Foto
WELCOME TO THE WORLD OF WARBIRDS
Inhoud blog
  • SB2U - VINDICATOR
  • B17 FLYING FORTRESS
  • B25-J MITCHELL
  • PB4-Y LIBERATOR (B24-D)
  • P-61 BLACK WIDOW
    Mijn favorieten
  • ARC
  • TMV
  • warbirds.be
  • Warbirds of WordWar II
    Plastiek modelbouw/ Vliegtuigen
    WINGMAN van TRUDO MODELBOUW VERENIGING
    22-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PB4-Y LIBERATOR (B24-D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 1943 werd het maritiem verkenningswerk dat toen uitgevoerd werd door de B24-D, overgenomen door de PB4-Y1 - Liberator van de U.S.Navy. Dit vliegtuig was praktisch identiek aan de B24-D, uitgenomen de bolvormige ERCO-koepel vooraan die we enkel terug vinden op deze antiduikbootpatrouille-vliegtuigen. Hiermee veranderde ook het camouflageschema compleet voor de vliegtuigen met maritieme opdrachten.(Dark sea blue en Intermediate blue(upper) en wit onderaan i.p.v. de zandkleurige  of de Olive drab/Neutral Gray-camouflage van de B24-D. Van het model B24 werden er totaal 18282 gebouwd. Het eerste prototype vloog in december 1939 (de XB-24). Het toestel werd zowel door de Amerikanen als door de Engelsen in grote getalen gebruikt. De B24 werd aangedreven door 4 Pratt & Whitney R-1830-65 Twin Wasp-stermotoren van elk 1200 pk. De bewapening : 10 12.7 mm metrailleurs en tot 5806 Kg aan bommen.Het bewijs van zijn degelijkheid " De Engelse premier Winston Churchill liet zelfs een B24 ombouwen tot persoonlijk vliegtuig voor zijn buitenlandse verplaatsingen,het vliegtuig noemde "Commando".

    Het afgebeelde model is een PBY-4 Liberator op schaal 1/72 van het merk ACADEMY. Ver uit de beste in deze schaal verkrijgbaar op de markt, rekening houdend met zijn gunstige prijs, krijg je een mooie kit die voorzien is van gravure en goede detaillering. Het laat zich makkelmijk bouwen (slechts een 100-tal te lijmen parts), die allemaal vrij goed passen. Mits hier en daar een kleine detaillering aan te brengen word het een mooi toestel. Gebruikte kleuren zijn :Dark Sea Blue, Intermediate blue en wit. Buiten de geopende bomb-bay is het vliegtuig "straight from the box" gebouwd. De meegeleverde decals zijn van een iets mindere kwaliteit, maar hiervoor zijn er genoeg alternatieven op de markt. Als je hem wil bouwen, wacht niet om hem te kopen als je hem nog tegenkomt, want deze medelbouwdoos is nu al schaars en moeilijk vindbaar!!!

    Info en bouwinstructies vind je in het Magazine Wing Masters Nr 9

    22-10-2007 om 00:00 geschreven door wingman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    11-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P-61 BLACK WIDOW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze P61 Black Widow van het merk DRAGON heeft de schaal 1/72. Meestal gaat mijn voorkeur uit naar modellen op schaal 1/48, maat voor de Black Widow, heb ik toch geopteerd voor de schaal 1/72. Op de schaal 1/48 vind je dit model enkel van het merk MONOGRAM, waar enorm veel uren werk verloren gaan om de panel-lines die opliggend zijn af te schuren en nadien op de juiste plaats te hergraveren. Dit probleem stelt zich niet bij de bouwdoos van DRAGON. De verschillende plastic parts passen goed en de romp en vleugels zijn van een fijne gravering voorzien. De cockpit en de schutters-site achteraan zijn mooi gedetailleerd voor een model op 1/72-schaal. Ik heb ook gekozen voor de nachtjager-versie m.a.w. ,de zwarte uitvoering. Initieel had ik hier een beetje schrik voor omdat zwart een zeer ondankbare kleur is als je moet gaan detailleren of inkleuren bij het airbrushen en acheraf weatheren, toch viel dit op het eind, gezien het resultaat best mee, gewoon kopen en aan beginnen.

    De Black widow was uitgerust met 2 Pratt & Whitney R-2800 motoren van elk over de 2000 Pk. Hij had een vliegbereik van 1609 Km en een topsnelheid van 594 Km/Hr. De eerste testvluchten werden uitgevoerd in mei 1942, en hij werd operationeel bij de Army Air Force eind 1943. In Europa werd de P61 pas in mei 1944 ingezet. In totaal werden er 706 toestellen van de P61 gebouwd. (Type A en B)

    11-10-2007 om 20:56 geschreven door wingman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    10-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lockeed P38-J Lightning
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit schaalmodel op 1/48 is van het merk Hasegawa. Deze kit past vrij goed, uitgenomen het onderstel durft nogal wat tegenwerken tijdens de montage. Er is wel wat uren  werk geweest aan het verder detailleren zoals het aanbrengen van rivetten en ontbrekende panellines.De p38 Lignhtning werd voor het eerst in productie genomen in augustus 1940. De P-38 Lightning behoorde tot het belangrijkste trio van US-toestellen aan het eind van WO II(anderen waren de P-47 Thunderbolt en de P-51 Mustang. Deze onderscheppingsjager werd aangedreven door 2 Allison V-1710-89 of -91 lijnmotoren van elk 1425 Pk.Het meest geproduceerde model is de afgebeelde P38-J, die met zijn 666Km/Hr en zijn wendbaarheid heer en meester was in de lucht tijdens de laatste oorlogsjaren. Het afgebeelde toestel heeft verscheidene missies uitgevoerd vanuit  de basis Florennes vanaf April 1945.

    10-10-2007 om 14:57 geschreven door wingman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Douglas A1H Skyraider
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een van de eerste uit zijn reeks die geopereerd hebben in de vroege na-oorlogse jaren. Eind 1945 vloog al het eerste testmodel van de Skyraiders. Een betrouwbaar toestel dat werd ingezet tot eind de jaren 60. Skyraiders werden zelfs nog ingezet als low level attack in Vietnam, wat zeker zijn deugdelijkheid bewijst, zelfs 20 jaren na zijn eerste vlucht. De afgebeelde Skyraider is van het merk TAMIYA en schaal 1/48. Deze kit past perfect en er moet als dusdanig weinig plamuur- en schuurwerk aan verricht worden. Je kan kiezen tussen 3 verschillende decalsets.Een echte aanrader voor de liefhebbers van proptoestellen. Plakken maar!!!

    Info en bouwinstructies vind je in he magazine Wing Masters Nr 1 en Nr 7

    10-10-2007 om 00:00 geschreven door wingman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (27 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOUGLAS SBD-4 DAUNTLESS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door wingman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Curtiss SB2C- HELLDIVER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door wingman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs