Er kwamen nog 2 mensen voorlezen in de klas. In de voormiddag kwam de mama van Milan voorlezen uit het boek van papa Wapper, Spruitje en hun leuk rood vrachtwagentje. In de namiddag kwam de opa van Eden voorlezen uit een boek van Winnie The Pooh en zijn vrienden. Dankjewel, allebei, we vonden het fijn dat jullie tijd wilden vrijmaken om aan ons te komen voorlezen. We hebben genoten van de verhalen.
In de maanden november en december staat in ons jaarthema het onderdeel 'Afval' centraal. Deze week was het op dinsdag 'zero-afval-dag'. Ik moet alle leerlingen feliciteren. Bijna alle leerlingen hadden een brooddoos, een koekendoos en een drinkbeker mee. Zo werd onze afvalberg bijna tot nul herleidt. Dikke duim, kinderen. Deze week doen we een wedstrijd met alle klassen: elke klas weegt zijn afval en de klas met het minste afval is de winnaar. We doen dus goed ons best om zo weinig mogelijk afval te verzamelen. Hopelijk winnen we. Aan onze inzet zal het niet liggen ...
Het duurt niet meer zo lang ... Sinterklaas en Zwarte Piet komen ons bijna bezoeken. Op 2 december is het zover. Wij gaan voor hen het liedje 'Sinterklaaspolonaise' van Kathleen zingen. Als je het eens wilt beluisteren of als uw kind het thuis eens wil inoefenen dan kan je het lied terugvinden op 'youtube'. Veel luisterplezier!
Tijdens de voorleesweek komen enkele mama's en een opa voorlezen. Vandaag kwam de mama van Senna voorlezen. Ze las een verhaaltje voor van Frits en Frats. Dankjewel, mama van Senna, om te komen voorlezen. We hebben ervan genoten.
Vandaag schreven we een brief aan Sinterklaas en Zwarte Piet. We vertelden wat we allemaal leren in het eerste leerjaar en we kleefden op wat we graag zouden krijgen. Nu wachten we vol verwachting op een antwoord van Sinterklaas.
De voorleesweek is van start gegaan en dus kwam de leesmeermin ons een bezoekje brengen. Ze las ons het boekje 'Bieb bieb hoera' voor. In dat boek gaat een jongen bij zijn oma logeren. Samen gaan ze naar de bibliotheek. Daar ontlenen ze boeken over vliegers maken, soep maken, dieren in de natuur, spoken, feest vieren, ... De leerlingen mochten nadien de covers van de boeken namaken en bekwamen zo een mooi, groot plooiboek.
In wero werken we aan het thema 'Lila links'. We leren dus vooral over het onderscheid tussen links en rechts. Vandaag deden we een fotozoektocht. Elke leerling kreeg een foto. Elke keer dat we aan een splitsing kwamen, moest het kind naar de foto kijken en zeggen naar welke kant we moeten stappen. Moeten we naar links of rechts stappen?
Vandaag deden we een hoorspel. De juf las het verhaal 'De koningin huilt' voor. De leerlingen moesten bij het verhaal met voorwerpen geluiden bedenken, bijvoorbeeld: de kok kookt = met een lepel in een tas roeren, de muzikanten maken muziek = met een lepel op een doos trommelen, ... De juf las nadien het verhaal voor en de leerlingen maakten op het passende tijdstip het geluid. Alles werd opgenomen en nadien beluisterd.
We werkten deze week heel veel rond ons jaarthema 'Puur natuur', onderdeel 'Natuur'. Zo werkten we in wero aan het thema 'Knabbel'. De leerlingen brachten heel wat etenswaren en drank mee. Die etenswaren en drankjes werden onderverdeeld in groepen: drank, groenten, fruit, graanproducten en aardappelen, snoep, zuivelproducten, etenswaren van dieren, ... Nadien plaatsen we die etenswaren en die drank op een 'gezondheidsladder'. Het meest gezonde staat onderaan, het meest ongezonde staat bovenaan. Gisteren namen we deel aan 'Wereldvoedseldag: eet lokaal'. Elke klas maakte een vieruurtje dat met lokaal fruit bereid werd: appelkoekjes, appelcake, appelflappen, fruitbrochettes, ... Wij maakten heerlijke peren- en bosbessenmilkshake. We nemen ook deel aan een wedstrijd waarmee we een kiwi-party voor de hele school kunnen winnen. Om die party te kunnen winnen, moeten we gedurende het schooljaar 5 uitdagingen aangaan. Pas als we een uitdaging goed hebben uitgevoerd, krijgen we de volgende uitdaging. Voor de eerste uitdaging gingen we op wandel (want dat is gezond!). We wandelden door de wijk. Soms stopten we en dan las de juf een vraag i.v.m. voeding of beweging voor. We losten de vragen op en bij iedere vraag moesten we ook een bewegingsoefening uitvoeren, bijv. pompen, springen met open benen en daarbij de armen ronddraaien, kikkersprongen uitvoeren, holle of bolle rug maken, ... De oplossingen van de vragen hebben we doorgemaild. Hopelijk zijn ze juist opgelost ...
Hieronder vinden jullie foto's van de activiteiten. Zijn wij niet gezond bezig? Ik denk het wel!