Foto
Inhoud blog
  • de kakariki ( nieuw)
  • ringmaten europese vogels
  • vraag en antwoord (30-05- 2015)
  • vogels kopen (bijgewerkt 31-10-2014)
  • vraag en aanbod bijgewerkt 8-7--2015
  • links
  • evolutie van de sijs (bijgewerkt)
  • conditie vogels(de vogelliefhebber-hok-stam-voeding)
  • ingezonden stukken (bijgewerkt tm 29 juni)
  • vogels te vet
  • vererving bij de sijs
  • vogel ziekten (bijgewerkt)
  • aandachtspunten 2014 (bijgewerkt 10 mei 2014 )
  • ringmaten en kleur
  • de roodborst tapuit nieuw 2014
  • de tuinfluiter nieuw 2014 (Bijgewerkt 30-5-2015)
  • mexicaanse roodmus pheao (bijgewerkt (30-12-2016)
  • japanse nachtegaal (bijgewerkt 15-5-2015)
  • geelbuiksijs (bijgewerkt t/m 30-5-2015)
  • treursijzen (bijgewerkt t/m 4 okt 2013)
  • dennensijs (bijgewerkt t/m 29-09-2014)
  • magellaansijs/zwartkopsijs(bijgewerkt t/m 30-5-2015)
  • baardsijs(bijgewerkt t/m 07april 2013)
  • yarrelsijs(bijgewerkt)
  • de zwarte sijs (nieuw)
  • zwartborstsijs(bijgewerkt t/m 4 okt)
  • kapoetsensijs (bijgewerkt 30-05-2015)
  • Elzensijs (bij gewerkt t/m 015-05-2015)
  • duitse kuiven (bijgewerkt 30-5-2015)
  • algemeen(bijgewerkt 07-12-2016
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • dennendijs (john)
        op dennensijs (bijgewerkt t/m 29-09-2014)
  • Een interessant adres?
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    nabor
    www.bloggen.be/nabor
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    positiefdenken
    www.bloggen.be/positie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    adel
    www.bloggen.be/adel
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tamme_ratjes
    www.bloggen.be/tamme_r
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    winx13
    www.bloggen.be/winx13
    Mijn favorieten
  • marktplaats
  • kapaza
  • vogelmarktplaats
  • www.paulsbird.nl
  • digitale fotografie
  • Over mijzelf
    Ik ben pim bakker
    Ik ben een man en woon in in limburg (belgie) en mijn beroep is was docent HBO/manager en had een eigen organisatie bureau .
    Ik ben geboren op 19/05/1941 en ben nu dus 82 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fotografie,tuin en vogels.
    ik ben lid van de Werkgroep Amerikaanse sijzen (WAS) KEV belgie en de BNEC en exotica.Verder studeer ik voor foto graaf
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    zoek je nog een leuke site over vogels kijk dan eens op www.paulsbirds.nl


    Heeft u het hoofdje conditie
    vogels al geopend
    daar staat heel veel in over
    de liefhebber
    zelf, de verschilende kooien,
     de bodembedekking en het
    kweken van een stam enz zeer
     veel Verder heb ik bij de
    five fancy een interessant maar
     moeilijk stuk geplaatst over
    kleur vererving en heb ik bij de
    dennen sijs een mooie
    zelfgemaakte foto neergezet.
    wilt u op mijn kwekerslijst
    staan geef u dan op via mijn mail
    w.bakker@telenet.be
    neem eens een kijkje op
    www.bloggen.be/slissen
    www.bloggen.be/clubbruggeonline
    deze site is bijgewerkt
    sinds 29-06-2012 en kijk ook
    eens op mijn site
    www.bloggen.be/
    pim_bakkers_fotografie

    amerikaanse sijzen
    zaadeters
    vogelwereld in de voliere
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vraag en antwoord (30-05- 2015)
    Vraag en antwoord.

    In deze rubriek ga ik al de vragen die ik van u kreeg opschrijven en mijn antwoorden of antwoorden van anderen:

    vraag 1:
    Mij werd gevraagd hoeveel gram een treursijs per dag mag eten of voorgeschoteld krijgt.

    antwoord:
     
    Dit is eigenlijk een vraag die niet zomaar beantwoord is. Er spelen een aantal factoren mee n.l. hoeveel 
    beweging heeft de vogel en over welk jaargetijde hebben we het. Over het algemeen is 1 theelepel per vogel 
    genoeg. 1-3 gram per vogel, maar dit geldt vooral voor vogels met weinig bewegingsruimte. hoe groter   
    de kooi box of kweekbox en de mogelijkheid tot vliegen voor de vogel des te meer mag hij/zij eten.Hoe groter 
    de vogel hoe meer deze vogel natuurlijk mag hebben. Bij mij krijgen de vogels als zij de volledige voliere tot 
    hun beschikking
    hebben zoveel eten als zij zelf willen. Ook als het koud is eten de vogels meer. Tijdens de
    broedtijd bij mij ook volle bak en in het voorjaar als zij gekoppeld zijn en moeten gaan nestelen voer ik ze
    strakker. Liever iets te dun dan te vet. Als de vogel op het nest zit hoef je ook niet bang te zijn dat de pop devet wordt. Je ziet haar in het begin wat meer van haar nest komen en later veel minder. Zij schiet dan haar nest uit schrokt wat eten naar binnen om weer snel naar haar nest terug te gaan en op de eieren te zitten. Zij krijgt dan maar weinig eten naar binnen afankelijk van het zorgzame karakter van de man kan zij als de man haar voert tijdens het broeden wat meer eten naar binnen krijgen. Maar teveel eten doet zij niet en dat doet zij ook niet als er jongen zijn.

    vraag 2 : 
    Ik kan kapoetsensijzen kopen, maar zij zitten verwarmd en moeten bij mij naar een hok dat niet
                  verwarmd buiten staan is wel tocht vrij en heeft een temperatuur van 5 -6 graden.

    antwoord:

    Over het algemeen gaan de kapoetsen in de winter naar binnen en wordt met hen net als de
    geelbuiksijzen enz
    gekweekt. Maar als de winter niet kouder wordt dan af en toe wat vriesweer kunnen
    ze gemakkelijk buiten gehouden worden. Daar zit echter een maar aan. Het moeten kapoetsen zijn die
    het hele jaar buiten hebben gezeten en geaclimatiseerd zijn in die buitenlucht en als het ware
    meegegroeid zijn met het weer naar de winter toe dat heet winterhard worden. Ik had kapoetsen zitten die zelfs met - 20 buiten zaten en het gered hebben. Nu op 26 jan 2012 gaat het vriezen en men verwacht dat het zo'n 10 graden
    onder nul gaat worden en als je dan kapoetsen kunt kopen die verwarmd zitten dan kunnen die niet
    zomaar naar buiten. Je kunt ze wel kopen maar dan moeten ze eerst in een kooi naar binnen en dan
    moet je ze langzamerhand laten wennen aan de kou. b.v. eerst naar een onverwarmd vertrek dan even
    naar buiten enz. Maar als je daar geen mogelijkheden voor hebt zou ik wachten met kopen. Mijn
    geelbuiksijzen mogen bij een buurvrouw van mij die haar vogels binnen heeft zitten, tot het buiten warmer wordt (eind maart)

    Vraag 3 kun je bij amerikaanse sijzen bij jongen man en pop gemakkelijk herkennen?

    antwoord:
    Bij de ene sijs gemakkelijker dan bij de andere. Bij zwartkopsijzen zie je als ze zijn uitgevlogen bij de man al een licht zwart kraagje bij de kapoetsensijs ook. Bij de dennensijs niet. (DNA test doen) de zwartborstsijzen laten weinig verschil zien. het zwart op of boven de staart is bij de pop langer. De poppen zijn ook wat groener van kleur. De geelbuiksijs laat de man wat meer zwart zien en bij de treursijs is het kapje bij de man al te zien wel niet zo zwart maar meer grijs.De poppen kleuren wat valer.Bij de baardsijs laat de man al een donkerder kapje zien en gaan de mannen al snel aan de zang. Zwarte sijzen laten weinig verschil zien Van de andere sijzen weet ik het niet amerikaanse dan wel te verstaan. Bij de europese sijs laten de jongen weinig verschil zien en lijken op de pop maar zodra zij gaan ruien ontstaat het verschil
    wordt vervolgd

    vraag 4; Tijdens het broedseizoen kreeg ik paniekerig bericht cq vraag. De persoon schreef; mijn jongen bijna 60 stuks zijn doodgegaan zij hebben de Ecoli bacteri en mijn vriend heeft mij een medicijn wat voor de veeteelt wordt gebruik gegeven en zegt dat dat prima helpt. wat moet ik doen.
     
    antwoord:
    In ieder geval niet voor dierenarts spelen. Als er zoveel jongen dood gaan dan is er iets serieus aan de hand of dat de E coli bacteri is is nog maar de vraag. Laat de dierenarts de ontlasting onderzoeken en vaststellen wat er aan de hand is en dan kan die het juiste medicijn geven. Wat die vriend met zijn vogels doet moet hij weten, maar dit is te serieus om maar wat te doen.
     
    vraag 5:
    hallo pim
    nog steeds een mooie site daar u veel over amerikaanse sijzen 
    weet en kweekt heb ik een vraag ivm mijn gezondheid mag ik eigenlijk  geen 
    vogels houden in een afgesloten ruimte nu wil ik buiten een voliere maken
    door de 3 kweek boxen samen te voegen dat wordt dan 
    3.50 l x 2.00 br. en van mijn kweek hok  het nacht verblijf wordt dan 2 x 
    2 kan ik verschillende koppels zwartkop sijzen bij elkaar houden ??? en 
    kan ik er ook baardsijzen  bij houden  of andere soorten  hopend op een 
    antwoordt van u 
    mvg lei

    antwoord:
     Hoi Lei,
    > Leuk dat je van een probleem een oplossing maakt. Onthoudt wel dat je jouw
    > voliere goed moet beplanten. De zwartkopsijs kan behoorlijk agressief zijn
    > tijdens het broeden. Baarsijzen hebben dat veel minder. De baardsijs is
    > een hele rustige vogel daar kun je meerdere koppels van houden dat gaat
    > met de zwartkopsijs in 1 open voliere veel moeilijker. Mijn pop bv jaagt
    > alle andere vogels rond haar nest weg en kan heel agressief reageren. De
    > mannen doen dat veel minder. Nog een heel rustige vogel is de treursijs
    > maar die is niet goedkoop,mijn dennensijzen zijn ook heel rustig en
    > tolerant.
    > succes met de kweek

    vraag 6
    Titel: magelaansijs
    Bericht:
    mijn magelaansijspop heeft 4 jongen zij voert de jongen alleen wanneer kunnen de jongen bij de pop weg en kan ik de man er weer bij zetten                    
    mvg ce v bruggen

    antwoord:
    Bij mij worden de jongen gescheiden van de ouders als ik zie dat zij redelijk zelfstandig eten. Dat is meestal russen de 3-4 weken na het uitvliegen. Ik zet de man nooit weg en dat is altijd goed gegaan. Blijkt de man vervelend te doen, dan gaat de kweekbox dicht en kan de man alleen maar de pop zien maar er niet bij komen. Zodra de jongen uit het ei zijn gekomen kun je het beste wachten tot zij 5 dagen oud zijn en dan de man erbij laten, maar blijf er wel bij zodat je kunt optreden wanneer de man agressief wordt. Wacht dan tot de jongen op het punt staan uit te vliegen en probeer het nog eens.

    Vraag 7
    Geachte heer bakker, beste Pim,

    Ik had een vraagje, ik kan een koppel geelbuiksijsjes kopen.
    Kunnen deze vogels, het gehele jaar, in een buitenvoliere zitten...
    Voliere is wel voorzien van plexiglas, dus ze zitten tochtvrij.

    zij zitten bij mij nu buiten het ene gedeelte is met plexi glas dicht het andere open. Alleen toen het zo hard vroor heb ik ze binnen gedaan, maar als je jongen hebt en die blijven het hele jaar buiten dan kunnen zij de kou wel hebben. Ik heb altijd de kapoetsen buiten gehouden ook met -20 en die hebben het gered. Heb je dus genoeg jongen gekweekt dan kun je het risico wel wagen. De echte geelbuiksijzen kwekers zijn het met mijn visie niet eens en menen dat je ze het gehele jaar binnen moet houden. Maar nu kunnen ze in ieder geval wel naar buiten.
    gr
    Pim

    vraag 8 (21 mei 2012)

    hallo mijn naam is wim van leeuwen
    ik woon in leerdam zuid holland en kijk regelmatig op uw site o,a voor info en gedrag van de sijzen.
    ik heb zwartkop en baardsijzen zitten waaronder een zwartkopsijs agaat pop en denk een agaatpastel man,nu heb ik een paar grote baardsijzen gekocht en die moeten geel verervend zijn weet u of heeft u daar weleens van gehoord of een foto gezien.
    ook kweek ik zwartkopgroenlingen,europese vinken in agaat,leeuwerikken en zilverbekken,ben nu bezig met de kweek ik begin nooit zo vroeg want ik vind dat het eerst wat beter weer moet zijn nu dus.
    mvg wim

    Antwoord:
    Hallo Wim Het klopt ik heb ook van geel bonte baardsijzen gehoord. Maar er zijn mutaties binnen de baarsijs groep zoals pastel en agaat (zie stuk onder) dus misschien komen ze daaruit. Probleem is wel geel verervend bestaat eigenlijk niet wel agaat verervend en daar zit veel geel in, maar dat zegt nog niets de vogels zijn dan split en voor de kleur eruit komt is afhankelijk van de kleur dominantie en de kleur van de man en pop die op elkaar worden gezet. Dus zou je een stamboom van deze baardsijzen moeten krijgen. Als je de kweker goed kent ga dan bij hem langs en vraag naar de voorouders. Ik antwoord je maar via deze weg Wim want ik heb geen mailadres van je
     Hieronder info over mutaties van de baardsijs

    Voorkomende mutaties:

    De mutaties bij de Amerikaanse Sijzen staat nog in de kinderschoenen. Er zijn bij een viertal soorten enkele

    mutaties bekend;

    * Kapoetsensijs: bruin, agaat en pastel zijn de meest voorkomende. Verder zijn er ook nog meldingen

    van de overgoten en de topaas.

    * Magellaansijs: bruin, agaat en pastel.

    * Baardsijs: agaat en pastel.

    * Zwarte sijs: pastel.

    a) Bruin. (Vererft geslachtsgebonden en recessief.)

    De bruinmutatie is een kwalitatief eumelanine reducerende factor. Het aantal staafjes eumelanine blijft gelijk aan

    de wildkleur. De oxidatie van deze staafjes is echter minder van kwaliteit en blijft steken in een bruine kleur.

    Bij de Kapoetsensijs man zal dat vooral herkenbaar zijn in de kopkleur en de vleugel- en staartpennen. De

    kopkleur zal van zwart omgezet worden naar zwartbruin, door de hogere concentratie eumelanine in die kopkleur,

    terwijl de vleugel- en staartpennen van zwartbruin naar donkerbruin transformeren. Bij de Kapoetsensijs pop zal

    dat hetzelfde effect hebben in de vleugel- en staartpennen, maar ook zichtbaar in de kopkleur, die van gehamerd

    blauwgrijs naar gehamerd donkerbruin zal veranderen en vooral zichtbaar in de mantel, die van grijs naar

    beigegrijs veranderd.

    De Magellaansijs man zal ook een zwartbruine kopkleur en donkerbruine vleugel- en staartpennen laten zien,

    terwijl er in de mantel een duidelijk bruingroene waas zichtbaar zal worden. De pop Magellaansijs, die normaal

    een olijfgroene kleur heeft en een wat grijsgroene kopkleur, zal ook een duidelijke bruingroene waas tonen met

    daarbij natuurlijk de donkerbruine vleugel- en staartpennen.

    b) Agaat. ( Vererft geslachtsgebonden en recessief.)

    De agaatmutatie zorgt voor een bijna totale reductie van het roodbruine phaeomelanine, terwijl het zwarte

    eumelanine niet of nauwelijks zichtbaar wordt aangetast.

    Dit houdt in, dat er theoretisch bij de Kapoetsensijs man er niet zo gek veel zal veranderen, omdat er niet veel

    phaeomelanine in bevedering aanwezig is. Maar we zien toch een minder diepe zwarte kopkleur en lichtere

    vleugel- en staartpennen, omdat de reductie van het eumelanine toch ruimer is dan gedacht. Hetzelfde zien we

    ook in de zwarte onderdelen van de agaat Elzensijs man. De pop Kapoetsensijs zal hetzelfde effect laten zien in

    de vleugel- en staartpennen, maar vooral de kop- en mantelkleur zal helderder van kleur worden.

    De Magellaansijs wordt door de agaatmutatie wel helderder van kleur, zowel in de kopkleur als die van de

    vleugel- en staartpennen. Maar vooral de gele borst-/buikkleur en de olijfgroene mantelkleur zal helderder

    worden. Bij de pop zien we hetzelfde effect. We krijgen dan een meer grijze waas over de olijfgroene kleur.

    Bij de agaatmutatie van de Baardsijs, zowel man als pop, zien we hetzelfde als bij man en pop van de Elzensijs.

    De pop zal wat helderder van kleur zijn want het bruine in de bevedering is duidelijk minder.

    c) Pastel. ( Vererft autosomaal, dominant en kent geen lethaalfactor.)

    De pastelmutatie bij de Amerikaanse sijzen zorgt ervoor dat er een kwantitatieve reductie optreedt van het zwarte

    eumelanine, terwijl het phaeomelanine niet of nauwelijks zichtbaar wordt aangetast.

    Bij de pastel Kapoetsensijs man en ook bij de pop is het meest opvallende de opgebleekte vleugel- en

    staartpennen, met de donkere kleur van de schachten duidelijk zichtbaar. Het rode carotenoïde wordt niet

    aangetast, alleen zal de kleur van de mantel helderder worden, omdat daar normaal een zwarte waas over ligt,

    die nu gereduceerd is bij de man en meer beigegrijs bij de pop.

    De Magellaansijs man en pop zullen hetzelfde effect laten zien in de vleugel- en staartpennen, dus opgebleekt

    met wat donkere schachten. De man zal een vlekkerige donkergrijze kopkleur laten zien en de pop zal in totaliteit

    wat grijzer van kleur zijn en wat geler aan de onderzijde.

    De pastel Baardsijs is weer te vergelijken met de pastel van onze Elzensijs, zowel man als pop. Alhoewel bij de

    pop in wat mindere mate, omdat deze een groter geelbezit heeft dan de pop van de Elzensijs.

    Bij de pastel van de Zwarte sijs zien we een vrij egale grijze vogel, zowel bij de man als pop, omdat deze in de

    wildkleur al erg moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Ze komen overigens schijnbaar nog nauwelijks voor.



    gr
    Pim

    vraag 9

    beste,heb in een kooi 3 zwartkopsijzen zitten,een pastel man en 2 dubbel pastel poppen,dacht ik,nu begin ik daar zeer over te twijfelen,de 2 bewuste poppen ???hebben een zeer lichte zwarte kop en jagen zeer veel achter de man,vind echter geen foto van pastellen op de computer,weet u een site met foto ervan? alvast bedankt
    ps:de 4 jonge kapoetsijzen beginnen al zelf te eten en pop heeft terug eieren,hoeveel weet ik niet,stoor ze zo weinig mogelijk,
    en de uwe ,????groetjes harri

    ik zal voor je kijken en anders eens bij de WAS informeren waarvan ik lid ben. maar broedse poppen hebben de neiging de man waarvoor zij interesse hebben weg te jagen maar 1 man en 1 pop is het beste niet meer bijelkaar dit soort is zeer jachterig. mijn pop duldt niets om zich heen zelfs haar eigen man wordt regelmatig weggejaagd. ik ga voor je uitzoeken hoe het zit maar over het algemeen moeten de poppen geen kapjes hebben bij patel de mannen een lichte kap.
    tekst over de mutaties
    Pastel.
    De pastelmutatie bij de kanarie, dus ook bij de Amerikaanse sijzen zorgt ervoor dat er een kwantitatieve reductie optreedt van het zwarte eumelanine terwijl het phaeomelanine niet of nauwelijks zichtbaar wordt aangetast.Bij de pastel Kapoetsensijs man en ook bij de pop is het meest opvallende de opgebleekte vleugel- en staartpennen met dedonkere kleur van de schachten duidelijk zichtbaar. Het rode carotenoïde wordt niet aangetast alleen zal de kleur van de mantel helderder worden omdat daar normaal een zwarte waas overligt die nu gereduceerd is bij de man en meer beigegrijs bij de pop. De Magellaan man en pop zal hetzelfde effect laten zien in de vleugel- en staartpennen, dus opgebleekt met wat donkere
    schachten. De man zal een vlekkerige donkergrijze kopkleur laten zien en de pop zal in totaliteit wat grijzer van kleur zijn en wat geler aan de onderzijde. De pastel Baardsijs is weer te vergelijken met de pastel van onze Elzensijs, zowel man als pop.
    Alhoewel bij de pop in wat mindere maten omdat deze een groter geelbezit heeft dan de pop van de Elzensijs. Bij de pastel van de Zwarte sijs zien we een vrij egale grijze vogel, zowel bij de man als pop omdat deze in de wildkleur al erg moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Ze komen overigens schijnbaar nog nauwelijks voor.
    ik vond een filmje over mutaties op het internet ik hoop dat het werkt
    foto's die ik op het internet vond over mutaties.
     

    links pastel man midden wildkleur man rechts dubbelpastel overgoten man

    magellaansijs man pastel p. v.d. hooven
    magellaansijs man topaassijs

    magellaansijs pop pastel

    mangellaansij pop topaas.sijs



    Goedenavond Pim, Ik heb een vraag, ik heb een koppel Magellaansijsen en een koppel Mozambieksijsen in een voliere zitten van 5 m lang bij 2 m br en 2,2 m hoog. Daarnaast kunnen zij ook in een binnenhok. Verder zitten er tropen in, kan ik hier meerdere sijsen in doen. Ik kweek tropen en heb nu ook 4 jongen onder de Magellaansijs. En kan jij mijn vertellen welke Amerikaanse sijs er het mooiste zingt. Graag je reactie, misschien kunnen we dan eens zaken doen, want ik zag op je blog dat je volop in de sijsen zit. Mvg Ad van der Meer.

    Afzender van dit bericht:
    Naam: Ad van der Meer
    E-mail: famameer@kabelfoon.nl

    antwoord:

    Hallo Ad
    natuurlijk kun je verschillnde sijzen in jouw voliere houden ik doe dat ook en dat gaat prima.Je hebt al magellanen lees ik en mozambiquen nou dat kunnen soms agressieve sijzen zijn tijdens het broeden. Maar je moet dan wel weten welke sijzen erbij kunnen toch nou in ieder geval niet zwartborstsijzen want als mij mannen niet gescheiden waren door een kweekbox zouden ze elkaar de tent uit vechten. Hele rustige en vreedzame vogels zijn de treursijzen, dennensijzen, kapoetsensijzen en geelbuiksijzen en baardsijzen. ligt ook wel weer aan de man de ene man is feller dan de andere. Er zit ook weer een maar aan want persoonlijk vind ik de yarellsijs het mooist zingen en van kleur maar die is erg weer gevoelig en worden net als de geelbuiken en kapoetsen hoofdzakelijk in de winter binnen gekweekt. Mijn ervaring met de kapoetsen is wel dat als je ze als jongen krijgt ze kunnen acclimatiseren en bij zelfs met - 20 buiten zaten. Ik heb zelf ook geelbuiksijzen maar die vind ik wel erg weergevoelig. Bij mij kunnen ze niet naar binnen en dan kan dat een probleem worden  De treursijs is een mooie sijs en winterhard en wordt niet gauw ziek. is wel duur, maar kweekt over het algemeen goed. Man zingt minder hard als de baardsijs, zwartborst en zwartkop  sijs en meer als een putter maar het is ook een rustige vogel. Zwarte sijs is erg gevoelig in de rui dan gaan er nogal wat dood en als je dan net € 550 hebt neergelegd is dat wel zonde van het geld dat is met de yarellen ook het geval. Tja het mooist zingen de baardsijs zingt vind ik net iets mooier dat de zwartborts en zwartkopsijs maar veel verschilt het niet en die zijn allemaal goed betaalbaar en winterhard en sterke vogels.
    nou dat is het wel
    gr
    Pim

    Vragen over vererving van het internet
    mijn vraag is ik heb een bruine man putter op een agaat pop als er jongen komen .
    wat betekent zonen wildkleur pp
    antwoord:

    Bruin x agaat geeft 50% Wildkleur/Bruin/Agaat
    50% Bruine poppen

    Zo een wildkleur man is dus dubbel split. Met een dergelijke man kan je met het nodige kwekersgeluk ook wel een Bruin-agaat pop kweken. één op 16 en ook een wildkleurige man die split is voor bruin-agaat ook één op 16, dus samen 32 jongen. Een dergelijke man noemt men ook wel passe partout vandaar PP

    Hoe zie ik het verschil tussen een isabel man en vrouw ?

    antwoord:








    ik heb 4 sijzen geel van kleur met bruine pastelachtige vlekken.
    Ik weet niet hoe die kleur genoemd wordt maar laten we het houden op pastelachtigen.
    Maar hoe kan ik nu zien wat een man of een vrouw is of wordt. Drie hebben een
    donker bruin kapje op hun kop de
    andere niet.
    Maar ze zingen allemaal uit volle borst waardoor ik weer begin te twijfelen.
    Kunt u mij zeggen hoe ik de mannen en de vrouwen kan onderscheiden
    antwoord:

    De sijzen die jij omschrijft zijn dubbel faktorige pastellen. Dit wil zeggen dat de pastel faktor op beide chrosomen liggen. Behalve in een ei en zaadcel liggen de chrosomen altijd in paren de mens heeft 23 paar en de meeste vogels ongeveer 11 paar. Een paar daarvan bepaalt het geslacht bij de vogels is dat bij de man XX en bij de pop XY. Anders dan de klassieke kleuren ligt het gen, dit is onderdeel van een chrosoom, wat zorgt voor de reductiefaktor bij de sijs, dit noemen wij pastel, niet op een geslachtschrosoom maar op een autosomaal chrosoom. Ligt het pastel gen op één chrosoom van een paar dan noemen we dit enkelfatorige pastellen. Bij dit soort vogels kunnen we man en pop nog goed onderscheiden. Wanneer op beide chrosomen van een paar het pastel gen aanwezig is noemen we dit dubbelfaktorige vogels. Ook worden deze wel een overgoten genoemd. Overgoten bruin/agaten ( isabel) en bruinesijzen laten niet veel geslachts kenmerken
    zien. Bij sommige vogels verdwijnt de tekening volledig en de mannen zijn dan vrijwel geheel geel. De poppen zijn veel witter en laten op de borst vooral wit zien. De vogels met een bruinkapje op de kop kunnen pastel bruin/agaten (isabel) mannen zijn of dubbelfakorige bruine mannen. De gehele gele vogel kan een dubbelfaktorige bruin/agaat zijn. Het zijn in ieder geval alle vier mannen

    vraag
    Ik heb 2 wildkleurige zwartkopsijzen en nu heb ik 2 gele jongen erbij zitten het zijn poppen.

    antwoord:
    Daar heb je nou zo'n voorbeeld, waarbij je denkt zuivere zwartkopsijzen te hebben gekocht maar beide ouders hebben pastel in zich in ieder geval 1 ouder meestal de man en de pop is split tja en dan krijg je dus een terugslag naar de vader die pastel in zich heeft en hier was zelfs sprake van dubbel pastel. Ik zou er blij mee zijn maar deze persoon blijkbaar niet. Andersom kan ook dan denk je een split gekocht te hebben en blijkt de vogel dat niet te zijn en dan kweek je aleen maar wildkleurigen. Een splitvogel moet wel staan op een mutatie anders krijg je wildkleur 2 splitvogels geven wildkleur splitten en dat is ook niet te zien, maar als die dan weer op een mutatie gezet worden krijg je terugslag naar de mutatie.

    vraag: Beste ik heb 2 amerikaanse sijzen gekocht maar weet niet of het zwartborstsijzen zijn of zwartkopsijzen.
                 hoe kan ik dat zien.

    antwoord: de zwartborstsijs heeft meer zwart naar de borst toe en de pop heeft ook een zwarte kop de zwartkopsijzen hebben dat niet en de pop heeft geen zwarte kop. Het onderscheid tussen zwartborstsijs pop en man is moeilijk te maken. De man heeft meer geel op en boven de staart de bij de pop loopt het zwart van de staart meer door op de rug. Zie je het niet goed dan zou ik een dna test laten doen. Man zingt meer dan de pop maar er zijn poppen bij die ook zingen alleen niet zoveel.


    vraag: De pop van mijn zwartkopsijzen zit wat dik moet zij soms een ei leggen. Ik heb het koppel dit jaar en weinig ervaring met zwartkopsijzen. En moet ik de man verwijderen tijdens het leggen en de eieren wegnemen als zij gelegd zijn.

    antwoord: ik denk dat als het nest klaar is zij een ei moet leggen. Ik had een winterkoninkje die haast niet meer vliegen kon ik dacht dat zij dood ging maar de volgende dag wipte zij weer vrolijk rond en had een ei gelegd. Ik haal over het algemeen de mannen niet weg. Als hij niet te agressief is laat ik alles zo. Ik haal zelf nooit eieren weg wel zet ik op het 1e ei 1 stip met zwarte stift en op het 2e 2 stippen enz. Een van mijn poppen had 6 eieren gelegd en zo kon ik 3 eieren onder een andere pop leggen omdat 7 dagen verschil wel heel veel is. Maar in principe vind ik dat in de natuur ook niemend de eieren weg legt dus waarom ik
    Bij de man is het masker iets groter en komt voorbij het oog, mannen hebben vaak enkele gele pluimpjes op de borst en isabel poppen zijn meestel ietsje bruiner dan een isabel man. Maar het blijft moeilijk:-)
    We gebruiken de naam isabel niet meer maar Bruin-agaat



    vraag: 

    Hoi Pim,

    De eieren van de zwarte sijzen zijn uitgekomen. De pop is nadien niet meer op het nest geweest! Heb de afgekoelde jongen nog onder een kanarie gelegd waar ze wel weer goed tot leven kwamen maar de dag daarna waren ze toch dood.

    Is hier wat aan te doen want de pop gaat nu wel alweer aan het nest bouwen.Het tweede koppel zit sinds vandaag ook te broeden op 5 eieren.Had de eieren geraapt en vandaag terug gegeven pop bleef nadien wel lang van het nest een paar uur.Gaat nu weer met regelmaat op het nest gelukkig.

    Is er nog goede raad hoe verder?Wat te voeren tijdens broeden (eivoer?)etc.

     

    Bvd Gr Ron

    antwoord: Als het een jonge sijs is kan dat wel eens voorkomen. Ze kunnen van iets geschrokken zijn of de man brengt te weinig voer en ga dan van het nest om te eten maar noem maar vergeten terug te gaan. Ik selecteer daar wel op. Eieren weghalen moet direct na het leggen gebeuren anders kan het misgaan herkennen ze het niet meer als hun eieren fijn dat de pop toch weer het nest op is gegaan en een paar uur van het nest geeft niet. Laat ze met rust kijk verder niet te vaak, Ik kijk nooit tot ik moet ringen ik schat wanneer de eieren uit moeten komen en zie meestal aan de pop of zij jongen heeft en op de dag van het ringen zo'n 5 dagen later zie ik pas hoeveel jongen er liggen. ik ring ze en laat dan alles weer met rust en kijk wanneer de pop van het nest is en ga dan vlug kijken om te zien of de jongen goed groeien.Ik geef ze volle bak voer en iedere dag een lepel eivoer. dat eivoer maak ik met goldeivoer plus 1 hardgekookt ei plus wat fijn geknipte sla en wat opfokvoer.

    Vraag; mijn zwartkop sijzen halen steeds hun nest leeg wat moet ik doen?

    doen ze bij mij ook. Over het algemeen is de pop dan nog niet zover. En als ze het nest af hebben zijn de ieren ook niet 123 gelegd dat duurt vaal 2 weken




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 05/12-11/12 2016
  • 10/11-16/11 2014
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 15/08-21/08 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs