga je beter niet naar een tentoonstelling. Ze zijn overigens niet meer zo elegant en de kweekprestaties van te zware dieren laten vlug te wensen over. Daarenboven kunnen deze dieren bijna niet meer vliegen en moet je het hok met trapjes e.d. aanpassen. De zwaargewichten geven dus bijkomende probleempjes, maar kunnen -gepaard aan een kleine duivin- heel mooie kweek geven. 


    01-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correct voederen, niet zo eenvoudig...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kingduiven zijn van nature uit weinig actief. Vliegen -wat veel energie vereist- kunnen ze niet. Ze eten echter wel graag en overgewicht schuilt steeds om de hoek. Eenmaal de kings moddervet zijn, is hun vitaliteit weg, vermindert hun weerstand en beginnen de kweekproblemen. Wees dus gewaarschuwd en voeder karig : bij mij krijgen de duiven gezamenlijk eten in een grote bak. Een koppel dat met jongen ouder dan 1 week ligt krijgt ook voedsel in een stenen potje in de eigen nestbak. 

    De hoeveelheid eten is afhankelijk van vele zaken: temperatuur, kweken, broeden, ruien, rusten... Je mag rekenen dat het schommelt tussen 30 en 45 gram/duif/dag. Dit komt overeen met een 2-tal soeplepels per dier. Als de duiven hun nest niet verlaten als je voedert, dan geef je ze te veel eten... Enkele graansoorten (vb lijnzaad) blijken klein voor de snavel van onze kings. Doordat hun dikke voorhoofd ervoor zorgt dat ze de graantjes niet met beide ogen kunnen zien (geen dieptezicht voor hun kop, wat andere duiven wel hebben), pikken ze vaak naast het eten. Een zelf gemaakte voederbak kan hier bij helpen: maak de bodem in de vorm van een letter V zodat de graantjes steeds naar het midden schuiven. Je zal merken dat het eten van kleine zaadjes veel vlotter gaat!

    Ik koop twee mengelingen: kweek + zuivering. Soms geef ik van elke mengeling 50%, soms geef ik 100% zuivering (wanneer ze te vet staan), soms geef ik 100% kweekmengeling (aan koppels met jongen vanaf 10 dagen oud). Als je de koppels met jongen in hun bak bijvoedert kan je elk geven wat ze op dit moment nodig hebben. 

    Voederen is een kunst, zo blijkt... De hoeveelheid voeder is zeker meer van belang dan de soort mengeling. Onderschat er de waarde niet van! Heel wat kings lopen er zo vet bij dat ze te lui zijn om te kweken.  Het is enkel moeilijk om vette duiven te herkennen. Bij de mensen haal je die er zo uit, maar bij de duiven ligt dit anders.  Hier komt de kwaliteit van de melker naar boven.

    Daarbij komt ook nog dat kingduiven die worden tentoongesteld een bepaald minimumgewicht moeten hebben. Veel duiven worden gewoon vetgemest om aan dat minimumgewicht te voldoen... Je kan een king makkelijk 150 gram zwaarder krijgen door hem op te voeren (en dat gebeurt dan echt niet met vezelrijke gerst). Maar of dit de gezondheid ten goede komt, dat kan je al raden... Ik kocht al vaker zo'n "vetzak" op een tentoonstelling die na enkele maanden op mijn hok een serieus stuk lichter was en meteen vitaler: plots blijkt dat zo'n dieren toch in de bovenste nestbak van je hok kunnen vliegen!

    Af en toe een dagje vasten kan ook geen kwaad. 

    Toen ik de duivinnen keurde die erin slaagden om gedurende 1 kweekseizoen meer dan 10 jongen te kweken, viel me op dat ze allemaal aan de magere kant waren. Je zou haast zeggen dat hun borstspieren te scherp stonden.  Waren ze mager omdat ze veel jongen kweekten of kweekten ze veel jongen omdat ze mager waren...?


    30-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kingduiven kweken vraagt veel geduld

    Hoeveel jongen mag je van een koppel kings verwachten? Gemiddeld zal een koppel je een 4-tal jongen per jaar schenken. Sommige meer, anderen minder...  Er gaat vaak heel wat fout : onbevruchte eieren, platgetrapte eieren en platgetrapte jongen, gebroken eieren bij een gevecht, ... Duivinnen zijn op hun best om mee te kweken op een leeftijd van 2, 3 of 4 jaar, bij doffers is dit van 1 tot 5 jaar oud. Een goed kweekkoppel kweekt 6 jongen per seizoen. Uitzonderlijke koppels kweken wel eens 10 of meer jongen per jaar. Mijn beste koppel ooit kweekte in 2009 maar liefst 14 jongen, in 2010  12! Reden te meer om te selecteren op vitaliteit, niet? Een jonge duivin moet minstens 10 maanden oud zijn alvorens je ermee kan kweken, bij sommigen duurt het zelfs nog langer eer ze kweekrijp zijn. Bij doffers duurt dit minder lang. Als je er ruimte voor hebt is het zeker aan te raden om enkele kings 'achter de hand' te houden, want als er iets fout loopt met een koppel kan je zo makkelijk een andere duivin of doffer inpassen. Heb je die niet zitten dan is het weer een tijdje wachten...  Kingduiven kweken dus zeker niet zo vlot als veel andere duivenrassen. Je mag heel tevreden zijn als zo'n 40% van de gelegde eieren ook daadwerkelijk jongen worden...

