Sinds februari 2022 heb ik geen kingduiven meer. Ik kweek nu kleurpostduiven. Benieuwd? Klik op onderstaande foto!
Foto
Rondvraag / Poll
Kweek je je kingjongen met voedsterduiven van een ander ras?
ja, met carneau
ja, met hubbell
ja, met postduiven
ja, met een ander ras
nee
Bekijk resultaat

Fijn dat u deze site bezoekt !
Alle foto's erop zijn van kingduiven die ik in mijn bezit gehad heb. Ik startte het blog in februari 2008. 

Ik eindigde mijn hobby op zaterdag 05/02/2022 met de verkoop van mijn laatste 2 topkoppels...

Toen telde dit blog 44.021 bezoekjes en nu
bent u bezoeker

Foto
Inhoud blog
  • De kingduif : inleiding
  • De king, een echt huisdier
  • De kingduif : TE KOOP
  • Een lust voor het oog
  • Kweken met voedsterduiven, hoe werkt dit?
  • getijgerde kingduiven
  • Doffer of duivin?
  • Verluchting, vochtigheid en tocht
  • Tijgering = schimmel? (Update 12/08/2017))
  • Verdunning
  • Bruin getijgerd
  • Jongen veilig grootbrengen
  • De kingduif : een 'gewichtige' duif
  • Correct voederen, niet zo eenvoudig...
  • Kingduiven kweken vraagt veel geduld
  • Nest-problemen
  • Erfelijkheidsleer : kleuren
  • Erfelijkheidsleer : patronen
  • Erfelijkheidsleer : patronen (aanvulling)
  • De kingduif : niet bang van bezoek
  • Problemen de baas blijven !
  • Kweekresultaten overzicht
  • 17 november 2019
  • Een fijn kweekjaar gewenst!
  • De kweek op mijn hok (2017)
  • De kweek op mijn hok (2016)
  • Mijn koppels voor 2015
  • Mijn koppels voor 2014
  • Kweekresultaten topjaar 2012
  • Mijn koppels voor 2013
  • Mijn koppels voor het jaar 2012
  • Mijn kweekploeg 2011
  • Samen in bad
  • Stempelen
  • Ringen
    Rondvraag / Poll
    In welke maand koppel je je duiven?
    november 2015
    december 2015
    januari 2016
    februari 2016
    maart 2016
    mijn duiven worden niet gescheiden in de winter
    Bekijk resultaat

    Rondvraag / Poll
    Welk bijproduct vind je het beste omdat de jongen geen krom borstbeen zouden hebben? Indien je nog een ander middel gebruikt, gelieve het mij te mailen, dan plaats ik het erbij.
    grit
    roodsteen
    biergist
    levertraan
    pinda
    kalk
    piksteen
    vitamine D
    Bekijk resultaat

    Contacteer mij
    wim.vercruysse@kbrp.be 
    Rondvraag / Poll
    Hoe groot is het percentage jongen dat je uit gelegde eitjes gemiddeld kweekt?
    10-25%
    26-50%
    51-75%
    76-100%
    ik hou dit niet bij
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Met hoeveel koppels kweek je?
    1-5
    6-10
    11-20
    meer dan 20
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    FILMPJES
  • 19/02/2010 : lentekriebels !
  • wit + getijgerd jong 20/01/10
  • witte doffer bij roodzilver geband jong 21/11/09
  • bruine kingduivin in tuin 21/11/09
  • verliefd koppel 21/11/09
  • 23 september 2011 : kings in de tuin
  • bruine duivin in de tuin
  • 11 november 2012: in bad
  • rode doffer + gele duivin 24/11/2012
  • duiven in de sneeuw: 13/01/2013
    Foto
    Foto
    FOTO'S KINGS
  • Foto's van vroeger en nu
  • Kweekkoppels 2007
  • Stien en hond bij de kings
  • Mijn oud hok
  • Getijgerde kings
  • Nieuw hok mei 2007
  • kings in de tuin 25/11/2007
  • topper 2011: bruinzilver geband duivin
  • topper 2013: witte doffer
  • Kings in bad
    Foto
    Foto
    De king, koning onder de duiven !
    Zeg niet zomaar 'duif' tegen een 'king' !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    kweekduiven 2009-2010
  • KOPPEL 1 doffer wit 2007 - duivin indigo roodgeband 2006
  • KOPPEL 2 doffer wit 2009 - duivin getijgerd 2009
  • KOPPEL 3 doffer blauw 2004 - duivin bruin 2009
  • KOPPEL 4 doffer zilver roodgeband 2006 - duivin wit 2006
  • KOPPEL 5 doffer roodkras 2008 - duivin zwart 2007
  • KOPPEL 6 doffer zwartgetijgerd 2007 - duivin zwart 2008
  • kingduiven
    rustige, gracieuze en aaibare sierduiven
    U wenst sierduiven te houden ? U wenst niet-alledaagse sierduiven ? U wenst tamme duiven ? Twijfel dan niet langer over welk ras het moet worden...
    19-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erfelijkheidsleer : patronen (aanvulling)

    Hoe zit het dan bij een volledig witte duif ?

     

    Een witte duif heeft een extra eigenschap in de genen, namelijk de witfactor “ww’. Deze witfactor bedekt alle gewone patronen + KLEUREN. Elke witte duif heeft onder haar witte kleur dus een andere kleur (rood, zwart of bruin) + een patroon verstopt zitten.

    Een duif wordt pas wit als ze de witfactor van BEIDE ouders erft. De witfactor moet dubbel aanwezig zijn in de duif. Een duif die slechts van 1 ouderduif de witfactor ontvangt zal niet wit zijn.

     

     

    Bekijk nu deze voorbeelden :

     

    GENOTYPE

    (=welke genen bezit de duif)

    FENOTYPE

    (=zo ziet de duif eruit)

    ww

    wit

    w/

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur zwart

    //

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur zwart

    (//=bezit geen enkele witfactor)

     

     

    Welke jongen kan je verwachten als je met wit wil gaan kweken ? In onderstaande tabel vind je alle voorbeelden met duiven die beiden het kraspatroon bezitten. De denkwijze voor andere patronen is echter gelijklopend.

     

    genotype doffer

    genotype duivin

    mogelijke jongen

    kras+kras+w/

    kras+kras+//

    kras+kras+//

    kras+kras+w/

    kras+kras+ww

    kras+kras+//

    kras+kras+w/

    kras+kras+w/

    kras+kras+w/

    kras+kras

    kras+kras+w/

    kras+kras+ww*

    kras+kras+ww

    kras+kras+ww

    kras+kras+ww

     

    *Hier merk je dat je uit 2 duiven die zelf niet wit zijn, toch een witte kan kweken. Dit kan enkel als de beide ouderdieren de witfactor éénmalig (en dus voor het oog verborgen) bezitten.

     

    Hoe zit het dan bij een recessief rode (=sierduivenrode) duif ?

    (Wat is een recessief rode duif ? Deze duif is helemaal rood, van top tot teen. Die rode kleur is niet dezelfde als bij een roodkras of asrode of roodzilvergebande duif (dit rood noemt men immers ook postduivenrood)

     

    Een recessief rode duif heeft een extra eigenschap in de genen, namelijk de sierduivenroodfactor “ee’. Deze sierduivenroodfactor bedekt alle gewone patronen + KLEUREN. Elke recessief rode duif heeft onder haar rode kleur dus een andere kleur (rood, zwart of bruin) + een patroon verstopt zitten.

    Een duif wordt pas recessief rood als ze de roodfactor van BEIDE ouders erft. De roodfactor moet dubbel aanwezig zijn in de duif. Een duif die slechts van 1 ouderduif de roodfactor ontvangt zal niet rood zijn.

     

     

    Bekijk nu deze voorbeelden :

     

    GENOTYPE

    (=welke genen bezit de duif)

    FENOTYPE

    (=zo ziet de duif eruit)

    ee

    recessief rood

    e/

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur rood, zwart of bruin

    //

    T-patroon of kras of

    geband of ongeband

    in de kleur rood, zwart of bruin

    (//=bezit geen enkele recessief roodfactor)

     

     

    Welke jongen kan je verwachten als je met recessief rood wil gaan kweken ? In onderstaande tabel vind je alle voorbeelden met duiven die beiden het kraspatroon bezitten. De denkwijze voor andere patronen is echter gelijklopend.

     

    genotype doffer

    genotype duivin

    mogelijke jongen

    kras+kras+e/

    kras+kras+//

    kras+kras+//

    kras+kras+e/

    kras+kras+ee

    kras+kras+//

    kras+kras+e/

    kras+kras+e/

    kras+kras+e/

    kras+kras

    kras+kras+e/

    kras+kras+ee*

    kras+kras+ee

    kras+kras+ee

    kras+kras+ee

     

    *Hier merk je dat je uit 2 duiven die zelf niet recessief rood zijn, toch een recessief rode kan kweken. Dit kan enkel als de beide ouderdieren de sierduivenroodfactor éénmalig (en dus voor het oog verborgen) bezitten.

     


    15-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kingduif : niet bang van bezoek

    Kinderen op bezoek bij mijn duivenhok. Je ziet hoe rustig de duiven het bezoek verwelkomen. Hoewel de situatie voor de duiven heel nieuw is, denkt er geen enkele aan om op de vlucht te slaan...




    29-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problemen de baas blijven !

    De kweek met kings wil niet steeds zo vlot lukken. De dieren die je aangeboden worden zijn vaak dieren waarover de eigenaar om de één of andere reden niet tevreden was. Best is om jonge dieren aan te kopen. Koop ze indien mogelijk bij één kweker. Elk hok heeft immers zijn 'ziektes' en als je dieren uit meerdere hokken samenbrengt zit je vaak met een explosie van ziektes... Kweken van kings blijft dus een uitdaging, maar geeft bij het welslagen ervan dan ook veel voldoening. Als je het bij één koppeltje houdt zal alles vlekkeloos verlopen, de miserie begint echter vaak zodra het aantal dieren (en daarmee de drukte op het hok) groter wordt.
    Enkele tips :
    1. Voeder met mate en pas je mengsel soms aan.
    Dieren een aangepaste voeding geven is belangrijker dan je denkt. Bij kingduiven die niet kweken loert het gevaar van zwaarlijvigheid steeds om de hoek. Probleem bij duiven is dat je niet meteen ziet dat een duif er veel te vet bij loopt. In dit geval mag je een succesvolle kweek vergeten. Zorg er dus voor dat je duiven niet te vet zijn en geef ze voldoende gerst of zuivering (als ze niet met jongen in het nest liggen natuurlijk): 50%. Vul pas het eten aan als ze de gerst hebben opgenomen: gerst eten ze namelijk enkel als ze honger hebben en van gerst worden ze niet vet. Probleem is echter dat het ene koppel met jongen ligt, terwijl een ander koppel niet aan het kweken is. Daarom is apart voederen in de bakken een goede oplossing. Daar kan je dan per koppel ook ander voer geven. Dieren in hun groei hebben eiwitten nodig. Je denkt waarschijnlijk meteen aan erwten bijvoeren. Erwten bevatten inderdaad veel ruwe eiwitten. Het benutbare eiwitdeel in erwten is echter eerder laag. Met andere woorden: zo’n 70% is afval dat niet opgenomen wordt door de duiven! Het is zeker beter om een dure kweekmengeling aan te schaffen: hoe gevarieerder de samenstelling, hoe beter. Geef dus niet de hele tijd dezelfde mengeling: ruien, rusten, kweken, … alles vraagt een aangepaste maaltijd.
    2. Kweek gemakkelijker met lichte duivinnen.
    Kingduiven van 1 kg zijn prachtdieren, maar... grote, zware duivinnen zijn vaak slechte kwekers : ze breken hun eieren ('s nachts vallen ze in slaap tijdens het broeden en 's morgens is er een ei stuk), ze zijn minder vitaal.  Je hebt ze overigens niet nodig om grote jongen te kunnen kweken, maar koppel ze wel aan stevige doffers.
    Zware doffers geven veel minder problemen : zij broeden namelijk overdag en vallen niet in slaap. Het ideale koppel bestaat dus uit een zware doffer en een lichtere duivin. Succes bij het kweken verzekerd en dus voldoening bij baasje...
    3. Zorg voor ruimte.
    Onbevruchte eieren komen vaak doordat de koppels niet voldoende ruimte en/of rust krijgen om met elkaar te paren. Kingduiven die bij een ander (minder zwaar) ras huizen, worden tijdens de paring steeds gestoord. Hou dus je kingduiven apart en geef ze voldoende vrijheid zodat ze ook buiten het hok tot paren kunnen overgaan.
    NOOIT VERGETEN : Overbevolking = stress = slechte kweekresultaten !
    In mijn hok van 3 m op 2 m (= 6m²) kunnen MAXIMAAL 6 koppels huizen.  Op dergelijk hok kweek je gemiddeld zeker meer jongen met 5 koppels dan met 7 koppels !
    4. Vitamines en medische begeleiding.
    Wat medische begeleiding betreft ben ik voorstander van zo weinig mogelijk te kuren. Enkel zo kan je een sterke kolonie duiven kweken. Wanneer je een gezonde kolonie hebt, en je haalt geen 'vreemde' duiven bij, dan zal die kolonie ook gezond blijven. Meestal beginnen de problemen als je duiven van andere hokken gaat kopen...  Sinds ik gestopt ben met het geven van allerlei zogezegde wondermiddelen, merk ik geen enkel verschil bij mijn duiven, wel in mijn portefeuille... Wanneer je duiven goed gehuisvest zitten (DROOG, tochtvrij, voldoende zuurstof) en wanneer je geen zieke duiven bijhaalt, heb je geen medicatie nodig. Een kolonie die voortdurend medicatie en antibiotica toegediend krijgt is gedoemd om te verzwakken. Geef je kings de kans om hun natuurlijke weerstand te verhogen. Enkel zo zal je succes ervaren met je kings. Wanneer er tussen je jongen eentje niet zo goed opgroeit of een gebrekkige gezondheid vertoont, wees dan streng en hou die niet verder: je bespaart je veel kosten en miserie. Een jong raakt niet zelfstandig uit het ei? Afblijven, het wordt nooit een sterk dier...
    NOOIT VERGETEN : Overbevolking = stress = ziektes !
    5. Hygiëne.
    Op veel hokken wordt de hygiëne niet ernstig genomen. De drankfontein is vaak een grote bron van besmetting. Het is dus belangrijk er de nodige hygiëne bij na te streven. Zorg er ook voor dat het eten niet in contact komt met de mest. Voeder daarom zeker niet op de grond, maar in een eetbak.
    Verder moet je zorgen voor verse lucht in je hok (= maximaal 1 koppel per m³ ruimte) waarbij je vocht en tocht tracht te vermijden.  Alles potdicht isoleren is echter ook weer niet goed: verlucht voldoende; bij weinig wind mag er zeker een raampje open.




    10-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kweekresultaten overzicht
    Kweekresultaten overzicht
      Tot. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
    januari 11 0 0 1 0 1 2 3 0 0 0 0 2 1 1
    februari 9 0 0 2 0 1 1 0 1 0 0 3 0 0 1
    maart 42 1 3 4 5 5 4 5 0 5 0 1 3 3 3
    april 63 3 2 5 6 4 5 5 9 5 0 6 2 7 4
    mei 84 7 8 3 7 6 4 7 8 6 4 7 5 4 8
    juni 77 5 8 10 7 4 5 6 10 3 6 2 2 2 7
    juli 81 9 7 6 7 8 3 7 9 0 6 8 3 2 6
    augustus 72 5 8 4 6 3 4 9 6 4 8 5 4 2 4
    september 27 0 2 0 3 2 1 4 3 0 3 3 3 2 1
    oktober 12 0 0 0 1 0 4 1 1 0 0 2 1 2 0
    november 11 0 1 0 0 0 2 1 3 0 0 2 0 0 2
    december 7 0 0 0 3 0 0 2 0 0 0 2 0 0 0
    jongen 496 30 39 35 45 34 35 50 50 23 27 41 25 25 37
    nesten   ? 45 49 50 45 39 53 57 48 46 70 57 42 39
    % jongen   ? 43,3 35,7 45 37,8 44,9 47,2 43,9 24,0 29,3 29,3 21,9 29,8 47,4

    17-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 november 2019
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bericht op dit blog plaatste. De ruiperiode ligt achter de rug en heel wat onder ons trokken reeds met veel verwachtingen naar tentoonstellingen. Iedereen meent de mooiste dieren in het bezit te hebben, en dat kan aardig tegenvallen wanneer een keurder je kings een predikaat toekent. 'Ach, til er niet zwaar aan', zou ik zeggen. Je maakte het toch ook al mee dat een keurder op de ene tentoonstelling een dier 95 punten gaf, terwijl een andere keurder op een andere tentoonstelling ditzelfde dier 94 of zelfs slechts 93 punten toekende. Je ziet meteen hoe relatief zo'n getal is. Het belangrijkste is dat je plezier beleeft aan de dagelijkse verzorging van je dieren. Nu de winter voor de deur staat zijn we allen bezig met het samenstellen van de nieuwe koppels. Een leuke bezigheid: wie mag blijven, en wie niet? En waarop baseer je je dan? Zelf heb ik altijd een bont hok nagestreefd: ik had zowat alle kleuren zitten. Zeer leuk om zien en heel fijn om beginnende liefhebbers aan kleurtjes te helpen, maar tevens onbegonnen om een eigen stam te kweken. Daarom heb ik het geweer van schouder veranderd: ik ga eerst  bouwen aan het mooie type, en zal later dan wel "kleuren".  Hoe deze ommekeer er kwam? Eigenlijk toevallig. Ik had een knappe blauwe doffer en een super blauwzilver duivin bij twee verschillende kwekers gekocht en kweekte daaruit 3 jongen. Eén voldeed niet omdat de vleugelpennen maar niet netjes kwamen te liggen. Die is in de pot beland... De andere 2 zijn echter heel mooie doffers geworden. Omdat ik slechts 5 kweekkoppels nastreef (mijn hok is maar 3 op 2 m groot en overbevolking is heel nefast voor de kweek) had ik meteen selectieproblemen. Maar ik heb volledig voor eigen kweekmateriaal gekozen. Daarvan ken ik tenminste de eigenschappen en de voorgeschiedenis (Dit jaar ging ik immers bij één der 'groten' uit Vlaanderen een koppel 'klassekings' kopen voor 80 euro: weggegooid geld, ik heb ze al niet meer zitten). Ja, zo krijg je wel een negatief beeld van sommige kingliefhebbers. Gelukkig zijn er ook echt 'grote' liefhebbers in het milieu die je aan echt goed materiaal helpen. Maar nu heb ik dus 8 kings van eigen kweek + het blauw-blauwzilver koppel. Ik zal het aantal bloedlijnen beperkt houden en kijk al reikhalzend uit naar het voorjaar. En dat maakt onze hobby zo fijn: het dagelijks verzorgen en hanteren van de dieren en het maken van plannen. Veel plezier!

    03-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een fijn kweekjaar gewenst!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Bij het begin van het nieuwe jaar kijkt iedereen weer uit naar een mooie periode voor onze hobby: de kweek. Onder deze tekst vind je een overzicht van de kweekresultaten die ik het voorbije decennium haalde bij de kweek van mijn kingduiven. 368 dieren deed ik een ringetje aan de voorbije 12 jaar! Op de school waar ik lesgeef probeer ik mijn liefde voor dieren aan de leerlingen door te geven in de schooltuin. De 2 koppels pauwstaartjes die er rondfladderen kweken probleemloos 14 jongen per jaar, steeds netjes 2 eitjes, 2 jongen. Wat een verschil met onze kings, niet? Kings kweek je in ieder geval niet omdat het de beste kwekers zijn: gebroken eitjes, onbevruchte eitjes, jongen die sterven in het nest... Hoe mooier de kingduiven zijn, hoe moeilijker het kweken ermee gaat. En toch geeft een kingliefhebber niet op. Als je deze soort lang genoeg kweekt kan je er zeker van meespreken. Sommige kwekers doen daarom een beroep op 'pleegouders', duiven met een grotere nestzorg waaronder de eitjes gelegd worden. Ik deed het nog niet. Ik laat de natuur haar gang gaan (of kan je dit met onze 'door-de-mens-misvormde' kingduiven niet meer zo noemen?) en neem er de problemen bij.  2017 was niet echt het beste kweekseizoen voor mij: slechts 22% van de gelegde eitjes werden grootgebracht. 114 eitjes gelegd, 25 jongen. In 12 jaar kingduiven houden het slechtste wat ik ooit meemaakte. Ik meen de oorzaak te vinden in een foutieve aanpak tijdens de winterperiode: toen liet ik het licht dagelijks 14 uur branden op mijn hok. Ja, een mens probeert al eens iets, en soms pakt dit fout uit. Ik heb mijn lesje geleerd. Deze winter laat ik de winter zijn werk doen: een rustperiode voor de natuur. Mijn kings heb ik niet gescheiden, niet bijgelicht, licht gevoederd (50% gerst), een wekelijks badje met regenwater gegeven... Ik sta vaak versteld dat ze zin hebben om zich te wassen in het koude water. Het lijkt wel of het hen niet deert. Ik ben benieuwd hoe de kweek dit seizoen zal verlopen. Het zou me niet verwonderen dat het weer beter gaat nu ik de dieren hun rust gunde. Ik hou je op de hoogte. Ik wens jou alvast een goede, geslaagde kweek toe! Je ras kan je enkel verbeteren als je veel jongen kan kweken om er dan de beste uit te selecteren, niet? En als je duiven niet goed kweken, kan je niet veel selecteren... 

    11-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kweek op mijn hok (2017)

    In 2017 kweekte ik 25 jongen:

    koppel 1 (zwarttijger/bruintijger): 5 jongen

    koppel 2a (zwarttijger/leverkras): 1 jong

    koppel 2b (roodkras/leverkras): 1 jong

    koppel 3 (dominant rood/geel): 3 jongen

    koppel 4 (roodzilver/geelzilver): 5 jongen

    koppel 5 (geelkras/blauwgeband): 1 jong

    koppel 6 (blauwtijger/blauwgeband): 5 jongen

    koppel 7 (blauw/kakhikras): 1 jong

    koppel 8 (rood/geel): 2 jongen

    koppel 9 (krastijger/bruintijger): 1 jong

    Op mijn hok heb ik meestal 6-7 koppels zitten. 9 koppels tegelijkertijd zaten er nooit op: sommige koppels heb ik slechts enkele maanden gehouden (en dan gewisseld voor een ander koppel).


    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kweek op mijn hok (2016)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 2016 kweekte ik 41 jongen:

    koppel 1: 13 jongen (4 blauwtijger, 4 zwarttijger, 1 blauwkras schimmel, 2 zwart, 2 blauwkras)

    koppel 2: 8 jongen (1 bruin, 6 bruintijger, 1 zwarttijger)

    koppel 3: 4 jongen (4 wit)

    koppel 4: 2 jongen (1 zwart, 1 blauwkras schimmel)

    koppel 5: 2 jongen (1 dominant rood, 1 leverkras)

    koppel 6: 5 jongen (5 roodzilver geband)

    koppel 7: 3 jongen (3 geelzilver geband)

    koppel 8: 4 jongen (3 blauw zwartgeband, 1 roodzilver geband)


    01-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn koppels voor 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    1. Roodzilver geband (2014) + blauw geband (2013)
    2. Blauw geband (2013) + geelzilver geband (2014)
    3. Zwart (2012) + bruin getijgerd (2014)
    4. Kras getijgerd (2011) + bruin getijgerd (2014)
    5. Wit (2013) + wit (2011)
    6. Zwart getijgerd (2014) + blauw geband (2014)
    7. Roodzilver geband (2014) + wit (2014)
    8. Rood getijgerd (2014) + blauwkras (2012)
    9. Blauwgeband (2014) + geel (2013)
    Als je op bijgevoegde foto klikt kan je de dieren zien.


    04-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn koppels voor 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende 8 koppels heb ik samengesteld voor het seizoen 2014.

    1. Doffer wit (E.K. 2012) + duivin roodkras (2010)
    2. Doffer bruin (E.K. 2010) + duivin zwart getijgerd (2012)
    3. Doffer rood (E.K. 2013) + duivin zwart getijgerd (2012)
    4. Doffer zwart getijgerd (2011) + duivin zwart (E.K. 2011)
    5. Doffer rood (E.K. 2013) + duivin geel (2013)
    6. Doffer wit (E.K. 2013) + duivin wit (E.K. 2011)
    7. Doffer wit  (E.K. 2013) + duivin blauw zwartgeband (E.K. 2013)
    8. Doffer blauw zwartgeband (2013) + duivin bruin (E.K.2013)
    (E.K.= eigen kweek)

    (Klik op de foto om de dieren van mijn kweekploeg 2014 te bekijken. Ze staan in dezelfde volgorde als deze bijhorende tekst)

    29-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kweekresultaten topjaar 2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In onderstaande tabel kan je zien hoeveel jongen elk koppel kweekte in de loop van het jaar 2012. Gemiddeld kweekte elk koppel 7 jongen. Daarmee was ik heel tevreden. 1 koppel kweekte zelfs 14 jongen. De duivin ervan kweekte het jaar ervoor ook al 8 jongen. Een productief dier dus, met veel vitaliteit. Het is de rode duivin van de foto die hierbij gevoegd is.
    koppel 1: doffer 2011 + duivin 2011
    koppel 2: doffer 2010 + duivin 2011
    koppel 3: doffer 2011 + duivin 2011
    koppel 4: doffer 2011 + duivin 2010
    koppel 5: doffer 2011 + duivin 2010
    koppel 6: doffer 2011 + duivin 2010
    koppel 7: doffer 2011 + duivin 2011

    Kweekresultaten 2012

     

    Tot.

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    januari

    3

     

     

     

     

    1

    2

     

    februari

    0

     

     

     

     

     

     

     

    maart

    5

    2

     

     

     

    1

    2

     

    april

    5

     

     

     

    2

    1

    1

    1

    mei

    7

     

     

    2

    2

     

    2

    1

    juni

    6

    1

    1

    2

     

    2

     

     

    juli

    7

    1

    2

     

     

    1

    1

    2

    augustus

    9

    1

    1

    1

    1

    1

    2

    2

    september

    4

     

     

     

    1

    1

    2

     

    oktober

    1

     

     

     

     

     

     

    1

    november

    1

     

    1

     

     

     

     

     

    december

    2

     

     

     

     

     

    2

     

    jongen

    50

    5

    5

    5

    6

    8

    14

    7


    06-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn koppels voor 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Begin januari bestaat mijn kweekploeg uit deze 8 koppels:

    1. Doffer wit (E.K. 2012) + duivin roodkras (2010)
    2. Doffer bruin (E.K. 2010) + duivin wit (2011)
    3. Doffer rood "spread" (E.K. 2011) + duivin zwart getijgerd (2012)
    4. Doffer roodkras (E.K. 2011) + duivin zwart (E.K. 2011)
    5. Doffer rood (E.K. 2012) + duivin geel (2011)
    6. Doffer geel (2012) + duivin rood (2010)
    7. Doffer rood getijgerd (E.K. 2012) + duivin rood (E.K. 2012)
    8. Doffer licht getijgerd (2011) + duivin wit (E.K. 2011)
    (E.K.= eigen kweek)

    (Klik op de foto om mijn kweekploeg 2013 te bekijken.)

    05-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn koppels voor het jaar 2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Begin 2012 bezit ik 7 koppels:
    1) bruine doffer 2010 (E.K.) + witte duivin 2011
    2) rood spread doffer 2011 (E.K.) + bruine duivin 2010 (E.K.)
    3) zwart getijgerde doffer 2011 (E.K.) + rode duivin 2010
    4) asrood doffer 2011 (E.K.) + rode duivin 2010
    5) bont getijgerde doffer 2011 + witte duivin 2011 (E.K.)
    6) rode doffer 2011 + zwarte duivin 2011 (E.K.)
    7) rood spread doffer 2011 (E.K.) + bruinzilver gebande duivin 2011 (E.K.)
    (E.K. = eigen kweek)

    04-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn kweekploeg 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor het kweekseizoen 2011 heb ik 5 kweekkoppels zitten: 5 van de 10 duiven zijn van eigen kweek. Ik zorgde voor een JONGE, vitale ploeg. Door te klikken op de bijgevoegde foto kan je ze zien. Ze staan per koppel na elkaar (eerst de doffer, dan de duivin).
    2007 (1) : witte doffer.
    2008 (1) : recessief roodbonte doffer
    2009 (3) : bruine duivin, roodzilver gebande duivin, getijgerde duivin.
    2010 (5) : bruine doffer, zwarte doffer, blauwkras doffer, recessief rode duivin, zwarte duivin.

    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen in bad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kings houden (soms) van een bad. Ik bied het 1 keer per week aan, maar vaak gebeurt het dat er geen enkele duif gebruik van maakt. Ze nemen bij voorkeur een bad bij vochtig weer. Je geeft enkel in de voormiddag de kans tot baden, zodat ze tegen 's avonds weer droog zijn. Vooral in de rui weten ze dit bad erg te appreciëren. Een natte king kan helemaal niet meer vliegen. Een king kan goed tegen de kou: ook 's winters zal de king graag een bad nemen.  Als dat baden ook van belang is voor de gezondheid van de king kan ik niet bevestigen. Feit is dat de kings er graag gebruik van maken.


    17-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stempelen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoewel kingduiven maar moeizaam kunnen vliegen, gebeurt het toch wel eens dat op een windstille, zonnige dag een king het luchtruim kiest. Zo'n dier vindt slechts moeizaam zijn hok terug... Blijf dus best in de buurt als je de kings de vrijheid gunt. Zelf moest ik al meermaals naar de buren omdat een king over de 2 meter hoge haag sukkelde. Gelukkig is hun vlucht vaak van korte duur. Veiligheidshalve kan je de dieren echter van een stempel (met je telefoonnummer) voorzien op één of meerdere van de grote vleugelveren. Zo kan een eerlijke vinder je vlug contacteren. Indien je echter aan tentoonstellingen wenst mee te doen, mag je je duiven niet stempelen want de keurders zullen je dier afkeuren...


    16-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ringen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jonge kings van 10 dagen oud krijgen best een ring om de poot. Op de ring staat o.a. het jaartal. Elk jaar hebben de ringen trouwens een andere kleur : 2018 (lichtblauw) 2017 (geel) 2016 (zwart) 2015 (wit) 2014 (grijs) 2013 (groen), 2012 (blauw), 2011 (geel), 2010 (zwart), 2009 (wit), 2008 (grijs), 2007 (groen), 2006 (lichtblauw), 2005 (geel), 2004 (donkerblauw), 2003 (wit), ... Ringen is kinderspel, zo laten deze kinderhanden zien. Zo kan er niet gesjoemeld worden met de leeftijd van de dieren wanneer ze verkocht worden. De grootte van de ringen die je aankoopt is nummer 10. Een ring met daarop B10 is een Belgische ring met formaat 10 mm. Een ring met daarop F10 is een Franse ring met formaat 10 mm. De kleur van de ringen is soms dezelfde : geel in 2005 en 2011 : er zit minstens 5 jaar tussen eer eenzelfde kleur terugkomt. Kings ouder dan 5 jaar mogen immers niet meer tentoongesteld worden.




    Contacteer mij
    wim.vercruysse@kbrp.be


    Foto's eigen kweek
  • JONGEN 2007
  • JONGEN 2008
  • JONGEN 2009
  • JONGEN 2010
  • JONGEN 2011
  • JONGEN 2012
  • JONGEN 2013
  • JONGEN 2014
  • JONGEN 2015
  • JONGEN 2016

    Eigen kweek (deel 2)
  • JONGEN 2017
  • JONGEN 2018
  • JONGEN 2019
  • JONGEN 2020
  • JONGEN 2021
  • HUIDIGE KWEEKKOPPELS

  • Foto

    Allerlei
  • Topper 2016
  • Topper 2014 bruingetijgerd duivin
  • Mijn kings op 11/11/2014 (filmpje)
  • Nieuwe kweekduiven voor 2015
  • Mijn kings op 11/11/2014 (foto's)
  • Schimmel / Ooievaar
  • 23 augustus 2015: king voedert zijn jongen (filmpje)
  • 26/09/2015: samen in bad
  • Kweekkoppels 2021
  • Blog Mijn Kleurpostduiven

    Foto


    Foto

    Indeling van de kleuren
    (Op de foto's zie je voorbeelden)

    KLEUR 1 =
    DOMINANT ROOD
    (=POSTDUIVENROOD)

    1. ROOD (spread)
    2. T--FACTOR ('asrood')
    3. ROODKRAS
    4. ROODZILVER GEBAND
    5. ROODZILVER ONGEBAND (GEEN foto van)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    KLEUR 2 = ZWART

    1. ZWART(Spread)
    2. T-FACTOR
    3. BLAUWKRAS
    4. BLAUWZILVER GEBAND
    5. BLAUWZILVER ONGEBAND


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    KLEUR 3 = BRUIN

    1. BRUIN (spread)
    2. T-FACTOR
    3. BRUINKRAS
    4. BRUINZILVER GEBAND
    5. BRUINZILVER ONGEBAND (Geen foto van)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Andere EIGENSCHAPPEN
    (dit zijn GEEN kleuren)

    Alle onderstaande duiven hebben onder hun 'extra' eigenschappen nog steeds één van de drie hoofdkleuren in de genen (rood, zwart of bruin). Die kan je nog gedeeltelijk (vb foto 1 heeft zwart in de genen, foto 3 heeft blauwzilver geband in de genen) of helemaal niet meer zien (vb foto 2 is roodzilver geband in de genen).

    foto 1 : getijgerd
    foto 2 : wit
    foto 3 : indigo
    foto 4 : recessief rood = sierduivenrood
    foto 5 : recessief rood + getijgerd
    foto 6 : bruinkras + getijgerd


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs