...met avonturen en belevenissen uit de 3de kleuterklas...
14-11-2009
Thema: dino's (week 1)
Al van voor de vakantie waren al mijn kleuters zo blij dat we na de vakantie gingen werken rond het thema dinosaurussen. Om wat meer te weten te komen over de dino's zijn we naar het museum van natuurwetenschappen in Brussel geweest, voor onze kleuters beter bekend als het dino-museum. En enthousiast dat ze waren dat kon je zien aan de stralende gezichtjes op de bus.
Bezoek aan het dino-museum
Er waren een paar kleuters bang omdat ze niet wisten wat ze daar mochten verwachten, waren er echte dino's??? Maar al snel was iedereen gerustgesteld en hebben we heel veel dino-skeletten gezien. We konden ook zien hoe en waar ze de dino-skeletten gevonden hebben. Maar voor sommige kleuters was het toch een beetje een teleurstelling want ze kwamen vragen wanneer zien we nu de echte dino's
Een bezoek aan het dino-museum was best wel vermoeiend, in de bus gingen hier en daar al wat oogjes dicht.
We mochten alles wat we thuis hadden over dino's meebrengen naar de klas, boeken, foto's, prenten, dino's,....
In onze leeshoek staan echt heel veel dino-boeken zowel prentenboeken......
....als informatieve boeken, zelfs boeken waar je met een 3D-brilletjes moet naar kijken en dan zie je precies net echte dinosaurussen.
Op de laptop van de juf mochten we naar de foto's van het dino-museum kijken en ook naar de foto's die in de klas genomen zijn tijdens ons hoekenwerk.
Zelf een puzzel maken: -We mochten een dino-kleurprent kiezen die we mooi vonden. -Die hebben we dan eerst ingekleurd
- daarna tekende de juf er achteraan lijnen op en moesten wij op de lijnen knippen.
- dan weer alles netjes in elkaar puzzelen en opkleven zodat we terug onze kleurprent hadden.
Werken rond het begrip "evenveel": - eerst oefenen we het het klassikaal in de kring met materiaal - dan krijgen de kleuters de kans om het in kleine groep in te oefenen, nog steeds met materiaal - en als dat goed lukt mogen we het op een werkblad proberen: hier was de opdracht: kleef evenveel bolletjes als dino's
Een stappenplan "lezen" - bovenaan het blad staat aan de hand van tekeningen hoe we deze dino tanden moeten geven. - ze "lezen" welk materiaal ze nodig hebben en wat ze moeten doen. Zo kunnen de kleuters zelfstandig aan het werk.
Een mag-werkje: dino's schilderen
Met de steekmozaik werden dino's gemaakt
Er was veel belangstelling voor het spelen met de dino's in de zandbak
Dit was hun dino-museum....
In de bouwhoek: met verschillende blokken dino's bouwen
Volgende week werken we verder rond dino's tot dan..... X Juf Veerle
Samen op spinnenjacht, overal hebben we gezocht. Spinnen hangen vooral aan de hoekjes van de ramen, op de foto is het moeilijk te zien maar ze zat er echt.
Met een vergrootglas werden de spinnen goed geobserveerd
En er zaten ook enkele grote spinnen tussen, brrr..... wie durft die te pakken??? Dit was voor sommige van mijn kleuters geen enkel problemen. Roos en Ilena waren mijn spinnenvangers
Veilig in een potje met deksel mochten ze in de klas zodat we ze goed konden bekijken.
Tijdens het hoekenwerk hebben we: - zelf spijkerplankjes getimmerd waar we dan later spinnenwebben konden in maken
- herfstslingers maken
- kijken in de spinnenboeken
- woordjes van de herfst naleggen en naschrijven
- spelen met spinnen en kabouters
-poppenkast spelen met een spin
- het verhaal van "de spin die het te druk had" naspelen aan de verteltafel
- spinnenwebben tekenen op het bord.....
... met dit als eindresultaat, mooi hé
- een tekening kleuren die een papa van een kleuter voor ons heeft getekend
- met de plasticine spinnen maken
- onze herfstslingers
- Tijdens het luisteren naar onze werkopdrachten kwam er een enorme spin aangekropen.....
Loic bracht deze spin mee
- we hebben spinnewebben geschilderd
- en spinnen geknipt en geplakt met lange poten
- Met de spinnen hebben we de begrippen: meer-minder-evenveel nog eens herhaald
We hebben overal in de klas de letter S van spin gezocht....
....en dan hebben we de letter S gezocht in kranten en tijdschriften
We hebben deze week ook kunnen spelen met de geschenken die we van de jarige kleuters hebben gekregen: -de knikkerbaan van Bren....
....de piet piraat memory van Ibrahim....
....en het spelletje "ik kan al tellen"
- Als afsluiter van de week en omdat we onze moet-werkjes voor ons contract allemaal klaar hadden kregen we een spin geschminkt op onze wang of hand
Op het einde van de week werden de spinnen terug vrij gelaten
En we hebben de spinnenweek afgesloten met een wandeling naar het park Onderweg hebben we nog enkele hele mooie spinnenwebben gezien
In het park hebben we herfstblaadjes mogen gooien...
...en als een echte spin mogen kruipen in een groot spinnenweb
Het was een fijne spinnenweek
Voor al mijn zieke kleuters heel veel beterschap en hopelijk kunnen ze nog een beetje genieten van een Leuke herfstvakantie!!!!!
Verteltafel: de spin die het te druk had/Eric Carle
Wat is eigenlijk een verteltafel?? Een door kinderen en leerkracht ingerichte plaats met daarop voorwerpen waarmee de kinderen al handelend een verhaal kunnen (na)spelen en (na)vertellen. Een verteltafel stimuleert de taalontwikkeling van kinderen maar geeft ook mogelijkheden tot functionele lees- en schrijfactiviteiten.
Je kleuter heeft het al zeker komen vertellen maar deze week gaat vooral over spinnen en daarom heb ik gekozen voor het prentenboek: De spin die het te druk had van Eric Carle. Eerst wordt het verhaal op verschillende manier voorgelezen en verteld...
... hier gebeurde dat door ondertussen een spinnenweb te maken tijdens het vertellen van het verhaal
We kregen ook de mogelijkheid om het verhaal nog eens digitaal te beluisteren op de computer
Dan hebben we samen de materialen en personages bij elkaar gezocht om het boek tot leven te brengen. Iedereen hielp zoeken, timmeren, kleuren, knippen,.....
....tot we dan eindelijk alles hadden voor ons verhaal. Dan heeft de juf het verhaal eerst nog eens verteld met de materialen...
.... en dan waren wij aan de beurt.
Volgende week werken we nog een hele week rond spinnen. De verteltafel is dan een deel van ons hoekenwerk zodat alle kleuters de kans krijgen om het verhaal eens te gaan (na)vertellen. We gaan ook nog heel veel andere activiteiten doen over spinnen. Wat dat kan je volgende week zien op onze klasblog Tot dan... X Juf Veerle
Vandaag was het de eerste keer feest voor de jarigen van de maand. Onze 3 jarige kleuters stonden vandaag dan ook heel de tijd in de belangstelling. Ze mochten ieder de kleur van hun kroon kiezen en daarna kregen ze mooie ballonnen op hun wangen geschminkt.
Alle kleuters hebben hun handtekening (vingerafdruk) op een mooie kaart gezet voor de jarigen
De jarigen mochten eens op de tafel staan, eens extra in de belangstelling staan is oh zo leuk
Dan zijn we allemaal naar de refter gegaan waar me mee mochten helpen pannenkoeken bakken. Onze jarige kleuters mochten mee het deeg maken....
... en Sabe (de dochter van juf Veerle) hielp bij het bakken van de pannenkoeken
En dan smullen maar .......... Mmmmmmm lekker!!!!!
We hebben ook een stoelendans gedaan... spannend ga ik nog wel een stoeltje hebben als de muziek stopt.
De jarigen mochten de kadootjes die ze meegebracht hebben voor de klas openmaken
Bedankt voor de leuke spelletjes, daar gaan we allemaal heel veel plezier aan beleven in de klas.
Buiten hebben we nog eens extra gedanst en gezongen voor onze 3 jarigen
En als afsluiter mochten onze jarigen 5 keer bellen blazen. Proficiat met jullie 5de verjaardag: Bren - Ibrahim en Jens
Na de herfstwandeling hebben we met de blaadjes, takken, noten een mini kijktafel gemaakt.
Dan zijn we er deftig ingevlogen want we hebben een week hard gewerkt aan onze herfstboom met verschillende technieken. De achtergrond hebben we geschilderd eerst met blauwe verf.......
....en daarna met grijze verf er lichtjes over zodat het een echte herfstlucht is.
De stam van onze boom hebben we gemaakt door de omtrek van onze hand en onderarm te tekenen en met bruine wasco's in te kleuren.....
....dan de stam uitknippen....
....sommige doen dit met de uiterste concentratie
De herfstblaadjes stempelen we met onze vinger op een herfstkleurige cirkel en dit wordt dan de kruin van onze herfstboom.
Als laatste kleven we alles netjes in elkaar
Dit zijn ze dan onze herfstbomen
Terwijl we af en toe moesten wachten omdat de verf van onze achtergrond aan het drogen was of onze handjes pijn deden van het knippen konden we ook nog in de hoekjes om: - blaadjes te rijgen aan een draad om onze klas te versieren
Of huizen bouwen voor de kabouters waar we dan konden mee spelen, we maakte huisjes van lego....
...of met houten blokken.....
...dit zijn welgestelde kabouters zij wonen al in een echt kasteel
We mochten ook eens naar de foto's van onze eigen klasblog kijken, leuk vinden we dat !!
In de denkhoek konden we uit een map zelf werkblaadjes kiezen, we gaan dan aan de juf vragen wat de opdracht is van die oefening en gaan dan zelfstandig aan de slag.
Liedje dat we geleerd hebben Wirrele warrele doen de blaadjes. Wirrele warrele door de lucht. Kijk eens rond, op de grond, op het dak en in de tuin, liggen de blaadjes allemaal bruin
Zondag, 18 oktober was Ibrahim jarig en is hij 5 jaar geworden Proficiat Ibrahim
Terwijl alle kleuters voor hem een tekening maken, versiert Ibrahim het voorblad voor zijn boekje
En maandag was het dan de verjaardag van de juf, ik wil iedereen bedanken voor de felicitatie's, de lekkere cake, de mooie bloemen, de knappe tekeningen maar vooral van de kusjes van mijn allerliefste schatten: mijn kleuters BEDANKT!!!
Donderdag was Jens jarig, hij is 5 jaar geworden. Proficiat Jens!!! XXX Hij mocht op de verjaardagsstoel zitten, we zongen verjaardagsliedjes voor hem, we maakten spetterend vuurwerk met onze handen.....
...iedereen heeft voor Jens een mooie tekening gemaakt
En Jens mocht een verjaardagstas kiezen om in het weekend mee naar huis te nemen. Hij mag met de inhoud van de tas een weekend spelen en maandag kan hij ons vertellen wat hij allemaal gedaan heeft. Volgende week woensdag vieren we de jarige van de maand oktober met een ganse voormiddag feest. Wie is er deze maand jarig: - 15 oktober: Jens - 18 oktober: Ibrahim - 19 oktober: de juf - 30 oktober: Bren
Deze week hebben we ook al heel veel rond de herfst gewerkt, de foto's + uitleg zal je volgende week zien, want we gaan nog een weekje verder werken rond herfst.
Deze week mochten we in groep het pasklaar verhaal vertellen dat we zelf gemaakt hebben, aan onze klasgenootjes. Daarna hebben we de verhalen in de leeshoek gezet zodat iedereen ons werk kan bewonderen. Deze groep jongens hebben een leuk verhaal gemaakt met als titel: "Bij de dierenarts"
Om beurt mochten ze een stukje vertellen van hun verhaal.
Dit is nog een andere groep met hun verhaal: Het konijn dat te veel wortels eet.
Groep 3 en hun verhaal: Wieter het konijn
Groep 4 hun verhaal: Jan en konijn Deze groep geraakte er niet uit hoe het einde van hun verhaal nu moest zijn dus hebben ze ieder hun eigen einde gemaakt en getekend.
Volgende week komt de laatste groep aan de beurt hiervan volgen de foto's nog wel. Nog een fijn weekend Juf Veerle
Hoe kunnen we het thema Herfst beter starten dan de herfst te beleven. Samen met de kleuters van juf Cathy vertrokken we 's morgens voor een dagje "Zoniënwoud" in Tervuren.
We hebben heel veel mooie herfstblaadjes en nootjes gezocht om naar de klas mee te nemen.
We hebben ook veel dingen geleerd. Bij deze boom konden we duidelijk zien dat een boom wortels heeft, we konden er zelfs opzitten
Er waren dikke bomen met een ruwere stam...
...en dunne bomen met een gladde stam. Toch leuk hé zo'n boom knuffelen
We hadden kaartjes gekregen met o.a. dieren, bomen en paddestoelen uit het bos en de bedoeling was dat we op zoek gingen naar wat er op die foto's stond. Niet alles konden we vinden in het bos: de eekhoorn hebben we niet gezien, maar wat we wel gezien hebben was de slak.
We hebben heel veel paddestoelen gezien en ook het elfenbankje, zoals op de prent. Kabouters hebben we niet gezien, spijtig ;-)
En ondertussen konden we ons ook uitleven, klimmen.....
.... en dan naar beneden lopen, wie durft??? Juf Cathy alvast wel, maar al snel volgden alle kleuters.
Even pauzeren met een drankje en een stukje fruit.
En dan weer lopen, om het eerst tot aan de bomen aan de andere kant van het grasveld.
Dit zijn dan weer bomen met naalden.
's Middags hadden we allemaal grote honger en genoten we van onze boterhammen in de buitenlucht.
En na een flinke wandeling mochten we spelen in de speeltuin, joepie !!!!!
En hebben wij geen flinke kleuters, spontaan begonnen ze zakdoek leggen te spelen.
En dan was het tijd om terug naar school te gaan. Het was een hele leuke herfstdag.
Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken die lekker komen smullen zijn op ons eetfestijn.
Deze week hebben we verder gewerkt rond huisdieren, het thema sprak echt aan bij mijn kleuters en er was nog heel veel rond te doen. Verschillende activiteiten van deze week waren moeilijk vast te leggen op foto's.
We hebben een versje aangeleerd: Pompiediere pompiedei Vandaag zijn alle dieren blij honden, katten, muizen, ratten, koeien, schapen, slangen, apen, vissen, leeuwen, eenden spreeuwen.
Taalspelletjes gedaan: rijmen, beginklanken herkennen, de geluiden die de dieren maken benoemen,..... Het verhaal: Maartje en Sebastiaan uit schatkist voorgelezen
Gesprek over huisdieren met prenten met de foto's uit schatkist
We hebben ook nog verder gewerkt aan ons contractwerk dat vorige week al was opgestart: dieren tekenen met sjablonen en daarna inkleuren
Een patroon leggen op een vis, sommige kleuters hadden dit bij het thema de mooiste vis al gedaan maar toen is niet iedereen aan bod kunnen komen.
We hebben ook geleerd hoe baby-dieren noemen en daarna mochten we mama-dier met haar baby-dieren samen opkleven Varken-big Koe-kalf Paard-veulen Kip-kuiken ....
In kleine groep hebben we een gezelschapsspel gespeeld: Hondje Waf Hierbij oefende we het tellen, de kleuren, zich houden aan de juiste spelregels, beurt leren afwachten, enz...
We hebben ook leren verdelen. Elk hondje wilde evenveel speelgoed en soms was dat niet gemakkelijk, want hoe verdeel je 7 speelgoedjes tussen 2 hondjes??? Wat doe je dan om eerlijk te verdelen??
We hebben ook voor de eerste keer gedramatiseerd. Hoe hebben we dit gedaan? Juf zegt een kleine situatie bv Een meisje heeft een nieuw huisdier en speelt er volop mee dan komt haar beste vriendinnetje vragen of ze mee wil gaan spelen en wat doe je dan???? Er zijn toffe situatie's gespeeld en soms moest de juf al eens meedoen
En op vrijdag was iedereen klaar met zijn contract dus konden we nog eens spelen wat natuurlijk ook heel erg leuk is
Op vrijdag hebben we ook nog 3 pasklare verhalen gemaakt. We hebben nu 5 verschillende verhalen die we volgende week aan onze klasgenootjes mogen vertellen
Het was een leuke dieren 14-daagse
Volgende week gaan we werken rond de Herfst Maandag maken we een herfstwandeling in het zoniënwoud in Tervuren. We gaan de herfst beleven, ruiken, voelen en we gaan blaadjes, kastanjes, eikels,.....zoeken zodat onze klas een echte herfstklas wordt. Vergeet je laarzen en regenjas niet bij regenweer
4 oktober is het dierendag, wij zijn alvast begonnen aan een dierenweek. We mochten allemaal onze knuffeldieren meebrengen, boekjes, spelletjes, enz.... Iedereen heeft heel erg zijn best gedaan want alles staat vol knuffels
Dinsdag hadden we een echt dier in de klas: Orval, de schildpad van Arwen. Wat was dat leuk en Arwen die was heel fier dat ze haar schildpad mocht laten zien aan iedereen
Op onze school hebben we ook volgeltjes en vandaag mochten wij die gaan eten geven. Ilena en Samia durfde in het hok, wat waren de vogeltjes blij met het lekkere eten
Na de middag zijn we gaan kijken naar de waterschildpadden bij juf Annemiek van het 3de leerjaar
De schildpadden hebben zo een indruk nagelaten, de kleuters spelen zelfs schildpad
We hebben de dag dan ook gepast afgesloten met het prentenboek: De slimme schildpad van Eric Carle
Deze week hebben we voor de eerste keer kennis gemaakt met Moffel en Piertje. Dit zijn de poppen van Koekeloere een programma van schoolTV.
Tijdens het hoekenwerk konden we kijken naar 2 afleveringen van Koekeloere - dieren verzorgen en de dierenarts
In de bouwhoek konden we dierenkooien bouwen en daarna mochten we er met onze knuffels in spelen
Onze schildersezel is ook een krijtbord en er werden mooie dierentekeningen gemaakt
In de speelhoek konden we ook gewoon spelen, wel met dieren natuurlijk
We hebben ook samen gepuzzeld.....
Of samen een spelletje gespeeld
Een moetwerkje van ons contract: patronen verder afmaken met dierenstempels
Een moetwerkje voor de snelle werkers: knippen van stof voor de lapjeskat
Juf Heidi komt op vrijdag "zorg"ondersteuning bieden in de klas We hebben in kleine groep een pasklaar verhaal gemaakt Bij een pasklaar verhaal maken de kleuters zelf een verhaal, dat kan op verschillende manieren. Nu hebben we het gedaan met prenten. De juf biedt prenten aan en de kleuters kiezen zelf met welke prent hun verhaal begint, wat er in hun verhaal gebeurt en hoe het verhaal eindigt. Ze werken hieraan samen in kleine groep onder begeleiding van de juf Als het verhaal klaar is worden de prenten ingekleurd en maken we daarvan een boekje voor in de boekenhoek Als alle groepjes geweest zijn mogen we ons verhaal vertellen aan onze mede-kleuters. Deze week zijn er al 2 heel mooie verhalen gemaakt één bij juf Heidi.......
....en één bij juf Veerle
Volgende week werken we verder rond het thema Huisdieren en dan kunnen de rest de kleuters een pasklaar verhaal maken met dezelfde prenten.
Niet vergeten: Maandag, 5 oktober GEEN SCHOOL!!!!!
Onze week was weer goed gevuld en we hebben weer heel wat bijgeleerd.
De Takenkalender Alle kleuters krijgen een taak die ze een hele week uitvoeren. De meeste taken worden met 2 uitgevoerd dit om de samenwerking te bevorderen. Enkele taken zijn: overal de deuren sluiten als we met de rij naar buiten gaan, overal waar we geweest zijn controleren of de lichten uit zijn, stoelen op het einde van de dag op de tafel zetten, tafels schoonmaken, borstels afwassen,..... Elke maandag mogen we zelf onze taak kiezen en hangen dat kaartje aan onze aanwezigheidskalender.
Veel activiteiten draaide deze week rond het prentenboek Rupsje Nooitgenoeg
Dit was ons contractwerk van deze week met 3 moetwerkjes en 2 magwerkjes
Het eerste moetwerkje: schilderen over het verhaal
Een tweede moetwerkjes een rups stempelen met een kurk volgens een patroon en dat patroon verder zetten. Dat was geen gemakkelijke opdracht maar wel heel leuk.
Het derde moetwerkje: fruit wegen en aanduiden op een blad welk het fruit het zwaarst is
Een magwerkje: eerst zelf speeldeeg maken met zout-bloem en water en daarna Rupsje Nooitgenoeg boetseren
Er waren ook nog heel wat hoekjes open zoals de poppenkast waar we met de fruitstokpopjes een verhaal konden maken
Op de computer konden we het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg nog eens bekijken en beluisteren
Met de strijkparels konden we fruit maken, maar in het begin van de week vonden we de vissen van vorige week nog zo boeiend dat ze deze nog verder willen maken
Maar als snel werd er ook fruit gemaakt, eerst met de grote strijkparels......
....en dan kwam het fijne werk aan de beurt met de kleine strijkparels, die kon de juf dan aan elkaar strijken zodat we ze mee naar huis konden nemen
In de leeshoek werd er gekeken in de prentenboeken van fruit maar ook in de informatieve boeken over rupsen.
Kobe wilde voor ons het verhaaltje nog eens navertellen van Rupsje Nooitgenoeg en met de Rups op zijn schouders deed hij dat super!
We zijn zo blij dat het nog mooi weer is en daarom heeft de juf deze week een bewegingshoek buiten gemaakt waar we kunnen lopen en spelen.....
...rollen met de bal....
....en paardje spelen met het springtouw
Onze winkel hebben we omgetoverd in een fruitwinkel en hij kreeg de naam "Limoentje" bedacht door één van de kleuters.
Het was leuk spelen in de winkel maar we hebben er ook veel in geleerd o.a. boodschappenlijstjes schrijven, tellen, correct betalen,....
Met Rupsje Nooitgenoeg hebben we ook extra aandacht besteed aan de rangtelwoorden en aan de dagen van de week.
Daarna kregen we nog meer opdrachten over rangtelwoorden
Deze 2 kleuters zaten in de leeshoek hun versje te oefenen Versje: Er kroop een rupsje naar het blad. Het rupsje at en at en at. Een gat in het blad. Het rupsje spon en spon en spon. Een cocon. Een cocon, in de zon. Vlinder vrij, vlinder vrij. Weg ben jij.
Wie al zijn moetwerkjes klaar had op vrijdag mocht gaan spelen in de poppenhoek. Met het mooie weer werd de was en de strijk buiten gedaan
Als afsluiter van de week hebben we nog een leuk spelletje gedaan: waar zit Rupsje Nooitgenoeg Wat hadden we plezier!!
Thema van volgende week: Huisdieren - wat mogen we meebrengen: boekjes over huisdieren, een foto van je huisdier, knuffels of speelgoeddieren, spelletjes, puzzels,.....
We zijn allemaal vriendjes van elkaar ook al zien we er anders uit. Aan de hand van de prenten uit schatkist en het verhaal: "de club van de rare kinderen" hebben we deze week rond dit thema gewerkt.
Het was de eerste keer dat we een contractwerkje kregen. We hadden een week tijd voor 3 moet-werkjes, dat zijn werkjes die we moeten klaar hebben op het einde van de week. We mochten zelf kiezen wanneer we welk werkje deden het moest alleen klaar zijn op vrijdag Er waren ook nog 2 mag-werkjes, dat zijn werkjes die we mogen doen maar niet moeten.
Het eerste moet-werkje was een mannetje maken met een CD voor onze verjaardagskalender En hier zie je het resultaat:
Een tweede moet-werkje was het voorblad kleuren voor ons mapje van pennenstreken. In dat mapje komen later dan alle werkjes van pennestreken die we bij juf Heidi maken
Het 3de moet-werkje was: Welke kindje hoort bij welke club? Iedereen van de voetbalclub kreeg een rode T-shirt, de kindjes van de knutselclub kregen groen knutselmateriaal en de kindjes van de zwemclub kregen een blauw badpak of een blauwe badmuts.
Iedereen had zijn 3 moet werkjes klaar, goed zo!!!!
Een mag-werkje: teken je vriendje
Een mag-werkje: teken de omtrek van je hand en kleur de vingers volgens opdracht (de juf zegt in welke kleur je welke vinger moet kleuren). Zo leren we op een creatieve manier onze vingers benoemen.
En natuurlijk waren er ook nog hoekjes open. Zo konden de kleuters in: - de computerhoek: verder spelen met het spelletje van de vissen - de leeshoek: boekjes kijken over vriendjes - de speelhoek: spel met het poppenhuis - de luisterhoek: luisteren naar het verhaal van Franck en Frey
- de zandtafel: Joepi en er zit zand in onze zandbak!!!!!!
We hebben een smaak-spel gedaan: Geblinddoekt proeven en dan raden wat we in onze mond hadden. We hebben appel, komkommer, augurken, limoen, chocolade, confituur en honing geproefd. Wat deden jullie dat goed allemaal, Bravo!!!!
Een voelspel: met de blinddoek voelen welk vriendje voor ons stond. Wat kennen jullie alle vriendjes van de klas goed
Samen luisteren naar het verhaal van top tot teen. We hebben met dit prentenboek het begin-midden-einde van een verhaal leren onderscheiden.
In het begin van het verhaal zagen we de pinquin
Het midden van het verhaal: de gorilla
En op het einde van het verhaal was het een papegaai
Tijdens het hoekenwerk mochten we zelf een verhaaltje maken over vriendjes met de poppen Nellie en Cezar en op het einde van de dag was het een echte poppenkastvoorstelling met publiek.
En het publiek heeft ervan genoten
Vrijdag hebben we alle kleuters gemeten
Nu kennen we de grootste jongen, het grootste meisje, de kleinste jongen en het kleinste meisje van de klas. Binnen enkele maanden meten we opnieuw dan kunnen we zien hoe hard we gegroeid zijn!
Deze week hebben we ook een bezoek gebracht aan de Bibliotheek van Machelen.
Eerst moesten we goed luisteren, kijk eens hoe flink we dat deden!
Dan mochten we leuke boekjes zoeken, we kregen wel opdrachten van de juf. Sommige zochten boekjes over fruit, andere over dieren en nog andere over het bos.
Even onze boekjes laten inscannen...
...dan met de bolderkar vol boeken naar de klas
Onze weekkalender: hier leren we welke dag het vandaag is, welke dag het gisteren was en welke dag het morgen wordt. Deze week was het Ilena, die dat voor ons deed. Volgende week mag een andere kleuters deze taak doen.
De weerkalender: een kleuter mag dagelijks vertellen welk weer het is dat duiden we dan aan op onze kalender. Deze week was Dina onze weervrouw.
Pennenstreken met juf Heidi Bewegen bij het zwaailied
Deze week hebben we gewerkt rond het prentenboek: de mooiste vis van de zee Enkele kleuters brachten van thuis hun speelgoedvisjes mee, prentenboeken, info-kaarten van vissen, knuffels,enz... Bedankt hiervoor allemaal!!!
Maandagmorgend stond er een doos in het midden van onze kring. Wat zou daar inzitten??? De kleuters mochten raden en dan mocht Loic eens komen piepen. Joepie, het zijn vissen voor in onze aquarium. Bedankt Loic dat Marcel en Oscar (zo noemen de vissen) in onze klas mogen komen wonen. Alle kleuters vinden het fijn om voor Marcel en Oscar te mogen zorgen, iedereen wil wel eens aan de beurt komen om ze eten te geven
Na de waarneming hebben we onze visjes getekend, hier zie je enkele werkjes
Voorlopig zit er in onze zandbak nog geen zand dus mochten we deze week daar met de speelgoedvissen spelen.
In de leeshoek stonden veel boeken over vissen en sommige kleuters hadden ook nog boekjes van thuis meegebracht dus we hebben veel kunnen kijken en "lezen"
De spelletjes op de computer van Freddi Fish hadden heel veel belangstelling
We hebben ook een aquarium geknutseld: - eerst een kartonnen bordje schilderen - daarna visje knippen en kleven - op de 3de foto zie je het resultaat
Er waren ook kleurprenten over de mooiste vis van de zee
In de bouwhoek werden aquariums gebouwd met de legoblokken en daarna konden we met de visjes in ons eigen gemaakt aquarium spelen. Deze week hadden we geluk dat het nog mooi weer was zodat we ook buiten konden spelen op ons terras
Ook de poppenkast werd buiten gezet en daar konden we poppenkastverhalen maken met de onderwaterdieren.
We hebben patronen nagelegd, eerst in de kring met materiaal en daarna met plakfiguren op een vis.
Roos vertelde voor haar klasgenootjes het prentenboek dat ze had meegebracht: Klein wit visje. De kleuters en de juf hebben met veel aandacht geluisterd.
Liedje: 5 kleine vissen 5 kleine vissen gingen zwemmen naar de zee 't Is goed zei de moeder maar ik ga niet mee Ik blijf liever in de vieze vuile sloot, want in de zee daar zwemmen haaien en die bijten je Blub, blub, blubblubblubblub,.... Blub, blub, blubblulbblubblub 4 kleine visjes gingen zwemmen naar de zee en zo tellen we af tot 0
Deze week zijn we ook voor de eerste keer gaan pennenstreken met juf Heidi De kleuters worden verdeeld in 3 groepen. Groep 1 gaat pennenstreken op woensdag en groep 2 en 3 op vrijdag.
Thema voor volgende week: Vriendjes In dit thema wordt ook gewerkt rond "anders zijn"
Op dinsdagnamiddag gaan we met de hele klas naar de BIB van Machelen.
Onze eerste schooldag is prima verlopen, alle kleuters hadden het naar hun zin. We zitten met 25 kleuters in de klas, 12 meisjes en 13 jongens Er is vandaag vooral veel gespeeld maar ook al flink gewerkt. Sommige kleuters zijn al begonnen aan het schilderen van hun juf en anderen vonden de kleurprenten geweldig. Dit schooljaar wordt een energiek maar vooral een leerrijk kleuterjaar
Ilena, een nieuwe kleuter die we met veel plezier in ons klasje verwelkomen
Hallo allemaal, Regelmatig kan je hier foto's, mededelingen, avonturen, belevenissen, liedjes, versjes, .....terugvinden. Laat uw kleuter ook eens meekijken, zo kan hij/zij vertellen wat er in de klas allemaal gebeurd is. Jullie mogen gerust een reactie achterlaten, dan weet ik wat julie ervan vinden Groetjes, juf Veerle
Hallo allemaal De vakantie zit er bijna op, ik hoop dat jullie een geweldig leuke vakantie hebben gehad en dat jullie nu met veel plezier naar mijn klas willen komen. Ik heb alvast mijn uiterste best gedaan om de klas gezellig te maken. Samen met mijn man, mijn mama, mijn dochter en haar vriend hebben we de klas geschilderd; Op de foto's kan je al een beetje zien maar het eindresultaat zie je pas op dinsdag 1 september. Tot dan, juf Veerle