Deze week gaat de voorleesweek van start! Juf Bea kwam ons een mooi verhaal vertellen over de leeuw en het vogeltje. We waren héél enthousiast en stelden veel vragen aan juf Bea over het verhaaltje.
Als echte speurneuzen gingen we vandaag op zoek naar sporen in het bos in Impe.. Helaas vonden we niet veel sporen van dieren. Hier en daar vonden enkele speurneuzen toch veren! We
vonden heel veel sporen van mensen ... mensen die afval achterlaten in
het bos. Deze raapten we dan maar op, om dan op school in de vuilbak te
gooien.
Ook luisterden we naar de geluiden in het bos. Mattis
dacht een eekhoorn te horen, wat heeft hij toch goeie oren! We bekeken
de schors van de bomen en maakten er een afdruk van, we onderzochten een
stukje van de grond, ... . We vonden ook eikeltjes die we meenamen voor onze verzameling in de klas.
Vandaag hebben we de verjaardag van Emme gevierd! Haar mama had iets lekkers gemaakt, voor Emme was het ook een grote verrassing wat er onder het zilverpapier schuilt. Eenmaal we gepiept hebben vonden we het allemaal een zonde om deze mooie cakes te versnijden! Zo mooi seg! Niet alleen zo mooi, maar ook oooh zo lekker! We hebben allemaal lekker gesmuld van de cake!
Dikke proficiat voor je verjaardag Emme! Drie dikke kussen van je klas en de juf!
Vandaag waren we allemaal kleine chef koks! We maakten met lekkere groentesoep klaar! Hiervoor dienden we groenten te snijden. Raar, sommige kindjes waren precies zo blij dat ze ervan moesten huilen... of kwam dat misschien door de ajuin?
We maakten een herfstboom met verschillende kleurtjes rond. We mochten lijntjes, cirkeltjes, ... trekken en deze nadien inkleuren. Dan kwam het 'vettige' werkje we moesten nadien onze tekening inwrijven met olie. Zo werd onze tekening een beetje doorzichtig en konden we deze aan het raam hangen. Wat een mooie resultaten!
De voorbije maanden hebben we van onze klas een maquette gemaakt. Vandaag maakten we een plattegrond van onze klas. Samen hielpen we elkaar en kwamen we tot een mooi resultaat. Nadien mocht iemand zich verplaatsen in het klaslokaal, andere twee leerlingen volgden de weg die de leerling aflegde op de maquette en op de plattegrond.
Soms hebben we even pauze nodig tussen de lessen door. Onze dansleraar Mattis heeft ons de voorbije maanden de danspasjes aangeleerd. Kijk maar eens snel naar onze dansmoves! We bewegen op het liedje 'dansen met tante Rita', maar voor ons is het 'dansen met meneer Mattis'. Klik maar snel op de link hieronder, daar zie je onze mooie dansmoves!
Tijdens de W.O. lessen hebben we veel bijgeleerd over hoe het vroeger was. We stelden in de klas ook enkele vraagjes op, omdat we grootvader van de juf zouden interviewen. Deze week kregen we de mogelijkheden om de vraagjes te stellen ... . We hebben veel bijgeleerd ... zo was het voor ons heel raar dat voor pépé Willy een banaan en cola heel speciale dingen waren. Ook hebben we bijgeleerd dat ze vroeger op school veel erger gestraft werden ... . We stelden na het interview nog vele andere vraagjes ... op het einde heeft pépé Willy nog een heel mooi verhaaltje verteld over het meisje met de smarties ... en wat bleek? We kregen allemaal lekkere smarties!
Via een doorschuifsysteem herhaalden we onze lesjes van meten. Zo hebben we objecten gemeten en gewogen. Maar ook met water hebben we de inhoud van flessen berekend.
4 oktober was het dierendag ... daarom knutselden we een mooi silhouet van een dier. We kozen één van de dieren en knipten deze mooi uit. Nadien hebben we er een stippenschilderij van gemaakt. We hadden mooie resultaten.
We kropen in de huid van de kunstenaar Alberto Giacometti ... Kijk maar snel naar onze mooie resultaten! Nadien hebben we in groepjes een toneelstukje voorbereid met onze 'poppetjes' - wat was dit grappig!
Wat hadden we geluk, de juf haar oma was in het land! De mama en de oma van de juf kwamen ons een woordje Tsjechisch leren ... Het leek wel Chinees voor ons! Toch hebben we zeker één ding onthouden: AHOJ!
Deze week was het sportweek! Leuk, lekker veel bewegen en toffe spelletjes spelen! Nieuwe dingen bijleren. We hebben circustechnieken geleerd, we hebben leren badmintonnen, ... . De laatste dag hebben we ons uitgeleefd op een soort van springkasteel - wat was dat leuk .... tot meester Mathias de stekker uittrok terwijl wij lekker een dutje aan het doen waren ... Kijk maar naar het resultaat!
Tijdens het W.O. thema 'schitterend' leren we onszelf beter kennen. Zo bekijken we wat we graag doen, waar we goed in zijn, ... . We zijn allemaal uniek, juist zoals de sterren in de hemel - elke ster is anders, heeft een andere naam, ... . We hebben allemaal onze talenten; dingen waar we goed in zijn.
Daarom maakten we tijdens de knutselles een ster, we schreven op de ster wat onze talenten zijn, ... . Van al deze sterren zal een sterrenslinger gemaakt worden die in onze klas zal hangen, fijn!
Vandaag hebben we in de taalles onderzocht hoe het komt dat sommige woorden rijmen op elkaar.
Kat rijmt op: mat, lat, schat ... waarom? Omdat de woordjes allemaal eindigen op - AT
Nadien gingen we zelf aan de slag met het rijmdomino. We zochten de woordjes die op elkaar rijmden en vonden zo onze weg tot het eindblokje van het domino spelletje.
1 liter? Laten we eens kijken of de inhoud wel 1 l is van deze flessen :-)
We hebben reeds in het eerste leerjaar kennis gemaakt met de liter, maar omdat het bij sommigen nog wat ver zat, herhaalden we dit. We kozen enkele flessen uit waarvan we dachten dat deze 1 liter zouden zijn ... we onderzochten of dit wel waar was. We kwamen tot het besluit dat de meeste flessen een kleinere inhoud hadden dan 1 liter ... MAAR toch was er ook wel één fles bij waarvan de inhoud EXACT 1 liter was.