Gentse 'fietsstraat' leidt tot forse toename aantal fietsers
Het invoeren van de eerste Belgische fietsstraat, in de Gentse Visserij, leidde tot een opvallende stijging van het aantal fietsers en een daling van het aantal auto's. Dat blijkt uit een evaluatie die de Gentse schepen van Mobiliteit Martine De Regge (sp.a) liet uitvoeren.
In de zomer van 2011 voerde de Stad Gent in de zuidelijke helft van de Visserij de allereerste fietsstraat in België in. Met die maatregel wilde het stadsbestuur dit deel van de hoofdfietsroute tussen Ledeberg/Gentbrugge en het stadscentrum veiliger en aantrekkelijker maken.
"In maart 2012 waren er een derde meer fietsers dan een jaar eerder", aldus De Regge. "In vergelijking met maart 2010 was er zelfs een verdubbeling van het aantal fietsers in de ochtendspits: van 244 naar 505." Ook de telgegevens voor een volledige dag zijn duidelijk gestegen, van 1.706 (maart 2010) naar 2.568 fietsers per dag (mei 2012).
Tegenover de forse toename van het aantal fietsers staat een daling van het aantal auto's. In maart 2010 werden in de ochtendspits 259 auto's geteld in de Visserij; in maart 2012 waren dat er 192. Uit de verschillende telgegevens sinds de invoering van de fietsstraat, blijkt dat er op dagbasis bijna twee keer zo veel fietsers als motorvoertuigen door de Visserij rijden. "Met die verhouding tussen fietsen en gemotoriseerd verkeer kan de fietsstraat ook goed functioneren."
In een fietsstraat mogen auto's geen fietsers inhalen. Het aantal voertuigen dat sneller rijdt dan 50 km/u daalde met 80 procent. De V85, een referentiebegrip dat de snelheid aanduidt waaronder 85 procent van de weggebruikers blijft, is gedaald van 46 km/u naar 39 km/u.
Ongeldig verkeersbord Het is echter onduidelijk of overtredingen geverbaliseerd kunnen worden, omdat er nog geen officieel verkeersbord is. Op het kabinet van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) is te horen dat de gewesten het niet eens raken over het uitzicht van het bord.
De 'fietsstraat' werd begin dit jaar officieel opgenomen in de wegcode. Binnen de zes maanden daarna (uiterlijk 13 augustus) had er een KB gepubliceerd moeten zijn over de vorm van het officiële verkeersbord om een fietsstraat aan te duiden. Dat KB is er echter nog niet, en het 'tijdelijke' verkeersbord aan de Visserij is dus officieel niet geldig.
|