Foto
Beste ZEP-leden, welkom op mijn blog! Hopelijk lukt het jullie om via deze blog mijn leertraject af en toe te volgen.
Als je opmerkingen en/of vragen hebt, dan mag je mij altijd een e-mailtje sturen.
Categorieën
  • beschrijving leerpunt (1)
  • eindreflectie (1)
  • motivatie leerpunt (1)
  • persoonlijk leerplan (1)
  • reflecties (16)
  • agenda

    ZEP

    25-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reflectie op de tweede activiteit
    reflectie 2: Engelstalige informatie raadplegen om lessen te maken

    *context van de activiteit

    Ik geef vanaf dit schooljaar geschiedenis in de middenschool Zwijveke in Dendermonde. De leerlingen uit 1a krijgen in de maand oktober les over de eerste mensapen en de voorlopers van de moderne mens. Vermits ik een eigen syllabus opstel, leek het me een goed idee om voor dit thema ook Engelstalige informatie te raadplegen.

    *precieze omschrijving van de activiteit

    Ik ben op het internet op zoek gegaan naar degelijke informatieve websites en stuitte op www.bbc.co.uk/sn/prehistoric_life/. Op deze webpagina heb ik de artikels ‘Cavemen profiles’ en ‘Lucy’s legacy’ uitvoerig bekeken. Aan de hand van deze beide artikelen heb ik twee lessen kunnen stofferen. Bij ‘Cavemen profiles’ vond ik een overzicht van de verschillende hominiden en mensensoorten terug. Per soort is een profiel opgesteld. Elk profiel bevat foto’s en informatie over de uiterlijke kenmerken, de vaardigheden en de leefomgeving. Daarnaast staan er in ieder profiel link naar geluiden, beeld- en videofragmenten. Het artikel ‘Lucy’s legacy’ bevat hoofdzakelijk informatie over de vondst van het skelet van Lucy, een australopithecus afarensis.

    *terugblik op de activiteit (positieve en negatieve ervaringen)

    Het was voor mij een aangename ontdekking dat de website van de BBC zoveel historische en interessante informatie omvat. Ik vond het dan ook heel leuk om op de webpagina over geschiedenis rond te neuzen. Nadat ik de nodige informatie voor mijn lessen gevonden had, heb ik op de website nog een heleboel andere artikelen gelezen, filmpjes bekeken en educatieve spelletjes ontdekt. Ik heb vrij veel tijd in deze activiteit geïnvesteerd, maar mijn zoektocht was echt geslaagd.

    *vaststellingen

    Als een onderwerp me boeit, dan heb ik veel minder problemen met het talige aspect. Bij deze activiteit vormde de Engelse taal m.a.w. geen obstakel. Daarnaast had ik over dit thema ook de nodige achtergrondkennis waardoor ik de inhoud van de artikelen beter begreep. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen standaard Engels en academisch Engels.

    *toekomstlessen

    Vermits de tweede zep-activiteit vlot is verlopen, kan ik geen concrete tips of verbeteringen neerschijven. In de toekomst ben ik wel van plan om de website van de BBC nog te raadplegen.

    25-04-2010 om 17:51 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:reflecties
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bewijsmateriaal activiteit 1

    In de twee bijlagen vind je de twee Engelstalige studies terug.

    Bijlagen:
    studie 1.pdf (88 KB)   
    studie 2.pdf (121.2 KB)   

    25-04-2010 om 17:47 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:reflecties
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reflectie op de eerste activiteit
    reflectie 1: twee korte Engelstalige onderzoeken lezen

    *context van de activiteit

    In het kader van het opleidingsonderdeel interdisciplinair project heb ik voor de literatuurstudie twee korte Engelstalige artikelen geraadpleegd. Tijdens de tweede zep-bijeenkomst heeft een van de groepsleden mij de tip gegeven om eerst beperkte onderzoeken door te nemen. Ik heb voor de volgende twee artikelen gekozen: “Do boys and girls understand physics differently?” van Stadler H. en “Students’ attitudes toward science and technology: an investigation of gender, grade level and academic achievement.” van Ercan A.

    *precieze omschrijving van de activiteit

    Onze IP-groep heeft het project ikhebeenvraag.be. Elk groepslid heeft voor de literatuurstudie informatie over een bepaald aspect opgezocht. Ik moest literatuur verzamelen over het verband tussen leeftijd en geslacht en de interesse voor wetenschap en technologie. De meeste bruikbare artikelen waren Nederlandstalig, maar ik heb uiteindelijk toch twee geschikte Engelstalige studies gevonden. Het ene artikel omvatte zes bladzijden en het andere vijf.

    *terugblik op de activiteit (positieve en negatieve ervaringen)

    Ik heb de beide artikelen eerst eens vluchtig gelezen zodat ik een globale indruk van de inhoud had. Daarna heb ik ze grondig doorgenomen. Indien ik een woord niet begreep, zocht ik het op en schreef ik de vertaling er bij. Het kostte me wel dubbel zoveel tijd om de essentie uit een Engelstalige tekst te halen en dat zorgde bij mij af en toe voor enige ergernis. Bij de eerste tekst was ik nog vlijtig en heb ik ontzettend veel begrippen vertaald. In de tweede tekst heb ik meer geprobeerd om de hoofdzaken er uit te halen zonder ieder moeilijk woord op te zoeken. De tweede werkwijze beviel me al iets meer.

    Toen ik het eerste artikel las, was ik van plan om de opgezochte woorden op te lijsten. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan, omdat ik merkte dat de betekenis van heel wat woorden contextgebonden is en dat de betekenis ervan regelmatig varieert naargelang het onderzoek waarin ze voorkomen.

    *vaststellingen

    Het was voor mij wel degelijk goed om met korte artikelen te beginnen. Op die manier slaagde ik erin om de teksten tot op het einde grondig te lezen. Ik ben dan ook tevreden dat ik deze raad heb opgevolgd.

    Het taalniveau van de beide studies was voor mij niet te hoog gegrepen, omdat de onderzoekers zelf niet Engelstalig zijn.

    *toekomstlessen

    Als ik de komende dagen en weken nog Engelse literatuur doorneem, dan zal ik telkens proberen om de hoofd- en de bijzaken van elkaar te onderscheiden. Ik ben ook van plan om slechts als het nodig is begrippen op te zoeken, want anders is het te tijdrovend.

    25-04-2010 om 17:41 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:reflecties
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opbouw reflecties

    Mijn reflecties zijn opgebouwd aan de hand van de vragen die ons in de studiewijzer worden aangeboden. Ik heb wel voor algemenere

    onderdelen gekozen, omdat het niet mogelijk is om voor iedere activiteit de verschillende vragen te beantwoorden. Iedere reflectie bestaat uit de

    volgende categorieën: context van de activiteit, precieze omschrijving van de activiteit, een terugblik op de activiteit (positieve en negatieve

    ervaringen), vaststellingen en toekomstlessen. Ik probeer voor iedere uitgevoerde activiteit bewijsmateriaal aan mijn blog toe te voegen.

    25-04-2010 om 17:36 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:reflecties
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.persoonlijk leerplan zep

    Datum/periode

    Aanvankelijk geplande activiteit

    Effectief gerealiseerde activiteit

    Contextgegevens

    Bemerkingen

    oktober 2009

    minstens twee korte Engelstalige wetenschappelijk artikelen raadplegen

    Dit is al gebeurd.

    literatuuronderzoek in het kader van IP

    oktober 2009

    voor een les over de menswording de website www.bbc.co.uk geraadpleegd

    Dit is al gebeurd.

    Ik heb het artikel ‘Cavemen profiles’ en ‘Lucy’s legacy’ gelezen.

    De activiteit was aangenaam, omdat het onderwerp mij boeit.

    november 2009

    het Engelstalige uittreksel uit het boek ‘Diagnosing and Changing Organizational Culture’ van Quinn lezen

    +

    hetzelfde uittreksel in het Nederlands lezen

    Dit is al gebeurd.

    Ik heb deze activiteit uitgevoerd in het kader van MSS.

    Ik heb de Nederlandstalige versie (‘Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur’) ontleend uit de bibliotheek van de stadcampus.

    december en januari 2009

    blok- en examenperiode

    februari 2010

    een lezing binnen ons eigen opleidingsdomein volgen

    Deze activiteit moet ik nog uitvoeren.

    Dit is al gebeurd.

    Deze activiteit wil ik uitvoeren om mijn ‘Engels denken’ te stimuleren.

    Ik heb nog geen lezing gevonden en wacht het volgende semester af.

    Ik heb in het kader van het vak VE de lezing ‘Overcoming barriers to the development of student learning’ bijgewoond.

    maart 2010

    het Engelstalige boek ‘The fourth hand’ van John Irving lezen.

    Dit ben ik aan het doen.

    Ik voer deze activiteit uit omdat ik mijn Engelse woordenschat stelselmatig wil uitbreiden. Daarnaast heb ik tot hiertoe nog geen ontspannende zep-activiteit uitgevoerd.

    Ik vind het boek goed, maar vind soms de tijd niet om er verder in te lezen.

    april 2010

    de Engelstalige film ‘Monty Python and the Holy Grail’ bekijken

    het Engelstalige boek uitlezen

    Dit is al gebeurd

    Dit is al gebeurd.

    Ik wilde deze film graag nog eens bekijken en vermits hij geen ondertiteling bevatte, was dit een ideale zep-activiteit.

    Ik heb de film van een neef van mij kunnen lenen. Hij heeft de film gedownload.

    mei 2010

    mijn eindreflectie schrijven

    25-04-2010 om 17:34 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:persoonlijk leerplan
    10-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beschrijving van het leerpunt

    Als mijn leerpunt heb ik gekozen voor ‘schriftelijke academische vaardigheden’. Ik situeer dit leerpunt onder MACOM 6:

    MACOM-2:

    De master OOW is in staat om zelfstandig vak- en wetenschappelijke literatuur te lezen, te interpreteren en er kritisch over te reflecteren.


    10-12-2009 om 15:14 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:beschrijving leerpunt
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.motivatie voor het leerpunt

    Zowel in het schakkeljaar als in de master ondervind ik moeilijkheden bij het doornemen van Engelstalige wetenschappelijke literatuur. Het kostte mij vorig opleidingsjaar veel moeite om o.a. voor het vak wetenschappelijke reflectie de Engelse literatuur te doorworstelen. Daarnaast bevatten ook vele syllabi Engelse teksten die vol specifieke vaktaal staan.

    Bovendien heb ik het gevoel dat ik bij de uitvoering van een literatuurstudie steeds vaker grijp naar Nederlandstalige onderzoeken en dat ik de Engelstalige literatuur links laat liggen. Vermits ik er mij van bewust ben dat in de onderzoekswereld de taal bij uitstek Engels is, zou ik graag meer vertrouwd raken met het Engelse vakjargon.

    Ik heb uiteindelijk ook voor dit leerpunt gekozen, omdat het volgens mij een positieve bijdrage zal leveren als ik volgend jaar start met mijn masterproef. Het interdisciplinair project biedt mij dit jaar al de kans om aan mijn leerpunt te werken.



    10-12-2009 om 15:11 geschreven door ksan maes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:motivatie leerpunt

    Over mijzelf
    Ik ben Ksan Maes
    Ik ben een vrouw en woon in Dendermonde (België) en mijn beroep is onderwijzeres.
    Ik ben geboren op 11/05/1987 en ben nu dus 38 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: reizen, sporten, lezen, feestjes, muziek (concerten).


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 12-2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs