Totale hoogte 145 m
Twee liftbakken die elk van 8.000 ton + schepen tot 1.350 ton kunnen hijsen
Tonnenmaat is naar de europese normen toe gemaakt
Ondergrond : 200 boringen van 3 km diepte
Foto bespreking :
Referentiepunt > deur < = nooddeur ( 2 m hoogte ) eveneens voor kabels toezicht
Bovenaan de tegengewichten van 1.000 ton / st. x 8 per bak
Aquaduct = zijn elementen tegen elkaar en die vanop vaste grond over de
pijlers naar het gebouw toe geduwd zijn , lengte 168 m ;
per liftbak één baan
verder is er speciaal, naar de liftgebouw toe, een extra kanaal gemaakt met de nodige enorme aquaducten onderweg.
In 1980 start van de bouw en einde van de werken was voorzien 1990
Gebouw is in gebruik vanaf 2003
Vanaf maart 2006 is het gebruik van de scheepsliften gratis !!
Machinezaal
Foto opname toont technische ruimte boven één liftbak
en vanuit de kantine gezien.
Hoogte = boven de liftbak vloerhoogte vanaf 80 m
Centraal is de > AS rode kleur <
die voor de symetrische overbreging van de liftbak moet zorgen ( waterpas )
Bobijnen dia 6 m blauwe kleur voor kabelgelijding met schijfremmen ernaast.
Motoraandrijving : vermogen 5.500 KW
7 stuks waarvan 3 in standby
Midden gebouw kan de vloerplaat geopend worden,
daarboven is er een rollift die tot 100 m beneden 10 ton aan materiaal kan hijsen.
Liftbak
Gewicht 8.000 ton
Moet versassen van binnenvaart schepen tot 1.350 ton mogelijk maken
Lengte 120 m x breedte 13 m
Hoogte water = 3,5 m
Hoogte overbrenging lifttbak = 73 m
> tijdsduur van lifthoogte = 6 min
Principe van beweging : door gebruik te maken van tegen gewichten.
ophanging van tegengewichten ( elk van 1.000 ton 8 stuks per bak )
aan kabels : - elk een dia 8,5 cm
- lengte 100 m
- 3 ton per stuk x 144 stuks per bak
In de verte kan je het oude kanaal gedeelte waarnemen met één van de vele sluizen.