Het geschenkje voor moederdag hebben alle mama's ondertussen ontvangen. Hoe alles tot stand is gekomen, kan je bekijken door te klikken op de tekening. Per twee werkten de kinderen heel vlijtig aan de bruisbal, het badschuim, het badzout en de douchegel. Er werd gemeten, gemengd, geroerd, geroken en ook af en toe wat ... geknoeid. Als echte laboranten, mogen de kinderen trots zijn op het resultaat!
26-05-2010, 17:43 geschreven door juf Helga
09-05-2010
Moederdag
Ik wens alle mama's een fijne moederdag toe! Geniet van het heerlijk geurend, ontspannend cadeautje!
09-05-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
08-05-2010
Plechtige Communie en Lentefeest.
Proficiat met jullie Plechtige Communie!
Kaat, Tim, Jonas, Robin, Ruben en Ellen.
Proficiat met jullie Lentefeest!
Maarten, Arno en Thaïs.
08-05-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
30-04-2010
Een eigen huis op
Tijdens de voorbije lessen werkten we rond het thema "Mensen bouwen, besturen en beschermen." In groepjes kozen de kinderen een geschikte plaats om te wonen op het eiland "Eigenland". Ze zorgden hierbij voor het bereik van voldoende voedsel (vruchtbare grond, bron, bos met wild, . . .) en ook een goede beschermen tegen indringers of wilde dieren. Ze maakten samen een ontwerp voor hun huis, spraken verschillende beroepen af en verzamelden materiaal om hun huis te bouwen. De laatste stap was het huis zelf bouwen en voorstellen. Verder bekeken we ook hoe mensen hun land besturen. Niet altijd eenvoudig!
De verschillende groepen stellen zich voor:
OLLEKE BOLLEKE --> Brecht, Jonas, Maarten en Thaïs "Ons huis ligt dichtbij een bron, een rivier met vissen en vruchtbare grond. Het ligt ook vlakbij dieren een een grot om ons te beschermen. We hebben een mooi uitzicht vanop ons dak. We maakten een tunnel naar Foxtrot. Het wachtwoord is puuuuuuuuuuuuut. We kunnen indringers zien dankzij een ingebouwde camera. Een hekken beschermt ons en houdt de dieren rond ons huis. De beroepen: Brecht: visser Jonas: jager Maarten: landbouwer Thaïs: computerspecialist"
FOXTROT --> Arno, Ellen en Tim "Ons huis is gebouwd op vruchtbare grond en ligt vlakbij een loofbos met klein wild. We hebben het huis gebouwd op palen en de lucht gecamoufleerd. Rond het huis is een gracht ter bescherming. We hebben een tunnel naar Ollekebolleke. De beroepen: Arno: architect, metselaar Ellen: soldaat Tim: jager, landbouwer"
DE OVERLEVERS --> Anneleen, Arne, Kaat en Ruben "ligging: op gras uitzicht huis: We hebben een lichtkoepel, zonnepanelen, een ophaalbrug en een omheining. bescherming: De omheining en de ophaalbrug, de hoge rotsen achter ons huis. De beroepen: Anneleen: verpleegster Arne: soldaat Kaat: juf Ruben: jager"
DE BIG BOYS --> Evert, Iven, Robin, Yentl "Ons huis ligt dichtbij een bron en een rivier. We hebben zicht op de drie andere huizen. Ons huis lijkt op een boom voor bescherming. Ons huis is goed geïsoleerd voor de koude. De beroepen: Evert: automechanicien Iven: reizer en landbouwer Robin: timmerman Yentl: architect"
Klik op Bob de bouwer om de kinderen aan het werk te zien.
30-04-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
28-04-2010
Fietsactie Oosterzele
Klik op de prent voor leuke foto's van onze fietsactie in Oosterzele.
28-04-2010, 15:05 geschreven door juf Helga
21-04-2010
Clicksafe: de juiste click.
De Juiste Click: een informatief spelpakket met steun van de Europese Commissie en Child Focus.
Internet is geweldig en leuk. Het geeft kinderen en jongeren een ruime kijk op de wereld, stelt hen in staat vriendschapsbanden te smeden en te onderhouden, en het is bovendien een bron van spel en avontuur.Maar soms gaat het mis. Kinderen kunnen minder aangename dingen tegenkomen of zich risicovol gedragen. Het is dus belangrijk dat zij hun eigen gedrag op het internet kritisch benaderen, en dat ze leren welke handelingen of gedragingen wenselijk of onwenselijk zijn.
Op woensdag 21 april 2010 kwam iemand in de klas met een speldoos rond dit thema. De kinderen speelden kleine spelletjes tegen elkaar om 'internettijd' te verzamelen, die ze dan konden spenderen in een 'internetzone'. Daar voerden ze opdrachten uit i.v.m. (on)betrouwbare informatie, het al dan niet meedoen aan wedstrijden of enquêtes, het omgaan met profielen van anderen of het prijsgeven van persoonlijke gegevens. De opdrachten waren gebaseerd op voor hen herkenbare situaties waarin ze zelf keuzes moeten maken. Tijdens het spel en nabespreking werd dan duidelijk of ze de juiste keuzes hadden gemaakt.
Op donderdag 29 april 2010 volgt een informatiesessie voor de ouders: 'Games, meer dan een spel'. Dit vindt plaats in bibliotheek van Oosterzele van 20u tot 22u.
21-04-2010, 17:40 geschreven door juf Helga
20-04-2010
Fietsactie Oosterzele
Op maandag 19 april 2010 werd een grote fietsactie gestart aan de sporthal in Oosterzele. De kinderen worden gestimuleerd om samen de wereld rond te fietsen. Ze krijgen ook verschillende fietsopdrachten om zo extra kilometers te winnen. In de krant stond volgend artikel:
20-04-2010, 14:46 geschreven door juf Helga
03-04-2010
Paaswensen
Klik op de vrolijke eendjes voor een leuke paaskaart!
03-04-2010, 14:34 geschreven door juf Helga
Prettige paasvakantie!
Prettige paasvakantie allemaal!
03-04-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
02-04-2010
Paasontbijt en paasspel.
Vrijdag 2 april 2010 werden de kinderen en ouders van de gemeentelijke basisschool uit Scheldewindeke verwelkomd door de paashaas die trakteerde met paaseitjes. Daarna werden de kinderen door de leerkrachten verwend met een heerlijk paasontbijt. Er werden eitjes gebakken, boterhammen gesmeerd, fruit gesmuld, . Na het ontbijt speelden de 2de en 3de graad een paasspel vol leuke doeopdrachten. Het was een superleuke dag. Klik op de enthousiaste paashaas voor een toffe fotocollage.
02-04-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
01-04-2010
Stand zaken bouwwerken: maart 2010
Stand bouwwerken maart 2010:
- De ruwbouw van de nieuwe toiletten, nieuwe kleuterklas, leraarskamer en berging is af. - De opbouw van de nieuwe speelplaats is vandaag begonnen.
01-04-2010, 19:07 geschreven door juf Helga
31-03-2010
Paasfeest en paasontbijt
VRIJDAG 2 APRIL '10:
PAASONTBIJT MET DE PAASHAAS
PAASSPEL MET HET LAGER MET LEUKE OPDRACHTEN
31-03-2010, 14:37 geschreven door juf Helga
28-03-2010
Paasbloemstuk.
Rond het thema Pasen knutselen we in de klas een uitdagend bloemstuk. Gewapend met een lijmpistool en vele vele schalen van eieren toveren de kinderen de prachtigste bloemstukjes. Een aantal zijn reeds klaar. Kijk maar mee.
28-03-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
27-03-2010
Paasbloemstuk
27-03-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
Paasbloemstuk
27-03-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
26-03-2010
Paasbloemstuk.
26-03-2010, 19:10 geschreven door juf Helga
Bezoek Sint-Gertrudiscollege Wetteren
Op vrijdag 26 maart 2010 bezocht het 6de leerjaar het Sint-Gertrudiscollege te Wetteren. Dit is een secundaire school die ASO moderne en ASO Latijn aanbiedt qua richtingen. We kregen eerst een uitleg van de directrice over de aangeboden richtingen en faciliteiten van de school. Nadien werden we ondergedompeld in een les techniek, ICT, Latijn en sociale activiteiten. Op volgende website vind je meer info over deze school: www.sgw.be
26-03-2010, 19:06 geschreven door juf Helga
Paasbloemstuk.
26-03-2010, 00:00 geschreven door juf Helga
23-03-2010
Pasen: eieren uitblazen.
Op dinsdag 23 maart 2010 leerden we tijdens de les godsdienst/zedenleer van juf Cindy hoe we eieren kunnen uitblazen. Bij de ene ging dat al wat beter dan bij de andere. Nadien werden de uitgeblazen eieren mooi versierd. Ten slotte smulden we van een lekker roereitje.
Het ei is in veel culturen een symbool van oneindigheid, vruchtbaarheid en herleving van de natuur. Eieren werden ook binnen het rooms-katholieke geloof gebruikt als symbool van het nieuwe leven, ofwel het leven na de dood. Met Pasen werden er eieren in de kerk gewijd. Men zei dat de eieren door de klokken van Rome werden gebracht.
Ik ben juf Helga
Ik ben een vrouw en woon in Zottegem (België) en mijn beroep is juf van de 3de graad.
Ik ben geboren op 18/02/1977 en ben nu dus 48 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: koffie drinken, koken, bakken, wandelen en natuurlijk met mijn gezin quality time spenderen!.