Inhoud blog
  • §10.1 Kennismaking met de Fundamentele Natuurkunde
  • § 9.9 Hogere Analyse met Pisnoukov en Pontriaguine
  • § 9.8 Hogere Analyse met Murray Spiegel
  • § 9.6 Hogere Algebra met Fred Schuh (II)
  • § 9.5 Het Onmeetbare Getal met Fred Schuh
  • § 9.4 Hogere Algebra met Fred Schuh (I)
  • § 9.3 Kennismaking met Schuh's Hogere Algebra
  • § 9.2 Elementaire Rekenkunde met Fred Schuh
  • § 9.1 Kennismaking met Schuh's Getallenleer
  • § 8.2 Dover en Dunod
  • § 8.1 MIR en Schaum Outlines
  • Ten Geleide
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Inhoud blog
  • §10.1 Kennismaking met de Fundamentele Natuurkunde
  • § 9.9 Hogere Analyse met Pisnoukov en Pontriaguine
  • § 9.8 Hogere Analyse met Murray Spiegel
  • § 9.6 Hogere Algebra met Fred Schuh (II)
  • § 9.5 Het Onmeetbare Getal met Fred Schuh
  • § 9.4 Hogere Algebra met Fred Schuh (I)
  • § 9.3 Kennismaking met Schuh's Hogere Algebra
  • § 9.2 Elementaire Rekenkunde met Fred Schuh
  • § 9.1 Kennismaking met Schuh's Getallenleer
  • § 8.2 Dover en Dunod
  • § 8.1 MIR en Schaum Outlines
  • Ten Geleide
    Science & Bioscience (IV)
    an alternative point of view
    01-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten Geleide

    TEN GELEIDE

    Omschrijving

    De blogs "Science & Bioscience" handelen over basiswetenschappen (natuur- en scheikunde inclusief wiskunde), geo- en astrowetenschappenen tenslotte biowetenschappen (plant- en dierkunde inclusief de dynamische aspecten) zoals zij vroeger d.i. meer dan vijftig jaar geleden, in het onderwijs (lager, middelbaar,bachelor en masteronderwijs) voorgeschoteld werden. De URL- adressen van deze blogs zijn de volgende :

    - eerste blog : http://www.bloggen.be/alter1scientia

    - tweede blog : http://www.bloggen.be/alter2scientia

    - derde blog : http://www.bloggen.be/alter3scientia

    - vierde blog: http://www.bloggen.be/alter4scientia

    Onderwerp en doel

    Zoals de titel "Science & Bioscience –an alternative point of view-" het aangeeft, handelen deze blogs wel degelijk over wetenschap en biowetenschap. Er worden hierbij soms standpunten ingenomen, die enigzins afwijken van de orthodoxe, officiële visie of versie. In tegenstelling met wat de goegemeente meent, zijn vele wetenschappers het veelal niet eens met deze officiële visie. Maar zij moeten zwijgen “om den brode”.

    De bedoeling van deze blogs is nu ook eens deze andere visie aan bod te laten komen. Dit gebeurt dan op basis van eigen bevindingen en levenservaringen. Deze omvatten een halve eeuw intense bedrijvigheid op het vlak van zowel basiswetenschappen als biowetenschappen.
    Dit alles wordt dan gepresenteerd met een vleugje humor maar ook met een scheutje echte, onvervalste wetenschap.

    Leidraad en achtergrond

    De wetenschappelijke materie, die in blog III en blog IV aan de orde komt, sluit natuurlijkerwijze aan bij deze behandeld in blog II (secundair onderwijs). Zij omvat dan ook dezelfde grote thema’s wiskunde, natuurkunde en scheikunde evenals de bio- geo- en astro- wetenschappen maar dan op universitair vlak (bachelor respectievelijk master niveau). Bij mijn uiteenzetting heb ik dezelfde didactische spiraal als in het universitair onderwijs gevolgd, waardoor het geheel wellicht veel begrijpelijker wordt. Waar nodig heb ik verwezen naar de diverse hand- en studieboeken, die in het universitair onderwijs gebruikt of aangeprezen werden (worden). De bestemming d.i. het doelpubliek (bachelor –B1, B2, B3-, master –M1, M2-), undergraduate (–freshman, sophomore, junior, senior-), graduate, of premier, deuxième, troisième cycle volgens het Franse systeem) van deze handboeken mag hierbij nooit uit het oog verloren worden en is natuurlijk van groot belang. Een gedegen kennis van de onderwijsstructuur van het land, waar het boek voor het eerst verscheen, is hierbij onontbeerlijk en erg belangrijk.

    Deze onderwijsstructuur evenals de leerprogramma’s van het universitair onderwijs hebben in de loop der jaren een grote wijziging ondergaan, wat de lezer in verwarring kan brengen. Voor wat de onderwijsstructuur betreft is in België (maar ook in 46 andere landen) sinds Bologna de zogenaamde Bachelor–Master (BAMA) –structuur van kracht, terwijl bvb tot op het einde van de vorige eeuw in België bvb de Kandidatuur–Licentie (KALI) –structuur, in Frankrijk bvb de Licence – Maitrise (LIMA) –structuur van toepassing was.

    In Frankrijk stemde de “Licence” dus overeen met de “Kandidatuur” in België en de “Maitrise” met wat in België de “Licentie” heette. Ook nu worden de bachelor-jaren (B1, B2, B3) in Frankrijk nog altijd als Licentie-jaren (L1, L2, L3) betiteld. In de Verenigde staten heeft men dan weer de bekende “undergraduate/graduate” structuur. Ook voor wat de “Doctoraat”- studie betreft, waren en zijn er tussen de verschillende landen en i.h.b. tussen Europa en de Verenigde Staten grote verschillen. In Europa is de doctorstitel verbonden aan een oorspronkelijk proefschrift. Het volstaat hier even te verwijzen naar een aantal bronnen:

    (1) http://en.wikipedia.org/wiki/Bologna_Process

    (2) http://fr.wikipedia.org/wiki/Processus_de_Bologne

    (3) http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor's_degree

    (4) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor

    (5) http://nl.wikipedia.org/wiki/Master

    (6) http://fr.wikipedia.org/wiki/Undergraduate

    (7) http://en.wikipedia.org/wiki/Undergraduate_education

    (8) http://en.wikipedia.org/wiki/Student

    (9) http://fr.wikipedia.org/wiki/Graduate_school

    Voor wie niet met voornoemde onderwijsstructuren vertrouwd is, zijn bovenstaande verwijzingen een "must".

    Inhoudsopgave

    Blog IV ligt natuurlijk in het verlengde van blog III en omvat in de eerste plaats een bespreking van de masterleergangen specifiek voorzien voor de toekomstige apotheker (pharmacognosie, pharmacologie, toxicologie, bromatologie, medische biochemie, pharmaceutische technologie...). Deze masterleergangen sluiten rechtstreeks aan op de algemene bachelorcursussen wiskunde, natuurkunde, scheikunde, plantkunde, dierkunde en geologie. Blog IV bevat echter ook de fundamentele bachelorcursussen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie, die noodzakelijk zijn voor een meer grondige studie van deze masterleergangen.

    Zoals ieder boek, dat zichzelf respecteert, heeft ook dit blog zijn eigen inhoudstafel, die weergegeven wordt door het archief, dat zich links bovenaan het blog bevindt (linkerkolom). Dit archief omvat de diverse paragrafen of cursiefjes van het blog en wel in dalende chronologische volgorde d.i. het meest recente cursiefje bovenaan. In de tekstkolom van het blog zijn de cursiefjes, zoals bij een leesboek,echter in stijgende chronologische gerangschikt, zodat men dit blog ook kan lezen als een normaal leesboek, door gewoon naar beneden te "scrollen". Onderaan elk cursiefje vindt men een aantal bijlagen, die men kan aanklikken.

    Het is ook mogelijk dit blog cursiefje per cursiefje te lezen door het archief te gebruiken. Aanklikken van een paragraaf in het archief plaatst het aangeklikt cursiefje onmiddellijk bovenaan de tekstkolom. Om een anderuitgekozen cursiefje te lezen, zal men dit aanklikken in het archief, waardoor nu dit laatste cursiefje bovenaan de tekstkolom staat. Deze leesmethode komt overeen met het doorbladeren van een leesboek, waarbij men de diverse hoofdstukken of rubrieken in een zelf gekozen orde leest.

    Teneinde het de lezer gemakkelijk te maken werd iedere paragraaf door een specifiek volgnummer aangeduid bvb §2.3 wijst op het derde cursiefje van hoofdstuk 2.

    Voor dit specifieke blog "Science & Bioscience (IV) "zijn volgende hoofdstukken en cursiefjes gepland:

    Hoofdstuk 1 In een stroomversnelling

    §1.1 Kennismaking met de campus Solbosch
    §1.2 Kennismaking met de campus Rhode
    §1.3 Kennismaking met de campus Sart-Tilman

    Hoofdstuk 2 Pharmacognosie

    §2.1 Over het ontstaan der Pharmacie
    §2.2 Pharmacognosie met Trease en Evans (drogenanalyse)
    §2.2 Materia Medica met Paris en Moyse
    §2.3 Het college van H. Wachsmuth
    §2.5 Pharmacognosie met Bruneton

    Hoofdstuk 3 Pharmacologie

    §3.1 Wat is Pharmacologie?
    §3.2 Pharmacologie met Heymans en Simonart
    §3.3 Pharmacologie met Valette
    §3.4 Het college van Vanden driessche
    §3.5 Pharmacologie met Schorderet

    Hoofdstuk 4 Toxicologie

    §4.1 Wat is Toxicologie?
    §4.2 Gerechtelijke Toxicologie met Kohn-Abrest
    §4.2 Gerechtelijke Toxicologie met Fabre en Truhaut
    §4.3 Algemene Toxicologie met Marquardt en Schäfer
    §4.4 Het college van H. Wachsmuth

    Hoofdstuk 5 Bromatologie

    §5.1 Wat is Bromatologie
    §5.2 Bromatologie volgens René Vivario
    §5.3 Bromatologie volgens Jacotot en Le Parco
    §5.4 Het college van H. Wachsmuth

    Hoofdstuk 6 Medische of Klinische Biochemie

    §6.1 Wat is Medische Biochemie?
    §6.2 Medische Biochemie volgens Polonovski
    §6.3 Medische Biochemie met Courtois en Perlès
    §6.4 Het college van H. Wachsmuth (gorter)

    Hoofdstuk 7 Galenica ofte Farmaceutische Technologie

    §7.1 Wat is Galenica
    §7.2 Galenica met Lefebure
    §7.3 Galenica met Denoël en Jaminet
    §7.4 Het college van R. De Nève

    Hoofdstuk 8 Over Boekenreeksen en uitgevers

    §8.1 Boekenreeksen van MIR en Schaum
    §8.2 Boekenreeksen van Dover en Dunod


    Hoofdstuk 9 Fundamentele Wiskunde voor bachelors (seniors)

    §9.1 Kennismaking met de Fundamentele of Hogere Wiskunde
    §9.2 Arithmetiek met Fred Schuh
    §9.3 Hogere Algebra met Fred Schuh (I)
    §9.4 Het Onmeetbare Getal met Fred Schuh
    §9.5 Hogere Algebra met Fred Schuh (II)
    §9.4 Meetkunde met Fred Schuh
    §9.5 Analyse met Fred Schuh
    §9.6 Fundamentele of Hogere Wiskunde met Vladimir Smirnov (I)
    §9.7 Fundamentele of Hogere Wiskunde met Vladimir Smirnov (II)
    §9.8 Hogere Wiskunde met Murray Spiegel
    §9.9 Hogere Analyse met Pisnoukov en Pontriaguine
    §9.10 Hogere Algebra met Alexandre Kurosh
    §9.11 Een overzicht van de Hogere Wiskunde met Richard Courant 

    Hoofdstuk 10 Fundamentele Natuurkunde voor bachelors (seniors)

    §10.1 Kennismaking met de Fundamentele Natuurkunde (Alonso en Finn)
    §10.2 Fundamente Natuurkunde met Richard Feynman
    §10.3 Fundamentele Natuurkunde volgens Berkeley University
    §10.4 Natuurkunde volgens Sivoukhine
    §10.5 Op de schouders van Reuzen...
    §10.6 Celestial Mechanics met Ryabov
    §10.6 Een globaal overzicht met Bayman en Hamermesh

    Hoofdstuk 11 Fundamentele Scheikunde voor bachelors (seniors) 

    §11.1 Fundamentele Scheikunde met Lev Nikolaëv
    §11.2 Physische Scheikunde met Mcquarrie
    §11.3 Anorganische Scheikunde met Wilkinson
    §11.4 Organische Scheikunde met March
    §11.6 Physische Scheikunde met Pannetier en Souchay
    §11.7 Anorganische Scheikunde met Michel en Bénard
    §11.8 Organische Scheikunde met Normant 

    Hoofdstuk 12 Fundamentele Biologie voor bachelors (seniors)

    §12.1 geschiedenis van de biologie (vignais)
    §12.2 een physische basis voor de levende materie (ling)
    §12.3 ontdekking van de DNA-structuur(olby)
    §12.4 life's other secret met ian stewart
    §12.5 fundamentele biologie met campbell
    §12.6 moleculaire biologie met lodish (blog V)
    §12.7 moleculaire biologie met watson (blog V)
    §12.8 gènes (blog V)
    §12.9 Dynamische Biologie?? 


    Blog IV is een verdere en logische voortzetting van blog III en omvat, behalve enkele typisch farmaceutische disciplines, dezelfde grote hoofdstukken Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde. Alleen wordt hier wat meer fundamenteel op deze materie ingegaan. Vandaar de hoofdstukken Fundamentele of Hogere Wiskunde, Fundamentele Natuurkunde en Fundamentele Scheikunde. Voornoemde hoofdstukken zijn wel te onderscheiden van de overeenkomstige hoofdstukken Algemene Wiskunde, Algemene Natuurkunde en Algemene Scheikunde, die in blog III behandeld werden.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs