We hadden er lang naar uitgekeken maar eindelijk was het zover: Sinterklaas en Zwarte Piet kwamen op bezoek. Sinterklaas wou graag Amerigo naar onze school brengen. Hij belde dus naar de Hoofdpiet om te vragen om Amerigo te brengen. De Foppiet zou dat doen maar Foppiet zou Foppiet niet zijn als hij geen grapje zou uithalen. Hij bracht dus Amerigo niet naar de school maar ... een schommelpaardje.
We zongen voor Sinterklaas en Zwarte Piet het liedje 'Sinterklaaspolonaise'. Alle kinderen zongen en dansten flink mee. De juf was heel fier!
Als beloning kreeg elk kind een zakje met wat lekkers. We kregen ook een zak vol leuke spullen voor de hele klas: leuke leesboeken, plasticine met mesjes en figuurtjes, een doos funbricks en de spelletjes 'Woordzoeker' en 'De toren van Pisa'. Dankjewel Sinterklaas!
Vandaag ontpopten we ons tot echte Zwarte Pieten. Zo moesten we allerlei typische bewegingen van de pieten uitbeelden: door de schoorsteen glijden, pakjes gooien, gek doen, ... We beeldden ook allerlei situaties uit: op het dak lopen tijdens een storm, naar beneden moeten glijden in een smalle schoorsteen, lopen op gladde daken, ... We waren om de beurt eens Hoofdpiet. De andere pieten moesten onze bewegingen nadoen. Tot slot stonden we als echte Zwarte Pieten in een rij om pakjes door te geven en in de schoorsteen te gooien. Het waren allerlei pakjes: lichte pakjes, zware pakjes, pakjes waar we bang van waren, pakjes die lekker ruiken, ... Van al dat werken waren de pietjes moe. Ze slenterden doodop naar huis en vielen in een diepe slaap. Als beloning voor hun harde werk, kregen alle pieten een echt 'Pietendiploma'.
We zitten volop in de sinterklaassfeer. We bekijken dagelijks een kort filmpje waarin de Sint vragen van de kinderen beantwoordt. Vragen als 'Hoeveel talen spreek je? Draag je steeds dezelfde kleren? ... De juf leest ook nog steeds dagelijks voor uit het boek 'Brieven van de Sint' en we knutselden beweegbare Zwarte Pietjes. Onze schoentjes staan ook al klaar in de klas. We zijn eens benieuwd of ze gevuld zullen worden ...
Er kwamen nog 2 mensen voorlezen in de klas. In de voormiddag kwam de mama van Milan voorlezen uit het boek van papa Wapper, Spruitje en hun leuk rood vrachtwagentje. In de namiddag kwam de opa van Eden voorlezen uit een boek van Winnie The Pooh en zijn vrienden. Dankjewel, allebei, we vonden het fijn dat jullie tijd wilden vrijmaken om aan ons te komen voorlezen. We hebben genoten van de verhalen.
In de maanden november en december staat in ons jaarthema het onderdeel 'Afval' centraal. Deze week was het op dinsdag 'zero-afval-dag'. Ik moet alle leerlingen feliciteren. Bijna alle leerlingen hadden een brooddoos, een koekendoos en een drinkbeker mee. Zo werd onze afvalberg bijna tot nul herleidt. Dikke duim, kinderen. Deze week doen we een wedstrijd met alle klassen: elke klas weegt zijn afval en de klas met het minste afval is de winnaar. We doen dus goed ons best om zo weinig mogelijk afval te verzamelen. Hopelijk winnen we. Aan onze inzet zal het niet liggen ...
Het duurt niet meer zo lang ... Sinterklaas en Zwarte Piet komen ons bijna bezoeken. Op 2 december is het zover. Wij gaan voor hen het liedje 'Sinterklaaspolonaise' van Kathleen zingen. Als je het eens wilt beluisteren of als uw kind het thuis eens wil inoefenen dan kan je het lied terugvinden op 'youtube'. Veel luisterplezier!
Tijdens de voorleesweek komen enkele mama's en een opa voorlezen. Vandaag kwam de mama van Senna voorlezen. Ze las een verhaaltje voor van Frits en Frats. Dankjewel, mama van Senna, om te komen voorlezen. We hebben ervan genoten.
Vandaag schreven we een brief aan Sinterklaas en Zwarte Piet. We vertelden wat we allemaal leren in het eerste leerjaar en we kleefden op wat we graag zouden krijgen. Nu wachten we vol verwachting op een antwoord van Sinterklaas.
De voorleesweek is van start gegaan en dus kwam de leesmeermin ons een bezoekje brengen. Ze las ons het boekje 'Bieb bieb hoera' voor. In dat boek gaat een jongen bij zijn oma logeren. Samen gaan ze naar de bibliotheek. Daar ontlenen ze boeken over vliegers maken, soep maken, dieren in de natuur, spoken, feest vieren, ... De leerlingen mochten nadien de covers van de boeken namaken en bekwamen zo een mooi, groot plooiboek.
In wero werken we aan het thema 'Lila links'. We leren dus vooral over het onderscheid tussen links en rechts. Vandaag deden we een fotozoektocht. Elke leerling kreeg een foto. Elke keer dat we aan een splitsing kwamen, moest het kind naar de foto kijken en zeggen naar welke kant we moeten stappen. Moeten we naar links of rechts stappen?
Vandaag deden we een hoorspel. De juf las het verhaal 'De koningin huilt' voor. De leerlingen moesten bij het verhaal met voorwerpen geluiden bedenken, bijvoorbeeld: de kok kookt = met een lepel in een tas roeren, de muzikanten maken muziek = met een lepel op een doos trommelen, ... De juf las nadien het verhaal voor en de leerlingen maakten op het passende tijdstip het geluid. Alles werd opgenomen en nadien beluisterd.