    update 16/01/2021

    Nadat ik bij zowat alle kingduifkwekers die ik bezocht merkte dat zij met voedsterduiven werkten heb ik me in augustus 2020 de eerste postduiven aangeschaft. Ondertussen kon ik reeds wat experimenteren en kan beamen: zo lukt het veel beter. Omdat ik echter een klein hok heb besliste ik om nog met slechts 3 koppels kings verder te kweken. Ik stelde dubbel zoveel postduiven koppels samen. Ze zitten allen op hetzelfde hok. De postduiven brengen nu dus de jongen van de kings groot. Zij doen dat met veel meer succes. Postduiven kunnen ook beter de gepaste voedingsmiddelen opnemen. De graanmengeling die ik nu geef bevat meer dan 20 graansoorten. Kings slagen er niet goed in om kleine granen op te nemen. Postduiven doen dit probleemloos en geven dit gevarieerde voeder ook vlot af aan hun geadopteerde kingjongen. Niets dan voordelen dus... Ik had het al veel langer moeten doen. 


    28-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nest-problemen

    Heel wat doffers getroosten zich weinig moeite om nestmateriaal bijeen te verzamelen. Tijdens het broeden gaan de eieren vlug stuk. Zorg dus zelf voor een zacht nestje. In de handel bestaan nestmatjes die het risico op breken van eieren serieus verminderen. Grote en zware duivinnen vallen 's nachts wel eens in slaap als ze zitten te broeden en dan breken ze hun eieren. Lichtere duivinnen doen dit minder vaak. Ander nestmateriaal (stro e.d.) aanbieden is leuk voor de dieren, maar niet nodig voor een veilige kweek : een sobere schotel met nestmatje volstaat. Het matje kan je met draad en naald vastmaken aan de gaten van de schotel zodat het niet gaat schuiven.


    22-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erfelijkheidsleer : kleuren

    Kleuren-genetica.

    Les 1.

    Doffers hebben 2 X- chromosomen

    Duivinnen hebben 1 X-chromosoom en 1 Y-chromosoom

    Een doffer stellen we zo voor : XX

    Een duivin stellen we zo voor : XY

    Sommige eigenschappen zijn uiterlijk zichtbaar = fenotype
    Andere eigenschappen zitten wel in de duif, maar zijn uiterlijk niet zichtbaar = genotype
    Wanneer je een duif aankoopt, weet je vaak weinig over het genotype. Wanneer je een jonge duif kweekt, kan de zichtbare informatie van de ouderdieren in de jongen verborgen zitten en kan je dus ook het genotype kennen.
    Een voorbeeld uit de praktijk : je kweekt uit een rode doffer (asrood, roodzilver, roodkras) en een rode duivin (asrood, roodzilver, roodkras) een zwart jong. Dit leert je dat de rode doffer ook zwart in zich heeft (=genotype).

     

    Wanneer doffer en duivin paren geven ze 1 van hun geslachts-chromosomen aan hun nakomelingen door. Bij de doffer is dit uiteraard steeds een X-chromosoom, bij een duivin kan dat een X- of Y-chromosoom zijn. De duivin bepaalt dus het geslacht van de nakomelingen., afhankelijk als ze haar X- of Y-chromosoom doorgeeft.

     

    Les 2.

    Het X-chromosoom draagt de kleur van de duif in zich, het Y-chromosoom draagt geen kleur. Een doffer kan 2 gelijke kleuren in zich dragen (dit noemt men kleurzuiver), maar evengoed 2 verschillende waarvan slechts 1 zichtbaar is (dit noemt men kleuronzuiver).  Uiterlijk is het soms niet te zien of een doffer fokzuiver of fokonzuiver is. Wanneer je echter zwarte of bruine vlekjes aantreft op een rode doffer, dan betekent dit dat er onder zijn rode jas een ander kleur schuil gaat. Door deze weet je overigens ook meteen dat je met een doffer te maken hebt.

    Een duivin draagt steeds slechts 1 kleur in zich : zij is dus steeds kleurzuiver.

     

    Les 3.

    Sommige kleuren zijn dominant (overheersend) op andere.

    b.v. Rood is dominant over zwart en bruin. Zwart is dominant over bruin.

    “rood” = asrood, roodkras, roodzilver
    IMG_2056003GroteFoto-VXOCRPJC

    “zwart” = zwart, blauwkras, blauwzilver
    GroteFoto-UNXJMLKO001 jonge doffer004

    “bruin” = bruin, bruinkras, bruinzilver
    (oogkleur van bruine duiven = rood-WIT-zwart)

    Klik op foto voor groot formaatIMG_2562002

     

    Wit en sierduivenrood (of recessief rood) zijn geen (!) kleuren maar "eigenschappen of kenmerken". Beiden verbergen de werkelijke kleur. Een witte of recessief rode duif draagt onder haar wit of sierduivenrood uiterlijk dus toch steeds een kleur : b.v. rood of zwart. (Zie verder: aanvulling)

     

    Een doffer met 1 rood X-chromosoom en 1 zwart X-chromosoom is kleuronzuiver (fokonzuiver) maar is steeds rood van kleur omdat rood dominant is over zwart.  Bij dergelijke doffer tref je zwarte pigmentvlekjes aan op de grote vleugel- en staartveren.

     

    Voorbeeld 1.

    Fokzuivere Zwarte doffer + rode duivin

                XzXz                      +     XrY

             mogelijke jongen :              XzXr = fokonzuivere rode doffer

                                                            XzY   = zwarte duivin

    Met andere woorden : alle rode jongen zijn doffers, alle zwarte  zijn duivinnen. Handig, niet ?

     

    Voorbeeld 2.

    Fokzuivere Rode doffer + zwarte duivin

                XrXr                      +     XzY

             mogelijke jongen :               XrXz = fokonzuivere rode doffer

                                                            XrY   = rode duivin

     

    Voorbeeld 3.

    Fokonzuivere Rode doffer + rode duivin

                XrXz                      +     XrY

             mogelijke jongen :               XrXr  = fokzuivere rode doffer

                                                            XzXr = fokonzuivere rode doffer
                                                           
    XrY   = rode duivin

                                                            XzY   = zwarte duivin

     

    Oefening 1.

    Op mijn hok kweek ik uit een zwarte doffer en een witte duivin volgende jongen : rode doffers en zwarte duivinnen. Wat weet je dan over de ouderdieren ?

    De doffer heeft geen rood in zich (want anders zou hij rood zijn ipv zwart)

    Doffer = XzXz

    De duivin bezit onder haar witte camouflage de rode kleur want vanwaar komen anders de rode jongen…

    Duivin = XrY

             mogelijke jongen :     XzXr = fokonzuiver rode doffer

                                                   XzY   = zwarte duivin

     

    Oefening 2.

    Op mijn hok kweek ik uit een rode doffer en een witte duivin jongen met rode en zwarte kleur. Welke erfelijke code bevatten de ouders ?

    Ofwel bevat de duivin de zwarte erffactor :

    Doffer = XrXz

    Duivin = XzY

             mogelijke jongen :     XrXz = fokonzuivere rode doffer

                                                   XzXz = fokzuivere zwarte doffer

                                                   XrY   = rode duivin

                                                   XzY   = zwarte duivin

    Ofwel bevat de duivin de rode erffactor :

    Doffer = XrXz

    Duivin = XrY

             mogelijke jongen :     XrXr = fokzuivere rode doffer

                                                   XzXr = fokonzuivere rode doffer

                                                   XrY   = rode duivin

                                                   XzY   = zwarte duivin

    Aangezien ik uit dit koppel reeds een zwartkras doffer kweekte, weet ik dat het mogelijkheid 1 moet zijn : doffer XrXz, duivin XzY


    Aanvulling : wit en recessief rood.
    001GroteFoto-ZENEVB3C
    Deze kenmerken gedragen zich anders dan de vererving van de kleuren. Ze zijn NIET geslachtsgebonden. Opdat een duif wit of recessief rood zou worden, moet ze van beide ouderdieren dit kenmerk erven. Wanneer ze het slechts van 1 van de ouderdieren erven, zullen ze niet wit of recessief rood zijn.


    Meer info over kleurenvererving? http://kippenjungle.nl/kruisingDuif.html 


    21-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erfelijkheidsleer : patronen

    Patroonvererving bij duiven.

    Betekenis ? Elke duif heeft een bepaalde tekening/patroon : kras, geband, …

     

    1. ELKE duif (zowel doffer als duivin) heeft in de genen 2 patronen. De ene erfden ze van hun vader, de andere van hun moeder. Vaak is daar één van zichtbaar : b.v. gebande of kras duiven. Soms is daar geen enkel van te zien : bij een witte, bij een zwarte, een bruine,… zitten ze ‘verstopt’ onder andere eigenschappen. In de genen blijven ze steeds beiden aanwezig.

     

    2. Het ene patroon is dominant (overheersend) tegenover het andere.

    Ziehier de volgorde van meest dominant tot minst dominant :

    -          T-patroon (b.v. asrood)

    -          kras (b.v. roodkras)

    -          geband (b.v. roodzilver geband)

    -          ongeband (b.v. roodzilver ongeband)

     

    Bekijk nu deze tabel

     

    GENOTYPE

    (=deze 2 patronen zitten in de genen)

    FENOTYPE

    (=zo ziet de duif eruit)

    T-patroon + kras

    T-patroon

    kras + geband

    kras

    geband + ongeband

    geband

    T-patroon + T-patroon

    T-patroon

    kras+kras

    kras

    geband+geband

    geband

    T-patroon+geband

    T-patroon

    enz.

     

    Je merkt dat het meest dominante patroon bepaalt hoe de duif eruit ziet.

     

    Wanneer je gaat kweken, geven beide ouders 1 van hun patronen door aan de jongen. Dit kan het zichtbare patroon zijn, maar evengoed het onzichtbare.

     

    Bekijk nu deze voorbeelden :

     

    genotype doffer

    genotype duivin

    genotype

    mogelijke jongen

    kras+kras

    kras+kras

    kras+kras

    kras+kras

    kras+geband

    kras+kras

    kras+geband

    kras+geband

    kras+geband

    kras+kras

    kras+geband

    geband+geband

    geband+geband

    kras+geband

    kras+geband

    geband+geband

    geband+geband

    geband+geband

    geband+geband

    enz.

     

     

     

    Hoe zit dit bij een volledig zwarte duif ?

    Een zwarte duif heeft een extra eigenschap in de genen, namelijk de spreadfactor “SS” (=spreidingsfactor). Deze zorgt ervoor dat de duif slechts 1 kleur vertoont (namelijk zwart), gespreid over het gehele lichaam. Deze spreadfactor (symbool SS) bedekt dus alle gewone patronen. De gewone patronen zijn dus niet weg uit de duif, je kan ze echter niet meer zien.

    Sommige zwarte duiven hebben 1 spreadfactor in de genen (=S/), anderen ontvingen ze van beide ouders en hebben er dus 2 (=SS).

    Zelfs als ze slechts 1 spreadfactor (S/) bezitten, kleuren ze al volledig zwart. Duiven met 2 spreadfactoren (SS) kleuren uiteraard ook volledig zwart. Duiven met 2 spreadfactoren zijn vaak zwarter dan deze met slechts 1 spreadfactor omdat je daar vaak het onderliggende patroon doorheen het zwart nog wat kan onderscheiden.

     

    Bekijk nu deze voorbeelden :

     

    GENOTYPE

    (=de genen van de duif)

    FENOTYPE

    (=uitzicht van de duif)

    SS

    zwart

    S/

    zwart

    //

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband in de kleur zwart

    (//=bezitten geen enkele spreadfactor)

     

    Welke jongen kan je verwachten als je uit een zwarte duif gaat kweken ? In onderstaande tabel vind je alle voorbeelden met duiven die beiden het kraspatroon bezitten. De denkwijze voor andere patronen is echter gelijklopend.

     

    genotype doffer

    genotype duivin

    mogelijke jongen

    kras+kras+S/

    kras+kras+//

    kras+kras+//

    kras+kras+S/

    kras+kras+SS

    kras+kras+//

    kras+kras+S/

    kras+kras+S/

    kras+kras+S/

    kras+kras

    kras+kras+S/

    kras+kras+SS

    kras+kras+SS

    kras+kras+SS

    kras+kras+SS

     


    19-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erfelijkheidsleer : patronen (aanvulling)

    Hoe zit het dan bij een volledig witte duif ?

     

    Een witte duif heeft een extra eigenschap in de genen, namelijk de witfactor “ww’. Deze witfactor bedekt alle gewone patronen + KLEUREN. Elke witte duif heeft onder haar witte kleur dus een andere kleur (rood, zwart of bruin) + een patroon verstopt zitten.

    Een duif wordt pas wit als ze de witfactor van BEIDE ouders erft. De witfactor moet dubbel aanwezig zijn in de duif. Een duif die slechts van 1 ouderduif de witfactor ontvangt zal niet wit zijn.

     

     

    Bekijk nu deze voorbeelden :

     

    GENOTYPE

    (=welke genen bezit de duif)

    FENOTYPE

    (=zo ziet de duif eruit)

    ww

    wit

    w/

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur zwart

    //

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur zwart

    (//=bezit geen enkele witfactor)

     

     

    Welke jongen kan je verwachten als je met wit wil gaan kweken ? In onderstaande tabel vind je alle voorbeelden met duiven die beiden het kraspatroon bezitten. De denkwijze voor andere patronen is echter gelijklopend.

     

    genotype doffer

    genotype duivin

    mogelijke jongen

    kras+kras+w/

    kras+kras+//

    kras+kras+//

    kras+kras+w/

    kras+kras+ww

    kras+kras+//

    kras+kras+w/

    kras+kras+w/

    kras+kras+w/

    kras+kras

    kras+kras+w/

    kras+kras+ww*

    kras+kras+ww

    kras+kras+ww

    kras+kras+ww

     

    *Hier merk je dat je uit 2 duiven die zelf niet wit zijn, toch een witte kan kweken. Dit kan enkel als de beide ouderdieren de witfactor éénmalig (en dus voor het oog verborgen) bezitten.

     

    Hoe zit het dan bij een recessief rode (=sierduivenrode) duif ?

    (Wat is een recessief rode duif ? Deze duif is helemaal rood, van top tot teen. Die rode kleur is niet dezelfde als bij een roodkras of asrode of roodzilvergebande duif (dit rood noemt men immers ook postduivenrood)

     

    Een recessief rode duif heeft een extra eigenschap in de genen, namelijk de sierduivenroodfactor “ee’. Deze sierduivenroodfactor bedekt alle gewone patronen + KLEUREN. Elke recessief rode duif heeft onder haar rode kleur dus een andere kleur (rood, zwart of bruin) + een patroon verstopt zitten.

    Een duif wordt pas recessief rood als ze de roodfactor van BEIDE ouders erft. De roodfactor moet dubbel aanwezig zijn in de duif. Een duif die slechts van 1 ouderduif de roodfactor ontvangt zal niet rood zijn.

     

     

    Bekijk nu deze voorbeelden :

     

    GENOTYPE

    (=welke genen bezit de duif)

    FENOTYPE

    (=zo ziet de duif eruit)

    ee

    recessief rood

    e/

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur rood, zwart of bruin

    //

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur rood, zwart of bruin

    (//=bezit geen enkele recessief roodfactor)

     

     

    Welke jongen kan je verwachten als je met recessief rood wil gaan kweken ? In onderstaande tabel vind je alle voorbeelden met duiven die beiden het kraspatroon bezitten. De denkwijze voor andere patronen is echter gelijklopend.

     

    genotype doffer

    genotype duivin

    mogelijke jongen

    kras+kras+e/

    kras+kras+//

    kras+kras+//

    kras+kras+e/

    kras+kras+ee

    kras+kras+//

    kras+kras+e/

    kras+kras+e/

    kras+kras+e/

    kras+kras

    kras+kras+e/

    kras+kras+ee*

    kras+kras+ee

    kras+kras+ee

    kras+kras+ee

     

    *Hier merk je dat je uit 2 duiven die zelf niet recessief rood zijn, toch een recessief rode kan kweken. Dit kan enkel als de beide ouderdieren de sierduivenroodfactor éénmalig (en dus voor het oog verborgen) bezitten.

     


    15-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kingduif : niet bang van bezoek

    Kinderen op bezoek bij mijn duivenhok. Je ziet hoe rustig de duiven het bezoek verwelkomen. Hoewel de situatie voor de duiven heel nieuw is, denkt er geen enkele aan om op de vlucht te slaan...




    29-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problemen de baas blijven !

    De kweek met kings wil niet steeds zo vlot lukken. De dieren die je aangeboden worden zijn vaak dieren waarover de eigenaar om de één of andere reden niet tevreden was. Best is om jonge dieren aan te kopen. Koop ze indien mogelijk bij één kweker. Elk hok heeft immers zijn 'ziektes' en als je dieren uit meerdere hokken samenbrengt zit je vaak met een explosie van ziektes... Kweken van kings blijft dus een uitdaging, maar geeft bij het welslagen ervan dan ook veel voldoening. Als je het bij één koppeltje houdt zal alles vlekkeloos verlopen, de miserie begint echter vaak zodra het aantal dieren (en daarmee de drukte op het hok) groter wordt.
    Enkele tips :
    1. Voeder met mate en pas je mengsel soms aan.
    Dieren een aangepaste voeding geven is belangrijker dan je denkt. Bij kingduiven die niet kweken loert het gevaar van zwaarlijvigheid steeds om de hoek. Probleem bij duiven is dat je niet meteen ziet dat een duif er veel te vet bij loopt. In dit geval mag je een succesvolle kweek vergeten. Zorg er dus voor dat je duiven niet te vet zijn en geef ze voldoende gerst of zuivering (als ze niet met jongen in het nest liggen natuurlijk): 50%. Vul pas het eten aan als ze de gerst hebben opgenomen: gerst eten ze namelijk enkel als ze honger hebben en van gerst worden ze niet vet. Probleem is echter dat het ene koppel met jongen ligt, terwijl een ander koppel niet aan het kweken is. Daarom is apart voederen in de bakken een goede oplossing. Daar kan je dan per koppel ook ander voer geven. Dieren in hun groei hebben eiwitten nodig. Je denkt waarschijnlijk meteen aan erwten bijvoeren. Erwten bevatten inderdaad veel ruwe eiwitten. Het benutbare eiwitdeel in erwten is echter eerder laag. Met andere woorden: zo’n 70% is afval dat niet opgenomen wordt door de duiven! Het is zeker beter om een dure kweekmengeling aan te schaffen: hoe gevarieerder de samenstelling, hoe beter. Geef dus niet de hele tijd dezelfde mengeling: ruien, rusten, kweken, … alles vraagt een aangepaste maaltijd.
    2. Kweek gemakkelijker met lichte duivinnen.
    Kingduiven van 1 kg zijn prachtdieren, maar... grote, zware duivinnen zijn vaak slechte kwekers : ze breken hun eieren ('s nachts vallen ze in slaap tijdens het broeden en 's morgens is er een ei stuk), ze zijn minder vitaal.  Je hebt ze overigens niet nodig om grote jongen te kunnen kweken, maar koppel ze wel aan stevige doffers.
    Zware doffers geven veel minder problemen : zij broeden namelijk overdag en vallen niet in slaap. Het ideale koppel bestaat dus uit een zware doffer en een lichtere duivin. Succes bij het kweken verzekerd en dus voldoening bij baasje...
    3. Zorg voor ruimte.
    Onbevruchte eieren komen vaak doordat de koppels niet voldoende ruimte en/of rust krijgen om met elkaar te paren. Kingduiven die bij een ander (minder zwaar) ras huizen, worden tijdens de paring steeds gestoord. Hou dus je kingduiven apart en geef ze voldoende vrijheid zodat ze ook buiten het hok tot paren kunnen overgaan.
    NOOIT VERGETEN : Overbevolking = stress = slechte kweekresultaten !
    In mijn hok van 3 m op 2 m (= 6m²) kunnen MAXIMAAL 6 koppels huizen.  Op dergelijk hok kweek je gemiddeld zeker meer jongen met 5 koppels dan met 7 koppels !
    4. Vitamines en medische begeleiding.
    Wat medische begeleiding betreft ben ik voorstander van zo weinig mogelijk te kuren. Enkel zo kan je een sterke kolonie duiven kweken. Wanneer je een gezonde kolonie hebt, en je haalt geen 'vreemde' duiven bij, dan zal die kolonie ook gezond blijven. Meestal beginnen de problemen als je duiven van andere hokken gaat kopen...  Sinds ik gestopt ben met het geven van allerlei zogezegde wondermiddelen, merk ik geen enkel verschil bij mijn duiven, wel in mijn portefeuille... Wanneer je duiven goed gehuisvest zitten (DROOG, tochtvrij, voldoende zuurstof) en wanneer je geen zieke duiven bijhaalt, heb je geen medicatie nodig. Een kolonie die voortdurend medicatie en antibiotica toegediend krijgt is gedoemd om te verzwakken. Geef je kings de kans om hun natuurlijke weerstand te verhogen. Enkel zo zal je succes ervaren met je kings. Wanneer er tussen je jongen eentje niet zo goed opgroeit of een gebrekkige gezondheid vertoont, wees dan streng en hou die niet verder: je bespaart je veel kosten en miserie. Een jong raakt niet zelfstandig uit het ei? Afblijven, het wordt nooit een sterk dier...
    NOOIT VERGETEN : Overbevolking = stress = ziektes !
    5. Hygiëne.
    Op veel hokken wordt de hygiëne niet ernstig genomen. De drankfontein is vaak een grote bron van besmetting. Het is dus belangrijk er de nodige hygiëne bij na te streven. Zorg er ook voor dat het eten niet in contact komt met de mest. Voeder daarom zeker niet op de grond, maar in een eetbak.
    Verder moet je zorgen voor verse lucht in je hok (= maximaal 1 koppel per m³ ruimte) waarbij je vocht en tocht tracht te vermijden.  Alles potdicht isoleren is echter ook weer niet goed: verlucht voldoende; bij weinig wind mag er zeker een raampje open.




    10-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kweekresultaten overzicht
    Kweekresultaten overzicht
      Tot. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
    januari 11 0 0 1 0 1 2 3 0 0 0 0 2 1 1
    februari 9 0 0 2 0 1 1 0 1 0 0 3 0 0 1
    maart 42 1 3 4 5 5 4 5 0 5 0 1 3 3 3
    april 63 3 2 5 6 4 5 5 9 5 0 6 2 7 4
    mei 84 7 8 3 7 6 4 7 8 6 4 7 5 4 8
    juni 77 5 8 10 7 4 5 6 10 3 6 2 2 2 7
    juli 81 9 7 6 7 8 3 7 9 0 6 8 3 2 6
    augustus 72 5 8 4 6 3 4 9 6 4 8 5 4 2 4
    september 27 0 2 0 3 2 1 4 3 0 3 3 3 2 1
    oktober 12 0 0 0 1 0 4 1 1 0 0 2 1 2 0
    november 11 0 1 0 0 0 2 1 3 0 0 2 0 0 2
    december 7 0 0 0 3 0 0 2 0 0 0 2 0 0 0
    jongen 496 30 39 35 45 34 35 50 50 23 27 41 25 25 37
    nesten   ? 45 49 50 45 39 53 57 48 46 70 57 42 39
    % jongen   ? 43,3 35,7 45 37,8 44,9 47,2 43,9 24,0 29,3 29,3 21,9 29,8 47,4

    17-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 november 2019
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bericht op dit blog plaatste. De ruiperiode ligt achter de rug en heel wat onder ons trokken reeds met veel verwachtingen naar tentoonstellingen. Iedereen meent de mooiste dieren in het bezit te hebben, en dat kan aardig tegenvallen wanneer een keurder je kings een predikaat toekent. 'Ach, til er niet zwaar aan', zou ik zeggen. Je maakte het toch ook al mee dat een keurder op de ene tentoonstelling een dier 95 punten gaf, terwijl een andere keurder op een andere tentoonstelling ditzelfde dier 94 of zelfs slechts 93 punten toekende. Je ziet meteen hoe relatief zo'n getal is. Het belangrijkste is dat je plezier beleeft aan de dagelijkse verzorging van je dieren. Nu de winter voor de deur staat zijn we allen bezig met het samenstellen van de nieuwe koppels. Een leuke bezigheid: wie mag blijven, en wie niet? En waarop baseer je je dan? Zelf heb ik altijd een bont hok nagestreefd: ik had zowat alle kleuren zitten. Zeer leuk om zien en heel fijn om beginnende liefhebbers aan kleurtjes te helpen, maar tevens onbegonnen om een eigen stam te kweken. Daarom heb ik het geweer van schouder veranderd: ik ga eerst  bouwen aan het mooie type, en zal later dan wel "kleuren".  Hoe deze ommekeer er kwam? Eigenlijk toevallig. Ik had een knappe blauwe doffer en een super blauwzilver duivin bij twee verschillende kwekers gekocht en kweekte daaruit 3 jongen. Eén voldeed niet omdat de vleugelpennen maar niet netjes kwamen te liggen. Die is in de pot beland... De andere 2 zijn echter heel mooie doffers geworden. Omdat ik slechts 5 kweekkoppels nastreef (mijn hok is maar 3 op 2 m groot en overbevolking is heel nefast voor de kweek) had ik meteen selectieproblemen. Maar ik heb volledig voor eigen kweekmateriaal gekozen. Daarvan ken ik tenminste de eigenschappen en de voorgeschiedenis (Dit jaar ging ik immers bij één der 'groten' uit Vlaanderen een koppel 'klassekings' kopen voor 80 euro: weggegooid geld, ik heb ze al niet meer zitten). Ja, zo krijg je wel een negatief beeld van sommige kingliefhebbers. Gelukkig zijn er ook echt 'grote' liefhebbers in het milieu die je aan echt goed materiaal helpen. Maar nu heb ik dus 8 kings van eigen kweek + het blauw-blauwzilver koppel. Ik zal het aantal bloedlijnen beperkt houden en kijk al reikhalzend uit naar het voorjaar. En dat maakt onze hobby zo fijn: het dagelijks verzorgen en hanteren van de dieren en het maken van plannen. Veel plezier!

    03-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een fijn kweekjaar gewenst!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Bij het begin van het nieuwe jaar kijkt iedereen weer uit naar een mooie periode voor onze hobby: de kweek. Onder deze tekst vind je een overzicht van de kweekresultaten die ik het voorbije decennium haalde bij de kweek van mijn kingduiven. 368 dieren deed ik een ringetje aan de voorbije 12 jaar! Op de school waar ik lesgeef probeer ik mijn liefde voor dieren aan de leerlingen door te geven in de schooltuin. De 2 koppels pauwstaartjes die er rondfladderen kweken probleemloos 14 jongen per jaar, steeds netjes 2 eitjes, 2 jongen. Wat een verschil met onze kings, niet? Kings kweek je in ieder geval niet omdat het de beste kwekers zijn: gebroken eitjes, onbevruchte eitjes, jongen die sterven in het nest... Hoe mooier de kingduiven zijn, hoe moeilijker het kweken ermee gaat. En toch geeft een kingliefhebber niet op. Als je deze soort lang genoeg kweekt kan je er zeker van meespreken. Sommige kwekers doen daarom een beroep op 'pleegouders', duiven met een grotere nestzorg waaronder de eitjes gelegd worden. Ik deed het nog niet. Ik laat de natuur haar gang gaan (of kan je dit met onze 'door-de-mens-misvormde' kingduiven niet meer zo noemen?) en neem er de problemen bij.  2017 was niet echt het beste kweekseizoen voor mij: slechts 22% van de gelegde eitjes werden grootgebracht. 114 eitjes gelegd, 25 jongen. In 12 jaar kingduiven houden het slechtste wat ik ooit meemaakte. Ik meen de oorzaak te vinden in een foutieve aanpak tijdens de winterperiode: toen liet ik het licht dagelijks 14 uur branden op mijn hok. Ja, een mens probeert al eens iets, en soms pakt dit fout uit. Ik heb mijn lesje geleerd. Deze winter laat ik de winter zijn werk doen: een rustperiode voor de natuur. Mijn kings heb ik niet gescheiden, niet bijgelicht, licht gevoederd (50% gerst), een wekelijks badje met regenwater gegeven... Ik sta vaak versteld dat ze zin hebben om zich te wassen in het koude water. Het lijkt wel of het hen niet deert. Ik ben benieuwd hoe de kweek dit seizoen zal verlopen. Het zou me niet verwonderen dat het weer beter gaat nu ik de dieren hun rust gunde. Ik hou je op de hoogte. Ik wens jou alvast een goede, geslaagde kweek toe! Je ras kan je enkel verbeteren als je veel jongen kan kweken om er dan de beste uit te selecteren, niet? En als je duiven niet goed kweken, kan je niet veel selecteren... 

    11-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kweek op mijn hok (2017)

    In 2017 kweekte ik 25 jongen:

    koppel 1 (zwarttijger/bruintijger): 5 jongen

    koppel 2a (zwarttijger/leverkras): 1 jong

    koppel 2b (roodkras/leverkras): 1 jong

    koppel 3 (dominant rood/geel): 3 jongen

    koppel 4 (roodzilver/geelzilver): 5 jongen

    koppel 5 (geelkras/blauwgeband): 1 jong

    koppel 6 (blauwtijger/blauwgeband): 5 jongen

    koppel 7 (blauw/kakhikras): 1 jong

    koppel 8 (rood/geel): 2 jongen

    koppel 9 (krastijger/bruintijger): 1 jong

    Op mijn hok heb ik meestal 6-7 koppels zitten. 9 koppels tegelijkertijd zaten er nooit op: sommige koppels heb ik slechts enkele maanden gehouden (en dan gewisseld voor een ander koppel).


    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kweek op mijn hok (2016)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 2016 kweekte ik 41 jongen:

    koppel 1: 13 jongen (4 blauwtijger, 4 zwarttijger, 1 blauwkras schimmel, 2 zwart, 2 blauwkras)

    koppel 2: 8 jongen (1 bruin, 6 bruintijger, 1 zwarttijger)

    koppel 3: 4 jongen (4 wit)

    koppel 4: 2 jongen (1 zwart, 1 blauwkras schimmel)

    koppel 5: 2 jongen (1 dominant rood, 1 leverkras)

    koppel 6: 5 jongen (5 roodzilver geband)

    koppel 7: 3 jongen (3 geelzilver geband)

    koppel 8: 4 jongen (3 blauw zwartgeband, 1 roodzilver geband)




    Contacteer mij
    wim.vercruysse@kbrp.be


    Foto's eigen kweek
  • JONGEN 2007
  • JONGEN 2008
  • JONGEN 2009
  • JONGEN 2010
  • JONGEN 2011
  • JONGEN 2012
  • JONGEN 2013
  • JONGEN 2014
  • JONGEN 2015
  • JONGEN 2016

    Eigen kweek (deel 2)
  • JONGEN 2017
  • JONGEN 2018
  • JONGEN 2019
  • JONGEN 2020
  • JONGEN 2021
  • HUIDIGE KWEEKKOPPELS

  • Foto

    Allerlei
  • Topper 2016
  • Topper 2014 bruingetijgerd duivin
  • Mijn kings op 11/11/2014 (filmpje)
  • Nieuwe kweekduiven voor 2015
  • Mijn kings op 11/11/2014 (foto's)
  • Schimmel / Ooievaar
  • 23 augustus 2015: king voedert zijn jongen (filmpje)
  • 26/09/2015: samen in bad
  • Kweekkoppels 2021
  • Blog Mijn Kleurpostduiven

    Foto


    Foto

    Indeling van de kleuren
    (Op de foto's zie je voorbeelden)

    KLEUR 1 =
    DOMINANT ROOD
    (=POSTDUIVENROOD)

    1. ROOD (spread)
    2. T--FACTOR ('asrood')
    3. ROODKRAS
    4. ROODZILVER GEBAND
    5. ROODZILVER ONGEBAND (GEEN foto van)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    KLEUR 2 = ZWART

    1. ZWART(Spread)
    2. T-FACTOR
    3. BLAUWKRAS
    4. BLAUWZILVER GEBAND
    5. BLAUWZILVER ONGEBAND


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    KLEUR 3 = BRUIN

    1. BRUIN (spread)
    2. T-FACTOR
    3. BRUINKRAS
    4. BRUINZILVER GEBAND
    5. BRUINZILVER ONGEBAND (Geen foto van)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Andere EIGENSCHAPPEN
    (dit zijn GEEN kleuren)

    Alle onderstaande duiven hebben onder hun 'extra' eigenschappen nog steeds één van de drie hoofdkleuren in de genen (rood, zwart of bruin). Die kan je nog gedeeltelijk (vb foto 1 heeft zwart in de genen, foto 3 heeft blauwzilver geband in de genen) of helemaal niet meer zien (vb foto 2 is roodzilver geband in de genen).

    foto 1 : getijgerd
    foto 2 : wit
    foto 3 : indigo
    foto 4 : recessief rood = sierduivenrood
    foto 5 : recessief rood + getijgerd
    foto 6 : bruinkras + getijgerd


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs