Gatz wil medialandschap harmoniseren met Mediahub (Roelant, 2017)
Een Mediahub is een samenwerkingsplatform tussen de
verschillende audiovisuele en geschreven media. Gatz wil hiermee zorgen voor
een betere synergie binnen het medialandschao. Voor dit project maakt hij 500.000
euro vrij, de Vrije Universiteit Brussel investeert 900.000 euro aangezien
bijna de helft van de werknemers binnen de Belgische media in Brussel werken.
De Mediahub zou er ook voor moeten zorgen dat start-ups
beter begeleid kunnen worden. Daarnaast wil men een betere internationale
samenwerking en ten slotte een betere kennisuitwisseling tussen verschillende
sectoren.
Proximus snoept Studio 100 af van Telenet (Rousseau, 2017)
Vanaf 1 januari 2018 zullen K3, Maya De Bij en Kabouter te
zien zijn op Proximus TV in plaats van op de zenders van Telenet. De studio
100-zender Njam! Blijft echter wel bij Telenet. Telenet maakt zich niet veel
zorgen want ze hebben het gat dat studio 100 achterlaat kunnen opvullen met
andere kinderprogrammas.
Studio 100 is blij, topman Hans Bourlon zegt dat een
exclusieve deal veel geld kan opleveren dat nodig is om meer producties te
maken. Dit is namelijk geen evidentie meer in de huidige gefragmenteerde
televisiemarkt.
Nieuwe tv-zender over welzijn, warmte en waarden (Debackere, 2017)
Op 1 januari 2018 start er een nieuw mediaplatform genaamd
ValuesTV. Het platform wil verhalen brengen over zingeving, cultuur en erfgoed.
Er is voorlopig echter wel 1 nadeel: ValuesTV heeft nog geen plaats bij Telenet
of Proximus.
Het thema zingeving zal de spits afbijten, tegelijk wordt
ook het streaming- en videoportaal actief en gaat ValuesRadio op antenne.