We zijn nog heel druk bezig met
het voorbereiden van het schoolfeest. Deze week oefenen we elke dag onze
dansjes zodat we klaar zijn voor zondag om aan jullie alles te laten zien. De
kleuters kijken dan ook vol spanning uit naar hun optreden !
Verdere informatie over hoe laat en in welke klas de kleuters verwacht
worden, krijgen de kleuters deze week mee op een briefje.
We starten met een korte week waar we nog eens extra tijd besteden aan het puzzelen en het tekenen van mannetjes. We gaan ook eens de kleding passen van het schoolfeest, zodat we het optreden vorm kunnen geven.
De week erna starten we met het thema verkeer. We maken een leerwandeling op straat en bekijken hierbij het verkeer. Ook oversteken aan een zebrapad en verkeersborden komen hierbij aan bod. We halen een fiets in de klas en bekijken alle onderdelen. Op donderdag 21 mei maken we een parcours op de speelplaats waar de kleuters kunnen fietsen. Gelieve deze dag hun fiets mee te geven met hun naam erop. Gedurende de hele week zullen wij ook oefenen voor het schoolfeest.
Voor diegene die nog geen kleren hebben voor het schoolfeest, gelieve deze zo snel mogelijk mee te geven (mogelijke ideeën: voetballer, poetsvrouw, tuinman, bakker, net dametje, ..... )
Na de paasvakantie wordt er een Mongoolse Ger opgebouwd op school. Het is een soort ronde tent die wordt gebruikt als woning voor rondtrekkende nomaden. Alle klassen mogen om beurt een activiteit doen in de Ger. De kleuters ontdekken zo dat sommige mensen
een ander soort huis hebben dan zijzelf.
Daarom gaan we de komende 2 weken rond het thema " huizen" werken.
We gaan eerst wandelen en ontdekken verschillende soorten huizen.
Uw kleuter mag een foto meebrengen van zijn huis.We bespreken achteraf de soorten huizen
Van een grote doos gaan we een huis maken, met een deur, ramen en een dak
Aan de hand van een plan proberen we een huis met blokken na te bouwen.
We gaan experimenteren met allerlei soorten sloten en sleutels.
We zijn nog op zoek naar sleutels in allerlei vormen en maten , sloten ( schuifslot, deurslot, hangslot...).
U mag deze altijd mee naar school geven. Als er oude spullen bij zijn die u niet meer nodig heeft, zou het leuk zijn als we deze mochten houden.
Zo niet geven we ze met plezier terug na het thema. Vermeld het maar op een briefje.
U mag ook bouten en moeren meegeven zodat de kleuters ermee kunnen experimenteren.
Aan de hand van prenten en het poppenhuisje in de klas, gaan we ook de verschillende kamers van een huis bekijken.
Als afsluiting van ons thema willen we een peperkoekenhuisje maken en natuurlijk lekker op smullen!!
De komende 2 weken kijken we uit naar Pasen. We starten met een bezoekje aan het kippenhok en maken ook een kippenhokje in onze klas. Wie thuis een knuffelkip heeft, mag deze meebrengen voor in ons hokje! Elke dag kijken we of onze kip een eitje heeft gelegd. We bekijken en vergelijken ook echte eieren en gaan er natuurlijk ook iets lekkers mee klaar maken. We versieren onze klas met een paasboom vol eitjes en andere paasversiering. De 2 de week starten we met konijntjes. Wie kan er op maandag 30 of dinsdag 31 maart een echt konijn meebrengen naar de klas? Naast het echte konijn zijn knuffelkonijntjes ook welkom! We werken nog verder ons paasmandje af en proeven van verschillende soorten chocolade. Komen de paasklokken ook eitjes brengen op school ? De kleuters rapen en vullen hun mandjes ermee!!!
van 16 maart tot 20 maart Hallo allemaal, Omdat we nieuwsgierig zijn wat het zonnetje allemaal doet met de natuur, willen we op maandag een wandeling maken in de omgeving van de school. De kleuters ontdekken tijdens de wandeling de eerste tekenen van de lente en van nieuw leven om ons heen. Ook de dieren brengen nieuw leven voort. Daarom vertrekken we donderdag op uitstap naar de geitenboerderij om naar de lammetjes te kijken, geitenmelk te drinken, de schapen en groentetuin van de boerderij te bekijken. Als het zonnetje blijft schijnen willen we op zoek gaan naar de kabouterboom in de buurt en krijgen de kleuters de kans om te spelen, te picknicken en te wandelen in de natuur. We blijven de hele week verder werken rond de boerderij en boerderij dieren in de lente.
Wij blijven een beetje in de sfeer van carnaval en brengen deze week allerlei soorten muziek aan met muziekinstrumenten.
We ontdekken en ervaren al
dansend en luisterend, verschillende soorten muziek.We leren gericht te
luisteren naar geluiden op onze geluidenzoektocht doorheen de school en
op straat.
Wat maakt er nu lawaai, is het een geluid of hoor je muziek ?
Na het experimenteren met een
rijk aanbod aan materialen krijgen de kleuters de kans om zelf een
muziekinstrument te creëren en dit door allerlei soorten materialen met
elkaar te combineren.
Daarom vragen we aan jullie:
lege plastiek of ijzeren potjes of flesjes met deksel, kroonkurken (
metalen dopjes van flessen), schoendozen, grote elastieken, ijzeren
blikken, ....., en kan deze op dinsdag meebrengen naar school.