De 1ste september is ondertussen alweer een week geleden, we gingen spetterend van start onder het motto 'We doen het zelf wel'... Met dit jaarthema willen we een gans jaar werken, dus u hoort nog van ons.
Beste ouders, het verslag van de schooldoorlichting kan u nalezen op de site: www.onderwijsinspectie.be Wij blikken alvast terug op een fijne samenwerking met de leden van het inspectieteam en bedanken ook het team voor de blijvende inzet!
PROFICIAT aan alle communicanten, hun ouders, familie! Een groot DANK U WEL aan de leerkrachten van het 1ste leerjaar die met heel veel zorg, inzet, geduld en creativiteit de kinderen hebben voorbereid op deze feestelijke viering.
PROFICIAT aan de vormelingen en wie een lentefeest mocht vieren. Bedankt ouders voor jullie engagement, dat de wijze woorden van E.H. Delbeke nog lang mogen nazinderen. Het was een kleurrijke viering, bedankt catechisten en priester Guido. Dank ook aan de ouderraad voor het verzorgen van de receptie.
In de week van 27/04 tot en met 30/04 wordt de school doorgelicht door de onderwijsinspectie. Hierbij ligt de focus in het kleuter en lager op... ..de leergebieden wiskunde (wiskundige initiatie) en wereldoriëntatie. ..de procesvariabelen sociale en emotionele begeleiding alsook evaluatiepraktijk.
De leerlingen van L4 namen deel aan een workshop fotografie. Dit past in het leerplan media en werd door de kinderen als 'SUPERtof' ervaren! Thuis mag je wellicht niet experimenteren met een spiegelreflexcamera??? In deze workshop, aangeboden door KLIKKID, kon dat wel! Een doe-activiteit om van te genieten...
De afspraken van vorig jaar werden in september opgefrist, maar enkele afspraken werden nog wat verfijnd. We proberen ze eenvoudiger en rechtlijnig te houden voor alle kinderen. Enkele accenten: ° We vormen de rijen op een rustige manier. ° We zijn stil in de klasrij. ° We lopen niet na het horen van het bel- of fluitsignaal. ° We gaan in klasrij naar de eet- of binnenspeelzaal. ° Bij regenweer blijven we onder het afdak. Er is daar geen ruimte voor spelmaterialen, tikspelen... We opteren voor rustige spelletjes.
Staken is een recht, niet staken is ook een recht. Enkele collega's staken, hetzij op 1 of 15 december. Die kleuters en/of leerlingen worden in de school op een pedagogisch verantwoorde manier opgevangen en/of begeleid.
De hal van de school kleurt rood...... door de vele klaproosjes (poppies) die door de kinderen werden gemaakt. Kleuters willen ons 'wakker schudden voor VREDE' en maakten hiervoor bijzondere wekkers... Het ontbrak zeker niet aan creativiteit om op deze manier de 1ste Wereldoorlog te herdenken.
Dankzij de financiële steun werd een wens van onze kleuterleerkrachten vervuld. Elke klas kreeg een Bleutooth luidspreker met radio, waarbij een mp-4-speler, een stick, computer of iPad kan verbonden worden. Geen gedoe meer met CD's en een superkwaliteit voor de gevoelige oortjes! Hiermee leren onze kinderen de nieuwe media vanuit de klas kennen. Dank u wel ouderraad!
Een kind is pas fietsvaardig als het de 5 basisvaardigheden correct en automatisch kan uitvoeren. 1. rechts op de rijbaan fietsen 2. rechts afslaan 3. links afslaan 4. langs een hindernis rijden 5. voorrang verlenen We duimen dat elke leerling mag beloond worden met een diploma (of getuigschrift).
De STRAPDAG is een stimulans voor meer duurzame mobiliteit. We vinden het als school een meerwaarde om hier, elk jaar opnieuw, aan deel te nemen. De strapdag kan een aanzet geven aan kinderen en ouders om na te denken over hun mobiliteitsgedrag. De strapdag toont op een leuke wijze dat we werken aan een duurzaam verkeersbeleid. De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar hebben er dan ook flink aan gewerkt om een geslaagde apotheose te voorzien, waarvoor DANK!
Naar aanleiding van het nieuwe schooljaar zal controle gebeuren aan de schoolpoorten door de politie (zone RIHO). In eerste instantie zal er preventief opgetreden worden, vanaf oktober volgen dan repressieve acties. Wil dan ook de verkeersregels in de schoolomgeving (en op andere plaatsen) respecteren.