Zelfevaluatie portfolio OOW
Categorieën
  • 1. Wie ben ik? (1)
  • 2. Beschrijving leerpunt (1)
  • 3. Mijn persoonlijk leertraject (1)
  • 4. Activiteiten (10)
  • 5. Eindreflectie (1)
  • 6. Dankwoord (1)
  • 01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie ben ik?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aanvankelijk had ik geen affiniteit met het onderwijs. Eind juni 2005 had ik een professionele bachelor bedrijfsmanagement op zak. Toch ben ik in februari 2006 begonnen met een GPB-opleiding, om les te kunnen geven. De reden hiervoor is dat het bedrijfsleven mij niet kon bieden wat ik daarvan verwacht had. Ik stapte in maart 2006 tevens het Vlaamse onderwijslandschap binnen. Niettemin moest ik dit na minder dan een jaar al snel weer verlaten aangezien er geen vaste werkzekerheid te bieden was. Toen ik wegens de economische crisis mijn ontslag kreeg in september 2008 heb ik dan ook niet getwijfeld om mij in te schrijven voor de richting Opleidings- en onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ik zou mij sowieso inschrijven voor het voltijdse schakelprogramma, om dit eventueel te combineren met een halftijdse lesopdracht. Aangezien je als interim niet op voorhand weet wanneer en voor hoelang je werk hebt, was ik ook van plan om mij in te schrijven voor het voltijdse masterprogramma.

    Zo ver zijn we nu. Het schakelprogramma ligt reeds achter mij en ik combineer deze studie dus met tijdelijke interim-opdrachten als deze zich voordoen. Uiteraard is het ook weer prettig om student te zijn. Je leert er veel mensen kennen en ook het gevoel om (deels) als student te leven, geeft je weer genoeg energie om er volop tegenaan te gaan. Zelf, doe ik deze richting omdat ik later graag over meer keuzemogelijkheden wil beschikken. En nu maar hopen dat alles in orde komt en dat ik dit jaar kan afstuderen als master in de opleidings- en onderwijswetenschappen.



    Categorie:1. Wie ben ik?

    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beschrijving leerpunt

    Als mijn leerpunt heb ik gekozen voor ‘academisch Engels’. Ik situeer dit leerpunt onder MACOM 6:

     

    MACOM-2: De master OOW is in staat om zelfstandig vak- en wetenschappelijke literatuur te lezen, te interpreteren en er kritisch over te reflecteren

     

    Waarom heb ik voor dit leerpunt gekozen?

     

    Wat betreft academisch Engels kan ik nog heel wat dingen bijleren. Enerzijds, omdat ik denk dat ik deze competentie zal moeten gebruiken in mijn beroepsleven. Anderzijds, omdat ik vanuit mijn ervaringen uit het schakelprogramma het gevoel heb dat ik hier nog veel te leren heb. Bovendien heb ik eveneens het gevoel dat ik bewust Engelse literatuur links laat liggen en mij vooral toespits op Nederlandse literatuur. Zo ondervind ik dat bijvoorbeeld voor mijn thesis, bewust nederlandstalige literatuur wordt gekozen in plaats van engelstalige.

    Uiteraard is het niet de bedoeling enkel nederlandstalige teksten te lezen. Veel interessante wetenschappelijke artikels worden immers in het Engels geschreven. Bijgevolg is het dus niet verstandig om deze links te laten liggen. Als ik later een job uitoefen waarbij ik regelmatig in Engelse teksten moet grasduinen, kan ik maar beter aan dit leerpunt werken zodat ik in de toekomst nog beter kan functioneren. In vele vacatures is het immers een vereiste om goed Engels te kunnen, zowel schriftelijk als mondeling.

    Kort samengevat: Wanneer je mastercompetentie 2 bekijkt, dan zal ik mij in juni 2010 (of iets later…) pas echt opleidings- en onderwijswetenschapper kunnen noemen, wanneer ik mij voldoende in Engelse teksten kan verdiepen. Onderzoekers publiceren regelmatig Engelse artikels, iets dat ik niet zal kunnen wanneer ik geen aandacht besteed aan dit leerpunt.



    Categorie:2. Beschrijving leerpunt

    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn persoonlijk leertraject
    Een versie van mijn persoonlijk leerplan vind je hier in de bijlage.

    Bijlagen:
    Persoonlijk leerplan.doc (99 KB)   



    Categorie:3. Mijn persoonlijk leertraject

    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reflectie eerste activiteit
    Als eerste activiteit heb ik een taaltest(je) afgenomen op de website van Linguapolis. Aanvullend daarop waren enkele vragen verbonden waar ik mijn kennis over de tekst kon toetsen. In bijlage vind je de reflectie.

    Bijlagen:
    Reflectie_activiteit 1.docx (16.9 KB)   



    Categorie:4. Activiteiten

    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZEP-sessie 2/12: bespreking reflectie 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de bespreking van de verscheidene reflecties kwam aan bod dat ik in het vierde deel van de reflectiecyclus best de gedragsalternatieven vermeldde. Het was immers niet meteen duidelijk wat ik nu juist geleerd heb. Ik neem dit zeker mee op als leerpunt naar de volgende reflectie en zal dan proberen beter mijn gevoel te vermelden over mijn leerwinst na een activiteit.




    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs