Ernie Dekens per Fiets naar Santiago de Compostela
Foto

Wij zijn aangekomen in Santiago de Compostela op 06/06/2008 om 14 u 15.
Een totaal afgelegde weg van 2452 km.
Een reis dat wij nooit gaan vergeten.
Groetjes Ernie & Gerda.

Inhoud blog
  • Start nieuw verhaal
  • Tot slot een bedankje
  • Bertamiràns – Cabo Fisterra 89 km
  • Santiago de Compostela (Zaterdag en Zondag 7 en 8 juni 2008)
  • Arzùa – Santiago de Compostela 52 km

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Via deze weg kan u mijn route volgen te beginnen in Wondelgem doorheen Frankrijk en Noord Spanje tot in Santiago De Compostela.
    27-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. De vooropgestelde route
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Zoals ik eerder al vermelde is het de bedoeling om zo veel mogelijk de St. Jacobsfietsroute als leidraad te volgen. Maar omdat ik even wil afwijken naar Lourdes moet ik dus naar het zuiden toe mijn route een beetje bijsturen. We vertrekken dus in Wondelgem (Oost-Vlaanderen) om via Frankrijk in Santiago de Compostela (Galicië) aan te komen.

    Wondelgem, Oost-Vlaanderen, België

    Saméon, Nord-Pas-De-Calais, Frankrijk

    St.Quentin, Picardie, Frankrijk

    Clermont, Picardie, Frankrijk

    Mézières, Ile-De- France, Frankrijk

    Chartres, Centre, Frankrijk

    Vendôme, Centre, Frankrijk

    Tours, Centre, Frankrijk

    Poitiers, Poitou-Charentes, Frankrijk

    Angoulême, Poitou-Charentes, Frankrijk

    Périgueux, Aquitaine, Frankrijk

    Bergerac, Aquitaine, Frankrijk

    Casteljaloux, Aquitaine, Frankrijk

    Aire-Sur-l’Adour, Aquitaine, Frankrijk

    Lourdes, Midi-Pyrénées, Frankrijk

    Oloron-Ste. Marie, Aquitaine, Frankrijk

    St. Jean Pied de Port, Aquitaine, Frankrijk

    Roncesvalles, Navarra, Spanje

    Logroño, La Rioja, Spanje

    St.Domingo de la Calzada, La Rioja, Spanje

    Burgos, Castilië en Leon, Spanje

    Carrión de los Condes, Castilië en Leon, Spanje

    León, Castilië en Leon, Spanje

    Astorga, Castilië en Leon, Spanje

    Ponferrada, Castilië en Leon, Spanje

    Cebreiro, Galicië, Spanje

    Sarria, Galicië, Spanje

    Melide, Galicië, Spanje

    Santiago de Compostela, Galicië, Spanje

    27-04-2008, 00:00 geschreven door Ernie  


    24-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Geraadpleegde info en lectuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wanneer je met je voorbereiding begint dan is één van de eerste zaken die men afvraagt. Hoe rij ik naar mijn bestemming toe? Welke weg neem ik? Wie heeft dit ooit al ondernomen en welke weg volgden ze?

    Al snel vond ik de drie delen van de “St.Jacobsfietsroute” gemaakt door Clemens Sweerman en uitgegeven door uitgeverij Pirola. In deze boekjes vind men niet alleen de route maar ook heel wat historische en praktische informatie alsook meerdere alternatieven voor je route. Ook overnachtingmogelijkheden en toeristenbureaus worden erin vermeld. klik hier voor pirola website

    Ik kon ook terecht bij het”Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela” die regelmatig infovergaderingen organiseert zowel voor fietsers of wandelaars. Dit genootschap heeft ook driemaandelijks het tijdschrift “De Pelgrim” uit en bezorgd je ook je eventuele geloofsbrief en afstempelboekje die je kan gebruiken om aan een pelgrimsprijsje een slaapplaats te vinden in een of ander pelgrimsonderkomen. Wie graag goed geïnformeerd vertrekt kijkt best eens op de site klik hier voor de compostelagenootschap website

    Ook werd ik lid van de vereniging “De Vakantiefietser vzw”. Deze vereniging herbergt heel wat leden die hun ervaringen om met de fiets de wereld rond te trekken graag met anderen delen. De Vakantiefietser richt ook jaarlijks een fietsreisbeurs in waar je alles voor je fietsreizen kan vinden en met ervaren fietsreizigers van gedachten kunt wisselen. Meer informatie vindt je op klik hier voor de vakantiefietser website

    Naast de bovenvermelde informatie heb ik ook enkele boeken of boekjes gelezen van mensen die ooit één of meerdere wegen naar Santiago de Compostela hebben bewandeld of gefietst.

    Kathryn Harrison

    De weg naar Santiago de Compostela

    Uitgeverij Maarten Muntinga bv, Amsterdam ISBN 90 417 0616X NUR 508

    Paulo Coelho

    De pelgrimstocht naar Santiago, dagboek van een magiër.

    Uitgeverij De Arbeiderspers,Amsterdam ISBN 90 413 3073 9 / NUR 311

    Herman Vuijsje

    Pelgrim zonder god. Een voettocht van Santiago de Compostela naar Amsterdam.

    Uitgeverij Pandora pockets ISBN 978 90 467 0118 8 NUR 301

    Gied ten Berge en Wantje Fritschy

    Pelgrimeren naar de Morendoder, onderweg naar Jacobus van Compostela

    Uitgeverij Valkhof Pers ISBN 90 5625 235 6

    Claude Cantré

    Afspraak met Jacobus, Mijmeren langs de weg naar Santiago de Compostela.

    Uitgeverij Digitalis- INDICO Utrecht ned ISBN 90 77713 14 X NUR 508

    Guus en Nel Schipper

    Trappen tot Santiago. Verslag van een pelgrimstocht per fiets.

    Uitgeverij Aschcom, Wemeldinge nl. ISBN 90 804772 57 NUR 508

    Joop Van Der Meulen

    Praktisch pelgrimeren naar Santiago de Compostela

    Uitgegeven door: Nederlands Genootschap van Sint Jacob. ISBN 90 808567 2 1

    http://www.santiago.nl.echt ned.eg naar Santiage de Compostelardam.n van mensen die ooit één of meerdere wegen naar San

    Fons Peters

    Pelgrim op pedalen. Brieven en notities van een fietstocht naar Santiago de Compostela.

    Uitgeverij Conserve. ISBN 9789054290995

    Ignace Vervaet

    Duizend heuvels. Fietstocht naar Santiago de Compostela

    Uitgeverij Elmar. ISBN 9038908873

    Ook geraadpleegd:

    “De Pelgrim” ; driemaandelijks tijdschrift uitgegeven door het Vlaams Genootschap

    van Santiago de Compostela.

    Adriaan De Roover

    “Ontmoeting met de romaanse kunst langs de wegen en zijwegen naar Santiago de Compostela”. Uitgave van het Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela

    ISBN 978 90 812264 1 7

    24-04-2008, 00:00 geschreven door Ernie  


    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Voorbereiding van de tocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wanneer je een dergelijke fiets- of wandeltocht wil ondernemen dan is het wel aangeraden om zich vooraf te gaan informeren. Dat deed ik dus ook. Ik had natuurlijk al goed mijn oren open gezet toen mijn vrienden met hun voorbereidingen bezig waren en had dus al een goede basis om te beginnen. Het begon allemaal met het lezen van een boek. Dit viel zo goed mee dat ik binnen de kortste keren een tiental boeken had gelezen van mensen die op de een of andere manier de tocht zelf hadden gemaakt. Ik vond enkele boeken in de bibliotheek van Gent en de rest kocht ik zelf. Daarnaast vond ik op het internet een schat aan informatie voor mijn tocht. Regelmatig kwam ik terecht op de site van het Vlaamse Compostelagenootschap en al vlug werd ik lid van het genootschap. Een paar keer ging ik naar een informatiedag die door het genootschap werd georganiseerd om er te luisteren en met andere geïnteresseerden te praten. Op een avond zat ik aan mijn PC en zag op het internet dat er de volgende dag in Amsterdam een fiets en wandelbeurs plaatsvond. Resultaat, de volgende dag reed ik samen met mijn vriendin richting Amsterdam waar ik weer heel wat informatie vond. Ik sprak er ook kort met een Nederlander die de tocht samen met zijn vrouw per fiets had ondernomen en die alles in een leuk boekje had neergeschreven. In Nederland kreeg ik ook een folder toegestopt van de ‘Vakantiefietser’ uit België. Een vereniging waar alle mensen die de wereld rond trekken op de fiets terecht kunnen met of voor informatie. De ‘Vakantiefietser’ richtte in Retie een fietsbeurs in en ook dit vond ik het zeer interessant om te bezoeken. Zo zie je maar, één keer je begonnen bent gaat de bal pas echt aan het rollen en je weet bij god niet of dit ooit nog stil valt.

    23-04-2008, 00:00 geschreven door Ernie  


    22-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welke weg nemen we naar Santiago de Compostela
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de week die ik doorbracht met mijn vrienden in Frankrijk werd het me duidelijk dat men van overal ter wereld naar Compostela komt. Dus aan wegen geen tekort. Men zegt soms ‘alle wegen leiden naar Rome’ maar ik denk dat er nog heel veel naar Compostela leiden. Ik wist dat er in Nederland drie boekjes uitgegeven waren met daarin de beschrijving van de St.Jacobsfietsroute. Het waren boekjes die heel populair waren bij de fietsende pelgrims en ik besloot om deze uitgave van Clemens Sweerman ook als leidraad te volgen. Weliswaar volg ik niet exact dezelfde route omdat ik tijdens mijn doortocht in Frankrijk ook even wil langs Lourdes komen. Ik ben wel niet de Chritelijkste van de familie maar volgens mijn vrienden zal het voor mij zeker geen kwaad kunnen.(???)

    22-04-2008, 00:00 geschreven door Ernie  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Waarom deze tocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben altijd al een beetje sportief geweest en toen ik enkele jaren terug lid werd van de wandelclub PWC Merelbeke ontmoette ik op de ‘Sloebertocht’ te Zingem een man die mij zijn verhaal vertelde over een voettocht van bij hem thuis in Blankenberge naar Compostela in het noorden van Spanje. Dit verhaal greep me zo aan dat ik stil hoopte dit ook eens te kunnen doen. Enkele jaren later leerde ik binnen onze wandelclub Marc, Pier en Luc kennen. Het waren verwoede wandelaars die af en toe eens met de rugzak naar het buitenland trokken en waar ik zo nu en dan eens mee optrok. Ook zij besloten om de tocht van hun dromen te ondernemen naar Compostela. Ik kreeg de kans om mee te gaan maar besloot om het niet te doen. Ik ging wel een paar dagen op bezoek bij deze pelgrims en vergezelde ze zelfs gedurende één week in Frankrijk. Op enkele dagen tijd leerde ik hoe intens je geniet op dergelijke tocht en welke aangename ontmoetingen je ondergaat tijdens je tocht naar Compostela. Het was toen dat bij mij de ‘klik’ overging om deze tocht eens per fiets te ondernemen omdat ik al van kleins af altijd graag fietste en de meeste van mijn verplaatsingen ook met de fiets ondernam. Ik wilde wel graag mijn vriendin mee op deze tocht en groot was mijn verbazing toen ik haar voorstelde om samen met mij naar Compostela te trekken,weliswaar ik met de fiets en zij met een gehuurde mobilhome en zij daar ook zonder er veel over na te denken mee instemde. Zijzelf nam onmiddellijk het initiatief om aan het nodige verlof te komen op het werk en ook verstuurde ze enkele e-mails om aan de nodige mobilhome te geraken. Dit alles lukte wonderwel heel snel en meteen werd het mij duidelijk dat zij het werkelijk meende om mee te gaan. We willen er dus samen eens twee maanden onderuit zonder dat er hier sprake is van enige religieuze of sportieve intentie. We zien wel waar we terecht komen.

    22-04-2008, 00:00 geschreven door Ernie  


    21-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Even voorstellen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo, Ik ben Ernie.
    Binnenkort vertrek ik voor een fietstocht van z’n goeie 2000 km Naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela. De vermoedelijke vertrekdatum zal waarschijnlijk 5 of 6 mei zijn. Samen met mijn vriendin Gerda hebben we op ons werk 2 maanden verlof genomen om deze reis te kunnen ondernemen. Let wel, Gerda zal de tocht niet ondernemen per fiets maar wel met een mobilhome. Dit maakt het voor mij een stuk gemakkelijker omdat ik ‘s avond niet op zoek moet naar een slaapplaats in een réfuge, chambre d’hôte of hotel. Het zal ons ook toelaten om samen deze reis te beleven en samen het een en ander te bezoeken tijdens onze doortocht in Frankrijk en het noorden van Spanje.

    21-04-2008, 00:00 geschreven door Ernie  


    Foto

    Archief per week
  • 31/12-06/01 2013
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Nuttige Links
  • Wandelclub Postiljon Merelbeke
  • Vlaams Compostela Genootschap
  • Vakantiefietser
  • Blog van Nederlandse vriend Henk
  • Eriks fiets ateljee
  • Himpe.org voor al uw pc vragen


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs