De ultieme test voor je dieselauto...
Rijden op slaolie
Benzine is duur. Te duur. Aanslagen en orkanen hebben geen positief effect gehad op de olieprijzen. Sterker nog, de olieprijzen zijn in september enorm gestegen tot een record hoogte van boven de 1,52 per liter. Door dit alles laten meer mensen hun auto staan en gaan minder gingen tanken. Of is er een andere oplossing? Een nieuwsgierige student ging op zoek naar een uitdaging om de kosten te drukken en toch blij rond te kunnen rijden. Het resultaat?
Lees zelf maar.
Door: Lynn Stroo
Slechts een aantal slimmeriken deed het een paar jaar geleden al, rijden op slaolie. Ecologisch verantwoord én goedkoop. Het lijkt dé oplossing voor iedereen met een dieselauto. Voor maar 0,59 cent per liter, zonder aanpassingen aan de moter en met de geur van gebakken patat rijden door Nederland. Het klink bijna te mooi om waar te zijn.
Als nieuwsgierige Jansen verslaggever ging ik samen met een student de som op de proef nemen.
Benodigdheden: een dieselauto, een bestuurder, flessen slaolie en een dosis lef.
Het is twaalf uur smiddags als ik de deur van de startende auto open trek. Ik stap in de witte Mercedes van Steven, 34 jaar, student. Sinds een tijdje rijdt ook hij op slaolie.
Ik heb er nog niet veel mee gereden maar ik weet wel dat het écht kan.
Nou, eerst zien dan geloven!
Goed, waar beginnen we?
Ik weet niks van autos en zeg; bij de benzinepomp...?
Steven zit achter het stuur en vertelt over zijn slaolie-initiatief. Uit de radio schelt een schore stem van een BBC verslaggever.
Ik volg het nieuws over rijden op slaolie nu ongeveer een jaar. Ik hoorde er voor het eerst van bij een uitzending van 2Vandaag. Sindsdien is het in mijn hoofd blijven zitten. Een uitzending van Radar heeft me over de streep getrokken.
Waarom hij zo graag op slaolie wilde rijden had meerdere redenen. Ten eerste de prijs. Plantaardige olie is ongeveer de helft goedkoper dan diesel. Ten tweede voor het milieu en als laatste omdat het een uitdaging is. Als je op slaolie kan rijden maar niemand het durft, is voor mij de uitdaging alleen maar groter!
Als niemand het durft, is voor mij de uitdaging alleen maar groter!
Steven en ik rijden naar de dichtstbijzijnde benzinepomp. Voor tien liter diesel betalen we 10,40. De slaolie is stukken goedkoper. Voor een doos van tien literflessen betalen we bij de Aldi Supermarkt 5,90. Bijna de helft goedkoper.
Met de flessen in de achterbak rijden we naar een mooie parkeerplaats aan de Maas. Dit is een mooie open plek om fotos te maken. zegt Steven.
We hebben de eerste fles nog niet open gemaakt of er staan al zes mensen bij de auto. Zo, dus jij rijdt echt op slaolie? Ik heb er veel over gehoord maar jij bent volgens mij de eerste die het écht doet! grapt de toeschouwer. Vol trots vertelt Steven de mensen over zijn ervaringen en zijn besluit over te stappen.
Het lijkt er op dat de mensen niet over hun verbazing heen komen. Er komen steeds meer mensen bij en ik hoor alleen nog maar kreten zoals; Hoe duur is het dan? Schokt je auto niet? Wanneer heb je het besloten? Bevalt het je? Waar koop je je slaolie? Heb je niks hoeven aanpassen?
Nadat we de tien flessen hebben leeg gegoten in de tank moeten we volgens Steven even schudden.
Hij zet zijn handen tegen de bumper en begint hevig te duwen. Ik kijk hem ongelovig aan en hij zegt; grapje.
Het moment van de waarheid. Om precies te zijn zit er nu 50% diesel en 50% slaolie in de tank. Na een kleine controle onder de motorkap, wordt de auto gestart. Ik stap in en ik voel me toch redelijk nerveus worden. Daar gaan we dan.
We rijden de parkeerplaats af, de straat uit, een andere weg op en we staan stil voor het rode stoplicht. Zie je wel, hij rijdt gewoon zonder problemen!
Een extreem vieze lucht komt mijn raampje binnen. De geur is werkelijk niet vol te houden. Men zegt dat het zou moeten ruiken naar gebakken patat maar hier krijg ik alles behalve honger van!
Je kunt het vergelijken met een barbecue die al drie weken staat te branden zegt Steven die al duidelijk gewend is aan de stank. Als we weer gaan rijden ruik je gelukkig niks meer.
Je kunt het vergelijken met een barbecue die al drie weken staat te branden
Dat je kan rijden op slaolie is dus bij deze bewezen, maar hoe zit dat als je boven de honderd kilometer per uur rijdt? We gaan richting snelweg om te kijken of het gaat lukken.
Eerlijk gezegd heb ik ook nog niet op de snelweg gereden dus het is voor mij ook een test bekent hij.
Zodra we de weg oprijden zitten we snel in de drukte. Voor Steven is dat geen reden om de test niet uit te voeren. Zonder schroom rijdt hij abrupt naar de linker baan en geeft gas.
Mensen wijken uit en de auto rijdt ondertussen al 110. Toen ik onze voorganger steeds dichter bij zag komen, kreeg ik het toch lichtelijk warm. Ik hoopte vurig dat Steven nu wat af ging remmen maar dat gebeurde pas op het allerlaatste moment. Hij zegt alleen; De oliedruk is goed en de motortemperatuur is normaal. De auto rijdt er zeker niet langzamer op.
Aan het einde van de rit vraag ik Steven of hij voortaan op slaolie blijft rijden.
Absoluut! Als ik er aan gewend ben ga ik de hoeveelheid slaolie nog opvoeren. Kijken wat er dan gebeurt. Misschien rij ik straks wel op 90% slaolie.
Hij is heel blij met het resultaat. Ik was al blij met mijn auto, maar nu helemaal. Ik gebruik maar één liter per 15 kilometer en het is ook nog eens voordelig. Ik vind het trouwens geweldig dat ik erin slaag de overheid te slim af te zijn. Ik betaal lekker bijna geen accijnzen meer!
Ik vind het geweldig dat ik de overheid te slim af ben.
Hoe het verder zal gaan met slaolie rijders, is nog niet bekend. Het staat nog in de kinderschoenen. Op korte termijn lijkt rijden op slaolie de beste oplossing voor het milieu. De pure plantaardige olie wordt gewonnen uit plantjes die hun best hebben gedaan om CO2 uit de atmosfeer te verwijderen. Daardoor bereik je met het gebruik van plantaardige olie een neutraal effect op de hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer.
Toch word deze theorie door velen bestreden.
Om één vrachtwagen een jaar op koolzaadolie te laten rijden, is 1500 liter olie nodig. Om dit te kunnen produceren is 20 hectare koolzaad nodig, wat neer komt op 4500 kilogram.
Ecologisch gezien zal Nederland dit nooit kunnen produceren.
De toekomst is dus onzeker. Als je geïnteresseerd bent in rijden op slaolie, kom je aan informatie niks te kort. Wat je moet geloven, is moeilijk. Op de slaolie forums wordt wat af gediscussieerd. De een zweert bij dat pompje, en de ander denkt juist dat het volledig ongeschikt is . Door een simpel vraagje op de website plaatste, laaide de discussie tussen de slaolie kenners Wouter en Bas op. Dat gesprek eindigde zo;
Wow, blijkbaar heb ik nogal veel reactie losgemaakt.
Ik wilde even wat algemeenheden vertellen aan de mevrouw in kwestie. En haar op weg helpen om zich wat meer te verdiepen in de materie.
Een ding is zeker. Alternatieve brandstof, zoals slaolie is een complex verhaal. Toch heb ik met eigen ogen gezien dat het mogelijk is om te rijden op diesel vermengd met plantaardige olie.
Tot slot steekt Steven een sigaretje op. Weet je, eigelijk is het helemaal geen uitvinding. Toen Rudolf Diesel begin 19e eeuw de diesel auto uitvond, reed die enkel op notenolie. Er was toen niet eens dieselbenzine!
Tevreden kijkt hij voor zich uit. Maar het is nu wel de heruitvinding van de eeuw. Ja dat denk ik ook en ik stap uit. Dit was een geslaagd experiment!
Toevoeg kader:
Meest geschikte autos
- Het moet een dieselautos zijn, het liefst van voor 1995
- De merken Mercedes, Peugot, en Citroën zijn het beste
- Vooral een oude Mercedes heeft de minste aanpassingen nodig
- Nieuwe dieselautos zijn niet geschikt vanwege hun turbo of injectiemotors
Toevoeg Kader
In 2002 waaide het slaolierijden over van Duitsland naar Nederland. Er werd druk onderzoek gedaan naar welke nadelen het met zich meebracht. Al snel kwamen de deskundige tot de conclusie dat die er nauwelijks waren. Als jou autotype op de lijst staat van geschikte autos, kun je er plantaardige olie in doen. Waaghalzen die de stap nemen rijden veel schoner dan met dieselolie.
De pure plantaardige olie wordt gewonnen uit plantjes die hun best hebben gedaan om CO2 uit de atmosfeer te verwijderen. Daardoor bereik je met het gebruik van plantaardige olie een neutraal effect op de hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer. Er zijn verschillende plantaardige oliën. De meest bekende zijn koolzaadolie, gewonnen uit de koolzaadplanten, en je hebt slaolie, gemaakt van sojaolie.
Je kunt zonder je auto om te laten bouwen, niet honderd procent op slaolie rijden. De olie is te stroperig en daarom moet je hem altijd verdunnen met diesel. Als je dat niet doet vermindert het vermogen vanwege een tekort aan brandstof in de motor. Aanpassingen aan je auto zijn niet nodig als je de slaolie blijft mengen met diesel.